Eisen pensionstalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

san4nie

Re: Eisen pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:53

Ik heb voor mijn paard echt een heerlijke plek. In de zomer 24/7 buiten, met bomen voor schaduw plekken. In de winter overdag in de paddock met ruwvoer of indien mogelijk in de wei. Met vriendje(s). Zodra het koud/ nat wordt ‘s nachts in ruime stal, met een flinke laag vlas en zoveel ruwvoer dat het de volgende ochtend niet op is. Zelf brok kiezen. Als ik wil kan er een deken op/ af gedaan worden. Altijd te rijden buitenbak en genoeg ruimte voor mijn spullen. Kan doen wat ik wil en kan een rondje buiten maken. Poetsplaats met stromend water.
Heerlijk, wil niet anders!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:03

Ideaal voor paard 1: Stal (minimaal 4x4) met uitloop op zand van minimaal 4x10, hengsten toegestaan, hengst moet met minipaard samen mogen staan. Overdag weidegang hele jaar door (‘individueel’ met z’n tweeën), s’nachts op stal. Buitenbak met zeer goede bodem, voorkeur 20x60. Bij mindere bodem buitenbak is binnenbak noodzakelijk. Volpension.
Dit heb ik nu alleen dan hebben ze een stal van 25 m2 zonder uitloop voor hun samen. Ik weet dat het vrij uniek is hoe mijn sportpaard hengst en minipaard staan, ik zou hier ook alleen weggaan wanneer ik zelf zou verhuizen en het te ver wordt of wanneer ik ze aan huis zou zetten.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:14

Natuurlijk verschillen de eisen voor iedereen, maar wat mij betreft:
- Kleinschalig
- Uitloopstal of op z'n minst overdag de hele dag in de paddock
- Droge paddock/uitloop
- Zomers weidegang
- Voldoende ruwvoer (hooi) van goede kwaliteit
- Rijbak (buitenbak is al voldoende) aanwezig
- Aparte longeerbak aanwezig
- Mogelijkheid om eigen krachtvoer te kunnen klaarzetten
- Geen hengsten

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:47

Voor het paard is al veel genoemd maar de mens wordt vaak vergeten.

- Toilet / wastafel met zeep.
- Mogelijkheden tot omkleden
- Ruime zadel kast
- Ruimte om dekjes en dekens te laten drogen
- Grote wasmachine al dan niet tegen betaling
- Zit ruimte met eventueel uitzicht op rijbaan, verwarmt.

Sommige dingen zijn wel een luxe

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:53

Nessie schreef:
Ideaal voor paard 1: Stal (minimaal 4x4) met uitloop op zand van minimaal 4x10, hengsten toegestaan, hengst moet met minipaard samen mogen staan. Overdag weidegang hele jaar door (‘individueel’ met z’n tweeën), s’nachts op stal. Buitenbak met zeer goede bodem, voorkeur 20x60. Bij mindere bodem buitenbak is binnenbak noodzakelijk. Volpension.
Dit heb ik nu alleen dan hebben ze een stal van 25 m2 zonder uitloop voor hun samen. Ik weet dat het vrij uniek is hoe mijn sportpaard hengst en minipaard staan, ik zou hier ook alleen weggaan wanneer ik zelf zou verhuizen en het te ver wordt of wanneer ik ze aan huis zou zetten.

Hier zou ik dus ook voor tekenen!
Liefst met goede uitrij mogelijkheden, al vind ik schouwpaden ook niet erg. Als ik maar bij het bos uit kom.

Weiland liefst met een droge track er om heen, waar ze in de ochtend op kunnen, middag op het gras en in winter gewoon op de track.
Onbeperkt ruwvoer, verschillende soorten aanbieden.

En inderdaad een ruime stal met uitloop.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:09

Of 24/7 buiten in een stabiele groep met onbeperkt te knagen (goed hooi/voordroog/gras) en met voldoende inloopstallen, niet alleen een afdakje ofzo. Mag ook op zand als er maar droge plekken zijn. En ruim genoeg om conflicten te voorkomen en een sprintje te kunnen trekken. Dat plus de mogelijkheid tot individueel krachtvoer voeren.
Verder basic poetsplaats, plek voor zadels en voer en buitenbak die redelijk te rijden is is voor mij voldoende. Bos in de buurt is dan wel weer een must.

Of: overdag zo lang mogelijk in de wei of paddock met onbeperkt iets te knagen en iets van mogelijkheid om buiten uit de ergste wind en regen te staan. En dan een stal op zaagsel met luikje, groot hooinet en weinig contact met de buurpaarden.

Erg gelukkig dat mijn paard nu ergens staat wat compleet voldoet aan de eerst beschreven stal, en dat midden in Brabant.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:15

Ik denk dat wat we willen en wat er mogelijk is tegen een mooie prijs niet te realiseren is in sommige gebieden zoals bv de randstad, t gooi etc.
De bestaande bedrijven moeten dan rigoreus de boel verbouwen en aanpassen ( grotere stallen, uitloop, paddocks maken etc) verder moeten ze meer mensen aan nemen ( binnen/buitenzet service, meer lopen, meer mesten) en de kosten gaan hierdoor omhoog
Ik denk dat het ideaal plaatje voor ons ( paardeneigenaren) niet te realiseren is voor de stalhouders die daar dan en een belachelijke prijs aan moeten hangen en ook nog eens minder klanten kwijt kunnen.

Hoe graag ik het ook zou willen voor mijn paard....een wat grotere stal met uitloop van zand. Verder sta ik perfect waar ik sta.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:27

ElCamino schreef:
Ik denk dat wat we willen en wat er mogelijk is tegen een mooie prijs niet te realiseren is in sommige gebieden zoals bv de randstad, t gooi etc.
De bestaande bedrijven moeten dan rigoreus de boel verbouwen en aanpassen ( grotere stallen, uitloop, paddocks maken etc) verder moeten ze meer mensen aan nemen ( binnen/buitenzet service, meer lopen, meer mesten) en de kosten gaan hierdoor omhoog
Ik denk dat het ideaal plaatje voor ons ( paardeneigenaren) niet te realiseren is voor de stalhouders die daar dan en een belachelijke prijs aan moeten hangen en ook nog eens minder klanten kwijt kunnen.

Hoe graag ik het ook zou willen voor mijn paard....een wat grotere stal met uitloop van zand. Verder sta ik perfect waar ik sta.

Ik begrijp de wensen, maar ben erg benieuwd wat iedereen overheeft (geld) voor deze ideale plek?
Daar zit natuurlijk het probleem, klanten hebben wensen en om die te realiseren moeten er kosten gemaakt worden En die wil de klant dan niet betalen..of wel.

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:09

Denk ook niet dat het rendabel is met al jou eisen en het geld dat je wil betalen...
Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan de regio waar je zit en aan de hoeveelheid paarden die iemand kwijt kan/wil.
Ik heb ook mijn droomplek, maar rijd daar wel 45 min voor.
Hier in de buurt is het er gewoon niet.
En ik betaal echt meer als 450 euro. (wat ik met liefde doe, voor deze plek)[/quote]

Dat is ook zo ik kom zelf oorspronkelijk uit een andere regio en mijn familie heeft daar zelf paarden aan
Huis en ook zijn de stallingen daar een stuk goedkoper. Is daarom best even slikken hier de prijzen. Mag ik vragen waar jij staat Olijf?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:34

Majolen schreef:
Voor het paard is al veel genoemd maar de mens wordt vaak vergeten.

- Toilet / wastafel met zeep.
- Mogelijkheden tot omkleden
- Ruime zadel kast
- Ruimte om dekjes en dekens te laten drogen
- Grote wasmachine al dan niet tegen betaling
- Zit ruimte met eventueel uitzicht op rijbaan, verwarmt.

Sommige dingen zijn wel een luxe

Dat is allemaal wel luxe zeg!Ik vind het heel belangrijk dat een stalhouder eerlijk is en doet wat hij belooft.Zodat je ervan op aan kunt dat afspraken worden nageleefd en dat je je paard daar met een gerust hart kunt achterlaten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:45

Olijf, ik denk idd dat het daar in zit.... wanneer bestaande bedrijven dit moeten gaan realiseren vergt dat zoveel aan investering en inkrimpen van het aantal klanten omdat er gewoon meer ruimte per paard nodig is dat het prijskaartje torenhoog wordt.
Veel mensen die nu nog een paard bezitten zullen dit dan wellicht ook niet ook niet kunnen betalen.

Ik koop hierna zelf geen nieuw paard meer, ik kan mijn dier hier in de regio niet bieden wat het nodig heeft en begin er daarom niet meer aan, en ook niet omdat het me te duur wordt indien ik dit wel zou kunnen vinden....mijn huidige paard is 32 en mag blijven tot hij sterft....daarna niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:50

nouklime schreef:
Voor mij persoonlijk:
winter en zomer minimaal van 09:00 tot 18:00 buiten.
Voorkeur zomers 24/7 wei
Winter (Geen zware) paddock met slowfeeder (of stal met uitloop)
Onbeperkt ruwvoer
20x60 rijbaan met goede bodem hele jaar door!

Wat ik ook fijn zou vinden:
-ruime poetsplaatsen
- was plaatsen
- verwarmde kantine
- Ruime kasten
- binnenbaan
- longeercirkel

Hier sluit ik mij bij aan!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:31

Wauw wat een eisen zeg, ik zou daar (nog) niet aan kunnen voldoen. Wat verstaan jullie onder een droge paddock Paradise? Wij hebben een kleinschalige PP met vanaf het voorjaar mogelijkheid tot stalling. We hebben verharde en droge voerplekken, de uitloop wordt bij inloop stal wat modderig (is deels.wel verhard) en 1 pad wordt ook modderig rest is droog. Paarden kunnen altijd ergens droog staan en kunnen het modderige pad vermijden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:39

De eisen zijn wat mensen graag zouden willen in een ideale situatie.....iets voor een bedrijf wat helemaal nieuw gaat bouwen/beginnen en alles zo gaat oppakken moet financieel erg sterk zijn.
En denk dat het lastig wordt om met het aantal paarden versus bedrijf versus de pensionprijs eruit te komen. die prijs wordt zó hoog dat het vrees ik niet haalbaar is.
Tja, misschien in Groningen of Friesland, maar daar staan de meeste dieren aan huis.
Juist in de randstad / het Gooi bv willen we graag zo'n bedrijf wat aan alle eisen voldoet, leg dan dat plaatje naast de grondprijs / ruimte etc en je gaat daar niet uitkomen ben ik bang....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:54

ElCamino schreef:
De eisen zijn wat mensen graag zouden willen in een ideale situatie.

In mijn ogen niet. Eisen zijn wat ik minimaal verwacht, de rest is mooi meegenomen. Ik eis een bak met goede bodem, als dat een binnenbak is, is dat mooi meegenomen. 3x ruwvoer is mijn eis, 4x zou natuurlijk nog beter zijn. Enz.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:39

Ik heb mijn pony's aan huis. Ik vind het de enige mogelijkheid om zelf paarden te hebben... Maar, mijn plek voldoet bij lange na niet aan jullie voorwaarden. Ik heb een paddock (was een bak van 20 x 40) met schuilstal. Longeren zou daarin nog wel kunnen. En een track om 5 weilandjes gras, met een heuveltje en een vijvertje en boomstammetjes. In de zomertijd is dat voldoende voor een dagdeel grazen en verder hooi, niet onbeperkt gezien hun soberheid maar 4 keer per dag een voerbeurt. Verder een overdekte paddock, dat is een open kapschuur met zandpaddock daar aan vast. Er zitten 2 stalletjes is zodat er eentje afgezonderd kan worden indien nodig. 50 Meter verderop start het zandpad naar het bos, dus daar rijden we. Verder is er een zadelkamer en uiteraard een wc en "kantine". Dat is onze woonkamer die uitkijkt op de kapschuur paddock. Heel gezellig voor mens en paard.
Inderdaad woon ik in het noorden, maar ik reken maar niet uit wat deze manier van wonen extra kost voor de paarden...

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:46

Janien30 schreef:
Denk ook niet dat het rendabel is met al jou eisen en het geld dat je wil betalen...
Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan de regio waar je zit en aan de hoeveelheid paarden die iemand kwijt kan/wil.
Ik heb ook mijn droomplek, maar rijd daar wel 45 min voor.
Hier in de buurt is het er gewoon niet.
En ik betaal echt meer als 450 euro. (wat ik met liefde doe, voor deze plek)

Dat is ook zo ik kom zelf oorspronkelijk uit een andere regio en mijn familie heeft daar zelf paarden aan
Huis en ook zijn de stallingen daar een stuk goedkoper. Is daarom best even slikken hier de prijzen. Mag ik vragen waar jij staat Olijf?[/quote]

Ik woon bij Vlaardingen en sta in Brabant nu.
Ik kon gelukkig bij een hele lieve vriendin terecht tijdens de eerste lockdown.
Waar ik stond mochten we nog 1.5 uur komen, dat vond ik echt te weinig voor mijn paard.
Bij haar staat hij overdags buiten en krijgt hij het voer+hooi wat ik wil en ze helpt me met de training, dus ideaal. Maar begrijp dat alles wat ik wil, tijd en kosten met zich meebrengt.
En nu ik zie hoe mijn paard hier opbloeit en zoveel beter in zijn vel zit, vindt ik dat geen probleem.
Begrijp dat iedereen zijn eigen budget heeft wat hij kan en wil missen, maar denk dat sommigen hier wel veel dingen zouden willen, maar dat dit budget technisch gewoon niet kan...
BV paarden individueel binnen/buiten zetten (al dan niet met deken wissel of beenbescherming) kost best wat tijd, even hoeven krabben, paard nakijken....
Verschillende soorten voer wat ergens opgeslagen moet worden en zo dat er geen ongedierte bij kan...
Hooi opslag, moet binnen, dus kost ruimte.
Banen slepen (las ergens dagelijks) kost ook best wat tijd en ook brandstof onderhoud trekker...
Zolang je het niet erg vind om te kosten te betalen helemaal prima, maar soms lees ik stukjes van wensen/eisen, maar dan tegen hele lage prijzen.....
Lijkt me niet te doen.
Nu kom ik uit een hele prijzige regio, dus ik schrik vaak van de lage prijzen die hier genoemd worden :')
Kan natuurlijk ook aan mij liggen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:48

Maartje1990 schreef:
Wauw wat een eisen zeg, ik zou daar (nog) niet aan kunnen voldoen. Wat verstaan jullie onder een droge paddock Paradise? Wij hebben een kleinschalige PP met vanaf het voorjaar mogelijkheid tot stalling. We hebben verharde en droge voerplekken, de uitloop wordt bij inloop stal wat modderig (is deels.wel verhard) en 1 pad wordt ook modderig rest is droog. Paarden kunnen altijd ergens droog staan en kunnen het modderige pad vermijden.

Nou dit versta ik wel onder een droge pp. Waar je paard altijd een mogelijkheid heeft om met droge voeten rond te lopen en zijn voer te eten.
En waar je als eigenaar niet standaard door de modder moet ploegen om je paard te gaan halen.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:55

ElCamino schreef:
Olijf, ik denk idd dat het daar in zit.... wanneer bestaande bedrijven dit moeten gaan realiseren vergt dat zoveel aan investering en inkrimpen van het aantal klanten omdat er gewoon meer ruimte per paard nodig is dat het prijskaartje torenhoog wordt.
Veel mensen die nu nog een paard bezitten zullen dit dan wellicht ook niet ook niet kunnen betalen.

Ik koop hierna zelf geen nieuw paard meer, ik kan mijn dier hier in de regio niet bieden wat het nodig heeft en begin er daarom niet meer aan, en ook niet omdat het me te duur wordt indien ik dit wel zou kunnen vinden....mijn huidige paard is 32 en mag blijven tot hij sterft....daarna niet meer

Ik denk ook dat het niet te doen is...
Ik betaalde hier in de regio al 500 euro pm voor alleen een box (wel een mooie grote) en dan twee keer voordroog en 3x basis brok+ opstrooien en mesten werd ook gedaan.
Ik voerde zelf nog bij en was twee keer pd op stal om hem zijn beweging te geven....
In de zomer was er weide gang, maar in de winter kan dat hier echt niet.
Ik kreeg echt stress bij het idee dat ik een keer ziek kon worden.... }:0

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:57

Ik kijk altijd vanuit de pensionhouder ook en denk dat veel bovengenoemde gewoon niet kunnen. In vele provincies is de grond ontzettend duur. Bouw daar een heel complex met goed gedraineerde kwaliteit bodems, longeercirkels, stallen met uitloop. Weides die geen blubber mogen worden, en de hele winter beschikbaar zijn. Dat is een sprookje. Tenzij je enkele miljoenen investeerd en overal matten en drainages in je wei legt. Dan nog een kantine toiletten parkeerplaatsen wasplaatsen warm/koud water, solariums. Dan praat je over een complex van meer dan 1,5 miljoen. En wil je daar dan iets aan verdienen moeten er 50 pensionpaarden €400,- betalen. En dan heb je nog 24/7 werk en personeel nodig. Paarden faciliteiten zijn ontzettend duur.
Leuk al die eisen maar echt nog niet zo makkelijk....
vooral gezien veel pensionstallen hobby matig zijn of omgebouwde koeienstallen. Paardenhouderij levert weinig op hoor.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:11

Een pp betekend niet automatisch gedraineerde weide oid. Een zandbodem al dan niet gedraineerd en ( grote) stukken verharde bodem is ook in natte gedeeltes van het land te realiseren.
Ik heb op een stal gestaan in de randstad die dit allemaal had incl mooie rij mogelijkheden voor de ruiter.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:15

_Zsazsa_ : exactly my words
Tessebes: ik bedoel het realiseren van een pensionstal met perfecte condities, uiteraard heeft iedereen een ánder eisenpakket.
Maar wanneer je alles samen wilt voegen in de zin van : grotere boxen dan 3x3 , mét een grote uitloop.
En dan dagelijks minstens 8 uur in een grote droge paddock en in de zomer liefst hele dag of 24/7 weidegang.... en dan nog een goede rijbaan dan is dit in sommige gebieden niet eens betaalbaar uit te voeren. Heb ik het nog niet eens over andere faciliteiten op het bedrijf....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:48

Mijn is eis is simpel.
De eigenaar (m/v) heeft verstand van paarden en blijft zich ontwikkelen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:03

Ineke2 schreef:
Een (droge!) paddock paradise met meerdere schuilstallen, eventueel mogelijkheid om s’nachts binnen te zetten en dat het paard s’ochtends weer buiten word gezet. Beperkte weidegang maar wel hooi uit slowfeeders in bakken ruim voldoende uit elkaar zodat er geen strijd onderling is bij het voer.
Op zijn minst een goede buitenbak, een (simpele) wasplaats, aparte longeer / losgooi plek voor grondwerk, een wc en een zadelkamer. Het liefst in de buurt van een bos.

Een uitloop van 3x3 meter is echt niks, daar zou niet perse meer voor willen betalen.

Zo ongeveer dit :)

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:06

Zonnebloem92 schreef:
nouklime schreef:
Voor mij persoonlijk:
winter en zomer minimaal van 09:00 tot 18:00 buiten.
Voorkeur zomers 24/7 wei
Winter (Geen zware) paddock met slowfeeder (of stal met uitloop)
Onbeperkt ruwvoer
20x60 rijbaan met goede bodem hele jaar door!

Wat ik ook fijn zou vinden:
-ruime poetsplaatsen
- was plaatsen
- verwarmde kantine
- Ruime kasten
- binnenbaan
- longeercirkel

Hier sluit ik mij bij aan!

En ik ook! (alhoewel, dat onbeperkt ruwvoer is nog wel een spannende met mijn veelvraatje). Ben bereid om voor het bovenste lijstje zo'n 400 euro per maand te betalen, regio: randstad. Het bestaat, ook met een onbeperkt budget, helaas niet.