lnvdh schreef:onze vorige pony kwam van een stal waar ze in de winter max 4 uurtjes buiten stonden en zomers max 12. ik was verhuisd naar een stal waar hij 24/7 buiten kon in de zomer en dat beviel goed. Echter overleed hij tgv koliek. onze nieuwe komt uit een gebied waar hij altijd 24/7 buiten stond welliswaar met genoeg beschutting en schuilstallen. bij ons mag dit niet van de gemeente en is de ruimte gewoon beperkt. Hierdoor gaat hij nachts op stal in de winter... onze stalhoudster komt morgens al heel vroeg buiten zetten en wij zetten zelf pas na het avondeten binnen dus hij komt alsnog 12 uur buiten per dag in de winter.. maar hij ligt regelmatig languit in de box.. hij heeft momenteel nog wel een uitloop naar buiten ivm hoestklachten en het liefste zou ik dat willen houden maar het geeft onrust bij andere paarden dus we gaan daar straks mee stoppen.. ik moet dan gaan ervaren hoe hij erop reageert.... ik ben van mening dat 24/7 buiten kan mits er voldoende droge ligplekken zijn en genoeg plekken om te schuilen..1 stalletje of overkapping voor meerdere paarden is een no go aangezien er altijd wel 1 of 2 dan erbuiten mogen staan.. ook genoeg ruwvoer moet er dan zijn, meer plekken dan dat er aan paarden zijn..zodat je zeker weet dat je paard kan eten... in zijn stal weet ik nu dat hij lig zijn portie hooi krijgt...de rest kan hij overdag buiten eten.... ik vind het dus voor en nadelen hebben een stal en denk dat het per paard verschilt.. kijk daar goed naar..
Dat met die ruwvoer plekken is juist mijn grootste probleem dat mijn paard niet 24/7 buiten kan... hij blijft eten zonder stop. Daarom wordt die zelfs in de zomer ‘s nachts apart gezet (ook wel buiten). Hier in de groep staat er nog een andere met datzelfde probleem.
Dus het kan zeker niet voor elk paard helaas.