Kosten bij paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Kosten bij paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 23:06

Ik hoop nooit meer op pension te moeten. Ik heb een bloedhekel aan afhankelijk zijn en niet 100% zelf beslissen. :=
Ik vind het werk ook wel een mediterend effect hebben. _O- word vaak rustig gedurende de klusjes. Ook in de herfst en de winter. Naar buiten gaan is even dapper zijn als het rotweer is maar eens buiten kom ik tot rust. Geen gezanik aan mijn hoofd. Niemand om rekening mee te houden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 23:07

Ik was met 3 paarden goedkoper uit dan nu 1 op pension. 1 paard, 1 D pony en een shet.
Ik had ze dan wel aan huis en ja ik had toen we er kwamen wonen uiteraard 1x een uitgave aan weidepalen, lint, isolatoren en een stroomklok.
1 ha land, een schuilstal (stond er al), paddock en een track.
Vanaf mei tot +- eind oktober 24u p.d op de weide.
Dan voerde ik gemiddeld 1-1.5 baal per dag bij, soms aten ze hele dag geen hooi (lag er wel)
Swinters zeker 3 balen per dag a 4 euro per stuk.
Brokjes kregen ze niet tot nauwelijks.
Een keer een handje.
En verder uiteraard de gebruikelijke kosten aan hoefsmid en da.
Ik bestelde in mei altijd hooi voor het hele jaar.
Dat koste me 1500 euro.
Ik verspreide zelf mijn mest, zaaide en maaide zelf. Kalken zelf....

Op vol pension betaal ik nu 225 per maand voor 1 paard.

Dus 3 aan huis aanmerkelijk voordeliger in verhouding.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 23:09

ClaudiaHS schreef:
Ik was met 3 paarden goedkoper uit dan nu 1 op pension. 1 paard, 1 D pony en een shet.
Ik had ze dan wel aan huis en ja ik had toen we er kwamen wonen uiteraard 1x een uitgave aan weidepalen, lint, isolatoren en een stroomklok.
Dan voerde ik gemiddeld 1-1.5 baal per dag bij, soms aten ze hele dag geen hooi (lag er wel)
Een keer een handje.
Dat koste me 1500 euro.

Had je om zelf te mesten en kalken etc ook geen tractor en materieel nodig?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 23:13

Kosten van je stalling/weide
Kosten van je brok
2 paarden eten 2 klein baaltjes hooi per dag. Deze kosten ongeveer 4 euro per stuk dus 8 euro per dag aan hooi.
Ik ben daaraf gegaan (ondanks mijn strenge eis voor hooi, want er zat zovaak stof/schimmel in, bij diverse leveranciers) en ben midibalen gaan voeren. 2 paarden eten 1 midibaal van €25 per 5-7 dagen. Dus ongeveer 4,5 midibaal per maand voor twee paarden. Is 100-125€ per maand voor twee paarden.

Stalbedekking heb ik vlas maar ik heb de stallen 24-7 open dus ze doen er weinig in. In de zomer gooi ik 3 balen in de stal en haal af en toe natte plekken eruit. Pas in de herst haal ik alles leeg en gooi er weer wat in. Betaal er 6,75€ voor nu ivm beperkte voorraad bij mn leverancier.

En dan natuurlijk alle kosten voor het aanleggen van een track (90 douglas weidepalen, 5 km lint en draad, isolatoren, zand, aanschaf zitmaaiertje, graszaad, kalk, kunstmest etc.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 23:51

Poekkie schreef:
ClaudiaHS schreef:
Een keer een handje.
Dat koste me 1500 euro.

Had je om zelf te mesten en kalken etc ook geen tractor en materieel nodig?

Een mestvork een kruiwagen een emmer en een paar handen ;)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 23:54

1 ha mesten en kalken met de hand? Wat een huzarenwerk! Respect.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 00:02

Poekkie schreef:
1 ha mesten en kalken met de hand? Wat een huzarenwerk! Respect.

Het hoeft niet in 1 dag. Elk dag een beetje en je komt er ook.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 00:31

Ik heb een halve hectare om voor te zorgen. Wij zijn ook begonnen met de kruiwagen en alles met de hand en zelfs maaien met een gewone grasmaaier die we ook thuis voor ons gazonnetje gebruiken. Geen succes :')
Inmiddels toch maar een zitmaaier en zo' n verspreidingskarretje aangeschaft. Hiermee verspreidt de kalk en kunstmest stukken makkelijker. Zaaien doe ik wel met de hand, dat gaat niet goed in dat karretje.

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 08:53

Ayasha schreef:
Poekkie schreef:

Probeer het eens in de winter zou ik zeggen. Als je het dan nog fijn vindt is het wss wel iets voor jou :D

Ik ben van midden belgie. Als je wil ben je welkom om eens een weekje mee te draaien. Hier staan er 6 en 2 shets. Ik raad het alleen aan aan mensen met minstens 3 paarden, anders haal je het er imo niet uit.

:? Ik heb er twee en ik zou niet anders willen. Financiën hoeft niet de enige beweegreden te zijn.

Dankje voor het aanbod Poekkie, mocht het plan wat meer vorm gaan krijgen dan loop ik graag eens met je mee!
Ik ga me eerst nog eens goed orienteren. Ik woon in regio rotterdam dus een woning met voldoende land (ik had mn zoekopdracht ingesteld op 1ha+) is lastig.

De reden dat ik het zou willen is zeker niet financieel. Het lijkt me fantastisch om wakker te worden en je eigen paarden in het weiland te zien lopen :)

Even terug ontopic, ik zie veel vaste kosten voorbij komen zoals hooi, voer, mestafvoer, etc. Maar ik krijg nog niet zo een duidelijk beeld van de -niet zo zichtbare- bijkomende kosten. Hoe ziet jullie electriciteitsrekening eruit? En de waterrekening? Maken jullie (naast voor het maaien ed) veel gebruik van loonwerkers?

Leuk topic trouwens, ik word hier echt een stuk wijzer van!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:16

Waterrekening is bij ons beperkt. De shetten drinken ieder 10L per dag, de grote paarden ieder over het jaar gemiddeld 50L per dag (geen automatische waterbakken). Laat er nog 10L bij komen vanwege voerbakken afspoelen (alles krijgt hier slobber) en s zomers wel eens afspuiten, maar dat is het wel, dan doen we een week met een kuub water a 0.80€. Elektriciteit is sterk afhankelijk van wat er aan verlichting hangt en hoeveel je het gebruikt. Hier is het verbruik niet terug te zien op de rekening. De tl-buizen op stal staan s zomers niet aan en s winters een paar uur. In de binnenbak alleen met gebruik in de winteravonden, maar dat is maximaal 3 uur per week. Wanneer alles opgeknapt wordt komt overal led-verlichting.

De schrikdraadapparaten zijn officieel op zonne-energie maar iedere week moet er wel 1 van de 3 een tijdje aan de acculader. Dat komt doordat wij een vrij boomrijke omgeving hebben en ze gemakkelijk bereikbaar moeten zijn om uit te zetten.

Loonwerker is voor onderhoud 300 euro per jaar ongeveer (naast mestafvoer).

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:42

Interessant om te lezen dit.

Wij hebben sinds een jaar de paarden aan huis, inmiddels 2 volwassen kwpn'ers, een veulen ven 3,5 maand van de ene kwpn'er en twee mini's. We hebben ongeveer 7500m2 weiland, een hele grote zandpaddock met een grote schuilstal en een nog wat kleinere paddock met daar aan vast 3 boxen die altijd open staan als ze in die paddock staan (in de winter 's nachts). In de zomer staan ze 24/7 op de wei en daar kunnen ze qua gras prima van leven. We voeren nu wel al een maandje hooi bij op de paddock, en als iets langer kregen ze 's nachts een slowfeeder met voordroog, maar vooral omdat de zogende merrie nu wat extra's nodig heeft. In de stallen aan de kleinere paddock liggen rubber matten, verder geen bodembedekking omdat ze dat alleen maar als toilet gebruikten, slapen doen ze in het zand van de paddock.

Wij zijn per maand ongeveer kwijt:

Voordroog 2 grote 450kg balen à 40 euro
3 zakken basisbrok à 9 euro
Pavo vital complete, ongeveer 10-15 euro per maand
wat appels of wortels, ongeveer een tientje

Nu komt daar nog merriebrok en veulenbrok bij, samen zo'n 60 euro

Water zijn de kosten niet en we hebben zonnepanelen dus de stroom voor de omheining komt daar vandaan.

Natuurlijk zijn er dan nog de kosten voor kunstmest en kalk, we hebben een klein trekkertje en wat materieel voor daar achter (baksleep, weidesleep, maaier, kunstmeststrooier) dat kostte samen ook best wat, maar met wat zoeken zijn er via marktplaats goede deals te maken.
Onderhoud van paddock, stallen en weiland kost natuurlijk ook steeds weer wat.

Ik zou nooit meer terugwillen naar een pensionstal. Het geld dat ik daar betaalde per maand, 800 euro voor twee paarden, zijn we hier bij lange na niet kwijt. Ook vind ik het enorm meevallen qua tijdsinvestering. Ik was ook veel tijd kwijt met meerdere keren per dag naar stal te rijden om binnen en buiten te zetten en dekens te wisselen. Nu loop ik gewoon even naar achter en lopen ze sowieso altijd buiten. Het allerfijnste vind ik dat ik alles zelf kan beslissen, nergens rekening mee hoef te houden. We houden onze paarden nu exact zoals wij dat willen en dat geeft zo ontzettend veel geluk, voldoening en rust! Oja, en hele blije paarden!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:56

Josje_D schreef:
Ik volg dit topic even. Ik twijfel ook of ik paarden aan huis zou willen. Ik dacht altijd dat het stukken goedkoper zou zijn dan op een pensionstal (kosten van de hogere hypotheek even daar gelaten). Maar als ik het zo lees dan is het iets goedkoper maar heb je er ook heel veel meer werk aan...

Het is echt niet goedkoper. Zo in de kosten niet en dan heb ik de extra hypotheek kosten etc nog niet meegerekend. Dan nog alle werk en het geregel als je een keer weg wilt.

Ik heb op het moment maar even gelaten te rekenen wat het kost, want het begint nu na 3 zomers een beetje de spuigaten uit te lopen. Wel alle kosten om het land goed te houden, de afgelopen 2 jaar opnieuw ingezaaid, nu beregend. Maar veel voer moeten aankopen. Normaal voerde ik circa 4-5 maanden op een jaar bij, nu op 3 weken na het hele jaar door. :(

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:01

Ik heb jarenlang met mijn ex een kleine fokkerij met ongeveer 20-30 paarden gehad.
Onze paarden liepen allemaal in inloop stallen met een paddock.
Wij hadden een buitenbak en verder niets.
Belangrijk vind ik, dat als je je paard aan huis zet, je er nog niet bent qua faciliteiten. Je hebt een bak nodig (neem ik aan) wat springmateriaal misschien. Verlichting voor de bak, want in de winter rijd je waarschijnlijk niet altijd in het licht. Ook de bak heeft onderhoud nodig. Slepen, betere bodem, verlichting, etc
Ook uitrijd mogelijkheden zijn dan belangrijk om te bekijken. Als er niet dichtbij een bos is, heb je een goede trailer nodig.
Ook een box voor medische problemen is echt wel aan te raden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:10

Hypotheek, is vind dat altijd een moeilijk of je dat moet tellen.
Wij wilde heel erg graag de wijk uit voor de rust, dus het buitenaf wonen hadden we zonder de paarden ook gewild.
Nu hebben er dan gekocht dat de paarden er ook bij kunnen, dat is ook geld waard.

uiteraard heb je met paarden aan huis andere kosten dan in het buitengebied wonen zonder paarden.
Stal, omheining, weidebeheer.
Ook dan ligt het er weer aan hoeveel grond heb je, wij hebben teveel voor onszelf.
Een boer in de buurt mest ons land en in ruil daarvoor maait hij het gras en draait het tot het hooi is.
De pak kosten zijn dan wel weer voor onszelf.
we hebben teveel hooi, dus daar verkopen we weer van.
En zodoende staan onze paarden betreft hooi gratis omdat we gelijk spelen. Of zelfs wat over houden.

Omheining hebben we meteen grof aangepakt toen we hier kwamen wonen, maar nu ook erg weinig kosten meer aan. En geen dag spijt van die investering want het geeft ook rust dat je weet dat ze er niet gemakkelijk uit kunnen.

Daarom is het wel erg moeilijk te bepalen wat de kosten zijn ook voor een ander omdat elke situatie uniek is van zichzelf.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:51

Hier sinds een jaar ook de paarden aan huis en wij willen nooit meer anders.

Hebben we een hogere hypotheek? Ja, maar ook stukken meer woongenot. We hebben wat deals met ‘buren’ en helpen elkaar zodat we weinig onderhoudskosten hebben. Stroom en water zal ongetwijfeld hoger zijn, maar we hebben het huis compleet verbouwd en dus ook goed geïsoleerd waardoor we er, in vergelijking met vorige huizen, minder van merken. Ook hebben we nu een zonneboiler en komen er nog zonnepanelen. We hebben wel alle waterleidingen verwarmd zodat ik nooit hoef te slepen met water, we hebben niet echt een koude winter gehad, maar ik merkte wel een piek in het verbruik toen het beneden de 5 graden kwam. Ook staat hier altijd stroom op de draden omdat de buurman de paarden 24/7 buiten heeft staan en we delen het hek.

Kosten qua stro en hooi zit gemiddeld rond de 125 per maand per paard, dan komt er nog wat krachtvoer bij. Mestafvoer is ook één van de deals met een buurboer. Wij kopen ruwvoer in omdat ik het gedoe van zelf hooien niet wil en we hebben ook niet genoeg, van het voorjaar ruil ik de eerste ronde met de buurman waar we het land van gekocht hebben voor onderhoud. Dat betekent dus wel dat de prijzen wat wisselen, maar ik heb wel altijd dezelfde leverancier en ik kan kiezen voor armer hooi. Ze staan hier in de nacht altijd op stal, afhankelijk van het weer en het jaargetijde, in de zomer gaan ze rond 22 uur naar binnen, in de winter rond 19/20.

Als je meer ruimte hebt voor opslag kun je misschien betere deals maken. Maar bij ons is dit wat het is. Ik betaalde op pension 190 per maand, dat was vol pension, we moesten alleen zelf binnen zetten, maar dat kon in overleg ook wel geregeld worden.

Het is dus niet goedkoper, zeker niet als ik mijn uren mee zou tellen, maar nogmaals, voor ons is dat niet belangrijk. We genieten met volle teugen, zelfs als ik in de ochtend om 5 uur sta uit te mesten :D
Laatst bijgewerkt door Ninus op 04-10-20 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:52

Ik ga wat betreft hypotheek mee met Penotti. Wij zijn 6 jaar geleden verhuisd naar een huis buitenaf, met 1,3 hectare grond. Buitenbak met verlichting en stallen waren er al.
We hebben dit kunnen kopen voor een prijs die nu ronduit belachelijk zou zijn (een 2 onder 1 kapper is op veel plekken al duurder), maar daardoor hebben we de kosten van de hypotheek laag kunnen houden en zelfs al flink afgelost.
De energierekening is een kleine 200 euro per maand, belangrijk is dan wel om te bedenken dat ons huis nogal slecht geïsoleerd is :') De meeste kosten zitten dan ook in het gas, heeft niets met de paarden te maken dus. En dat wordt beter als we het huis gaan aanpakken.

In de loop der jaren hebben we wel de hele omheining vervangen door een mooie houten omheining (dat had ook best goedkoper gekund met palen en lint), een nieuwe stal gebouwd, opslagruimte voor hooi gemaakt, etc.
Het voordeel daarvan is dat we ook de indeling hebben kunnen aanpakken, zodat het werk met de paarden minimaal is eigenlijk.

Ik heb 2 paarden/ponies, 1 grote E en een D maat.
In de zomer leven de paarden van het gras in de wei, ik heb het geheel in 6 stukken verdeeld en weid zo ongeveer iedere week om, zodat ieder stuk in ieder geval 5 weken rust heeft.
De lange plekken maai ik uit met de zitmaaier, slepen en bemesten doen we met een oude tractor. Bewust gekozen voor een klassieker, werktuigjes kun je ook wel goedkoop aan komen via o.a. marktplaats als je een beetje geduld hebt.
Ik bemest met mestkorrels, kost denk ik zo'n 160 euro per jaar.
De mestplaats wordt ongeveer 1 keer per jaar uitgereden door de loonwerker, dit jaar trouwens niet, omdat ik behoorlijk wat mest aan buren heb gegeven voor hun moestuinen, ook onze eigen tuin bemesten we daarmee. Uitrijden over eigen land kost zo'n 60 euro.
Kalken doe ik met langwerkende schelpenkalk, eens per 3 jaar. Kosten dacht ik zo'n 200 euro.
Stalbedekking niet nodig, er liggen dikke rubber matten in, maar de paarden slapen vooral in het zand van de paddock, of in de wei.
Hooi voer ik ongeveer 6 maanden per jaar, kost zo'n 130 euro per maand (denk ik, de D pony is in plaats van een paard, dus kan zijn dat hij minder eet).
Ik voer een prijzige balancer, kost me ongeveer 75 euro per maand voor de 2 paarden.

Al met al kan ik hier twee paarden houden voor minder dan één paard het jaar rond op pensionstal.
Want dat is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden, één paard alleen gaat niet.

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:40

Fijn dat het GWL in ieder geval niet de papieren gaat lopen. Mijn vriend was een beetje bang dat we onaangenaam hoge rekeningen gepresenteerd zouden krijgen. Maar dat valt bij normaal gebruik mee als ik het zo lees.

Eventuele samenwerkingen met buren had ik nog niet aan gedacht, dat ga ik zeker in mijn achterhoofd houden.

Verder zal het er natuurlijk ook aan liggen of we iets kopen waar al stallen en een bak bijzitten of dat we alles moeten aanleggen. Een goede rijbak is voor mij wel echt een vereiste. Ik heb mezelf in andere topics al ingelezen over de aanlegkosten.
Daarnaast nog de kosten om de bak en het land te kunnen onderhouden (trekker, quad, sleep, etc.)...

Ik kan mijn berekeningen weer wat verder aanvullen... :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:52

Bak is wel eentje die in de papieren kan lopen. :) En toch wel erg handig om aan huis te hebben. Ik ken ook mensen die altijd op verplaatsing gaan rijden maar dat zou niets voor mij zijn om eerlijk te zijn. :)
Water kan je al een heel deel opvangen door eenmalig een grote waterton aan te schaffen waarmee je regenwater op vangt. Verder hebben wij hier laten boren voor grondwater. We hebben een 4000l ton goedkoop (samen loop van omstandigheden. :)) ) kunnen kopen en we hebben de goot van het dak van het tuinhuis van de buren naar onze ton mogen leiden waardoor die zelfs gedurende deze droge zomer eigenlijk altijd voldeed. Half september hebben we hem één keer deels bij gevuld met grondwater om toe te komen tot de eerste regenbui. We hebben een filter tussen de ton en de kraan staan waardoor het water proper is. En zowel buiten als in de stallen hangen automatische drinkbakken die aangesloten zijn op de ton. :) Dus water verbruik hebben wij hier eigenlijk niet meer en slepen met water is alleen voor de echte wintermaanden. (die komen er weer aan helaas. :=) binnen zullen we het met een slang kunnen doen. Buiten moeten we nog even gaan kijken hoe we het dit jaar gaan aanpakken.

Elektriciteit is hier eigenlijk het enige dat extra verbruikt dus ivm stroomdraad, pompje om het water uit de ton naar de verdeler voor de drinkbakken te krijgen (aangezien die ton op de grond staat omdat we hem willen kunnen proper maken en de uitgang dus lager staat dan de verdeler. De druk van het water in de ton is niet voldoende voor de automatische drinkbakken. Zeker niet als ie half is.) Maar van wat ik verneem van mijn man valt dat hier alles mee. De enige die constant draait is een klein pompje die niet heel veel verbruikt. De grote pomp (die dus wel behoorlijk verbruikt) zetten we enkel op om de 4.000l ton te vullen indien nodig en dan kunnen we weer X aantal maanden vooruit.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:54

martinev schreef:

Wij hebben sinds een jaar de paarden aan huis, inmiddels 2 volwassen kwpn'ers, een veulen ven 3,5 maand van de ene kwpn'er en twee mini's. We hebben ongeveer 7500m2 weiland, een hele grote zandpaddock met een grote schuilstal en een nog wat kleinere paddock met daar aan vast 3 boxen die altijd open staan als ze in die paddock staan (in de winter 's nachts). In de zomer staan ze 24/7 op de wei en daar kunnen ze qua gras prima van leven. We voeren nu wel al een maandje hooi bij op de paddock, en als iets langer kregen ze 's nachts een slowfeeder met voordroog, maar vooral omdat de zogende merrie nu wat extra's nodig heeft. In de stallen aan de kleinere paddock liggen rubber matten, verder geen bodembedekking omdat ze dat alleen maar als toilet gebruikten, slapen doen ze in het zand van de paddock.

Water zijn de kosten niet en we hebben zonnepanelen dus de stroom voor de omheining komt daar vandaan.

Natuurlijk zijn er dan nog de kosten voor kunstmest en kalk, we hebben een klein trekkertje en wat materieel voor daar achter (baksleep, weidesleep, maaier, kunstmeststrooier) dat kostte samen ook best wat, maar met wat zoeken zijn er via marktplaats goede deals te maken.

Ik zou nooit meer terugwillen naar een pensionstal. Het geld dat ik daar betaalde per maand, 800 euro voor twee paarden, zijn we hier bij lange na niet kwijt. Ook vind ik het enorm meevallen qua tijdsinvestering. Ik was ook veel tijd kwijt met meerdere keren per dag naar stal te rijden om binnen en buiten te zetten en dekens te wisselen. Nu loop ik gewoon even naar achter en lopen ze sowieso altijd buiten. Het allerfijnste vind ik dat ik alles zelf kan beslissen, nergens rekening mee hoef te houden. We houden onze paarden nu exact zoals wij dat willen en dat geeft zo ontzettend veel geluk, voldoening en rust! Oja, en hele blije paarden!

Maar als je de kosten van bemesten/ kalken en een trekkertje met materieel wel meetelt, waar kom je dan op uit.
Want dat zijn de daadwerkelijke kosten die je gemaakt hebt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:00

Stroom verbruiken wij gemiddeld een 2200 Kwh per jaar.
Water 115m2 per jaar. Ook vorig jaar en nu dit jaar een paard minder.
Gas 982 m3 vorig jaar.

En dan wonen we (2 personen) in een ouder huis midden in de weilanden, dus vol in de wind.
Vind het zo slecht niet.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:04

Poeh,ik vraag mij af of ik alle kosten wil weten :D

Wij hebben kunststof palen rondom het weiland, ideaal het rot niet.

Ik heb 1 hectare land bij het huis.
Loonwerker strooit wel eens kalk dat zal zo rond de 150,- zijn.

Mest erop ,daar krijg ik geld voor 100,- of 150,- per jaar.

Ik ruil met een schapenboer het gras.
Wat ik over heb mag hij maaien en doen wat hij ermee wil. In ruil krijg ik pakjes hooi.
(Ik voer grote balen hooi,af en toe een pakje hooi is makkelijk voor een natte dag)

De grote balen hooi koop ik tegen inkoopprijs. (Ook weer een ruilhandel) :+

De mesthoop laat ik 1 x per 2 a 3 jaar weghalen,zal zo rond de 150,- zijn. Ook weer loonbedrijf die het op zijn eigen land gooit.

Water,stroom etc reken ik niet uit.
Heb wel led tl lampen in de stal.

Kosten van de stal kan ik beter maar niet noemen _O-
Wij bouwen nieuw,en zo onderhouds vriendelijk mogelijk dus met beton en steen en dat is duur....

Zou ik het anders willen?
Nee, absoluut niet.

Het is heerlijk om bezig te zijn,om je eigen spullen te hebben, je eigen voer te bepalen.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:17

kamsel schreef:
martinev schreef:

Maar als je de kosten van bemesten/ kalken en een trekkertje met materieel wel meetelt, waar kom je dan op uit.
Want dat zijn de daadwerkelijke kosten die je gemaakt hebt.

Bemesten en kalken is denk ik zo'n 400 euro per jaar, dus zeg zo'n 35 per maand. Het trekkertje en het materieel kunnen we echt over jaaaaaren uitspreiden, dus dat vind ik moeilijk in te schatten. Het heeft allemaal ook weer niet de wereld gekost. Maar 800 euro per maand, en dan heb ik het veulen en de twee mini's nog niet meegerekend, redden we echt bij lange na niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:20

Bemesten krijg je geld voor. Tenminste hier wel. En wij ruilen dat dan met gesloten knip voor het maaien.

Kalken hoeven wij niet elk jaar volgens bodemmonster.

Trekker hebben we bijna 20 jaar terug gekocht, geen idee hoe de prijzen nu zijn. Maar al die tijd geen kosten aan gehad.
Wij hebben juist wel een grotere gekocht, die zijn minder gewild dan de kleinere, daarom minder duur. Maar de kracht is toch ook wel al een paar keer handig geweest.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:30

_Penotti schreef:
Bemesten krijg je geld voor. Tenminste hier wel. En wij ruilen dat dan met gesloten knip voor het maaien.

Ik wil geen drijfmest op mijn land, vandaar dat het mij dus wel wat kost...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:31

Ja dan wel, daar heb je gelijk in.