Mijn pony uitlenen aan een zorgboerderij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:26

Ik weet natuurlijk niets over de cliënten, maar hou er rekening mee dat deelnemers onvoorstelbaar en soms zelfs agressief kunnen reageren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:28

Ovivio schreef:
Heel erg bedankt voor de reacties! Ik zou inderdaad een soort contract op kunnen stellen, dat als hij een keer trapt of bijt, wat natuurlijk altijd kan gebeuren, er niks aan de hand is. Ze hebben namelijk geen plek voor een pony. En vergoeding voel ik me altijd een beetje slecht over omdat hij mij ook niet veel kost. Maar inderdaad voer of dergelijke is een goed idee!

Zij verdienen geld met jouw pony. Daar mag dan best wat tegenover staan.
Of je zoekt het tot de bodem uit en kijkt wat dat kost en berekend je prijs of je doet het niet. Half half en je bent als eigenaar de Sjaak als er iets gebeurd

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:40

Sjong schreef:
Ik weet natuurlijk niets over de cliënten, maar hou er rekening mee dat deelnemers onvoorstelbaar en soms zelfs agressief kunnen reageren.

Ik neem aan dat de begeleiding hier wel rekening mee houdt met wie ze rond de pony laten (en wanneer). Persoonlijk heb ik trouwens nog nooit mee gemaakt dat agressie richting dieren gericht is, ook niet bij cliënten/ deelnemers die wel bekend zijn met agressie. Vaak werken dieren juist heel kalmerend. Maar het zijn natuurlijk wel hele goede dingen om te vragen aan de zorgboerderij, TS!

TS, Dat soort contracten zijn vooral leuk voor het plaatje, maar voor zover ik weet heb je geen poot om op te staan als ze echt een juridisch spelletje gaan spelen. Maargoed, ik heb geen rechten gestudeerd dus hoe dat precies zit laat ik me niet teveel over uit.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:55

speurneusc schreef:
ik zou als setje gaan, dus ze kunnen jou en je pony inhuren voor bepaalde uren in de week, zo ben je er zelf bij en kan je ze in de gaten houden. Duidelijk afspraken op papier zetten.

Als je daar geen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (duur!) voor afsluit ben je helemaal dom bezig %) . Dit echt niet doen TS.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:10

Sjong schreef:

Wat een vooroordelen. Je weet toch helemaal niets over de clienten? Je zou het zelf toch ook niet leuk vinden als anderen zo over jou praten alleen omdat je opleiding x of werkplek y hebt?

belle_boef schreef:

Aannemelijker vind ik eigenlijk dat ze gewoon een leuke plek voor hun clienten willen. Dat je het dan qua verzekeringen goed wilt regelen lijkt me heel verstandig (omdat dat zo snel om hele hoge kosten kan gaan) maar ik zie niet echt redenen om aan te nemen dat de zorgboerderij hier probeert geld te verdienen over de rug van. Dit soort dingen kunnen ook gewoon leuk zijn, en met goede intenties gedaan worden, en dat hoeft ook echt niet allemaal tot de laatste stuiver toe verrekend te worden. Soms is samenwerken ook gewoon heel leuk.

alice0cullen

Re: Mijn pony uitlenen aan een zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:13

Het zou voor mij echt vallen of staan of er een begeleider bij loopt die echt verstand heeft van paarden. En dan iets meer als manege ervaring zegmaar.

troi

Re: Mijn pony uitlenen aan een zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:37

De cliënten zullen mogelijk wilsonbekwaam zijn, ook al zijn ze volwassen. Dat maakt het juridisch ingewikkeld. Overigens zou ik dit ook bij het bedrijf neerleggen. Die zullen goed verzekerd (moeten!) zijn en kunnen dit daar mogelijk, met een huurovereenkomst, daarin meenemen

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:49

Shadow0 schreef:
Sjong schreef:

Wat een vooroordelen. Je weet toch helemaal niets over de clienten? Je zou het zelf toch ook niet leuk vinden als anderen zo over jou praten alleen omdat je opleiding x of werkplek y hebt?

belle_boef schreef:

Aannemelijker vind ik eigenlijk dat ze gewoon een leuke plek voor hun clienten willen. Dat je het dan qua verzekeringen goed wilt regelen lijkt me heel verstandig (omdat dat zo snel om hele hoge kosten kan gaan) maar ik zie niet echt redenen om aan te nemen dat de zorgboerderij hier probeert geld te verdienen over de rug van. Dit soort dingen kunnen ook gewoon leuk zijn, en met goede intenties gedaan worden, en dat hoeft ook echt niet allemaal tot de laatste stuiver toe verrekend te worden. Soms is samenwerken ook gewoon heel leuk.

Dat is helemaal geen vooroordeel. Ik heb tijdens mijn studie op en zorgboerderij gewerkt en daar konden cliënten heel onvoorspelbaar reageren. Ben nu ook nog werkzaam in de gehandicaptenzorg. Ik zeg ook nog duidelijk dat ik niets van deze cliënten weet maar dat dit dus wel een mogelijkheid is. Een in "normale" omstandigheden bomproof paard kan anders reageren bij mensen die "anders" zijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:22

Shadow0 schreef:
Sjong schreef:

belle_boef schreef:

Ik zeg ook niet dat de intenties van de zorgboerderij enkel zijn om geld te verdienen. Ze willen iets aanbieden wat ze zelf niet hebben. De mogelijkheden die ze bieden vergroten zonder zelf te investeren. Indirect is dat gewoon een verdien model.
Ik vind dat juist een professioneel bedrijf niet met zulke constructies moet komen vanuit veiligheid en zorgvuldigheid richting hun cliënten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:24

Sjong schreef:
Dat is helemaal geen vooroordeel. Ik heb tijdens mijn studie op en zorgboerderij gewerkt en daar konden cliënten heel onvoorspelbaar reageren.

Dat kan natuurlijk! En daarmee zegt het nog steeds niets over zomaar willekeurige clienten die je niet kent op een zorgboerderij die je ook niet kent!

Citaat:
Ben nu ook nog werkzaam in de gehandicaptenzorg. Ik zeg ook nog duidelijk dat ik niets van deze cliënten weet maar dat dit dus wel een mogelijkheid is.

Het is altijd een mogelijkheid. Je buren kunnen ook agressief zijn en elkaar mishandelen. Je stalgenoot kan ook iemand in elkaar hebben geslagen. Wie weet heeft iemand die je kent wel een keer de stalkas leeggegraaid. Het kan allemaal. Het is alleen echt heel erg vooringenomen om dat op basis van een paar vergezochte verbindingen ineens te gaan opperen.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:28

Shadow0 schreef:
Sjong schreef:
Dat is helemaal geen vooroordeel. Ik heb tijdens mijn studie op en zorgboerderij gewerkt en daar konden cliënten heel onvoorspelbaar reageren.

Dat kan natuurlijk! En daarmee zegt het nog steeds niets over zomaar willekeurige clienten die je niet kent op een zorgboerderij die je ook niet kent!

Citaat:
Ben nu ook nog werkzaam in de gehandicaptenzorg. Ik zeg ook nog duidelijk dat ik niets van deze cliënten weet maar dat dit dus wel een mogelijkheid is.

Het is altijd een mogelijkheid. Je buren kunnen ook agressief zijn en elkaar mishandelen. Je stalgenoot kan ook iemand in elkaar hebben geslagen. Wie weet heeft iemand die je kent wel een keer de stalkas leeggegraaid. Het kan allemaal. Het is alleen echt heel erg vooringenomen om dat op basis van een paar vergezochte verbindingen ineens te gaan opperen.

Dat kan..... En toch vind ik het belangrijk om aan te geven dat dit kan voorkomen. Ze kan het compleet naast zich neerleggen hoor. Geen probleem.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:34

Even los van de juridische aansprakelijkheid: Hoe zien ze dat voor zich?
Ze nemen je shetje mee en jouw paard blijft alleen achter? Kan je paard uberhaupt wel alleen staan? Je hebt er niet voor niets een maatje bij. Of gaan ze op jouw erf met je pony wat doen?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 23:15

Ik zou mij zelf afvragen waarom je jezelf dit op de hals wilt halen. Ik zie de voordelen er niet van. Jouw paard staat dan alleen. Ze moeten hem komen halen of jij moet hem brengen, dus iedere keer thuis zijn. Je weet ondanks goede afspraken niet wat ze echt met jouw pony doen of hoe ze met hem omgaan, want waarschijnlijk ben je er niet (elke keer) bij. En jij bent verantwoordelijk voor schade mocht er iets gebeuren.
Als zij het zo leuk vinden dat hun mensen met een pony om kunnen gaan moeten ze er zelf 1 kopen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 23:18

Shadow0: Ik snap wel wat Sjong probeert te zeggen. Het is niet uitzonderlijk dat mensen met een verstandelijke beperking problemen hebben met agressieregulatie. dit komt (onder anderen) voort uit een achterstand in de cognitieve en emotionele ontwikkeling. Tevens kunnen mensen met een verstandelijke beperking vaak ook niet goed gevolgen/ consequenties van hun gedrag inschatten.
Daarnaast komt nog, als iemand in zo'n mate een beperking heeft dat hij/ zij bijvoorbeeld niet kan praten, dan worden gevoelens al snel fysiek geuit (want hoe anders?). Boosheid of irritatie dus ook.
Wat Sjong dus stelt qua agressie bij (l)vb is niet gemeen of vooroordelend bedoelt (denk ik), maar informatie om mee te nemen.

Ik denk ook niet dat het een probleem oplevert voor TS, ik neem aan dat de zorgboerderij zijn deelnemers kent en een goede inschatting kan maken in wat wel en niet kan. Plus dat ik persoonlijk maar weinig (nooit) heb gezien dat agressie naar dieren wordt gericht.
Daarom zei ik ook, loopt een dag(deel) mee. Dan kan ze alles zelf ervaren :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 00:09

Ovivio schreef:
Ik had namelijk wel vroeger bij mijn verzorgpaarden dat ik een contract had ondertekend (mijn ouders) dat de eigenaar niet aansprakelijk was voor mijn verwondingen of schade aan mijn spullen als er iets gebeurde. Was dit dan ook al niet erg betrouwbaar? De klanten van de zorgboerderij zijn wel al volwassenen (boven de 18) dit maakt toch wel verschil?

Nee dat contract was niet rechtsgeldig. Je hebt geen idee waar je voor tekent. Wat als je een dwarslaesie valt van een paard en je houdt voor altijd letsel met alle zorgkosten etc. Dat kan niet. Dus eigenaar moet gewoon verzekerd zijn en dan wordt er door die verzekering uitbetaald.
Boven een leeftijd van 14 jaar heb je een eigen risico omdat je bij vol verstand je in de buurt van een dier waagt (en in geval van een paard er dus op kruipt)... Dan heb je een eigen risico en is eigenaar dus niet volledig aansprakelijk. Maar je kunt je hier prima voor verzekeren. Ik betaald 4 euro per maand geloof ik.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 00:48

TS, ik vermoed dat jij vanwege je leeftijd (17) niet financieel aansprakelijk bent, maar je ouders wel.
Maar ook dan; Ik zou het goed uitzoeken.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 00:52

Ja ervaring mee en nee niet doen.
Je zegt zelf al dat hij hyper kan zijn, imo dus niet geschikt voor een zorgboerderij.
Je kent de mensen zelf niet persoonlijk en de clienten niet persoonlijk en kan dus ook niet inschatten of zowel zij danwel je pony geschikt is voor wat zij ermee willen doen en hoe zij ermee omgaan.
Je andere paard staat alleen en jij bent verantwoordelijk voor als er iets gebeurt zowel met de deelnemers danwel andere weggebruikers, ongevallen derde/ongevallen eigen pony en nee dit is niet juridisch dicht te timmeren en nee dit is voor de zorgboerderij ook niet te verzekeren of kost zodanig veel geld voor het doel wat zij hebben en weegt dus niet af tegen het gebruik van de pony dat zij dit ervoor gaan willen betalen.
Idee is leuk antwoord blijft dus: niet doen!