springpaard wordt dressuurpaard en andersom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kun je van een springpaard een dressuurpaard maken en andersom?

Ja, bloedlijnen doen er eigenlijk niet toe
18 (48%)
Ja, maar het is wel moeilijker
9 (24%)
Misschien, er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk
7 (18%)
Nee, absoluut niet
Geen stemmen
Anders, namelijk (reageer in het topic)
3 (8%)

Totaal aantal stemmen: 37

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:48

Het nadeel is met een dressuurpaard in het parcours is dat ze vaak de mentaliteit niet hebben (sommige zullen het wel hebben maar de meeste niet)

ricoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:53

De hengst van mn instructrice is helemaal dressuur gefokt. In de dressuur is hij z2 geworden, maar met springen heeft ie op nationaal niveau een aantal jaartjes meegedraaid. Dat beest heeft gewoon zoveel karakter, hoe hoger het werd hoe beter ie ging springen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:51

het hangt niet van de afstamming af, maar van de bouw van het paard.

Magic owl, BWP-hengst, is helemaal sprnggefokt, maar dressuurde toch echt beter!
Quentin is een zoon van magic Owl, hij kan super springen, maar heeft toch meer aanleg voor de dressuur

Destiny is een holsteiner, Lacapo x Cor dela Bryere
(zelfde moeder als Burggraaf en haar vader is ook de vader van burggraafs vader) als dat niet springgefokt is weet ik het ook niet meer

heeft ontzettend veel springvermogen, maar ik had haar in een jaar tijd naar het M1, daarna ondanks vele blessures thuis verder gereden naar M2/Z1 niveau en op wedstrijden winstpunten in de M1 gehaald, toen ben ik gestopt met haar maar die had makkelijk in het Z gekomen.

clubgenootje heeft een merrie van Ramiro, paardje springt totaal niet, maar dressuurt des te beter

dus het ligt echt aan het paard, niet aan bloedlijnen, t is altijd afwachten hoe een veulwen zich ontwikkelt

maar de kans dat je een springpaard fokt, als je daar springpaarden voor hebt gebruikt natuurlijk, maar een springgefokt paard is niet per definitie een goed springpaard, hetzelfde geld voor dressuurpaarden ook

al zie ik meer springpaarden dressuren, dan dressuur gefokte paarden springen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:24

Renske20 schreef:
al zie ik meer springpaarden dressuren, dan dressuur gefokte paarden springen

maar dat ligt aan de ruiters Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:24

DePennyBitch schreef:
Ja maar RK, jij bent dan ook zooooooooooooooo goed!!!!!!

geintje hoor...

Kusje Ja heel erg Knipoog Knipoog

Maar er is me toch ter ore gekomen dat als je van B naar Z rijd in 3 jaar tijd
op je springpaard, waarvan er 1 seizoen weg is gevallen door blessure van je paard en een seizoen weg is door BSE (of was het varkenspest Scheve mond )
Je alles klasses helemaal uitrijd.
In de zomer 1x in de 2 weken en in de winter 1x per maand 1 proef start, dat het toch schandalig langzaam is.

Ik wist al dat ik niet goed was, maar dat is nu toch weer bevestigd
Jammer dat ik niet recht in mijn gezicht heb gehoord...

Maar goed ontopic, je ziet dus zeker dat het kan door alle antwoorden.
En met genoeg doorzettings vermogen en een gezond paard kan imo iedereen het.
En hoelang je er dan over doet is imo niet eens relevant.
Als je er maar flink lol in hebt.

Het is wat anders als je paard te koop staat en zo de waarde omhoog kunt rijden.
Maar voor een hobbie ruiter, moet het ook op concours hobbie en lol zijn Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 19:44

RK's verhaal brengt me dan eigenlijk op de volgende vraag:

In hoeverre ben je een mindere ruiter als je meer de tijd (wilt) nemen om naar het Z te rijden? Zoals kawa zegt, ze heeft bijvoorbeeld alle klassen uitgereden. Hoe veel mensen doen dat? Je zult er altijd bijhebben die iedere week op concours gaan, bij voorkeur twee proeven per keer rijden en zo snel mogelijk overstappen naar een volgende klasse.

Ik denk dat je jezelf dan "eens" tegenkomt, zeker zodra je in het M beland. Maar misschien zijn hier de meningen over verdeeld.

En dan doel ik dus op het rijden van een paard dat nog geen Z heeft gelopen he! Dus geen kant en klare die al met 1 been in het Grand Prix staat. Dan kan ik me namelijk voorstellen dat je de B en L snel doorloopt en misschien de M ook nog wel.

Overigens vind ik 3 jaar nog behoorlijk snel gezien de situatie hoor Kawa! OK dan!

clau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:54

Ik heb dus een springgefokt paard, Burggraaf X luckyboy, kan allebei goed, maar ik rijd dressuur met hem, en dat kan hij verdomde goed..Terwijl het echt ook qua bouw een echte springer is..

Gr. Clau

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:14

DePennyBitch schreef:
RK's verhaal brengt me dan eigenlijk op de volgende vraag:

In hoeverre ben je een mindere ruiter als je meer de tijd (wilt) nemen om naar het Z te rijden? Zoals kawa zegt, ze heeft bijvoorbeeld alle klassen uitgereden. Hoe veel mensen doen dat? Je zult er altijd bijhebben die iedere week op concours gaan, bij voorkeur twee proeven per keer rijden en zo snel mogelijk overstappen naar een volgende klasse.

Ik denk dat je jezelf dan "eens" tegenkomt, zeker zodra je in het M beland. Maar misschien zijn hier de meningen over verdeeld.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens.
Het ligt er namelijk maar net aan hoever je bent met je training.
Als je thuis al makkelijk een hogere proef rijd zonder al te veel problemen kan je naar mijn idee makkelijk zodra je je punten hebt direct naar de volgende klasse... en als je er nog niet klaar voor bent kan je ook eerst verder trainen en dan pas overgaan naar de volgende klasse.

Doe je dat niet en ga je idd over naar een hogere klasse terwijl jij of je paard daar nog niet klaar voor is, ja dan kom je jezelf vanzelf eens tegen.... ach heb je ookweer iets om harder voor te trainen Haha!

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:53

Ik ken iemand die op onze club rijd en die heeft een Z2 dressuurpaard maar voor dat zij hem had was hij een Z springpaard!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:11

Ik denk wel dat dat kan, het is natuurlijk wel moeilijker dan met een dressuurgefokt paard, maar het kan best. Springen met een dressuurpaard lijkt me dan wel een stuk moeilijker.