24/7 buiten, terug naar nachten stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:50

lnvdh schreef:
onze vorige pony kwam van een stal waar ze in de winter max 4 uurtjes buiten stonden en zomers max 12. ik was verhuisd naar een stal waar hij 24/7 buiten kon in de zomer en dat beviel goed. Echter overleed hij tgv koliek. onze nieuwe komt uit een gebied waar hij altijd 24/7 buiten stond welliswaar met genoeg beschutting en schuilstallen. bij ons mag dit niet van de gemeente en is de ruimte gewoon beperkt. Hierdoor gaat hij nachts op stal in de winter... onze stalhoudster komt morgens al heel vroeg buiten zetten en wij zetten zelf pas na het avondeten binnen dus hij komt alsnog 12 uur buiten per dag in de winter.. maar hij ligt regelmatig languit in de box.. hij heeft momenteel nog wel een uitloop naar buiten ivm hoestklachten en het liefste zou ik dat willen houden maar het geeft onrust bij andere paarden dus we gaan daar straks mee stoppen.. ik moet dan gaan ervaren hoe hij erop reageert.... ik ben van mening dat 24/7 buiten kan mits er voldoende droge ligplekken zijn en genoeg plekken om te schuilen..1 stalletje of overkapping voor meerdere paarden is een no go aangezien er altijd wel 1 of 2 dan erbuiten mogen staan.. ook genoeg ruwvoer moet er dan zijn, meer plekken dan dat er aan paarden zijn..zodat je zeker weet dat je paard kan eten... in zijn stal weet ik nu dat hij lig zijn portie hooi krijgt...de rest kan hij overdag buiten eten.... ik vind het dus voor en nadelen hebben een stal en denk dat het per paard verschilt.. kijk daar goed naar..

Dat met die ruwvoer plekken is juist mijn grootste probleem dat mijn paard niet 24/7 buiten kan... hij blijft eten zonder stop. Daarom wordt die zelfs in de zomer ‘s nachts apart gezet (ook wel buiten). Hier in de groep staat er nog een andere met datzelfde probleem.
Dus het kan zeker niet voor elk paard helaas.

wendely

Re: 24/7 buiten, terug naar nachten stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:09

Hier ieder jaar, maar dan omdat ze vanaf juni tot ca half september 24/7 buiten staan. Dan is er genoeg gras en anders om van te leven.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:40

De keuze was gemakkelijk voor mij.
Mijn paard is geen geschikt paard voor 24/7 buiten.
Ze word inmiddels ook 4x per dag gevoerd omdat ze het nodig heeft en heeft het erg snel koud.
Dat vermenselijk ik niet, dat is echt zo.
Ze voelt zich niet fijn buiten Snachts.
Mist ook een heleboel kiezen en tanden en heeft alle brandstof die ze kan opsparen nodig.

Mijn shetlanders hebben 24 7 buiten gestaan maar als er iets om te schuilen op stond stonden ze er onder en zag je ze niet buiten.
Sinds 3 jaar staan ze overdag buiten en in de nacht binnen en dat werkt perfect voor ze.
Voelen ze zich veel comfortabeler bij en in de nacht rusten ze dan ook echt op stal. Buiten is dat minder en heb ik stress ballen

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:24

Mijn pony heeft het geprobeerd op een paddock paradise. Geen succes.
Was sowieso al strijd daar omdat er te weinig voederplekken waren en slecht hooi. Conclusie gescheurd bot in zijn schouder, gewoon getrapt omdat hij te dichtbij kwam.
Uiteindelijk verhuisd naar plek met stal. Heeft de eerste dagen veel geslapen en langzaam zag je hem beter worden.
Smiddags staat ie vooraan het hek omdat hij naar binnen wilt. Weer of geen weer.
Lekker eigen hooi en rustig slapen.
Word een beetje kriebelig van die roeptoeters die beweren dat elk paard 24/7 buiten hoort en dat het anders mishandeling is.. En dat dit ook hun enige visie is.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 19:32

Nou precies, er is ook nog zoiets als nuance.
Ik twijfel daardoor okk wat.
Liefste zou ik zomers wel 24/7 willen..

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:33

tylando schreef:
Mijn pony heeft het geprobeerd op een paddock paradise. Geen succes.
Was sowieso al strijd daar omdat er te weinig voederplekken waren en slecht hooi. Conclusie gescheurd bot in zijn schouder, gewoon getrapt omdat hij te dichtbij kwam.
Uiteindelijk verhuisd naar plek met stal. Heeft de eerste dagen veel geslapen en langzaam zag je hem beter worden.
Smiddags staat ie vooraan het hek omdat hij naar binnen wilt. Weer of geen weer.
Lekker eigen hooi en rustig slapen.
Word een beetje kriebelig van die roeptoeters die beweren dat elk paard 24/7 buiten hoort en dat het anders mishandeling is.. En dat dit ook hun enige visie is.

Vind ik ook hoor.
Kan jou paard wel 24 buiten prima,maar duw het niet door de strot bij mensen die iets anders beweren voor hun paard,en met name in de winter.
Die van mij vinden het echt heerlijk in hun warme bedje met natje en droogje heerlijk tot rust komen ze.
Staan om 5 uur in de ochtend weer buiten want dan moet ik werken.
En 2 van de 3 liggen dan eigenlijk nog heerlijk te ronken.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:51

Mijn 4 dames staan aan huis.
2 van de 4 zijn gewens om in de zomer 24/7 buiten te staan en winter op stal/overdag paddock
1 is gewend om 24/7/365 buiten te staan en 1 is gewend om 20 uur per dag op stal te staan en 4 uur per dag alleen in de paddock.
Sinds ze bij mij thuis staan hebben de eerste 3 nog tijdelijk 24/7 buiten gestaan. Begin november waren de stallen af en komen ze in de nacht op stal. Staan nu van 8-20 uur buiten op de wei met bijvoeren van hoor.
De laatste hebben we pas vorige week opgehaald en staat net als de andere van 8-20 buiten nu...het is wennen voor haar maar ze zijn allemaal dolgelukkig als ze om 20 uur opgehaald worden om naar binnen te kunnen.
Ik merk dat de 3 grote ( 2 x kwpn en 1 appaloosa) heel veel rust vinden op stal, ze liggen allemaal iedere nacht prinsesheerlijk languit in de stal en ponylief is ook flink opgeknapt nu ze niet maar jaar rond buiten staat.
Pony was zwaar ondervoed en vol schimmels em rainrot, schijtsbenauwd...nu een pony die op gewicht is, schimmels en rainrot af is en zich makkelijker laat vangen nu, ze heeft een heel sterke eigen wil, iets wat ze in het begin absoluut niet liet zien.

De paarden zijn nu ook veel rustiger in de hand nu ze hun rust op stal kunnen pakken.
Ze krijgen onbeperkt ruwvoer uit slowfeedernetten, 2 grote zijn drachtig en krijgen merriebrokken bijgevoerd over hun natures best voer.
Overigens zijn mijn stallen 4,5 x 5,5 meter (drachtige dames) pony heeft een 3 x 3 noodbox en de laatste heeft een 3 x 4,5 noodbox momenteel. Volgende zomer als het dak van de schuur aangepakt is en de paarden weer 24/7 van het warme weer en weiland geniete worden er nieuwe boxen bijgebouwd, dit omdat ik gewoon merk dat mijn paarden dit allemaal erg op prijs stellen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 19:40

Ik loop er vooral tegenaan dat er maar weinig plekken zijn waar paarden ook echt droog kunnen slapen als ze dat willen. Of ik vermenselijk dat gedrag?
Maar een koude grond, als het veel geregend heeft..
Dan trekt dat vocht toch overal wel heen naar mijn idee... tenzij je echt een grote schuilstal hebt met bedekking?
Maarja in t wild is dat ook niet zo natuurlijk...

Best een kwestie vind ik.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:06

Muze schreef:
Ik loop er vooral tegenaan dat er maar weinig plekken zijn waar paarden ook echt droog kunnen slapen als ze dat willen. Of ik vermenselijk dat gedrag?
Dan trekt dat vocht toch overal wel heen naar mijn idee... tenzij je echt een grote schuilstal hebt met bedekking?

Zijn aan 24/7 buiten in Nederland geen restricties verbonden? Hier ben je verplicht een dak met 3 wanden te hebben voor paarden die 24/7 buiten staan. Daarbij een x-aantal m2 per paard. Voor een droge ondergrond kan ik heel fijn grind aanraden dat wordt hier ook veel gebruikt en werkt perfect.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 00:05

wendely schreef:
Muze schreef:

Zijn aan 24/7 buiten in Nederland geen restricties verbonden? Hier ben je verplicht een dak met 3 wanden te hebben voor paarden die 24/7 buiten staan. Daarbij een x-aantal m2 per paard. Voor een droge ondergrond kan ik heel fijn grind aanraden dat wordt hier ook veel gebruikt en werkt perfect.

Voor zover ik weet niet. Die van mij staat 24/7 buiten zonder schuilstal. Het is in Nederland zelfs vaak verboden om een schuilstal te plaatsen op je land

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 00:44

Muze schreef:

Mijn paarden hebben een stal die dagelijks uitgemest en op gestrooid wordt, die liggen echt nooit buiten te slapen in de herfst en winter. Ik zou ze dat ook nooit willen onthouden. De stal is bij mij een fijne plek, met een dik pak stro. Het heeft voldoende frisse lucht, maar uiteraard tocht het niet. Ik denk dat elk paard dat zal verkiezen boven een kale, koude bodem.

Er zijn ook wel PP die dag hebben. Een groepstal met stro.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 00:47

Amber_anne schreef:
Voor zover ik weet niet. Die van mij staat 24/7 buiten zonder schuilstal. Het is in Nederland zelfs vaak verboden om een schuilstal te plaatsen op je land

Dat is waar inderdaad, maar heeft in principe geen invloed op eventuele verplichtingen wat betreft een schuilstal. Dat zou alleen betekenen dat die plekken dus niet als 24/7 buiten gebruikt kunnen worden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 02:58

Mijn paarden staan zomers alleen met heel warm weer 's nachts buiten. Ze hebben een tijdje dag en nacht buiten gestaan, maar mijn merrie wordt dan onrustig en mijn ruin mager.
Mijn shetlander staat de halve winter zelf binnen :+.
Zomers staan ze met warm weer overdag binnen, winters komen ze nu zelf als het donker is naar binnen.
Zodra het regent of hard waait lopen ze naar binnen.
Voordeel is dat ze zelf in en uit kunnen lopen, ik heb boxen maar die staan open net als de voorruimte.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:25

Mijn paard staat 24/7 buiten, maar niet 24/7 in de groep. Overdag staan ze met z'n 3en op het land en 's avonds gaat ieder zijn eigen paddock in met schuilstal. Dat vind ik ideaal, je kunt ze dan ieder apart bijvoeren en dat is ook echt nodig ivm verschillende voerbehoeftes en ze kunnen hun rust pakken. Het beste systeem wat ik in de loop van de jaren heb gehad. Die van mij heeft ook op een Paddock Paradise gestaan en daar deed ze het ook prima op, maar dit is gewoon beter voor haar. Het overdag buiten en 's nachts op stal is voor haar geen optie, daar wordt ze niet vrolijker van, een paar dagen is ok, maar het moet niet te lang duren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 09:31

Dat is mooi inderdaad. Toch buiten en ook een stal voor jezelf snachts.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:31

Jessix schreef:
Muze schreef:

Mijn paarden hebben een stal die dagelijks uitgemest en op gestrooid wordt, die liggen echt nooit buiten te slapen in de herfst en winter. Ik zou ze dat ook nooit willen onthouden. De stal is bij mij een fijne plek, met een dik pak stro. Het heeft voldoende frisse lucht, maar uiteraard tocht het niet. Ik denk dat elk paard dat zal verkiezen boven een kale, koude bodem.

Er zijn ook wel PP die dag hebben. Een groepstal met stro.

Onze paarden hadden eerst een heerlijke bodembedekking in de schuilstal zodat ze inderdaad droog en comfortabel konden liggen. Maar ze gebruikten het alleen als wc en lagen prinsheerlijk in de (droge) paddock.
Het is gewoon voor ieder paard anders....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:39

Mijn vorige paard heeft een tijd 24/7 met schuilstal gehad.
Maar zij werdt echt moe daarvan . Ze was altijd type alpha en pakte geen rust .
Ik ben voor zoveel mogelijk buiten maar de nachten of in de zomer overdag paar uur binnen kunnen om rustig te eten en te rusten / slapen .
24/7 buiten is in NL ook moeilijk, herfst en winter zijn vaak nat en zomers zijn erg heet tegenwoordig . Schuilstal is verplicht voor t dier maar mag vaak niet vanwege de gemeentes .
Kortom in NL zijn maar erg weinig echt geschikte 24/7 buitenplekken.
Zoals hierboven genoemd wordt paddock met schuilstallen zijn ideaal imo
Onze paardjes staan snachts gewoon binnen . Onze Freiberger komt ook erg graag binnen weer, gras of geen gras , weer of geen weer .
Die hoef ik maar te roepen en ze hinnikt en komt naar me toe .
En het is niet dat ze een ingebouwde klok heeft want buiten tijden wisselen enorm momenteel

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 09:45

Punt is vaak wel( ook al er wel schuilstal is) dat diegene lager in rang daar niet altijd kunnen/ mogen staan of slapen.
Dat stuit me wel wat tegen de borst.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:55

Heb het 10 jaar geleden een keer gedaan met een rijpaard dat van 22/24 stal naar 24/7 buiten ging. In de zomer ging het prima, het land was droog en hij werd op dat moment niet gereden. Na de herfst werd hij moe. Hij ging niet liggen in het natte land en werd weer gereden, ik merkte aan hem dat dat niet samen ging. Hij kon niet genoeg uitrusten. Dan hebben we hem snachts weer op stal gezet en dat was ideaal. Stond 12 tot 16u per dag buiten met andere paarden. Sindsdien staan al mijn paarden zo die ik nog gehad heb. Het is soms zoeken naar een stal die dit aanbiedt maar ik wil niks anders meer.

Met een hittegolf doen we het vaak omgekeerd. Snachts buiten en overdag op stal waar het koeler is en je je geen zorgen hoeft te maken of ze bij het water kunnen komen.

Ik vind het al zonde dat 24/7 tegenwoordig op oa YouTube zo door je strot geramd wordt als ideaal. Voor veel paarden werkt het niet en ze voelen zich vaak ook gewoon veilig op stal. Maar dat valt dan in dovemansoren
Laatst bijgewerkt door Oakland1990 op 13-12-20 09:58, in het totaal 3 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:55

Muze schreef:

Zoals ik in een eerder bericht al aangaf, mijn merrie gaat echt niet in nat zand liggen. Als je haar met deze periode ziet liggen bel dan maar een da.
Met de zomer geen probleem overigens, maar is echt in combi met koude.

Voor haar is het meest ideale, met de zomer 24/7 buiten en met de winter met de nacht op stal.
Ze geeft het zelf aan in het voor- en najaar.

Lees in het voorjaar komen ze dus gewoon niet meer. En als je ze dan eindelijk bij stal hebt (ze gaan bij ons altijd los) dan gaan ze gewoon weer snel terug en is het echt een heel gedoe om ze op stal te krijgen.
Als ze dan weer buiten mogen blijven zie je ze ook niet meer bij de draden. Tot het najaar en het weer slaat weer om. Dan staan ze als een malle te zeuren bij de draden. Worden echt onrustig.
Haal je ze naar de stallen zijn ze alle blij en gaan zonder problemen op stal.

Dit deed ze al op haar oude stal, en ze staat nu ruim 2.5 jaar op deze stal en hier ook (en degene met wie ze staat eigenlijk ook altijd al zo gedaan).

Ik ben super blij met onze stalhouder die ook luistert naar wat de paarden willen. En ja er blijven er ook (momenteel 2) ook 24/7 buiten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:59

Die blijf je houden!
Alles wat niet 24/7 buiten staat is zielig en dierenbeulerij.
Andersom kan t vaak ook erg sneu zijn 24/7 in de modder en regen!
We hebben geen wilde paarden.
Bovendien kan een vrij levend wild paard naar een beter gebied trekken, hogere grond meer schuil gelegenheid etc
Onze paarden worden op een postzegel geparkeerd en daar mogen ze het mee doen.
Nee, hier geen 24/7 buiten meer .
Ruime frisse stal en zoveel mogelijk vrije bewegingskeuze per dag .
Ideaal zou zijn elk een eigen paddock met stal die open staat.
Maar die paddock kun je dan draineren of zo inrichten dat ze mooi droog staan ook

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:02

Bloem39 schreef:
Onze paarden hadden eerst een heerlijke bodembedekking in de schuilstal zodat ze inderdaad droog en comfortabel konden liggen. Maar ze gebruikten het alleen als wc en lagen prinsheerlijk in de (droge) paddock.
Het is gewoon voor ieder paard anders....

Uiteraard is het voor elk paard anders maar dat weet je pas als je ze de keuze geeft. Bij mij wordt er ook in de stal gemest en geplast, maar ik mest dagelijks uit. Haal alles wat vies is elke dag weg en vul weer aan met schoon stro. Zo blijft het een frisse stal die voor mijn paarden heel aantrekkelijk is. En trouwens ook voor mijn schapen toen ik die nog had. De wei en de paddock zijn ook droog maar bij mij verkiezen ze toch een dik pak schoon stro. Maar nogmaals als dat voor jou paarden niet werkt dan is dat ook prima toch?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:08

Marith_Ov schreef:
Mijn paard staat 24/7 buiten, maar niet 24/7 in de groep. Overdag staan ze met z'n 3en op het land en 's avonds gaat ieder zijn eigen paddock in met schuilstal. Dat vind ik ideaal, je kunt ze dan ieder apart bijvoeren en dat is ook echt nodig ivm verschillende voerbehoeftes en ze kunnen hun rust pakken. Het beste systeem wat ik in de loop van de jaren heb gehad.

Dit klinkt wel ideaal! Ik denk dat dit ook voor paarden die graag op stal rusten perfect zou zijn. Helaas heb ik het nog nooit voorbij zien komem

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:32

Amber_anne schreef:
Marith_Ov schreef:
Mijn paard staat 24/7 buiten, maar niet 24/7 in de groep. Overdag staan ze met z'n 3en op het land en 's avonds gaat ieder zijn eigen paddock in met schuilstal. Dat vind ik ideaal, je kunt ze dan ieder apart bijvoeren en dat is ook echt nodig ivm verschillende voerbehoeftes en ze kunnen hun rust pakken. Het beste systeem wat ik in de loop van de jaren heb gehad.

Dit klinkt wel ideaal! Ik denk dat dit ook voor paarden die graag op stal rusten perfect zou zijn. Helaas heb ik het nog nooit voorbij zien komem

Waar ik sta is ook geen pensionstal. Ik sta bij iemand privé, die zelf 1 paardje heeft en ik sta daar samen met nog 1 persoon daar in pension. Wij doen alles rondom de paarden, ook het paardje van de eigenaresse van de locatie en we kunnen dus ook zelf bepalen hoe we het hebben willen. Het is al een paar keer gewijzigd, maar het overdag op het land en 's nachts ieder zijn eigen paddock met schuilstal werkt tot nu toe echt het beste. We hebben dan ook 3 paarden met echt verschillende voerbehoeftes. Een Haflinger van 19, een Welsh Cob van 24 en een Arabier van 16.

Ik denk ook eerlijk gezegd dat ik dit ook nooit meer weer ga vinden als ze er mee stoppen, het zijn nl mensen die aardig op leeftijd zijn. Maar ieder jaar dat we er kunnen staan zijn we heel erg dankbaar voor.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:05

Ik ben pro 247 buiten met schuil of inloopstal maar kan me ook best voorstellen dat er soms omstandigheden zijn dat het beter is dat ze binnen staan. Waar ik de meeste problemen mee heb zijn de altijd veel te kleine boxen. B
ij een box die minimaal 2 x zo groot is als de standaard 3x3 of 3x3,5 kan ik me wel neerleggen voor de nacht. Maar dan ook alleen maar de nacht, en niet van 16.00 uur tot 08.00 de volgende dag. Dat vind ik al veel te lang op zo'n postzegel in de eigen mest en urine.