Ik vind het werk ook wel een mediterend effect hebben.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ClaudiaHS schreef:Ik was met 3 paarden goedkoper uit dan nu 1 op pension. 1 paard, 1 D pony en een shet.
Ik had ze dan wel aan huis en ja ik had toen we er kwamen wonen uiteraard 1x een uitgave aan weidepalen, lint, isolatoren en een stroomklok.
1 ha land, een schuilstal (stond er al), paddock en een track.
Vanaf mei tot +- eind oktober 24u p.d op de weide.
Dan voerde ik gemiddeld 1-1.5 baal per dag bij, soms aten ze hele dag geen hooi (lag er wel)
Swinters zeker 3 balen per dag a 4 euro per stuk.
Brokjes kregen ze niet tot nauwelijks.
Een keer een handje.
En verder uiteraard de gebruikelijke kosten aan hoefsmid en da.
Ik bestelde in mei altijd hooi voor het hele jaar.
Dat koste me 1500 euro.
Ik verspreide zelf mijn mest, zaaide en maaide zelf. Kalken zelf....
Op vol pension betaal ik nu 225 per maand voor 1 paard.
Dus 3 aan huis aanmerkelijk voordeliger in verhouding.
Poekkie schreef:ClaudiaHS schreef:Ik was met 3 paarden goedkoper uit dan nu 1 op pension. 1 paard, 1 D pony en een shet.
Ik had ze dan wel aan huis en ja ik had toen we er kwamen wonen uiteraard 1x een uitgave aan weidepalen, lint, isolatoren en een stroomklok.
1 ha land, een schuilstal (stond er al), paddock en een track.
Vanaf mei tot +- eind oktober 24u p.d op de weide.
Dan voerde ik gemiddeld 1-1.5 baal per dag bij, soms aten ze hele dag geen hooi (lag er wel)
Swinters zeker 3 balen per dag a 4 euro per stuk.
Brokjes kregen ze niet tot nauwelijks.
Een keer een handje.
En verder uiteraard de gebruikelijke kosten aan hoefsmid en da.
Ik bestelde in mei altijd hooi voor het hele jaar.
Dat koste me 1500 euro.
Ik verspreide zelf mijn mest, zaaide en maaide zelf. Kalken zelf....
Op vol pension betaal ik nu 225 per maand voor 1 paard.
Dus 3 aan huis aanmerkelijk voordeliger in verhouding.
Had je om zelf te mesten en kalken etc ook geen tractor en materieel nodig?
Ayasha schreef:Poekkie schreef:
Probeer het eens in de winter zou ik zeggen. Als je het dan nog fijn vindt is het wss wel iets voor jou![]()
Ik ben van midden belgie. Als je wil ben je welkom om eens een weekje mee te draaien. Hier staan er 6 en 2 shets. Ik raad het alleen aan aan mensen met minstens 3 paarden, anders haal je het er imo niet uit.Ik heb er twee en ik zou niet anders willen. Financiën hoeft niet de enige beweegreden te zijn.
Josje_D schreef:Ik volg dit topic even. Ik twijfel ook of ik paarden aan huis zou willen. Ik dacht altijd dat het stukken goedkoper zou zijn dan op een pensionstal (kosten van de hogere hypotheek even daar gelaten). Maar als ik het zo lees dan is het iets goedkoper maar heb je er ook heel veel meer werk aan...
martinev schreef:Interessant om te lezen dit.
Wij hebben sinds een jaar de paarden aan huis, inmiddels 2 volwassen kwpn'ers, een veulen ven 3,5 maand van de ene kwpn'er en twee mini's. We hebben ongeveer 7500m2 weiland, een hele grote zandpaddock met een grote schuilstal en een nog wat kleinere paddock met daar aan vast 3 boxen die altijd open staan als ze in die paddock staan (in de winter 's nachts). In de zomer staan ze 24/7 op de wei en daar kunnen ze qua gras prima van leven. We voeren nu wel al een maandje hooi bij op de paddock, en als iets langer kregen ze 's nachts een slowfeeder met voordroog, maar vooral omdat de zogende merrie nu wat extra's nodig heeft. In de stallen aan de kleinere paddock liggen rubber matten, verder geen bodembedekking omdat ze dat alleen maar als toilet gebruikten, slapen doen ze in het zand van de paddock.
Wij zijn per maand ongeveer kwijt:
Voordroog 2 grote 450kg balen à 40 euro
3 zakken basisbrok à 9 euro
Pavo vital complete, ongeveer 10-15 euro per maand
wat appels of wortels, ongeveer een tientje
Nu komt daar nog merriebrok en veulenbrok bij, samen zo'n 60 euro
Water zijn de kosten niet en we hebben zonnepanelen dus de stroom voor de omheining komt daar vandaan.
Natuurlijk zijn er dan nog de kosten voor kunstmest en kalk, we hebben een klein trekkertje en wat materieel voor daar achter (baksleep, weidesleep, maaier, kunstmeststrooier) dat kostte samen ook best wat, maar met wat zoeken zijn er via marktplaats goede deals te maken.
Onderhoud van paddock, stallen en weiland kost natuurlijk ook steeds weer wat.
Ik zou nooit meer terugwillen naar een pensionstal. Het geld dat ik daar betaalde per maand, 800 euro voor twee paarden, zijn we hier bij lange na niet kwijt. Ook vind ik het enorm meevallen qua tijdsinvestering. Ik was ook veel tijd kwijt met meerdere keren per dag naar stal te rijden om binnen en buiten te zetten en dekens te wisselen. Nu loop ik gewoon even naar achter en lopen ze sowieso altijd buiten. Het allerfijnste vind ik dat ik alles zelf kan beslissen, nergens rekening mee hoef te houden. We houden onze paarden nu exact zoals wij dat willen en dat geeft zo ontzettend veel geluk, voldoening en rust! Oja, en hele blije paarden!
kamsel schreef:martinev schreef:Interessant om te lezen dit.
Wij hebben sinds een jaar de paarden aan huis, inmiddels 2 volwassen kwpn'ers, een veulen ven 3,5 maand van de ene kwpn'er en twee mini's. We hebben ongeveer 7500m2 weiland, een hele grote zandpaddock met een grote schuilstal en een nog wat kleinere paddock met daar aan vast 3 boxen die altijd open staan als ze in die paddock staan (in de winter 's nachts). In de zomer staan ze 24/7 op de wei en daar kunnen ze qua gras prima van leven. We voeren nu wel al een maandje hooi bij op de paddock, en als iets langer kregen ze 's nachts een slowfeeder met voordroog, maar vooral omdat de zogende merrie nu wat extra's nodig heeft. In de stallen aan de kleinere paddock liggen rubber matten, verder geen bodembedekking omdat ze dat alleen maar als toilet gebruikten, slapen doen ze in het zand van de paddock.
Wij zijn per maand ongeveer kwijt:
Voordroog 2 grote 450kg balen à 40 euro
3 zakken basisbrok à 9 euro
Pavo vital complete, ongeveer 10-15 euro per maand
wat appels of wortels, ongeveer een tientje
Nu komt daar nog merriebrok en veulenbrok bij, samen zo'n 60 euro
Water zijn de kosten niet en we hebben zonnepanelen dus de stroom voor de omheining komt daar vandaan.
Natuurlijk zijn er dan nog de kosten voor kunstmest en kalk, we hebben een klein trekkertje en wat materieel voor daar achter (baksleep, weidesleep, maaier, kunstmeststrooier) dat kostte samen ook best wat, maar met wat zoeken zijn er via marktplaats goede deals te maken.
Onderhoud van paddock, stallen en weiland kost natuurlijk ook steeds weer wat.
Ik zou nooit meer terugwillen naar een pensionstal. Het geld dat ik daar betaalde per maand, 800 euro voor twee paarden, zijn we hier bij lange na niet kwijt. Ook vind ik het enorm meevallen qua tijdsinvestering. Ik was ook veel tijd kwijt met meerdere keren per dag naar stal te rijden om binnen en buiten te zetten en dekens te wisselen. Nu loop ik gewoon even naar achter en lopen ze sowieso altijd buiten. Het allerfijnste vind ik dat ik alles zelf kan beslissen, nergens rekening mee hoef te houden. We houden onze paarden nu exact zoals wij dat willen en dat geeft zo ontzettend veel geluk, voldoening en rust! Oja, en hele blije paarden!
Maar als je de kosten van bemesten/ kalken en een trekkertje met materieel wel meetelt, waar kom je dan op uit.
Want dat zijn de daadwerkelijke kosten die je gemaakt hebt.