Het laat de lijnen beter uitkomen, zodat het ook beter te beoordelen is en omdat een hoofd meer uitdrukking krijgt wanneer het strak in zijn huidje zit.
Imker
Geplaatst: 17-02-04 11:08
Ik laat altijd een centimeter, misschien 2 zitten (zijn we het alweer niet met elkaar eens, Sjuimpje ).
Tastharen heten niet voor niets TAST haren, dus ze zullen wel ergens goed voor zijn.
Oren uitscheren doe ik niet, alleen wat eruit steekt haal ik weg, en ook de lange oogharen (die Imker overigens aan iedere kant maar 2 heeft) blijven zitten. De lange haren onder aan de kaak gaan er wel af.
Chronos
Geplaatst: 17-02-04 11:09
Ik haal bij Harry alles weg. Hij staat niet in het land 's nacht hij staat nooit in de wei eigenlijk dus dan vindt ik dat het kan maar bij mijn jonge beestje zitten de snorharen enzo er nog aan maar wel redelijk gefatsoeneerde oren enzo...
Caroline81
Geplaatst: 17-02-04 11:11
Bij joplin haal ik alles weg behalve de tastharen. volgens mij heeft hij die wel nodig met een blinde kant. scheelt toch weer een paar keer z'n kop stoten
Marjolein
Geplaatst: 17-02-04 11:11
op mn werk gaat ook al het haar eraf bij de keuringspaarden.oren helemaal leeg tastharen eraf, baard eraf. gewoon kaal. bij de wedstrijdpaarden worden de tastharen minder snel gewiekt maar soms gaat ook daar een stuk vanaf als je toch bezig bent met toiletteren. Ze zien er allemaal gezond uit. Misschien zou je dan ook geen ijzers moeten onderslaan paarden zijn ook erg gevoelig op de hoeven.
Caroline81
Geplaatst: 17-02-04 11:15
dat is nou weer een rare opmerking vind ik "Misschien zou je dan ook geen ijzers moeten onderslaan paarden zijn ook erg gevoelig op de hoeven" Het heeft er niks mee te maken. ijzers zijn hulpmiddelen, niet om een paard mooier te maken maar om de voeten juist te beschermen. Knip je de haren bij je hond of kat ook eraf? Of je hamster... Als je een paard hebt wat ze nodig hebt en het is voor keuringen niet nodig om ze eraf te halen dan zou ik ze lekker laten zitten. Wel suf dat die keurmeesters niet langs een paar haren kunnen kijken...
Anoniem
Geplaatst: 17-02-04 11:26
Ik denk altijd maar zo; die tastharen zit er niet voor niets...dus ik laat ze lekker zitten. Ben het met je eens Caroline.
ibikus
Geplaatst: 17-02-04 11:32
Zo gek is die vergelijking anders nog niet hoor... Een paard heeft in de natuur ook geen ruiter op zijn rug en als je de ballen mag wegsnijden voor ons eigen gemak, waarom die haartjes niet?
Zowiezo vind ik het nogal overtrokken, want zoals ik al zei bij alle paarden waarbij ik het heb weggeschoren heb ik nog nooit een gedragsverandering opgemerkt. Er zijn schijnbaar mensen die op een bijzondere manier met paarden kunnen communiceren, want ze kunnen precies vertellen hoe paarden het ervaren om zonder neusharen door het leven te moeten gaan. Persoonlijk denk ik dat menselijke gevoelens op paarden worden geprojecteerd.
Caroline81
Geplaatst: 17-02-04 11:42
Het heeft niks te maken met "menselijke gevoelens projecteren" Joplin heeft ze nodig, dat zie ik. Maar dat komt omdat hij aan zijn linkeroog blind is. Regelmatig zie ik hem terugdeinzen als hij met zijn voelharen iets aan raakt. Als die er niet zaten had hij zijn neus weer eens gestoten. Het gaat mij puur om de toon waarop de dingen gebracht worden. Kan je dan alles maar bij een paard doen alleen maar omdat je er ook op zit? Nogmaals... knip je ze bij je hond ook af en waarom wel of niet...
Cassidy
Geplaatst: 17-02-04 11:42
Ik knip alleen het derde oor, en de plukken uit de oren, bij de oren zelf reageert mijn merrie een beetje geirriteerd, dus die haren mogen lekker blijven zitten (hebben ook een functie). Voor een wedstrijd gaat wel alles eraf, maar dat is tot nog toe maar een of twee keer voorgekomen.
StalDoorstap
Geplaatst: 18-02-04 00:51
Van mij mogen ze alles weghalen, behalve de tastharen!!! Die hebben wel degelijk een functie, en de paarden kunnen zich eerder stoten zonder. Benieuwd of iedereen weet wat je met "het derde oor"bedoeld, Cassidy!
Cassidy
Geplaatst: 18-02-04 02:07
Natasha schreef:
Benieuwd of iedereen weet wat je met "het derde oor"bedoeld, Cassidy!
Ik ook
_10_
Geplaatst: 18-02-04 08:51
Ik knip zijn voelharen, oren, alles eigenlijk behalve de voelharen bij zijn ogen.... die knip ik wel, maar tot een bepaalde lengte. Zijn zwilwraten pulk ik er ook altijd af vind het zo lelijk als die dingen te groot worden.
Imker
Geplaatst: 18-02-04 09:33
Derde oor is het stukje tussen de oren, waar het hoofdstel op rust.
Dat haal ik niet weg, omdat Imker al een supermini-voorpluk heeft, en als ik dat weg ga halen, heeft hij 3 sprietjes haar over. Imker's hoofdstel ligt dus op een bedje van haar.
Tayga
Geplaatst: 18-02-04 11:25
Ik laat alles zitten, alleen in de zomer knip ik zijn sokjes wel eens bij voor een wedstrijd. Maar mijn paarden staan dag en nacht buiten, dus lijkt het me fijner voor hun om te laten zitten.
Mursey
Geplaatst: 18-02-04 14:12
Ik haal alles eraf. Tastharen eraf, oren uitknippen, beentjes opscheren, baardharen bijknippen, en mijn paard heeft echt nergens last van. Nog nooit haar hoofd gestoten omdat ze die tastharen miste. Het enige dat ik niet knip is net als Imker het stukje tussen de oren, om dezelfde reden.
Ecudes
Geplaatst: 18-02-04 16:13
Ik laat alles staan, maar ik rij dan ook enkel recreatie. En mn pony is een merens, dus dan vind ik het een beetje idioot staan om met getrokken manen, geschoren sokken en geknipte voelhaartjes rond te lopen.
Ik kan het me bij een wedstrijdpaard wel voorstellen, maar ik zou persoonlijk de voelhaartjes nooit (helemaal) weg halen.
sharonaollie
Geplaatst: 18-02-04 16:17
Sjuimpje schreef:
Bij mij gaat alles eraf, alleen de oren scheer ik niet helemaal leeg, alleen ietsje hol.
ik doe dat ook
_10_
Geplaatst: 18-02-04 16:21
Nee ik scheer de oren niet leeg of hol... ik knip alleen het uitstekende haar eraf
patrice
Geplaatst: 19-02-04 18:00
Chronos schreef:
Ik haal bij Harry alles weg. Hij staat niet in het land 's nacht hij staat nooit in de wei eigenlijk
Arm paard!
masja
Geplaatst: 19-02-04 18:27
Bij Tiara knip ik ook alles weg bij gebrek aan een scheermachine. Alleen beentjes opknippen is wat lastig. Daar moet ik nog even iets meer op oefenen
helga
Geplaatst: 19-02-04 20:09
1 van mijn pony's is bijna blind en je ziet dat zij heel anders te werk gaat. nu ze minder goed ziet gaat ze altijd op de tast af.
eerst voelen, inschatten en dan eten.
dus voor haar is het wel erg belangrijk dat ze tastharen heeft. mijn andere paard heeft ze ook gewoon nog. en als hij naar de keuring moet kjiken ze daar maar langs heen, ze gaan er niet af
Pantykous
Geplaatst: 19-02-04 20:28
ik haal altijd alles weg, en de oren doe ik net als sjuimpje; niet helemaal leeg...Kan niet zeggen dat mijn paard er last van heeft, m'n pony ook niet trouwens...
tamary
Geplaatst: 19-02-04 20:41
als je de tastharen kort knipt worden het een soort 2 zijdige stekels, je paard prikt er dan zowel een ander paard mee als zichzelf als ie ergens aan snuffelt. Dus als het aan mij ligt laten zitten.
Marije_jiplover
Geplaatst: 19-02-04 23:18
De baardharen gaan er bij Duvel wel eens in de zoveel tijd vanaf, die op zijn bovenlip minder vaak. De tastharen rond de ogen kort ik alleen in tot een cm of 4 (ze worden als ik dat niet doe wel >10 cm en dan hangen ze tegen zijn gezicht en komen onder de bakstukken enzo, lijkt me dat hij er dan meer last van heeft. De oren knip ik alleen voorzichtig de uitstekende plukken weg. Derde oor hoef ik nooit wat aan te doen, die houdt de Miracle Collar wel kaal (zit wel netjes een stuk bont omheen hoor). Alles wat er afgaat doe ik met een schaar, want Duvel flipt op het geluid van een tondeuse. Als ik alles heel rustig doe met de schaar vind hij het niet vervelend en is hij daarna weer een knappe vent!