hebben jullie een echte band met je paard!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn jou en je paard een goede Combie?!

nee helaas lukt het nog niet echt
1 (0%)
ja absoluut we reageren heel goed op elkaar
77 (56%)
ik twijfel misschien heeft het wat tijd nodig?
13 (9%)
we zijn water en vuur.
4 (2%)
ja maar er moet nog een hoop aan gewerkt worden!
42 (30%)

Totaal aantal stemmen: 137

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:39

Momenteel ben ik heel onzeker geweest ( ligt puur aan mij , zal het met het jaargetijde te maken hebben ? ) ik rij al maanden niet ( ben ook niet zo ver , erg onzeker zie topic bij RT ), maar met andere dingen hebben we best al een band.
Zo begroet ze me altijd als ik de stal inkom, 's zomers in het land komt ze altijd naar me toe , hoe ver ze ook op het land staat en andere paarden moeten dan ook niet te dicht bij me komen.
Maar ze is vrij dominant en ik moet echt heel intensief met haar ergens mee bezig zijn wil ik dan het gevoel hebben van ah...zie je wel, het is er wel. Dus we hebben wel al een stukje band maar op verschillende vlakken ( vertrouwen met rijden ) moet echt nog komen. En dat komt, daar ben ik van overtuigd !!!

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 01:42

Ja hoor,absoluut!!
Ik ben dol op Xeen,en zij ook op mij blijkt wel..Eergisteren stond ze in de wei en ik kwam aan op mijn brommertje..Ik zie haar aan het begin van de straat al opkijken..En ze blijft me maar volgen met dat koppie terwijl ik om de weide heen reed..Toen ik net de oprit op wilde rijden zag ik haar meteen naar de ingang racen...
Dat is nu altijd, kan niet eens meer leuke wei-actie foto's maken van d'r,omdat ze al bij het hek staat,nog voor ik het erf op ben... Tong uitsteken
Tjsa.Wij tweeen zijn echt een 'pennystel'....

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 01:52

Ja maar er moet nog een hoop aan gewerkt worden.

Ze komt als ik haar roep, mist me als ik even weg loop, luistert net iets meer naar mij dan naar anderen en neemt zelfs dingen van me aan Haha!

Vandaag al een paar keer:
Me zoeken en naar me hinniken toen ik even uit beeld was en ze door het bijrijdmeisje waar ze het ook heel erg goed mee kan vinden werd beetgehouden.
Niet op commando bij hetzelfde bijrijdmeisje achteruit willen...meisje zegt jouw paard reageert er helemaal niet op...1 keer back en ze ging Haha!

En van de week zat Suus er op, een paar meter naar buiten..ze vroeg of ik even stil wou blijven staan en dan zou zij kijken wat par deed....die begon eerst een beetje te slingeren maar niet veel..toen ik heel zacht haar naam riep om te kijken wat ze zou doen draaide ze zich met alle macht om en kwam weer naar mij toe wandelen.

2 Keer is ze zo geschrokken dat ze in 1 keer wegrende...alletwee de keren riep ik haar en kwam ze toch terug naar de plek waar ik stond en waar ze dus zo geschrokken was.

Allemaal kleine dingetjes...en we werken er hard aan het nog beter te maken...maar dat er een band is staat zo vast als ene huis Haha!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 02:09

Plingikke is m´n aller eerste eigen paard.
Toen ik hem kreeg, was ik net weer met rijden begonnen na een "pauze" van 14 jaar.
Hij was nog redelijk onervaren en ik wist het ook allemaal niet meer zo goed Knipoog . Dikke en ik hebben echt van- en mét elkaar geleerd en daardoor is onze band echt heel hecht geworden!
Als er nieuwe dingen op hem toekomen, wacht ´ie altijd eerst af wat ik ervan vind en volgt mij dan zonder haperen.
Nooit 1 sec. spijt gehad dat ik hém heb gekocht Lovers !
*Ynskje heb ik vorig jaar begin Mei gekocht; ze was toen 8 mnd. drachtig.
Ik heb haar in Ned. gekocht en ze kwam bij mij na een rit van 9 uur in de vrachtwagen.
Ze vond vanaf het begin af aan alles best en haar grootste bewijs van vertrouwen, was dat ze mij en de eigenaresse van de stal, bij de geboorte heeft laten zijn en ons zonder problemen bij haar dochter liet! (Sterker nog, ze vond het prima als wij kwamen "babysitten, dan had zij lekker rust Clown !) Ook Yns gaat dus niet meer weg Lovers .
*Jaike, tsja... we noemen haar niet voor niets "plakbandje" Tong uitsteken !
Een vreselijk lief, aanhankelijk ding Lovers , echt een allemans vriendje!
Ze is sinds 2 weken afgespeend en staat nu bij 3 andere veulens.
Ze staat nu tenminste niet meer de hele tijd op m´n lip als ik kom, maar er moet zeker mindstens 10 min. uitvoerig gekroeld worden, voordat de jonge dame tevreden gestelt is Knipoog .

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:24

Chiqa schreef:
ik vind het heel leuk te lezen dat de paarden baasjes in Nederland(en belgie ) een fijna paarden band hebben, ik had eerlijk gezegt verwacht dat het er slechter aan toe zou zijn..ik weet ook niet waarom, mss omdat ik op heel veel paarden heb gereden en pas bij mn eigen paard die echte band pas voel.
Ik heb ook een tijdje op een tuiger gereden maar een band is er nooit geweest.

Ik kreeg pas een echte band met Tancreda en Genderose.
Daarvoor had ik Lenteroos gehad, waar ik ook gek op was, maar geen band mee had. Dat was de goedzak zelve, vond alles en iedereen wel best. Niet een speciaal iemand de vorokeur voor.

Ik denk dat het mede is omdat ik ook veelop Len reed, en daarvoor ook enkel paarden waar ik op reed.
Tancreda reed ik niet (te jong) en denk dat de band daarom is ontstaan. Ik denk dat ik minder snel ene band zal krijgen met een paard wat ik vaak rij. Kijk maar naar Genderose. Die heb ik eerst een jaar gereden mar het klikte totaal niet tussen ons. Toen ik stopte met rijdne, werd ze mijn beste maatje Lovers

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:27

We hebben Flan nu een half jaar en nu begint er echt een band t ontstaan.
Zeker de laatste paar weken gaan we heel erg 'vooruit'
We weten nu meer wat we aan elkaar hebben. Haar kopschuwheid is na genoeg weg. Wij zijn graag bij haar en ik merk dat zij ook graag bij ons is Lovers

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:39

Sommige mensen zeggen dat paarden alleen een band hebben met degene die ze voert, maar daar geloof ik helemaal niks van... ik voer haar namelijk bijna nooit en ik weet wel zeker dat niemand een betere band met mijn paard heeft dan ik... Haha!

Na een tijd ben je zo op elkaar ingespeeld dat je al weet wat de ander gaat doen. Ik heb een paard met een heel fijn karakter. Zij wil echt iets voor je doen en dan voor mij een beetje meer dan voor alle andere mensen. Ze loopt veel rustiger mee, reageert beter met rijden, hinekt als je aan komt, zelfs als ze alleen de auto nog maar heeft gehoord staat ze al helemaal klaar. Erg prettig gevoel. Het meest opvallende vind ik altijd dat als ik rijd en ze schrikt gaat ze stil staan en zit er iemand anders op en ze schrikt, racet ze er vandoor... Lijkt mij wel wat zeggen...

Lijkt me erg rot om geen binding met je eigen paard te hebben. Mensen die bang van hun eigen paard bijvoorbeeld en die zijn er toch heel wat!

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:45

Met alledrie mijn paarden heb ik een hele goede band! Alledrie vinden het heerlijk om aandacht te krijgen. De band met Unique is heel hecht geworden sinds ik echt met haar bezig ben, toen ik er voor het eerst op ging zitten was dat echt een kadootje dat dat van haar mocht! Heerlijk gevoel is dat! En Oby gaat er echt voor! En Vamos is nog een baby die heel veel wil knuffelen! Er gaat niets boven dikke maatjes zijn met je paard!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:29

Tja, een band... moeilijk te zeggen. Als ze in de stal zijn hinnikken ze omdat ze gevoerd worden. Als ze in de wei lopen zien ze me eigenlijk niet staan. Eentje wordt graag geknuffeld, maar hij wordt graag door alle mensen geknuffeld en niet speciaal door mij. Tijdens het rijden luisteren ze best fijn naar mij, maar als ik op iemand anders' paard kruip luistert die ook best fijn naar mij. Of dat nou meteen betekent dat ik een band er mee heb??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:17

PriscaZ schreef:
Sommige mensen zeggen dat paarden alleen een band hebben met degene die ze voert, maar daar geloof ik helemaal niks van... bijvoorbeeld en die zijn er toch heel wat!

Ik voer ook nooit, maar heb die uitspraak ook wel eens gehoort en klopt volgens mij echtniet, dat is een andere band die je dan hebt met je paard.

Op mn vorrige stal mocht je voer geven na het rijden, en de band was niet beter dan nu, en nu mogen we niet voeren na het rijden dus die stelling klopt niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:21

Omegamedo schreef:
Momenteel ben ik heel onzeker geweest ( ligt puur aan mij , zal het met het jaargetijde te maken hebben ? )

Ik weet zeker dat het jaargetijde invloed heeft op het paard en jou! In de winter zijn de paarden over het algemeen toch drukker en kijkeriger, en als je onzeker bent en je niet zo lekker in je vel zit voelt je paard dta meteen vervelend he? Ach gut

Ik rijd ook niet als ik me niet lekker voel, dan ga ik gewoon wat borstelen of longeren, of gewoon wat stappen.

Maar als jij gelooft dat die band er komt, dan komt ie dat voel je gewoon!

Succes!
Chiqa

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:47

Net als iedereen zou ik graag willen geloven dat avalla net zo aan mij gehecht is als ik aan haar, maar denk dat dat een illusie is.

Ja ze hinnikt als ik er aan komt, ze loopt langs de meest vreemde dingen met mij en ze vindt het heerlijk kom gekriebelt te worden. Maar ik denk dat het meer te maken heeft met een goede opvoeding en een duidelijke vaststelling van de verhoudingen dan met een 'band'.

Ik denk dat iedereen die avalla correct zou behandelen net zo veel van haar gedaan krijgt als ik nu, en ik denk dat dat voor 90% van de paarden geldt.

Dus een band in de zin dat zij mij boven anderen stelt? Tja, zolang ik het meeste met haar doe wel. Maar dat kan volgens mij net zo snel weer veranderen als ze een andere berijder krijgt die haar gewoon correct behandelt.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:19

mijn paard is een allemans vriend. hij staat al jaren op de manege en de mensen die hem kennen weten dat het de grootste en liefste knuffelbeer is die er staat. hij laat jeniet langs lopen zonder een kus of iets, steekt gewoonz ijn nek uit.
ik heb hem nu wat langer dan een jaar. in hetbegin was hijecht manege paard. eigenwijs, bokken raar doen. in stal geen manieren(werd nooit gepoetst) ik heb hem in dat jaar echt ontzettend veel geleerd, nietalleen qua rijden, maar ook qua stalgedrag en zo. hij moet van mij altijd voor de stal blijven staan zodat ik hem afzadel en zijn voeten doe. hij gaat ook echt niet de stal in(voer of niet) totdat ik hoofdstel/halster heb afgehaald. mijn vriend kan dan trekken en lokken wattie wil Haha! maar hij heeft geleerd te blijven staan Haha! ik denk zelf dus dat als je veel tijd en moeite in een paard steekt elke dag, hem correct behandeld dat hij het bij een ander oook zou doen. beesie is helemaal op mij ingesteld. ik verzorg en rijd hem tenslotte altijd.
vind ik dus het verschrikkelijke van andermans paarden, als ze eigenwijs zijn en geen goede stalmanieren hebben. zoals de fjord van mijn schoonouders.. onze merrie is wel ontzettend goed opgevoed, die reageert ook goed op mij, mag zelfs manen trekken en aan de oren zitten(welliswaar wel met mijn vriend erbij, die haar elke dag doet) maar toch, ze accepteerd mij ook meer als baasje nu ik vaker dingen met haar doe. nu krijgt ze een bijrijder en daar zal ze precies hetzelfde bij doen.

mijn paard kiest echt niet degene die voert boven mij Haha! hij vind de bix namelijk niet lekker Tong uitsteken wel het kilootje herbasan wat ik hem na het rijden geef Haha! dus indirect toch het voer he Knipoog

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:37

Ik heb Kane nog niet zo lang ( 2 jaar ) en door zijn verleden is hij niet altijd even lief geweest. Maar de laatste tijd merk ik wel dat hij mij echt als zijn baasje ziet. De band begint te komen ( eindelijk ). Sinds kort krijg ik nu afentoe een dikke knuf van hem en vertrouwt hij mij veel meer. Wel hinnekt hij altijd naar me ( vanaf het begin al ) maar sinds kort merk ik echt dat hij voor me wil werken en dat ie er plezier in heeft . Als andere mensen op hem rijden hebben die nog regelmatig moeite met hem en ik helemaal niet meer. Lachen
Ach ja ik ben dol hem op en dat breng ik ook wel duidelijk over op hem!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:58

Antwoord 2, absoluut

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:13

Gelukkig begin ik nu eindelijk het gevoel te krijgen dat we een band krijgen! Lachen
Er moet nog wel aan gewerkt worden maar het gaat de goede kant op! OK dan!

llleoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:09

ja ik heb een zeer goeie band gekregen.. met mijn pony heb haar nu ruim 2 jaar. en het 1ste jaar ging nie zo okj.. lees mijn profiel... verhaaltje. maar toen ik sheronit mijn pony beter aan kon toen begon ze me te vertrouwen.. en wachte steeds meer wat mij reactie op iets was.. waarop zij dan ook hetzelfde reageerd

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:20

In het begin ging het niet zo super goed, maar na ongeveer twee jaar zijn we toch wel helemaal op elkaar ingespeeld en ik heb haar nu alweer bijna 8 jaar...

Ik kan aan haar hoofd al zien in wat voor bui ze is Haha! .

Het is een heerlijke pony waar ik lekker mee naar het duin en strand kan, ook hebben we 1 keer in de week priveles dressuur en dat gaat geweldig.

Ik heb haar vorig jaar laten dekken omdat ik het een geweldig pony vind en ik hoop dat ze haar eigenschappen een beetje door geeft.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:53

Ik heb een super band met Marilyn. Als ik soms verdrietig ben en ik ga naar stal, doen duwt ze der neus tegen me aan en lijkt het net of ze wil zeggen stil maar het is goed.

Met rijden gaat het ook goed, ze weet precies wanneer ik echt boos ben en ze dus ff der best moet doen en dan doet ze dat.
Als ze bang is, rent ze er nooit vandoor en ze is ook snel gekalmeerd.

Ben echt blij dat het zo klikt tussen ons Lovers

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:57

Ja, ik heb een band met mijn paard. We hebben er allebei hard voor moeten werken, en we hebben een hoop meegemaakt samen, maar we zijn echt een setje nou Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:58

Xara loopt liever tussen de andere veulens dan dat ze met mij op stap gaat, er is dus nog niet echt sprake van een band. Toen ze net afgespeend was, was ze heel erg aanhankelijk, dus ik ben er van overtuigd, dat het, als ze volwassen is, beter wordt.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 01:46

Heb in de omgang een hele goede band met mijn paard, alles wat ik aan de hand met haar doe gaat perfect buiten wandelen trailer laden noem maar op daarin heeft ze redelijk veel vertrouwen in me.
Maar zodra ik op haar zit is het een heel ander verhaal daarin zit nog veel werk. dan is ho ineens geen ho meer sterker nog zo goed als ze aan de hand stilstaat en achterwaarts gaat zo slecht gaat dat onder het zadel.
Buitenrijden is helemaal een drama alleen met een braaf paard die ze goed kent kan ik fatsoenlijk naar buiten dus al bij al hebben wij nog wel even wat te doen voor we ook onder het zadel een setje zijn.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 09:10

Op dit moment NEE, we zijn water en vuur. We zitten nu wel weer in een stijgende lijn. Maar allebei zijn we het vertrouwen in elkaar kwijt.
Met Salsa heb ik dat wel. Ik ging gister veulen kijken en ze kwam haar gelijk trots aan ons tonen. Lovers

Eboniet, mijn hengstveulen van vorig jaar van Salsa, heeft wel een erg goede band met ons. Als we bij hem komen en roepen komt hij aan gestapt. Hopenlijk morgen ook want dan mag ik hem in het natuurgebied gaan zoeken Verward Ik hoop dat we hem snel vinden.

anoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 10:13

ik ben echt gek op chester. maar hij is super eigenwijs en soms strontvervelend! maar ik denk dat dat ook licht aan de leeftijd. hij vetrouwd mij wel. dus ik denk dat het wel goed komt! Haha!

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 12:55

Ik heb niet met alle paarden een echt hechte band. Vinessa vind iedereen leuk en mij ook, ik word zelf helemaal gek van dat gemuts en geklooi onder het rijden. Ik rijd haar daarom ook liever niet....hoop dat ze na haar veulen iets veranderd. Truus is een scheet en ze is er ook het langst en geef veel om haar en zij ziet me ook graag...tis alleen een beetje jammer dat ze zo ontzettend braaf is als ik erop ga zitten *grijnz*, zet ik iemand anders erop dan heb je pas actie....lekker ding!
Brechje is mijn alles....wij zijn voor elkaar gemaakt. Door de sterke emotionele band die wij hebben, gaat dat paard voor mij door het vuur. Sinds een maand of 3 laat ze het toe dat er af en toe ook iemand anders op gaat zitten. Zonder dat paard voor mij geen leven.
Michaela heb ik nog maar een half jaar en ze is vreselijk bang, maar het is echt geweldig om te zien dat ze voor mij (en mijn zusje) wel iets wil doen, ze vertrouwd ons en het is een vreselijk fijn en lief paard. Ziet ze ons komen, dan komt ze meteen. geen andere paarden mogen in de buurt komen, want het is haar mens!