Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maartje1990 schreef:Wij geven onbeperkt dmv fijnmazige slowfeeders, geen te dikke paarden hoor ook mijn haflinger niet.
pmarena schreef:De meeste paarden doen het er prima op als je zorgt voor altijd iets te knabbelen dat niet zo aanzet, wat ze alleen eten als ze echt trek hebben maar dat niet zo lekker is dat ze blijven vreten. Het helpt natuurlijk ook als je zorgt voor een beetje een leuke plek waar nog wat anders te beleven is dan alleen maar vreten.
Die van ons eten ook altijd liever uit een hooinet dan los van de grond....dat zie je wel vaker, geeft een extra uitdagend element ofzo zeker
Poekkie schreef:-knip-
Hier krijgen ze overdag onbeperkt uit zware slowfeeders (2 netten van 3x3 boven elkaar) en ‘s nachts krijgen de warmbloeden een groot grootmazig hooinet en de koudbloeden een klein netje met fijne maas dat ze al na een uur of 2 op hebben. Die staan dus vaak wel 6u of iets langer zelfs zonder eten. (Meestal rond middernacht a 1u op en rond 7 u - 8u terug buiten). Heel fijn vind ik dat niet, maar geen idee hoe hier te komen aan graszaadhooi ed voor een betaalbare prijs.
-knip-
Poekkie schreef:Ik heb het een tijdje (lees 3-4 maanden) geprobeerd met een kudde. Hooi uit slowfeeders. De warmbloeden konden er wel tegen, de koudboeden en koudbloedkruisingen kon ik rollen, sommigen gevaarlijk obesitas zelfs. Een eetstop was zelfs na die maanden ver te zoeken, alhoewel er ruimte en vrienden genoeg was. Mijn huidige paard (haflinger) wordt ook al dik van lucht en heeft totaal geen rem, dus daar ga ik het zelfs niet mee proberen.
Hier krijgen ze overdag onbeperkt uit zware slowfeeders (2 netten van 3x3 boven elkaar) en ‘s nachts krijgen de warmbloeden een groot grootmazig hooinet en de koudbloeden een klein netje met fijne maas dat ze al na een uur of 2 op hebben. Die staan dus vaak wel 6u of iets langer zelfs zonder eten. (Meestal rond middernacht a 1u op en rond 7 u - 8u terug buiten). Heel fijn vind ik dat niet, maar geen idee hoe hier te komen aan graszaadhooi ed voor een betaalbare prijs.
De shets kan ik wel op onbeperkt hooi houden met oud grof hooi. Ze bunkeren alle lekkere sprietjes en trekken dan de komende 20 u met lange tanden aan de overgebleven 50% van het net. Maar zelfs dat gaat niet voor mijn haflinger, die proeft zelfs niet wat hij eet lijkt het wel.
Anastasia24 schreef:De mijne, (haflinger, shetlander en Anadalusiër) krijgen wel, zo goed als, onbeperkt hooi. 2 grote netten en één normale. Oftewel, +- 60 kilo.
Qua gewicht kan er zeker iets af bij ze, maar ik doe dan ook geen trainingen op het moment.
(wilgen)Takken etc. liggen er bij mij ook, maar doen ze niet gek veel mee. Als ik de volgende dag kom is het hooi helemaal leeg.
Vind het zo wel prima, als ik een dag wat minder voer worden ze zo gefocused op wanneer ik hooi ga voeren, dat ik het bijna zielig vind. En gevaarlijk dik zijn ze hier niet, dus dan moet je een beetje keuzes maken..
Poekkie schreef:Anastasia24 schreef:De mijne, (haflinger, shetlander en Anadalusiër) krijgen wel, zo goed als, onbeperkt hooi. 2 grote netten en één normale. Oftewel, +- 60 kilo.
Qua gewicht kan er zeker iets af bij ze, maar ik doe dan ook geen trainingen op het moment.
(wilgen)Takken etc. liggen er bij mij ook, maar doen ze niet gek veel mee. Als ik de volgende dag kom is het hooi helemaal leeg.
Vind het zo wel prima, als ik een dag wat minder voer worden ze zo gefocused op wanneer ik hooi ga voeren, dat ik het bijna zielig vind. En gevaarlijk dik zijn ze hier niet, dus dan moet je een beetje keuzes maken..
Dat is zo’n 25 kg per dag per paard? Dat krijgt zelfs een trekpaard niet weg toch?
Duhelo schreef:Poekkie schreef:Ik heb het een tijdje (lees 3-4 maanden) geprobeerd met een kudde. Hooi uit slowfeeders. De warmbloeden konden er wel tegen, de koudboeden en koudbloedkruisingen kon ik rollen, sommigen gevaarlijk obesitas zelfs. Een eetstop was zelfs na die maanden ver te zoeken, alhoewel er ruimte en vrienden genoeg was. Mijn huidige paard (haflinger) wordt ook al dik van lucht en heeft totaal geen rem, dus daar ga ik het zelfs niet mee proberen.
De shets kan ik wel op onbeperkt hooi houden met oud grof hooi. Ze bunkeren alle lekkere sprietjes en trekken dan de komende 20 u met lange tanden aan de overgebleven 50% van het net. Maar zelfs dat gaat niet voor mijn haflinger, die proeft zelfs niet wat hij eet lijkt het wel.
Waarom bied je niet gewoon onbeperkt voederstro aan, en het hooi in porties?
Duhelo schreef:[quote=Poekkie]Anastasia24 schreef:De mijne, (haflinger, shetlander en Anadalusiër) krijgen wel, zo goed als, onbeperkt hooi. 2 grote netten en één normale. Oftewel, +- 60 kilo.
Dat is zo’n 25 kg per dag per paard? Dat krijgt zelfs een trekpaard niet weg toch?[/qute]
ik was dat ook aan het denken, de mijne eten rond de 60 kilo, en dat zijn twee trekpaarden en een anda
Poekkie schreef:Omdat mijn opslag vol ligt met hooi en ik voor stro geen plek meer heb. Dus het moet iets verpakt zijn. Daarnaast ben ik ook een beetje bang voor koliek bij stro bij de mijne, hij vreet alles wat los en vast zit zonder te stoppen. Op verplaatsing moet hij ook altijd een paar pakken houtkrullen mee hebben of hij vreet zijn stal leeg. (Heeft hij altijd al gedaan en hij heeft vitaminekorrel en liksteen dus denk niet dat ik het moet zoeken in combi met tekorten). Beweging is al het maximale wat we kunnen geven, een 5-6 dagen per week.
Maar het gaat dus alleen om een paar uur in de nacht voor de koudbloeden. Voor nu gaat het wel prima zo en is hij op gewicht.