Deken of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 08:45

Heleennn schreef:
Een bot hooi is Vlaams (tenminste zo zeggen wij het in Antwerpen): een baal hooi dus.

Gewoon geen deken. Mijn paard staat ook voor de eerste winter altijd buiten, onbeperkt hooi en een goeie stal op de weide. Heb ze nog nooit weten bibberen. Ze krijgt iedere dag ook een schep muesli van stal en van mij nog extra een schep fiberforce met extra lucerne erbij. Gaat prima, vooral zorgen dat je paard goed doorvoed is en dan kunnen ze wel wat hebben. Ook een plek om uit de wind en regen te staan is belangrijk. Sommige van de paarden hier gaan bij het minste spatje regen al op een drafje de stal in gelopen. De mijne niet, maar de optie is er en dat is het belangrijkste.

Ok bedankt :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 08:55

Kijk naar je paard. Voelt hij warm onder zijn vacht? Staat hij niet te bibberen? Krijgt hij geen stijve spieren op zijn rug? Dan red hij zich prima! Als dat niet zo dan zou ik er een lichte deken opgooien.

Let vooral goed op bij guur weer met langdurige regen (of buien dicht op elkaar waardoor ze tussendoor niet kunnen opdrogen) en temperaturen tussen de 0-10 graden. Dan raken ze echt doorweekt en hebben ze het zwaar. Beter flinke vorst (desnoods met sneeuw) dan koud regenachtig weer.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:12

Poekkie schreef:
Kidde schreef:
Maar ik lees nergens dat het bij TS om een oud paard gaat? Met een schuilstal zou ik het gewoon eerst zonder deken aankijken

Waarom is dat nodig dan? Als ze doorweekt zijn na een hele dag regen (met eventueel wind), dan helpt heel dat systeem van vacht omhoog zetten geen zier meer, ongeacht de leeftijd van het paard. En ja een jonkie kan dan beter extra energie vrijmaken en wat compenseren, maar of het comfortabel is betwijfel ik sterk. Overigens heb ik na natte en winderige dagen al regelmatig een jonger (10-15 jaar) paard bibberend uit de wei gehaald. Er is een schuilstal, maar op een paard na zijn ze meestal te koppig om er in te gaan staan of willen ze niet weg van de groep. En waarom je nu echt moet willen dat je paard heel de dag in zijn schuilstal blijft staan ipv gewoon comfortabel met een licht dekentje naar buiten te kunnen voor die paar dagen is mij ook een raadsel.

Zo zit ik er precies in.

Ik heb één van de 2 warmbloeden hier zonder deken staan. Dat gaat 95% van de dagen perfect. Paard zelfs veel blijer dat hij zijn deken niet meer ophoeft. Maar dan heb je van die dagen dat het de hele dag windkracht 4 waait en eigenlijk niet echt droog wordt. Dan gaat er echt een deken op. Gewoon voor het comfort. En om energie te sparen
(en mijn wei, want wat is er lekkerder warm worden dan sprintjes trekken door een zeiknatte wei }> )

Het kán wel overigens, zonder deken. Soms is hij 's ochtends al zo vies/nat dat ik er echt geen deken op kan leggen. Als ik dan weg moet zit er weinig op dan hem zonder deken in de wei te zetten (in de nacht staan ze op zand). Dat heeft hij nog altijd goed doorstaan. Die vacht kan inderdaad heel veel. Maar je ziet ook dat dat wel wat vraagt van je paard.