Kuil of voordroog ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:51

woemp schreef:
maralyn schreef:
Dit ziet er voor mij veel te nat uit.
Dus is de fermentatie proces te ver door gegaan.
Mijn merrie zou dit absoluut niet kunnen eten...

Maar kunnen ze er ziek van worden?
Of kan ik het best open snijden en wat laten drogen?

Dat ligt aan je paard.

Ook dat gaat er echt helaas bij de mijne niet in.
Één dag dit voer (wat flink gefermenteerd is) en mevrouw heeft een dikke week lang waterdunne diarree.

De mijne zit echt op droog hooi of op kurkdroog voordroog.

Het proces begint namelijk bij het luchtdicht maken. Dan maken anaerobe bacteriën de kans om te beginnen met het verteren van het gras (een soort rottingsproces, dit zie je bij bijvoorbeeld zuurkool) en noemen we fermenteren.
Echter is dat helemaal niet zo gezond voor het darmstelsel van een paard.

Ze kunnen het heel lang er goed op doen (iets met opa, roken en 100 worden) maar of het gezond is, is vraag twee.

Hoe droger het gras, hoe minder fermentatie proces het heeft ondergaan.

Hoe vochtiger, hoe meer het verteerd is en hoe zuurder het ruikt (door boterzuur).

(Voor koeien maakt het wel degelijk uit, ook voor hen is dit best pittig voor de darmen. Maar deze discussie ga ik hier niet voeren ((leuke woordgrap))

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:25

woemp schreef:
Lindsey_99 schreef:
Het is wat duurder misschien, maar dan heb je wel erg goed hooi.
Ook in BE:
https://www.venhorst-fourage.nl/bezorgm ... ta-belgie/

Dat is goed hooi? Prijs maakt niet echt uit, als ik zeker kan zijn dat het deftige kwaliteit is :D

Deftiger dan dit is er niet. En het is een betrouwbare leverancier die het netjes voor je op de gewenste plek zet.
Mijn paarden vinden het kruidenhooi het lekkerste.
Je kunt ze ook op facebook vinden.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 11:33

Lindsey_99 schreef:
woemp schreef:

Dat is goed hooi? Prijs maakt niet echt uit, als ik zeker kan zijn dat het dat het deftige kwaliteit is :D

Deftiger dan dit is er niet. En het is een betrouwbare leverancier die het netjes voor je op de gewenste plek zet.
Mijn paarden vinden het kruidenhooi het lekkerste.
Je kunt ze ook op facebook vinden.

Super bedankt hoor voor deze tip!

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 11:34

Jasmijn159 schreef:
Ik vind het er niet dramatisch uit zien. Begin eens met kleine beetjes. Ze liggen er heus niet meteen van op hun rug. Ga je dunne mest krijgen of iets dergelijks, dan kun je altijd nog zien dat je de rest om ruilt.

Ik heb omdat het hier nu ligt, gisterenavond voor het eerst een beetje gegeven. Ze zijn er wel echt dol op want ze eten dit eerst voor ze verder aan het hooi beginnen.

DubbelFun

Re: Kuil of voordroog ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:04

Zet een kind met een lunchpakket in een snoepwinkel en kijk wat er als eerste gegeten wordt ;)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:28

DubbelFun schreef:
Zet een kind met een lunchpakket in een snoepwinkel en kijk wat er als eerste gegeten wordt ;)

Grappig dat iedereen altijd beweert dat een paard eet naar behoefte als ze het over kruiden en zoutblokken etc hebben maar als het dan over andere dingen gaat, weten ze het opeens niet ;)

Maar ik geef je gelijk hoor... als het echt nog nat is dan vind ik het ook niet geschikt.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:38

Wij hebben op stal eigenlijk altijd topkwaliteit hooi en voordroog, maar een enkele keer ook weleens zo'n natte baal.

Mijn paard vond het stiekem héérlijk, die heeft er ook nooit last van gehad. Moet wel bij gezegd worden dat mijn paard darmen van staal heeft. (Even afkloppen)

Echter, ik ken wel gevoeligere paarden die er wat van aan de natte gingen. Maar die paarden hadden ook allemaal darmen die überhaupt gauw van slag zijn.

Je kent je eigen paarden het beste. Probeer het anders even, en als het goed gaat in ieder geval voor de toekomst een andere leverancier zoeken.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Kuil of voordroog ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:40

Als het niet zuur ruikt kun je het voeren. Zo'n heel laat gemaaide snee ziet er vaak zo uit. Ik heb het ook een paar keer gehad. Spinazie, noem ik het. Geen probleem mee gehad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:42

Poekkie schreef:
Grappig dat iedereen altijd beweert dat een paard eet naar behoefte als ze het over kruiden en zoutblokken etc hebben maar als het dan over andere dingen gaat, weten ze het opeens niet ;)
Qua zoutblokken gaat dat hier ook niet op. Als ik zo'n ding op hang is hij binnen een week schoon op. Kan volgens mij ook niet gezond zijn, dus dat doe ik ook niet meer. Gewoon een schepje zout over de brok werkt prima.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:06

Jeetje wat een gezeik soms met hooi he. Heb ook hele jaar lopen klooien.
Had kleine baaltjes maar veel stof. Ook van een hooiboer die niet begreep waarom dat paardenvolk altijd zo moeilijk deed om stof...
Paarden begonnen acuut met hoesten. Grrrrrr

Dus verkocht die hap, en nieuw hooi gekocht. Moest idd ook rusten maar het was zomer dus geen probleem.
Daarna opzoek gegaan naar midibalen verpakt voor de winter wat ik kan opslaan. Dat ging er eerder doorheen dan geplant. Vaste hooileveranciers waren helemaal door hun voorraad heen.
Weer opzoek naar wat anders.

Echt nat voordroog zou ik niet voeren. Heb mn voer laten testen en das wel een fijn idee (al kan iedere baal verschillen). Maar zou dit spul niet voeren. Ik heb n ruin die zeer gevoelig is (wortels/appels/suikerrijk hooi) maakt hem echt vatsig dik en krijgt overal jeuk en kale plekken.) dus zou het niet voeren.
Zou het doorverkopen en andere hooileverancier zoeken.