Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:19

De mijne, (haflinger, shetlander en Anadalusiër) krijgen wel, zo goed als, onbeperkt hooi. 2 grote netten en één normale. Oftewel, +- 60 kilo.

Qua gewicht kan er zeker iets af bij ze, maar ik doe dan ook geen trainingen op het moment.
(wilgen)Takken etc. liggen er bij mij ook, maar doen ze niet gek veel mee. Als ik de volgende dag kom is het hooi helemaal leeg.
Vind het zo wel prima, als ik een dag wat minder voer worden ze zo gefocused op wanneer ik hooi ga voeren, dat ik het bijna zielig vind. En gevaarlijk dik zijn ze hier niet, dus dan moet je een beetje keuzes maken..

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:23

Maartje1990 schreef:
Wij geven onbeperkt dmv fijnmazige slowfeeders, geen te dikke paarden hoor ook mijn haflinger niet.

Dit. Sinds ik ben overgestapt op een extreem fijnmazig net (2 cm) is mijn Tinker niet meer te dik. Er is altijd hooi en ik merk ook dat ze soms wat meer eten en soms wat minder, maar op is het nooit meer. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in minder hooiverbruik. Voerde eerst meer dan een klein pak per dag en nu nog maar de helft en het is wel onbeperkt. Ideaal.

Caily

Re: Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 02:34

Hup... onbeperkt hooi zonder net en goede kwaliteit, altijd een wei open en nooit te dik. Gewicht is heel stabiel. Dit bereik ik door de juiste bijvoeding om paarden in balans te houden, en voldoende beweging te bieden.

Het gaat hier om Tinkers. In de loop der jaren hebben er hier (dankzij training) wel zeker 25, misschien wel het dubbele, aantal paarden gestaan.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 07:02

Ik voer mijn Ijslander en Fjord ook onbeperkt hooi. 1 groot net buiten, klein netje in de stal en een lage ruif buiten.

Ik voer de jongens graszaadhooi. En nu (geen gras) krijgen ze op een dag ongeveer 4 plakjes weidehooi bij. Kleine pakjes. Dit werkt voor mij en voor hun. Ze zijn allebei netjes op gewicht en staan nooit zonder.

Zou ik dit op volledig weidehooi willen dan denk ik dat het lastiger zou zijn mnet deze paarden combi. Of dat komt om daar Fjordlief altijd gewend is geweest dat hooi een vergankelijk iets is en dat he dat beter zsm naar binnen werkt..

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:54

En veel mensen voeren kuil/voordroog en noemen het hooi, terwijl het een groot verschil is qua voedingswaarde.
En ook tussen pakken hooi kan veel verschil zitten. Dus meten is weten en zoek arm hooi uit voor paarden die veel 'vreten'.
Mijn ervaring is als ze eenmaal weten dat het niet op raakt, ze heel tevreden door de dag heen wat knabbelen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:59

Ik vind onbeperkt ruwvoer heel belangrijk, maar dat betekend niet dat ze bij mij onbeperkt hooi mogen schransen, dan worden ze ook echt te dik.

Ik los dat hier op door altijd een net met gerstestro te hebben hangen. En daarnaast meng ik, afhankelijk van hun voedingsconditie, ook een hoeveelheid gerstestro door het hooi in de netten/bakken. Ik heb grotendeels netten met een 3cm maas en daarnaast ook nog 1 voerplek met 2,5 * 2,5 en een back-up netje van 2 bij 2 maas.

Daarnaast krijgen ze regelmatig wat takken om op te knagen en staat er voor deze winter heel wat aanplant op de planning waar ze straks ook een deel van de tijd aan kunnen knagen en browsen.

Ik heb nu sinds kort er een jaarling bij staan op pension, en die kwam hier te mager van de vorige locatie. Om die reden meng ik nu tijdelijk geen stro door het hooi. Ik kan duidelijk zien dat mijn paarden nu aankomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:00

De meeste paarden doen het er prima op als je zorgt voor altijd iets te knabbelen dat niet zo aanzet, wat ze alleen eten als ze echt trek hebben maar dat niet zo lekker is dat ze blijven vreten. Het helpt natuurlijk ook als je zorgt voor een beetje een leuke plek waar nog wat anders te beleven is dan alleen maar vreten.

Die van ons eten ook altijd liever uit een hooinet dan los van de grond....dat zie je wel vaker, geeft een extra uitdagend element ofzo zeker :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:12

Wij geven als het nodig is gewoon een hele baal per keer (ongeveer 350 kilo).
Verder staan ze 24/7 op de wei en krijgen geen krachtvoer (want ze doen momenteel niets).

Onze kudde is gemengd van Welsh a tot half Engels volbloed, KWPN tot trekpaard, staan momenteel op 15ha weiland maar gaan binnenkort weer over naar een kleinere wei maar daar moet nog wat schrikdraad omheen. Daar zullen ze dus wel weer hooi bijgevoerd krijgen als het gras op begint te raken.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:23

pmarena schreef:
De meeste paarden doen het er prima op als je zorgt voor altijd iets te knabbelen dat niet zo aanzet, wat ze alleen eten als ze echt trek hebben maar dat niet zo lekker is dat ze blijven vreten. Het helpt natuurlijk ook als je zorgt voor een beetje een leuke plek waar nog wat anders te beleven is dan alleen maar vreten.

Die van ons eten ook altijd liever uit een hooinet dan los van de grond....dat zie je wel vaker, geeft een extra uitdagend element ofzo zeker :=

Ik lees dat wel vaker (liever uit net dan los). Daar hebben die van mij echt geen last van :+ . Eén van de manieren om mijn merrie extra aan het lopen te krijgen is om bij elke voerronde op elke voerplek een plukje los hooi te leggen. Ze gaat dan echt in volle galop de hele track af om alle losse plukjes te verzamelen :+

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:26

Ik heb het een tijdje (lees 3-4 maanden) geprobeerd met een kudde. Hooi uit slowfeeders. De warmbloeden konden er wel tegen, de koudboeden en koudbloedkruisingen kon ik rollen, sommigen gevaarlijk obesitas zelfs. Een eetstop was zelfs na die maanden ver te zoeken, alhoewel er ruimte en vrienden genoeg was. Mijn huidige paard (haflinger) wordt ook al dik van lucht en heeft totaal geen rem, dus daar ga ik het zelfs niet mee proberen.

Hier krijgen ze overdag onbeperkt uit zware slowfeeders (2 netten van 3x3 boven elkaar) en ‘s nachts krijgen de warmbloeden een groot grootmazig hooinet en de koudbloeden een klein netje met fijne maas dat ze al na een uur of 2 op hebben. Die staan dus vaak wel 6u of iets langer zelfs zonder eten. (Meestal rond middernacht a 1u op en rond 7 u - 8u terug buiten). Heel fijn vind ik dat niet, maar geen idee hoe hier te komen aan graszaadhooi ed voor een betaalbare prijs.

De shets kan ik wel op onbeperkt hooi houden met oud grof hooi. Ze bunkeren alle lekkere sprietjes en trekken dan de komende 20 u met lange tanden aan de overgebleven 50% van het net. Maar zelfs dat gaat niet voor mijn haflinger, die proeft zelfs niet wat hij eet lijkt het wel.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:33

Poekkie schreef:
-knip-

Hier krijgen ze overdag onbeperkt uit zware slowfeeders (2 netten van 3x3 boven elkaar) en ‘s nachts krijgen de warmbloeden een groot grootmazig hooinet en de koudbloeden een klein netje met fijne maas dat ze al na een uur of 2 op hebben. Die staan dus vaak wel 6u of iets langer zelfs zonder eten. (Meestal rond middernacht a 1u op en rond 7 u - 8u terug buiten). Heel fijn vind ik dat niet, maar geen idee hoe hier te komen aan graszaadhooi ed voor een betaalbare prijs.

-knip-

Je zou eventueel dan nog kunnen overwegen iets met een getimed hooinet te doen? Iets relatiefs simpels zou je oa kunnen maken met zo'n "Chicken guard". En er is sindskort ook een nieuwe op de markt, maar daar ben ik de naam even van kwijt. Moet je even aan de klus, maar dan zou je een hooinet kunnen laten zakken op een vooraf bepaalde tijd zodat ze wat minder lang zonder staan.

edit;
Dit is een voorbeeld van Femke Dölle. Is niet de gene die ik bedoel, maar kan hem zo snel even niet terugvinden. Ik zoek nog even verder.

https://www.facebook.com/watch/?ref=sav ... 6337655584
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 05-11-20 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:36

Chicken guard? Waar kan je daar meer info over vinden?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:38

Poekkie schreef:
Ik heb het een tijdje (lees 3-4 maanden) geprobeerd met een kudde. Hooi uit slowfeeders. De warmbloeden konden er wel tegen, de koudboeden en koudbloedkruisingen kon ik rollen, sommigen gevaarlijk obesitas zelfs. Een eetstop was zelfs na die maanden ver te zoeken, alhoewel er ruimte en vrienden genoeg was. Mijn huidige paard (haflinger) wordt ook al dik van lucht en heeft totaal geen rem, dus daar ga ik het zelfs niet mee proberen.

De shets kan ik wel op onbeperkt hooi houden met oud grof hooi. Ze bunkeren alle lekkere sprietjes en trekken dan de komende 20 u met lange tanden aan de overgebleven 50% van het net. Maar zelfs dat gaat niet voor mijn haflinger, die proeft zelfs niet wat hij eet lijkt het wel.

Waarom bied je niet gewoon onbeperkt voederstro aan, en het hooi in porties?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:47

Ik volg even.
We hebben een huis gekocht met grond erbij en onze 2 Friezen gaan aan huis komen.

Vooral iets met timers lijkt me erg interessant :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:58

Zo nou, het was even een hele zoektocht, maar heb het weer gevonden!
Deze bedoelde ik;
https://www.atorka.nl/winkel/feed-x-gate-timer/

Ik kwam hem tegen op Facebook de "Het nieuwe paardenhouden" groep. Die gebruikt deze om hooinetten te laten zakken. Weet niet of deze link zo werkt;
https://www.facebook.com/groups/hetnieu ... 4686659592

Er is ook een Duitse groep helemaal toegewijd aan (eigen gebouwde) tijdgestuurde oplossingen;
https://www.facebook.com/groups/1645423662397768

Mijn Duits is helaas niet zo geweldig, maar ik volg hem wel al een tijdje voor ideeën.
Op termijn zou ik hier ook alles wel tijdgestuurd willen hebben. Dan een deel hele arme ruwvoer (bv vrijwel alleen maar stro of wel graszaadhooi) waar ze altijd aan kunnen. En dan een deel van de ruwvoerporties maar een beperkte tijd beschikbaar. Helemaal mooi is als je dan ook nog wisselende stations op wisselende tijden open doet zodat ze nog wat meer rond blijven lopen ook. Maar dat is allemaal voor ooit :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:03

Anastasia24 schreef:
De mijne, (haflinger, shetlander en Anadalusiër) krijgen wel, zo goed als, onbeperkt hooi. 2 grote netten en één normale. Oftewel, +- 60 kilo.

Qua gewicht kan er zeker iets af bij ze, maar ik doe dan ook geen trainingen op het moment.
(wilgen)Takken etc. liggen er bij mij ook, maar doen ze niet gek veel mee. Als ik de volgende dag kom is het hooi helemaal leeg.
Vind het zo wel prima, als ik een dag wat minder voer worden ze zo gefocused op wanneer ik hooi ga voeren, dat ik het bijna zielig vind. En gevaarlijk dik zijn ze hier niet, dus dan moet je een beetje keuzes maken..

Dat is zo’n 25 kg per dag per paard? Dat krijgt zelfs een trekpaard niet weg toch?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:11

Mijn paard staat in een pp in een groep en daar hebben ze in de slowfeeders een combo van rijker en armer hooi , dat werkt voor de meeste paarden daar erg goed. Alleen een paar koudbloeden die toch wat rond worden. Die van mij heeft altijd op onbeperkt gestaan en bleef vooral slank omdat hij hard moest werken :') . Tis ook geen type dat snel dik wordt, dat scheelt ook natuurlijk.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:17

Ik ben voor onbeperkt hooi, maar niet voor onbeperkt bunkeren :p mijne deed het laatste en nu ik hem samen met de rest van zijn groepje uit een slowfeeder geef, doet hij veel langer over zijn hooi en is hij niet ‘ziek’ van het bunkeren. ‘S nachts krijgt hij het niet in een hooinet, maar ligt het hooi op de grond. Dan is het na een tijdje op, maar kan hij altijd nog wat stro knabbelen. Ik hoop zo ook dat hij wat afvalt, want die van mij werd wel dik van onbeperkt bunkeren :p

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:22

Poekkie schreef:
Anastasia24 schreef:

Dat is zo’n 25 kg per dag per paard? Dat krijgt zelfs een trekpaard niet weg toch?

ik was dat ook aan het denken, de mijne eten rond de 60 kilo, en dat zijn twee trekpaarden en een anda :+

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:31

Duhelo schreef:
Poekkie schreef:

Waarom bied je niet gewoon onbeperkt voederstro aan, en het hooi in porties?

Omdat mijn opslag vol ligt met hooi en ik voor stro geen plek meer heb. Dus het moet iets verpakt zijn. Daarnaast ben ik ook een beetje bang voor koliek bij stro bij de mijne, hij vreet alles wat los en vast zit zonder te stoppen. Op verplaatsing moet hij ook altijd een paar pakken houtkrullen mee hebben of hij vreet zijn stal leeg. (Heeft hij altijd al gedaan en hij heeft vitaminekorrel en liksteen dus denk niet dat ik het moet zoeken in combi met tekorten). Beweging is al het maximale wat we kunnen geven, een 5-6 dagen per week.
Maar het gaat dus alleen om een paar uur in de nacht voor de koudbloeden. Voor nu gaat het wel prima zo en is hij op gewicht.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:42

Duhelo schreef:
[quote=Poekkie]
Anastasia24 schreef:

Dat is zo’n 25 kg per dag per paard? Dat krijgt zelfs een trekpaard niet weg toch?[/qute]

ik was dat ook aan het denken, de mijne eten rond de 60 kilo, en dat zijn twee trekpaarden en een anda :+

Ik heb trekpaarden wel richting de 40kg per dag zien gaan. Meestal waren ze dan niet gezond trouwens. Maar mijn vorige kwpn-tuigpaard (700-750kg, 1.80-1.85) at zo'n 23kg hooi per dag (iets meer dan een baal bij normale balen, iets minder dan een baal bij zeer grote handbaaltjes) het eerste jaar dat we hem hadden, later is het "genormaliseerd" op 17-18kg per dag, gewogen 8-9kg per net, 2x per dag. Daarmee had hij ongeveer onbeperkt.

De Groninger (750-800kg, 1.75-1.80), Haflinger x Fries (±550kg, 1.55) en 2 minishetten (120kg, 0.83) eten bij elkaar ruim 40kg graszaadhooi en dan hebben de shetten niet volledig onbeperkt, de grote paarden vrijwel wel (bij vroeg buiten zetten zit er nog iets in de netten, laat buiten zetten zijn de netten vaak leeg, verschil is ongeveer 30 minuten). Met weidehooi zou er nog 10kg meer doorheen gaan als ze de kans kregen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:44

Dankjewel Marlies! De Duitse facebookpagina volg ik al, maar de systemen met rolluik zijn niet zo mijn ding. In mijn hoofd gaat daar vanalles mee mis... Die timer die een hooinet laat zakken lijkt me dan weer meer iets voor hier, al moet ik nog even nadenken hoe concreet en waar het dan omhoog moet gehangen worden. Ze staan hier altijd buiten, ik zie ze nog balanceren op hun achterste benen om daar toch nog bij te kunnen... Dus dan zou het toch ergens moeten hangen waar ze niet bij kunnen. Maar waar..
Ik ga je links eens bekijken! Was stiekem al aan het zoeken op Chicken guard maar vond het niet. Bedankt!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:11

Mijn dames (shetlander & gelderse) krijgen onbeperkt hooi. Vorige jaren voordroog vanwege de luchtwegen, en kon je ze wel echt rollen. Dat was niet echt een goede combinatie, maar vanwege luchtwegen was er geen andere optie. Ja, porties maar daar worden ze super nukkig en onrustig van. Dan gaan ze naar de porties toe leven, en dat wil ik niet. Ik wil zelf ook gewoon komen wanneer het uitkomt, en niet dat , als ik 2 uur 'te laat' kom ik 2 autisten heb lopen die enorm gefrustreerd en boos worden dan. Daarom gekozen om onbeperkt te voeren.

Omdat ze van voordroog te vet werden (gevaarlijk), ben ik teruggegaan naar graszaadhooi. Onbeperkt en daar zijn ze beiden enorm op afgevallen. De grote tussen de 50-100 kilo afgevallen en de pony ook enorm. Ze hebben jaren geen ribben gehad, nu wel weer 8-)

De grote voer ik wel een portie voordroog per dag bij, de pony een handje weidehooi. ZOdat ze niet teveel terug vallen.

Ik voer in netten, maar geen klein mazige.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:27

Poekkie schreef:
Omdat mijn opslag vol ligt met hooi en ik voor stro geen plek meer heb. Dus het moet iets verpakt zijn. Daarnaast ben ik ook een beetje bang voor koliek bij stro bij de mijne, hij vreet alles wat los en vast zit zonder te stoppen. Op verplaatsing moet hij ook altijd een paar pakken houtkrullen mee hebben of hij vreet zijn stal leeg. (Heeft hij altijd al gedaan en hij heeft vitaminekorrel en liksteen dus denk niet dat ik het moet zoeken in combi met tekorten). Beweging is al het maximale wat we kunnen geven, een 5-6 dagen per week.
Maar het gaat dus alleen om een paar uur in de nacht voor de koudbloeden. Voor nu gaat het wel prima zo en is hij op gewicht.

Dat maakt het wel moeilijker inderdaad. Jopack heeft heel mooi, stofvrij voederstro verpakt, kost wel 5 of 5.5 per baaltje, maar is heel mooi product.
MAar bij een die alles opvreet zou ik ook niet onbeperkt stro durven geven, een bepaalde hoeveelheid als extra, zodat die nog wat kan knabbelen als hooi op is, maar idd niet onbeperkt dan.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:59

Hier kunnen ze overdag op de weide en ze hebben altijd onbeperkt hooi.
Weliswaar uit een ruif met een net eroverheen, maar ze kunnen de hele dag eten.
Ik zie ze regelmatig naar de paddock komen om te doezelen of om te drinken.
Als ze wel eens een hele dag op de paddock staan, dan eten ze een paar uurtjes en dan gaan ze spelen en slapen. Zelfs de kleinste blijft niet dooreten, terwijl eten zijn alles is.