is lotte te mager?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:17

Ik vind 6 kilo kuil te weinig,
kuil bevat veel vocht dus wat buikvulling betreft is het bijna niets. Ik zelf geef altijd minstens 10 kilo ruwvoer.

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 10:19

ze kreeg is 3 kilo dat heb ik toen verhoogd naar 4 en nu naar 6 dus ik bouw het langzaam op.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:33

3 kilo???
Het is een paard hoor, geen konijn.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:36

in kuil zit 45% droge stof dat betekend dat meer dan de helft van de kuil bestaat uit water (55%). Alleen in de DS zitten voedingsstoffen, dus zoveel voer je eigenlijk niet

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:47

pjotr schreef:
ze kreeg is 3 kilo dat heb ik toen verhoogd naar 4 en nu naar 6 dus ik bouw het langzaam op.

Tot hoever wil je het op gaan bouwen ?
3 kilo kuilvoer is echt veel en veel te weinig, en 6 kilo vind ik ook erg schraal.

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:06

Ehm....veulenbrok, de naam zegt het al is gemaakt voor veulens. Het word nu echt wel tijd om je twenter over te zetten op een basisbrok
En die drukkigheid gaat er wel weer af. Toen mijn vorige pony overging op een energierijkere brok werd hij eerst ook erg druk, maar dat ging er naar verloop van tijd wel weer af. Het is geen goed excuus om je paard op veulenbrok te houden omdat hij anders te druk word. Wil jij later een gezond en blij paard of niet? Eerst half om half voeren is natuurlijk goed om haar aan het nieuwe voer te laten wennen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:18

Ik vind ze niet te mager, normaal moet je minimum 1 kg ruwvoer rekenen per 100 kg levend gewicht. Dus voor een paard van een 500 kg zou je minimum 5 kg ruwvoer moeten geven. Drie kg was dus zeker te weinig. En zoals anderen al aangeven, kuil is natter en weegt daardoor zwaarder maar door het "natte" geef je dan minder dan dat je bvb 6 kg hooi zou geven. Dus met de kuil kan je gerust nog omhoog. Mijn merrie kreeg toen ze twee was gewoon onbeperkt ruwvoer, ze wordt nu drie in maart, loopt op een hele grote weide en heeft onbeperkt ruwvoer ter beschikking. Eén troost, zij ziet er hetzelfde uit als jou twenter, want zoals iemand anders al schrijft, bij groeispurten krijg je ze gewoon niet dikker.

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:41

ik heb mischien wel goed informatie voor je. je mag je pony best iets meer geven maar mischien kun je inplaats van veulen broken zemelen gaan voeren ik deed altijd twee soorten kruiden daar door heen kalk en vitemine (ook in kruiden maar daar zitten dus de vitamine in) en als afwiseling kun je muselie voeren als hard voer(maar eigelijk is dta niet nodig) hier van krijgen ze niet extra energie en er zit geen troep/afval stoven in wat er in broken wel zit.

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:43

oja bij elke voeder zaak kun je het krijgen en je moet op letten dat je twee soorten zemelen hebt de 1 zit haver in en de ander zitten zemelen alleen zemelen in. je hoeft dit rouwens niet altijd nat te voeren is goed voor het kou werk en voor de darmen allen dan wel op leten hoeveel want het zet nog uit.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:57

Ik zou haar onbeperkt ruwvoer geven. Ze is in de groei dus dat kan ze wel gebruiken. Ik vind haar niet te dun maar meer ruwvoer zou haar wel goed doen denk ik..

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 20:16

nou dit is mij aangeraden op stal en onbeperkt kan niet want ze staat op stal. tja want toen ze kwam wilde ik 4 kilo geven (sochtends en savonds) maar dat raadde iedereen me af. en veulebrok is me nu juist aangeraden Verward ik heb nu pavo basic en pavo veulen dus ik voer het nu egwoon allebei.