Prima stal met vervelende stalgenoot: veranderen of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:22

Wellicht heb je in het begin wel iets van haar aangenomen, of ze heeft het idee dat je dat gedaan hebt. Dan kan er bij haar nu het idee zijn dat ze, en dat kan ze met de beste bedoelingen doen, nog steeds tips moet geven. Als dat het geval is, kun je haar dat niet kwalijk nemen. Ze heeft dan misschien echt het beste met je voor. (dat wij dat anders vinden is een andere discussie). Daarom denk ik dat je in je eigen communicatie duidelijker zult moeten zijn om het haar aan het verstand te peuteren dat je echt wel zelf nu weet hoe het e.e.a. in elkaar steekt. Ik ben het met je eens dat haar gedachten over schoon water en hooinetten wel heel erg afwijken van wat logisch is maar dat is dan aan haar.
Ook weet ik dat overal waar je bent en met meerdere mensen te maken hebt er altijd wel een is die je minder goed ligt. Daarom kun je nu wel weggaan maar je bent daar voor je paarden die, zo te lezen, het meest fantastische plekje hebben. Houden zo !

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 10:30

Ik heb al verschillende dingen uitgeprobeerd:
* mij beperken tot een vriendelijke hoi & doei > krijg ik nadien berichten met de vraag waarom ik niks zei. Ga ik er dan op in en zeg ik dat ik het vervelend vind me constant te moeten verantwoorden, kruipt ze in de slachtofferrol en gaan er tranen lopen.

* het onderwerp "paarden" vermijden > erg moeilijk, gaat er hoe dan ook wel 's over

* gewoon 'ja'-knikken > begint ze er de dag nadien nog eens opnieuw over want ze ziet/merkt toch wel dat ik niet doe waar ik gisteren toch 'ja' op had gezegd

* ik geef vriendelijk aan dat ik haar commentaar niet fijn vind of ik het anders zie > same; gaat ze ook er opnieuw op in en geeft ze aan dat ze toch wel zeker weet dat wat zij vindt, juist is

Vind het een vervelend straatje zonder einde. Nou ben ik in alle eerlijkheid ook niet de meest spraakzame persoon hoor. We zitten met twee in dit vervelend straatje :D Maar 'k begrijp niet dat met alles wat ik hierboven al geprobeerd heb, de boodschap maar niet lijkt over te komen.

Nu kijken we ook 's aan wat het zou geven als we de weides gaan splitsen. De stalbaas is al een oude kerel en we willen hem ook niet overladen met al die belachelijke gedoe.
Alleen vrees ik dat er zo'n gedoe zal zijn. Ik vind het prima zo hoor, maar ja, dan kan ik weer niet dat "geslagen hond" b-oliebol. Zij is dan het arme schaap dat niks meer tegen mij mag zeggen. Daar ben ik ook geen held in hoor. Ben ik weer te empathisch voor en vind ik het weer zielig voor haar :j

Heb ik nou eens een geweldige plek gevonden, kan ik er nog niet eens in alle rust naar toe :o

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:33

Het lijkt alsof je je grenzen niet goed aangeeft bij haar, blijkbaar wordt ze voldoende 'gevoed' om dit gedrag bij jou te doen.
Misschien kan je proberen daar eerst mee aan de slag te gaan door duidelijk te zijn naar haar. Bijvoorbeeld 'Ik snap dat je graag je tips met mij deelt, ik ga graag mijn eigen gang dus ik wil dat je stopt met tips geven'. Ik zeg maar wat hoor, je kan ook wat anders zeggen als het maar helder is.
Lukt dat niet, kan je alsnog een ander plekje zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:34

Ik zou het eerste punt volhouden en als ze buiten staltijd over zoiets appt hier niet eens op reageren.. Je bent toch verdorie geen verantwoording verschuldigd voor wat je wel/niet zegt/doet :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:34

@YellowLemon: het klinkt alsof je een beetje eelt op je ziel moet kweken en wat harder/vasthoudender moet worden. Dan vloeien er maar wat traantjes....
De geopperde deling van de wei lijkt me een goede, maar wel met instemming van de baas van het spul, ook al is het een oude baas :) , hij moet wel weten dat er iets speelt.

In het Engels is er een mooie term voor ; let's agree to disagree... en daar laat je het dan bij.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:35

En als je haar compleet gaat negeren? De sfeer is toch al slecht, dus beter kan het toch niet worden. Maar dan heb je in ieder geval rust :D

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:36

Tsja, ik zou daar toch harder in zijn hoor. Dan maar tranen en slachtofferrol, maar als je even volhoudt, ben je er misschien vanaf. Je hoeft geen ruzie met haar te krijgen, maar gewoon duidelijk je grenzen aangeven en er niet meer op in gaan. Als ze dan appt, waarom zei je niets, gewoon terugalpen dat je geen zin had in ongevraagd advies. Of denken, ene oor in, andere oor uit. Ik zou altijd voor het welzijn van mijn paard kiezen, maar ik snap dat je in dit geval iets anders zoekt. Ik wens je in ieder geval succes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:36

Harder en duidelijker zijn hoeft niet gelijk te staan aan onaardig zijn.
* Ik vind het lief dat je mij wil helpen, maar ik zie het anders, let's agree to disagree in plaats van constante discussie. Ik kom hier voor mijn hobby, mijn paarden, mijn rust, mijn plezier, niet voor discussie met jou, laten we hier mee ophouden en allebei gewoon genieten.*

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 10:38

O dat is helemaal waar hoor, DubbelDun.
Wat iedereen ook aangeeft klopt hoor: ik heb waarschijnlijk van bij het begin af mijn grenzen niet goed aangegeven waardoor ze maar bleef gaan.
En nu is heel de situatie te ver gevorderd waardoor mijn zachte aanpak, niet langer helpt.

We zijn in ieder geval in gesprek om een oplossing te vinden. Maar met heel die gesprekken met haar die momenteel lopen voelt het precies aan alsof ik het uitmaak met mijn vriendje >;)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:39

Bepaalde dingen zul je samen uit moeten komen als paarden de wei delen, zoals hooinetten wel of niet.
Maar kun je splitsen zonder dat de paarden daarvan de dupe zijn, dus alle goed n de schaduw kunnen staan, alle goed kunnen schuilen. Dan lijkt splitsen handig.
Maar verder is die slachtoffer rol van haar ook een soort van nep vind ik, ik bedoel waarom blijft ze dat dan doen als ze het zich zo aantrekt? Ik vind dat gedram juist meer voor een persoon die dat niet aantrekt.

verder eens met Tica, duidelijk zijn is niet meteen hard zijn.

Maartje1990

Re: Prima stal met vervelende stalgenoot: veranderen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:43

Gewoon consequent duidelijk zijn. Heb je er trouwens echt al eens een gesprek met haar over gehad? Dus echt " ik wil graag even met je praten over wat punten die mij dwarszitten, kunnen we hier een keertje voor gaan zitten?"

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 10:45

Nog een korte toevoeging aan de situatie schets:
mijn paarden delen dus een weide met haar paard. Overdag gaan ze op de weide, 's avonds op een stuk paddock. Die paddock is onderverdeeld zodanig dat haar paard apart staat 's avonds en mijn drie knollen samen.
Dus eigenlijk of ik hooinetten op hang of niet: daar heeft zij geen last van. Ik doe het op mijn stuk paddock. Nou heeft ze wel een paar dagen er na, zelf ook maar hooinetten opgehangen op haar stuk paddock.

Hetzelfde met voeding: ik zet per paard potjes klaar; de stalbaas geeft die dan 's ochtends en 's avonds. Verder wordt haar paard hier totaal niet bij betrokken.

Ze heeft al meerdere keren gezegd dat ze het zo niet bedoelt maar dat ze alleen maar haar expertise wilt delen. Zeg ik dan dat dit niet hoeft, dat'k expertise genoeg krijg van andere mensen, is ze ronduit beledigd.

@Maartje1990: dat hebben we gisteren gehad. We hebben besloten dat nu ff laten te bezinken en te zien wat de mogelijkheden zijn. Daarom dat ik dit topic ook wilde opstarten om wat meer meningen te verkrijgen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:46

Anoniem schreef:
Harder en duidelijker zijn hoeft niet gelijk te staan aan onaardig zijn.
* Ik vind het lief dat je mij wil helpen, maar ik zie het anders, let's agree to disagree in plaats van constante discussie. Ik kom hier voor mijn hobby, mijn paarden, mijn rust, mijn plezier, niet voor discussie met jou, laten we hier mee ophouden en allebei gewoon genieten.*

Precies. Ga er voor zitten zoals Maartje zegt. Als zij gaat huilen als jij vriendelijk je grens aangeeft dan ligt dat bij haar, niet bij jou. Je kunt dan prima aangeven dat je het heel vervelend vindt dat ze er zo verdrietig (of beledigd) van wordt. Maar dat je er bij blijft dat je geen advies wilt hebben. Spreek dan gelijk af dat als ze het toch doet dat je dan zult reageren met bv bedankt maar zoals afgesproken, ik wil geen advies hebben.

Let goed op dat je niet op de inhoud in gaat. Dus niet over de tips etc. je wilt gewoon geen advies. Punt. Waarom is jouw zaak, hoef je niet uit te leggen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:48

Als jij merkt dat je er niet uit komt, haar dusdanig vervelend vind dat je niet met plezier naar stal gaat en het ook niet los kan laten dan is de enige oplossing verhuizen.

Maar je weet nooit wat voor nieuwe stalgenoten je krijgt. En je paarden hebben nu een perfect plekje voor weinig. Dus dan moet je dat er wel voor willen opgeven.

In dit geval is "let it go" misschien niet passend, en past "let it be" beter. Accepteer dat ze er is, hou je bij je eigen waardes. Jij weet echt wel wat goed is voor jou en je paarden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:52

YellowLemon schreef:
mijn paarden delen dus een weide met haar paard. Overdag gaan ze op de weide, 's avonds op een stuk paddock. Die paddock is onderverdeeld zodanig dat haar paard apart staat 's avonds en mijn drie knollen samen.
Dus eigenlijk of ik hooinetten op hang of niet: daar heeft zij geen last van. Ik doe het op mijn stuk paddock. Nou heeft ze wel een paar dagen er na, zelf ook maar hooinetten opgehangen op haar stuk paddock.

Hetzelfde met voeding: ik zet per paard potjes klaar; de stalbaas geeft die dan 's ochtends en 's avonds. Verder wordt haar paard hier totaal niet bij betrokken.

Ze heeft al meerdere keren gezegd dat ze het zo niet bedoelt maar dat ze alleen maar haar expertise wilt delen. Zeg ik dan dat dit niet hoeft, dat'k expertise genoeg krijg van andere mensen, is ze ronduit beledigd.

@Maartje1990: dat hebben we gisteren gehad. We hebben besloten dat nu ff laten te bezinken en te zien wat de mogelijkheden zijn. Daarom dat ik dit topic ook wilde opstarten om wat meer meningen te verkrijgen.

Dan is het gewoon strenger zijn.
Haar paard heeft geen "last" van jou manier van houden. Dus jullie kunnen het beide doen naar eigen inzicht.

Ik denk dan inderdaad dat je duidelijker moet zijn. Is ze dan beledigd, haar probleem, laat dat probleem ook lekker bij haar en trek het je verder niet aan. Zij zal moeten leren dat niet iedereen denkt zoals zij wil, jij zult moeten leren dat als je netjes blijft je verder niets kan veranderen aan dat gevoel van een ander.
Blijf reageren zodat je jezelf in de spiegel aan kunt blijven kijken en dan is het goed.

Verhuizen zou ik hier niet snel om doen, wie weet wat het ergens anders is.

meggiemeg

Re: Prima stal met vervelende stalgenoot: veranderen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:58

Vast blijven houden en als het moet dan maar een keer op de harde manier, je bent vaak genoeg vriendelijk gebleven en als ze die boodschap niet wil snappen is dat haar probleem en niet die van jou. Tranen trekken zo makkelijk dan zijn ze ook niet gemeend, toneel spelen kan ze denk ik heel goed.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:02

Lastige situatie TS! Ik ga mee met wat de rest zegt, overal is wel iets. Ik zou deze plek niet te snel opgeven maar het moet voor jou ook werkbaar zijn natuurlijk.

Wat zegt de stalbaas ervan? Ik neem aan dat hij liever iemand met 1 paard ziet vertrekken dan iemand met 3 paarden.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:08

Herkenbaar... maar wat ook al vaker gezegd wordt, het is zeker niet zeker dat het op een andere stal niet meer zo gaat zijn. sterker nog, op alle stallen tot nog toe, is er altijd wel het type'tje 'ongevraagd-advies-gever', met verschillende mate van aandringen/tijdslorpen. Ik probeer er uit te pikken wat nieuw/handig lijkt, maar anders is het echt halfoor in, en er ook weer uit. Inmiddels pas ik er voor om klaagpaal te zijn voor 'n ander, wat alleen maar negatieve energie oplevert: zelden stellen zulke mensen een belangstellende vraag wat je er zelf van vindt of wat jij hebt meegemaakt/voelt, etc. daar verdoe ik m'n tijd niet meer aan. En dat vinden ze niet leuk, maar evengoed is dat hun probleem..... het is in zoverre wel lastiger dat jij verder geen stalgenoten hebt dan haar, maar evengoed. Echt, een paar keer koude schouder en niet ontvankelijk zijn voor advies/commentaar doet wonderen, ze gaan echt vanzelf een ander 'slachtoffer' zoeken....

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:08

Ik heb ook zo'n stalgenoot gehad, vreselijk. Op een gegeven moment reed ik door als ik haar auto zag staan.
Uiteindelijk is de stap opgehouden te bestaan en ben ik met m'n paarden ergens anders heen gegaan, wat een verademing.

Ik kan me voortellen dat als je echt een lekker plekje hebt je niet zit te wachten op een verhuizing. Ik denk eerlijk gezegd dat nog een gesprek met haar weinig zin heeft, misschien toch maar proberen om haar te negeren. Gewoon even zwaaien en weer doorlopen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:11

YellowLemon schreef:

Maar ben je dan nu gisteren wel heel duidelijk geweest? Of blijft het er een beetje tussenin hangen?
Duidelijk zijn is echt het enige wat je kan doen, zoals heel veel mensen voor mij al aangeven.
Als ze dan beledigd is dan is dat vervelend, maar geen reden om dan maar weer over je grenzen te laten gaan.

Ik krijg de indruk dat je er nog veel te veel op in gaat, ook in je eerdere post met dat je hele gesprekken voert die voelen alsof je het uitmaakt met je vriend.
Wellicht kan je dit voor jezelf als een kans zien om duidelijker te gaan communiceren, daar heb je altijd weer profijt van.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:12

Ik mis duidelijkheid. Doordat jij haar tevreden wilt houden kan jij het niet verdragen dat ze huilt, beledigd is etc. Laat haar maar lekker beledigd zijn of huilen. Het kan goed manipulatief gedrag zijn (ik ken haar natuurlijk niet) En dat is natuurlijk het laatste dat je wilt voeden. Een vriendelijk 'bemoei je er niet mee' kan wonderen doen. En als ze huilt iets zeggen als 'goh ik zie dat je dit wel lastig vindt, ik hoop wel dat de boodschap duidelijk was'. Dan erken je haar gevoel wel maar onderbouw je wel direct je boodschap. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden bij dit soort types

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 11:17

Dank iedereen voor de goede adviezen - echt! Ik vind het zo moeilijk om te beoordelen en weet ook dat ik hier een aandeel in heb. Als in de zachte heelmeester met de stinkende wonden zijn.

Persoonlijk weet ik niet of ik het zo 'hoi en doei'-verhaal met verder niks aangenaam zou vinden; dat voelt voor mij weer aan als een "elephant in the room".
Momenteel zijn we dus wat in overleg wat we het beste doen: ze beweert dat ze me zo leuk vindt en ze me niet wilt wegjagen uit de weide. Ondanks ze al meerdere keren heeft laten vallen dat het toch zo lastig is om met drie paardeneigenaren overeen te komen :+
Het is kan dan ook oprecht wel leuk en gezellig met momenten. Maarja, dat ongevraagd advies. Doe ik een oefening met mijn paard, moet zij toch maar eens tonen hoe zij het anders (en dus beter) doet.
Dat kan best een keer maar als je er iedere keer mee geconfronteerd wordt; moe word ik er van.

@Temeraire: dat wel. Gisteren heb ik d'r gezegd dat ik het best gezellig kan vinden met haar maar dat ik (allemaal in de nette ik-boodschap :j ) haar ongevraagd advies en hulp niet waardeer. Dat ik het daarom ook niet meer fijn vind om naar de paarden te komen. Vandaar we nu nadenken wat te doen. Of de weides opsplitsen en ik die mij 's heb geïnformeerd bij een andere stal. De stalbaas gaan we er bij betrekken zodra we er zelf wat uit zijn.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:19

Het zou zonde zijn om het zo te lezen perfecte plekje voor je paarden te verlaten omdat je "last" hebt van je stalgenote.

Je hebt namelijk geen last van je stalgenote, je hebt last van jezelf. Jij hebt je grenzen niet goed aangegeven en je bent te lief geweest. Je bent ook niet duidelijk genoeg geweest in je communicatie. Je stalgenote klampt zich nu een beetje aan jou vast. Ik vermoed dat zij buiten het naar haar paard gaan, niet een heel groot sociaal leven heeft.

Wees kort en bondig. Als jij alleen "hoi' en "doei" zegt, is dat voldoende. Daar hoef je je vervolgens niet per app voor te verantwoorden.
Als ze je een tip geeft: zeg dank je wel en bedenk of je er wel of niet iets mee gaat doen. Gratis tips hebben als voordeel dat de krijger ervan kan bedenken of ie er wel of niet iets mee gaat doen: 50% kans.
Als jij advies vraagt aan haar ligt het anders: dan kan je haar bedanken voor het advies en zeggen dat je het meeneemt in je overwegingen (om het wel of niet zo te doen).

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:19

Je bent niet duidelijk. Je probeert het wel maar wil de consequenties niet aanvaarden. De consequentie van jouw duidelijkheid is dat zij boos/verdrietig/beledigd is en dat vind je niet fijn en dan krabbel je weer terug. Oplossing: aanvaarden dat zij niet blij is met jouw grenzen. Meer niet. Laat het gewoon zijn, ga er niet op in en ga weer genieten van en met je paarden.
Laatst bijgewerkt door GDG op 31-08-20 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:20

Klinkt alsof je het dan al goed hebt aangepakt gister :j
Stalbaas betrekken zou ik inderdaad ook pas later doen.

Vind het ook wel opvallend dat een aantal mensen adviseren om hem erbij te betrekken, over het algemeen zit zo'n stalbaas er niet op te wachten om politie agent te spelen. Al helemaal niet als het zelfvoorzienend is, en je dus niet veel met hem te maken hebt.

Ik hoop dat jullie eruit komen!