Extra lange mestboy, wie heeft tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:34

Ik kan ook helemaal niks met de vlasvork, maar degene die de paarden doet als ik op vakantie ga werkt er wel altijd mee, zij kan weer niks met de mestboy. Misschien moet ik eens vragen het voor te doen :o. Ik vind een harkje met de mestboy juist fijn omdat ze vaak verspreid ook her der wat losse drollen hebben (aan de kant geschopt of dat ze lopend mesten) en als de mestkevers er zijn inderdaad ook, vind ik een harkje met een bakje echt heel fijn. Alleen het handvat van die mestboy is een drama (te kort en zo'n krampding om vast te houden). Hier inderdaad ook de mesthoop tussen de paddock/back en weides liggen, dus vaak gebruik ik daarvoor de kruiwagen amper.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:29

FleurVP schreef:
Ik kan ook helemaal niks met de vlasvork, maar degene die de paarden doet als ik op vakantie ga werkt er wel altijd mee, zij kan weer niks met de mestboy. Misschien moet ik eens vragen het voor te doen :o. Ik vind een harkje met de mestboy juist fijn omdat ze vaak verspreid ook her der wat losse drollen hebben (aan de kant geschopt of dat ze lopend mesten) en als de mestkevers er zijn inderdaad ook, vind ik een harkje met een bakje echt heel fijn. Alleen het handvat van die mestboy is een drama (te kort en zo'n krampding om vast te houden). Hier inderdaad ook de mesthoop tussen de paddock/back en weides liggen, dus vaak gebruik ik daarvoor de kruiwagen amper.

Als het verspreid is, harik ik het eerst andersom bij elkaar en pak het dan gewoon op. Wij hebben ook een shet en ook die drolletjes pak je op.

En van onze kune kune ook, maar van de Gottingher soms net niet :D

In principe staan bij de vlasvork de tanden dichter op elkaar dan de meeste harken, dus je kan behoorlijk zeven zeg maar.

Er zijn wel meerdere modellen, ook qua stelen. Je hebt recht, iets gebogen en behoorlijk gebogen bij beiden. Ik hou van vrij recht.
Maar ik heb vorige week een steel gebroken. Mijn man heeft die gerepareerd, stukje eraf en vork er weer op. Nu is hij voor mij te kort.
Maar de nieuwe steel is net te lang en dat voel ik wel. Komt ook omdat er aan het einde een handvat zit en je die pakt.

Vroeger met gewoon stallen uitmesten met mestvorken waren de stelen vaak kaal en kan je zelf op gewenste hoogte pakken. Maar die en ook de matelen mestvork zijn best zwaar.
De vlasvork scheelt heel erg in gewicht. Ik heb reuma en nog wat kennisjes met problemen die daarom voor de vlasvork hebben gekozen ook.
Mestboy is in verhouding wat zwaar voor meer dan 1 of 2 drollen.

GraceZarif

Re: Extra lange mestboy, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:42

Hier ook een sneeuwschep en een klein blauw kinderharkje van talentools.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:10

Voor mij ook de zaagselvorken.
Eén voor de wei, daar gebruik ik een ijzeren voor want tussen het gras door is anders niet fijn.
Voor de paddock gebruik ik een kunststof, doe al jaren met dat ding.
Ik schraap er ook het verharde mee en gebruik hem als schep voor het laatste spul uit de stal (stro)
Het werkt veel sneller, ik heb ook een mini en die legt minidrolletjes maar dat lukt ook.

Afbeelding

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:12

Ik gebruik gewoon een vlasvork/hark. Ook op het gras

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:36

Hier ook een vlasvork, werk ik al behoorlijk lang mee en geen problemen.
Krijg ook alles weg ondanks diarree(PPID) en vogels.

Mestboy gaat bij mij ook voor geen meter :+

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:39

Marie111 schreef:
Stal waar ik wel eens kom hebben ze deze bij de bak staan. Is voor mij te hoog, dus werkt voor mij niet prettig.

https://www.macrovet.nl/gewa-mestboy-ea ... chsia.html

Ik heb ook 1 mestboy die ongeveer hetzelfde is, ik heb alleen geen "krukhandvat". Omdat de steel van hout is moet je heel erg opletten dat je er niet teveel mest in hebt. Hij is lang niet zo stevig als een normale mestboy.

TS is het geen idee om gewoon een langere steel aan je huidige te maken? Ik heb van 1 de steel gebroken, maar mijn wederhelft kon daar zo een nieuwe steel aanmaken, van metaal. Koperen/ijzeren waterleiding werkt als een speer.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 18:55

rina schreef:
Marie111 schreef:
Stal waar ik wel eens kom hebben ze deze bij de bak staan. Is voor mij te hoog, dus werkt voor mij niet prettig.

https://www.macrovet.nl/gewa-mestboy-ea ... chsia.html

Ik heb ook 1 mestboy die ongeveer hetzelfde is, ik heb alleen geen "krukhandvat". Omdat de steel van hout is moet je heel erg opletten dat je er niet teveel mest in hebt. Hij is lang niet zo stevig als een normale mestboy.

TS is het geen idee om gewoon een langere steel aan je huidige te maken? Ik heb van 1 de steel gebroken, maar mijn wederhelft kon daar zo een nieuwe steel aanmaken, van metaal. Koperen/ijzeren waterleiding werkt als een speer.

Heb ik wel aan gedacht maar ik ben zelf niet zo handig
Ik heb inmiddels de Golden Gark besteld, ga dat eerst eens proberen. En de Quick Pick lijkt me vooral handig als de paddock zwaar is, dan kan de kruiwagen blijven staan. Dus die komt er misschien ook nog wel.
Bedankt allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:52

Ik trek werkhandschoenen aan en raap de mest met handschoenen direct in de kruiwagen :+ .
Die quick pick lijkt me zwaar om op te tillen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:16

In een zware paddock gebruik ik een vlasvork icm een mayonaise-emmer. Emmertje vullen, naar de kruiwagen lopen (die nog op de verharding staat), emmertje legen etc. Neem meestal twee emmertjes mee, dan kun je in evenwicht lopen.

Onze mestboy is wat langer (maar niet zo lang als TS zoekt). Ik kan met die goed overweg, maar merk het gelijk als ik ergens anders een kortere moet gebruiken.
De vlasvork kan ik zowel links als rechts hanteren, het mestboyharkje met links wordt een zootje :') bakje leegkiepen doe ik wel links en rechts.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:27

Humpiedumpie schreef:
Ik trek werkhandschoenen aan en raap de mest met handschoenen direct in de kruiwagen :+ .

Zwaarder dan een mestboy is het niet. En je hoeft niet zo’n gekke draai te maken om de mest in je kruiwagen te gooien. Ik ben er oprecht heel tevreden over. En mn rug ook :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:14

Citaat:
Ik heb inmiddels de Golden Gark besteld, ga dat eerst eens proberen. En de Quick Pick lijkt me vooral handig als de paddock zwaar is, dan kan de kruiwagen blijven staan. Dus die komt er misschien ook nog wel.

ik ben benieuwd hoe hij je zal bevallen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:57

Humpiedumpie schreef:

Ik heb laatst wat esdoorn zaden verwijderd van de grond en heb 2 dagen last gehad. Ik pak sowieso weleens mest mee met de hand, want heb altijd handschoenen aan. Maar alles met de hand? Dan ben ik echt krom.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 09:28

superpony schreef:
Humpiedumpie schreef:

Ik heb laatst wat esdoorn zaden verwijderd van de grond en heb 2 dagen last gehad. Ik pak sowieso weleens mest mee met de hand, want heb altijd handschoenen aan. Maar alles met de hand? Dan ben ik echt krom.

Ja, dat gaat mij ook echt niet lukken. Tillen vind ik niet het probleem. Ook na, nu inmiddels, vier hernia's zou ik gewoon moeten kunnen tillen. Als ik weer wat spieren heb
Alleen moet ik het gewicht dan wel dicht bij mijn lijf kunnen houden en zonder te veel draaien en bukken. Dus ik ben echt benieuwd naar de Golden Gark en de Quick Pick. Ik zal laten weten hoe het bevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 02:30

superpony schreef:
Humpiedumpie schreef:

Je moet ook door je hurken gaan :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:34

Humpiedumpie schreef:
Je moet ook door je hurken gaan :D

5 paarden op een paddock paradise? Ik heb zeker 3, soms 4 (kleine ) kruiwagens vol en reuma............Nee, dat gaat echt niet. Ik doe uitmesten al vaak in 2x of laat een restje liggen voor ML.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 08:36

Ik heb er 3 staan op een pp en 2, soms 3 kruiwagens per dag. Maar geen reuma dus dat scheelt dan weer.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:51

Deze lijkt me ook wel handig voor zandpaddocks.
https://thedungbeetle.co.uk/

Maar of die handig is voor lange mensen, dat betwijfel ik. Kan niet vinden of er verschillende lengtematen zijn.

Misschien kan je ook gewoon gaatjes in een mestboy boren, zodat overtollig zand terug valt...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:57

Bij een langere mestboy moet je veel meer kracht zetten is mijn ervaring.
Ik vind die harkjes echt zware ondingen maar dat is mijn mening.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:08

Wij werken al jaren met de mestboy. Hebben ook extra lange. Ik heb die destijds op Inet besteld. Dacht bij epple Jack maar weet dat niet meer zeker. Kan ook zomaar bij de Welkoop vandaan gekomen zijn

Een mestboy is het sterkst in mulle zand paddocks.
Vlasvorken breken vaak als je die iets te diep steekt.
Vlas/zaagsel stallen doen we ook altijd de drollen met de mestboy verwijderen. Vind die vlasvorken erg onhandig met die lange stelen plus je veel schoon mee weg gooit

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:32

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:48

Popstra schreef:
Wij werken al jaren met de mestboy. Hebben ook extra lange. Ik heb die destijds op Inet besteld. Dacht bij epple Jack maar weet dat niet meer zeker. Kan ook zomaar bij de Welkoop vandaan gekomen zijn

Een mestboy is het sterkst in mulle zand paddocks.
Vlasvorken breken vaak als je die iets te diep steekt.
Vlas/zaagsel stallen doen we ook altijd de drollen met de mestboy verwijderen. Vind die vlasvorken erg onhandig met die lange stelen plus je veel schoon mee weg gooit

Ik mest het gehele zandpad met de vlasvork en de paddocks, de stukken waar zwart grond is en het gras, maar ze breken 1x pj.

Ik pak echt niks schoons mee, maar heb geen stallen. Wel in de winter zaagsel en of stro in de schuilstal. Vind ze juist goed zeven.

Lengte van de stal varieert per merk. Mijn nieuwe moet even ingekort.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:35

wendyh schreef:
https://www.hydromestharken.nl/
Dit is de oplossing. Kost een paar centen en hebt een shovel nodig maar dan gaat mesten bijna vanzelf.

Ik heb daar zo mijn twijfels bij in onze paddock en weides.
Ik denk dat onze paddock te mul is, dus te veel hobbels en vooral kuilen (waar mest ook in valt en je dus met je schuifje overheen of dwars doorheen schuift).
In de wei zal ons gras te lang zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:37

Zo dacht ik ook.

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:42

Hilary schreef:
wendyh schreef:
https://www.hydromestharken.nl/
Dit is de oplossing. Kost een paar centen en hebt een shovel nodig maar dan gaat mesten bijna vanzelf.

Ik heb daar zo mijn twijfels bij in onze paddock en weides.
Ik denk dat onze paddock te mul is, dus te veel hobbels en vooral kuilen (waar mest ook in valt en je dus met je schuifje overheen of dwars doorheen schuift).
In de wei zal ons gras te lang zijn.

De mesthark wordt bij ons op stal gebruikt. En ik moet zeggen dat het echt goed werkt. Onze paddock zijn echt niet mooi vlak hoor. Alleen als de paddock heel modderig gaat het volgens mij wat lastiger.