Hoge of lage stal voor paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

In welke stal zet jij jouw paarden liever? Met een hoge of lage tussenwand in de boxen?

Hoge tussenwand (open)
50 (54%)
Hoge tussenwand (gesloten)
12 (13%)
Lage tussenwand
29 (31%)

Totaal aantal stemmen: 91

cobiie

Re: Hoge of lage stal voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:45

Hier hebben we een hoge wand aan de voerbak kant (bij voerbak is deze ook dicht) en een lage wand aan de andere kant.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:12

Wij hebben de eerste meter bij de voerbakken zowel boven als onder dicht. En dan 3 meter, de onderkant dicht en de bovenkant tralies.

Helemaal een half muurtje vind ik wel mooi zeker voor het contact maar ik vraag mij altijd af of je een paard dat laag in de rangorde staat er ook blij mee maakt.
Daarnaast is het hier bij ons gewoon niet praktisch. Wij hebben hier ruinen die nog denken hengst te zijn en merries die hengstig worden. Dan is het wel fijn dat je ze in de nacht echt even goed apart kan houden. Daarnaast fokken wij veulens. Ik ben met zo halve wand altijd bang dat zo veulen een keer eruit klimt. Heb ‘ s nachts het buitenluik ook altijd dicht bij de merries met veulens. Want ik heb meerdere verhalen gehoord dat een veulen eruit is of wilde springen. Dus daarom heb ik ook liever hoge stalwanden. En met spenen is dat ook wel noodzakelijk. Daarnaast hebben wij 1 paard die zo 3 x per jaar compleet veranderd in een stresskip ‘s nachts op stal. Oorzaak is nog onbekend. En de rest van de paarden hebben nergens last van. Maar hij blijft dan maar ijsberen. Zo erg dat hij zelfs tegen de wand oploopt etc. Ik ben bang dat als hij zo is en het Luik staat open of hij heeft maar een halve wand dat hij daar probeert overheen te gaan. Vandaar mijn voorkeur overal toch voor hoge wanden. En overdag staan ze dan maar lekker als kudde bij elkaar waarbij ze echt contact kunnen maken

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:14

In mijn stal zitten 3 boxen; 1 kleine waar mijn paard niet in past (die is voor hem dus gebarricadeerd) en twee grote, maar geen deuren. Althans, die zijn open. Ze kunnen zelf kiezen of ze rustig alleen in een box willen staan, of hutjemutje met z'n drieën in 1 box. Het is wel een stabiele groep. Alleen met oud en nieuw gaan de deuren dicht en staan ze even een nachtje gescheiden naast elkaar.
Bij een beperkt aantal paarden en een stabiele groep zou ik altijd kiezen voor halve wanden. Maar dan moeten de boxen wel ruim genoeg zijn, in elk geval groter dan 3 x 3.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:18

Afbeelding
Ik heb thuis deze stallen. Erg blij mee, maar het zijn ook mijn eigen paarden die niet vaak van samenstelling wisselen. Ik voer ze beide aan de zijkanten, daar kunnen ze niet bij elkaar bij.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:38

Afbeelding
Zo zien onze stallen eruit.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 00:05

Op pension kan je eigenlijk geen lage wanden bieden, veel te riskant. Bij ons is het hoog en dicht met een klein deel tralies. Het traliedeel is bij enkele paarden dicht gemaakt. Er is veel rust op stal en ze kunnen toch sociaal contact zoeken.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 00:19

Ik wil nooit meer lage stallen. Maar dit komt puur omdat er bij mij dus wel 1 paard overheen gesprongen is en bleef hangen. Dit is echt een verschrikkelijk gezicht als er een lap vlees los hangt...

Thuis heb ik nu tot half hoog dicht en dan tralies. Voor heb ik een deur die 2 delig is en bovenkant open en dicht kan. Aan de achterkant van de stal zitten ook nog luikjes die gekanteld kunnen worden of open en dicht staan. Ik vind het erg fijn dat ze elkaar wel gewoon kunnen zien.
Verder staan alleen de fokmerrie's thuis dus ik vind het fijn dat ik met veulen ook de optie heb om de deur helemaal dicht te doen en luikje aan de andere kant ook, terwijl ze dan toch niet helemaal afgezonderd zijn. Ik heb er wel voor gezorgd dat het eten niet aan dezelfde kant word gegeven voor de rust.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 00:34

Hevonen schreef:
[ [url=m/vPMTi0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar hier kunnen paarden ook eigenlijk geen fatsoenlijke sociaal contact hebben? Dit is meer een optische illusie van een 'open' stal, niet?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 01:10

Mijn ruin heeft een nogal chagrijnige buuf, maar hij weet dat ze hem niks kan doen door de tralies, dus is hij er rustig onder. In de wei loopt hij met een grote boog om haar heen maar op stal gaat hij rustig aan haar kant staan, hoe druk ze zich ook maakt. Als er lage wanden in de stal zouden zitten zou dat een ander verhaal worden. Dan zou ik mijn paard niet naast die merrie willen hebben.

Dus ja, lage wanden zijn fijn voor sociaal contact, maar dat sociale contact moet dan wel gewenst zijn. Dat geldt niet voor alle paarden in alle situaties, dus daar moet je dan meer rekening mee houden. Het mooiste zou zijn als je er tralies bovenop kunt zetten, zodat je die kunt gebruiken waar nodig.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 07:06

Een echt lage wand vind ik geen prettig idee voor als ze lelijk tegen elkaar lopen te doen of er bijvoorbeeld gesteigerd wordt. Verder vind ik het paard afhankelijk. Ik heb een merrie gereden die je echt niet blij maakte met een lage stal. Die had er nog tralies tussen maar zij moest altijd naast de poetsplaats of in de uiterste stal staan wilde ze rustig staan. Die vond het niks om aan twee kanten paarden naast zich te hebben in een open stal. Zelf leek het me een fijne optie als het om op stal staan gaat, maar zij doet het veel beter met een hoge muur met een klein raampje omdat ze meer rust heeft (heeft ook voernijd). Er zullen genoeg paarden zijn die het heel gezellig vinden, zo'n lage stal, dus ik denk dat het echt paard afhankelijk is

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 07:10

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 07:17

__denise schreef:
Onze stallen

[ [url=m/vLPF2f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij zijn er super tevreden over. Veel rust op stal. Zelfs de meest chagrijnige merrie vond dit fijn. We zien ze heel erg veel bij elkaar eroverheen staan.

Ik vind dit echt heel eng. Leuk zolang het goed gaat, totdat een paard bedenkt, dat hij er wel doorheen kan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 07:43

Ibbel schreef:
Meeste simpele oplossing: de verlopende tussenwand. Hoog ter hoogte van de voerbakken, laag achterin de stal zodat daar eventueel over de wand gekrauwd kan worden.

Dit dus. bij voeren rust en verder contact. Alleen op een stal waar veel wisselende paarden staan zou ik dicht willen, thuis half met verloop

IpsilonkaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:16

Afbeelding
Dit zijn mijn stallen. Op een pensionstal waar gewisseld wordt zou dit overigens niet mijn voorkeur hebben.

Niffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 09:30

Bedankt allemaal voor de reacties! Leuk en leerzaam om te lezen. Ook erg leuk om foto's voorbij te zien komen, dat is erg fijn ter inspiratie :D .
Ik zie en lees dingen waar ik nog niet aan gedacht had dus dat is mooi. Bij ons thuis komen ook alleen eigen paarden te staan gelukkig. Ik denk dat het inderdaad een constructie gaat worden waarbij het open maar ook gesloten kan. Een schot tussen de voerbakken alleen had ik ook nog niet gezien (tot nu toe altijd helemaal open/helemaal tralies/helemaal dicht als tussenwand. Dit schot er tussen lijkt me veel prettiger voor de paarden.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:32

Mijn merrie heeft in 2 soorten stallen gestaan; hoog - gesloten en nu hoog - open. Haar gedrag is echt niets anders. Ze zoekt weinig contact met haar buurman _O-

Maar gevoelsmatig vind ik het open gedeelte toch fijn.

Nu kunnen ze als ze naar buiten kijken door de luiken heen ook contact maken met elkaar. De voerbak zit juist aan de andere kant van de stal dus ook geen gedoe daarmee.

Maargoed, ze staan echt alleen s nachts binnen. Overdag buiten, zowel zomer als winter.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:43

Zoals eerder gezegd, als je op een pensionstal staat, is het niet handig om lage wanden te hebben. Maar hier thuis wisselt de samenstelling niet vaak/ nooit. Ik heb een 3e stal die alleen de voorkant laag heeft.
De stallen zijn groot genoeg dat ze zich terug kunnen trekken en alleen het midden is laag.
Ik en mijn paarden zijn heel tevreden :D
Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:04

KimD schreef:
Hevonen schreef:
[ [url=m/vPMTi0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar hier kunnen paarden ook eigenlijk geen fatsoenlijke sociaal contact hebben? Dit is meer een optische illusie van een 'open' stal, niet?

Nee hoor, de muur is 150 cm, paarden kunnen prima neuzen. Maar je zou natuurlijk een deel van de muur iets lager kunnen maken.

Ik heb ooit een paard gekend dat met een hof in tralies is blijven zitten en afgemaakt moest worden, onder andere daarom wil ik geen tralies.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:43

Hoog en open, zoals ik ze nu heb. Overdag staan ze altijd samen buiten en in de winter 's nachts of bij noodweer even overdag binnen.Zal ook van de paarden zelf afhangen, kunnen ze goed met elkaar is sowieso altijd een must....