Weide maken van bouwgrond...Hoe er aan beginnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:46

Misschien dat wat betere close up foto's zonder schaduw kunnen helpen bij het identificeren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:51

foto 11 lijkt wel de nachtschade en is dan giftig, paarden eten het niet maar het vermeerdert snel
foto 2 eten de paarden ook niet en maar vermeerdert snel en maakt veel bodem zodat er veel gras verloren gaat

beide niet functioneel in een paardenwei

stinkende gouwe is b.v. een plantje wat als onkruid in tuinen voorkomt, dus mogelijk ook in de biotuin die er was

https://www.nvvr.info/wiki/gezondheid/g ... ming%20A-I
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-20 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:56

4 is wilde leeuwebek, niet giftig.
7 en 8 is Verbena bonariensis - overblijfsel van het tuinieren, is niet 'wild' in NL of Belgie.

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 13:51

marijke1234 schreef:
@Symply Susan: ik ben net naar de weide gerend.. en ik zie nergens zwarte puntjes onderaan het gras of de klavers... en dat zou het teken moeten zijn van schimmel, niet?

De schimmel die slaframine produceert (mycotoxine) geeft inderdaad zwarte puntjes onder het blad van het gras. Ook van klaver overigens.
Toevoegingen op de eerder gegeven weide adviezen heb ik niet voor je.

Is nr 11 geen bonenplant? Gezien het een moestuin is geweest.

vilheide

Re: Weide maken van bouwgrond...Hoe er aan beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 17:35

Foto 11 is volgens mij kaal knopkruid, lijkt in het beginstadium erg veel op nachtschade. Maar de bloemetjes van de nachtschade hangen en deze bloemetjes niet. Knopkruid is overigens erg gezond.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:07

Heel veel melde in dit perceel. Al het onkruid zal dit jaar flink uitgezaaid zijn, dus volgend jaar weer veel onkruid. Daarom nu loonwerker bellen. Die zal het doodspuiten, omploegen en opnieuw inzaaien. Volgend jaar netjes bemesten en bespuiten tegen onkruid (want het gemaakte zaad van dit jaar gaat weer ontkiemen. Maar dan heb je wel een mooi nieuw weiland!
Wel nu doen, grond is nog warm en heeft voldoende vocht. Een beter tijdstip in het jaar is er niet.
Is je drainage in orde? Zou dit voor het ploegen controleren. Misschien even buizen doodspuiten. Succes!

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:18

De meeste plantjes op je foto's zijn opzich niet giftig...

Je hebt je grond laten maaien maar het is niet gehooid toch?
Het overgebleven gras kan gaan schimmelen, als hij dit mee opscharrelt kan je ook deze symptomen krijgen. Zou het eerder in deze richting gaan zoeken dan.

De boterbloem zou ik wél proberen weg te halen!

Verder heb je genoeg advies me dunkt :D

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:32

Foto 12 is volgens mij wel giftig. Durf zo even de naam niet te zeggen. Maar komen witte bloemen in. Anders de wiki even raadplegen op giftige planten staat ie ook in

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 19:12

Jacky91 schreef:
Foto 12 is volgens mij wel giftig. Durf zo even de naam niet te zeggen. Maar komen witte bloemen in. Anders de wiki even raadplegen op giftige planten staat ie ook in

Foto 12 lijkt mij een winde. Kun je pas echt goed zien als ze bloeien (zoals bij heel veel planten). Akkerwinde is rose, haagwinde wit.

De meeste planten van de foto's zijn al juist benoemd.

Foto 3 lijkt een boterbloem (hoe waren de bloemen? Geel?)
Foto 16 lijkt Hondsdraf (paars bloemetje?)
Foto 11 is lastig te zien. Staat in ieder geval ook melde en klein kruiskruid bij

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 20:44

Dacht bij 12 ook eerst haagwinde maar denk toch dat het gewoon een bonenplant is ...

3 is inderdaad boterbloem denk ik