Buitenbak afdekken met zeil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:11

LISA_L schreef:
Het is niet een mogelijkheid het zeil aan één kant van de lange zijde bijvoorbeeld boven aan het hekwerk vast te maken en deze schuin te laten aflopen naar net over de rand aan de andere zijde? Dan kun je hier wellicht een greppel graven waar het water in kan vallen en heb je geen zwaar zeil met water erop.

Daar is zeil niet stug genoeg voor. Dat gaat doorhangen.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:15

Ik sta sinds bijna 2 jaar op een stal met alleen een buitenbak. Niks bijzonders qua zand oid. De bak is af en toe niet te rijden maar dat is echt maar zelden. De afgelopen maand kon ik over het algemeen gewoon rijden. Wel wat plassen stampen maar dat maakt niks uit. In het begin was ik bang dat het glad zou zijn maar dat is niet zo. Paard galoppeert en draaft lekker door de plassen.
Enige is dat je na het rijden je zadel, singel en laarzen even schoon moet maken.
Het is mij enorm meegevallen alleen een buitenbak. Vraag het me nog een keer na een strenge winter :+

Georgina_33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 17:18

Ik heb daar alles in eigen beheer samen met een vriendin, dus dat is geen probleem! Hoef geen rekening te houden met pensionklanten.

LISA_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:33

Gloa schreef:
LISA_L schreef:
Het is niet een mogelijkheid het zeil aan één kant van de lange zijde bijvoorbeeld boven aan het hekwerk vast te maken en deze schuin te laten aflopen naar net over de rand aan de andere zijde? Dan kun je hier wellicht een greppel graven waar het water in kan vallen en heb je geen zwaar zeil met water erop.

Daar is zeil niet stug genoeg voor. Dat gaat doorhangen.

Ligt natuurlijk wel aan je constructie, als je het houtje touwtje vast knoopt lukt het waarschijnlijk niet nee. Maar met een goed systeem is zeker wel mogelijk hoor.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:33

Heb ook een buitenbak met niet zo ene dure bodem. De Momenten dat de bak werkelijk niet te bereiden zijn, kun je op vingers aftellen. Dan maak je toch gewoon een buitenrit. Kun je ook je oefeningen trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:56

@lisa_l; je praat over 20 meter op zn kortst om te overspannen. Wil je zeil strak houden om af te lopen dan moet je goed spannen. Enig idee hoeveel kracht er nodig is om 20meter overspanning te realiseren? En ja ik heb ervaring met het afspannen van dakoppervlak ivm renovatie. Om zoveel kracht aan te kunnen en het systeem werkbaar te houden zal je een nette constructie moeten bouwen. En ik betwijfel of die kosten opwegen tegen het verbeteren van de huidige bak.

LISA_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:53

Gloa schreef:
@lisa_l; je praat over 20 meter op zn kortst om te overspannen. Wil je zeil strak houden om af te lopen dan moet je goed spannen. Enig idee hoeveel kracht er nodig is om 20meter overspanning te realiseren? En ja ik heb ervaring met het afspannen van dakoppervlak ivm renovatie. Om zoveel kracht aan te kunnen en het systeem werkbaar te houden zal je een nette constructie moeten bouwen. En ik betwijfel of die kosten opwegen tegen het verbeteren van de huidige bak.

Zoals ik al vermelde is er een degelijke constructie nodig. TS vraagt of het mogelijk is met zeil de bak droog te houden en ik antwoord daar op. Kan ze zelf bepalen of de kosten te hoog zijn. Vroeger eens bij mensen geweest die zo een vierkante longeerkraal/paddock van 18 meter(zo ongeveer) tijdens hevige regenval droog hielden, daarom weet ik dat dit een optie kan zijn.

Dinopino

Re: Buitenbak afdekken met zeil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 08:29

Dat doen ze toch ook met de tennisvelden op Wimbledon, wanneer het gaat regenen. Lijkt me inderdaad geen goedkoop grapje. Volgens mij kun je voor dat geld een trailer met trekauto en een abonnement voor 30 jaar op een manege nemen:-)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:22

Dinopino schreef:
Dat doen ze toch ook met de tennisvelden op Wimbledon, wanneer het gaat regenen. Lijkt me inderdaad geen goedkoop grapje. Volgens mij kun je voor dat geld een trailer met trekauto en een abonnement voor 30 jaar op een manege nemen:-)

Dit dus,

Ik zou mijn geld stoppen in het renoveren van de bodem of het aanleggen van een greppel waar het water in kan weglopen.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:33

ook wij staan nu na jaren manege met binnenbak op een kleinschalige pensioenstal met buitenbak en ook ik dacht dat ik de binnenbak zou gaan missen maar dit is niet het geval. Er zijn momenten dat de bak moeilijk te berijden is ivm regen.. ik vind de training dan juist wel weer leuk.. je rijd om de plassen heen of door de plassen heen. ja je zadel schoenen en paard worden vies maar dat is zo verholpen.. als t bevroren is dan kan je een paar dagen niet..dan verzin je wel weer wat anders ( naar buiten bijv)

ik denk dat afdekken met een zeil niet te doen is... wordt erg zwaar

troi

Re: Buitenbak afdekken met zeil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:24

Wat zegt de stalbaas er van?

Ik denk dat verbeteren van de waterafvoer of verhogen van de bodem hoogte zin heeft.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:16

cobiie schreef:
Een flinke greppel laten graven rondom je bak, zodat daar het water eerder naartoe wilt dan in je bak blijft staan?

Dan heeft het nog met de ondergrond te maken of het werkt. Ik heb op 2 korte zeiden en 1 lange de bak op 2m 'hoog' liggen. Op de korte zeiden loopt hij dus van 2m naar 20cm ongeveer. Ik heb alsnog bij hevige regenval meerdere dagen achter elkaar 2plassen middenin. De ondergrond onder de toplaag is allemaal opgehoogd met steen,keien en zand.

@ts ik denk dat de opties die je hebt duur zijn en het geld en irritatie (denkend aan zeil, dat formaat weegt veel en leg je niet 'even ' aan de kant). Misschien voor de ergste dagen naar een binnenbaan gaan? En een beetje water gaat een paard ook niet dood aan.