ouder paard kudde of vriendje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lindy21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 11:40

Jasmijn159 schreef:
In de kudde proberen. Zeker een paard met artrose. Ze worden toch meer gemotiveerd om te bewegen en dat doet ze goed.
Als ze maar met 2 staan, zul je zien dat ze eigenlijk de hele dag amper van hun plek komen.

In de kudde gaat hij ook niet mee als de rest een rondje gaat rennen. Wel gaat hij af en toe voor die en gene aan de kant als zij bij de hooibak willen zijn, dan moet hij omdat hij de laagste in rang is naar de volgende bak, gelukkig staan er genoeg.
Wellicht dat gras hem wil verleiden hapje stapje te doen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:47

Zolang je paard het goed doet op de huidige stal (voldoende kan eten, niet te vaak opgejaagd, weinig wondjes door te brutaal jong geweld in de groep, niet vermagert, niet angstig wordt door de andere paarden) zou ik blijven denk ik.

Maar mocht je ooit door omstandigheden willen/moeten verhuizen, zou ik een oudje niet snel in een gemengde kudde gooien.

lindy21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 13:09

hwn schreef:
Zolang je paard het goed doet op de huidige stal (voldoende kan eten, niet te vaak opgejaagd, weinig wondjes door te brutaal jong geweld in de groep, niet vermagert, niet angstig wordt door de andere paarden) zou ik blijven denk ik.

Maar mocht je ooit door omstandigheden willen/moeten verhuizen, zou ik een oudje niet snel in een gemengde kudde gooien.

Dat is precies het punt, waar ligt het omslagpunt, hij eet goed, wordt niet opgejaagd over het algemeen, wondjes wel regelmatig, maar weer niet ernstig, vermagert niet, is niet angstig. Maar hij wordt wel ouder niet jonger, de groep wisselt ook weleens en ik heb elke wisseling stress. Wel heeft hij een slecht gebit en gras gaat met de tijd makkelijker worden dan hooi.

Sclimpre

Re: ouder paard kudde of vriendje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:30

Dat omslagpunt moet je voor blijven zodat hij in goed econditie een eventuele verhuis aankan.
Goed dat je daar optijd aan denkt.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:03

Mijn oudje van 30 staat sinds een jaar aan huis, met een shet als maatje. Hiervoor stond ze in een groepje van 6 en juist het rennen met z’n allen was voor haar niet meer fijn. Op een gegeven moment kwam ze met een peesblessure van de wei, en herstel was ook drama in zo’n groepje. Ik zette haar wel apart, maar als ze de rest zag sprinten wilde ze uiteraard mee. Nu staat ze met een shet, en ze bewegen voldoende. Ik heb de waterbak in de inloopstal, hooi bij de paddock en een pad richting de wei. Ze hobbelen geregeld van stal naar wei en weer terug.

Jij kent je paardje het beste, als hij echt wat ouder en strammer is zou een rustig maatje mijns inziens een goede optie zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:20

lindy21 schreef:
hwn schreef:

Dat is precies het punt, waar ligt het omslagpunt, hij eet goed, wordt niet opgejaagd over het algemeen, wondjes wel regelmatig, maar weer niet ernstig, vermagert niet, is niet angstig. Maar hij wordt wel ouder niet jonger, de groep wisselt ook weleens en ik heb elke wisseling stress. Wel heeft hij een slecht gebit en gras gaat met de tijd makkelijker worden dan hooi.

Super dat je daar nu al aan denkt! Beter nu verhuizen, dan wachten tot het niet goed gaat. Vooral als de groep nog wel eens wisselt. Je staat er niet meer fijn, anders dacht je niet aan verhuizen. Beter nu, dan dat ieeen keer niet op tijd kan weg komen of een schop krijgt. "Had ik maar...." wil je dan echt niet.

PS, gaat dit om dezelfde pony waar je eind juli een topic over opende?