Nieuwe plek, maar welke?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 12:15

OleJon schreef:
Als je je paard op de wei zet met schuilstal. Zou je daar niet kunnen blijven staan? Ook als ze aangesterkt is? Misschien kun je dan en bak in de buurt gebruiken. Dan zou je niet meer hoeven verhuizen.

Op zich kan dat, maar ik moet ook eerlijk zijn naar mezelf toe en dan weet ik dat ik daar op lange termijn geen tijd voor heb en geen plezier aan ga beleven. Er is een groot verschil tussen 's avonds halster aanklikken en wandelingetje maken of 2km te voet naar piste, daar opzadelen, rijden en weer terug.

Temeraire schreef:
Ik had ook al in het centrale topic gereageerd, maar op basis van de nieuwe informatie vind ik nu optie 2 beter klinken.
Het klinkt ook alsof je daar voorlopig het beste gevoel bij hebt.
Als die wei inderdaad vrij hoog ligt, er plaats genoeg is in de schuilstal, en ze goed overweg kan met de andere paarden die daar komen te staan, dan kan je dat misschien toch proberen.

Ik heb in ieder geval momenteel, met beide plekken te bezoeken, inderdaad zelf een beter gevoel bij de weide. Vooral omdat ik daar ook gewoon meer inspraak heb en als er iets iet 100% naar mijn zin is, er veel overleg mogelijk is en de huidige uitbaatster ook makkelijk meezoekt naar oplossingen. We gaan inderdaad gewoon goed moeten kijken dat ze voldoende eten krijgt en eventueel bijgevoerd wordt apart van de rest. En ook dat het droog genoeg blijft voor de winter. Eventueel nog extra schuilmogelijkheid bij creëren enzo, maar aangezien dan alles in samenspraak gebeurt, is er nog veel mogelijkheid. Dat is op de andere stal dan weer niet.

Tessebes schreef:
Ik zou een paard wat moet aansterken niet buiten laten staan, zeker niet aangezien ze onderdanig is. Dat kost allemaal energie, wat ze moet gebruiken om aan te sterken.

Ik moet wel even bijvermelden dat de andere optie ook een "buitenstal" is, dus het enige onderscheid met een schuilstal is het onderstuk van de staldeur. Ik zoek ook zeker nog verder naar een eventueel 3e optie, maar met naar optie 1 te gaan kijken ben ik steeds meer overtuigd dat dit niet de juiste plek is.

superpony schreef:
Ik zou voor optie 3 gaan.

Ga naar de wei en de schuilstal kijken. Is de stal groot genoeg voor 3 paarden? Is het bestraat of kan dat overlegd worden dat het voor de stal bestraat wordt?

Als de stal gerund wordt door een kundig iemand kan er echt een oplossing gevonden worden om 3 paarden hun eigen voer apart aan te bieden. Ik geef er hier 5 hun eigen eten zonder stallen en dat gaat echt prima.

Heb je quote voor de leesbaarheid wat ingekort. Ik ben blij dat buiten staan niet meteen hoeft te betekenen dat ze minder goed kan herstellen. Ik heb voor de zekerheid toch ook even advies gevraagd bij de behandelende DA. Met te gaan kijken ben ik inderdaad helemaal niet overtuigd van optie 1.
Zoals gezegd zoek ik ondertussen ook nog verder naar iets waar ik wel achter zou kunnen staan.

Momenteel voel ik me het beste bij het idee van de weide, aangezien ik daar zelf meer te beslissen ga hebben. En dan over een maand of 8 (wanneer ze 6 wordt en hopelijk weer in goede conditie is) uitkijken naar een stal waar we beide aan onze trekken komen. Tegen dat zal ze de stress van een verhuis denk ik ook iets beter terug kunnen verwerken. In de tussentijd kan ik iederdaad in een piste in de buurt wat werken als dat kan, of gewoon wandelingetje maken vanop de weide.

Ik begrijp dat het sociale aspect niet voor iedereen belangrijk is, maar voor mij zeker wel. Mijn paard moet het goed hebben en zich goed voelen en in haar behoeften voorzien worden, dat komt altijd op nr. 1, maar mijn eigen mentale welzijn, ontspanning en plezier komt wel op 2. Hier tijdelijk op inboeten om haar weer fit te krijgen, heb ik geen probleem mee, maar op lange termijn moet mijn paard voor mij ook leuk blijven en niet alleen maar zorgen en werk.

ingvdh schreef:
Ik ging er in mijn reactie vanuit dat je de stal al had bezocht en dat het een fijne stal was.
Het gaat er mij om dat je iets zoekt waar je paard voor langere tijd kan staan zodat er niet teveel met haar gesleept wordt en je niet zodra je weer kan opbouwen niet weer hoeft te verhuizen.

Betalen voor faciliteiten die je niet nodig hebt op korte termijn maar op langere termijn wel vind ik geen probleem. Ik zou dan ook nooit mijn paard naar een goedkopere plek verhuizen puur voor de lagere stallingskosten tijdens een revalidatie om daarna weer te verhuizen.

Mijn optie zou zijn om verder te zoeken naar een stal waar je je wel fijn voelt en je paard goed staat.

En als je het sociale aspect belangrijk vind, hou daar dan ook rekening mee, leuk voor de portemonnee als je paard ergens om een weide staat waar je eentje in de winter elke dag in weer en wind loopt te rommelen maar als jij daar niet gelukkig van wordt gaat dat hem ook niet worden.

Er is een stal waar ik op termijn wel graag naartoe wil, die overeen komt met waar ik in geloof en ook niet ver. Alleen zou ze daar ook in kleine groep 24/7 buiten met schuilstal staan, wel met onbeperkt hooi op meerdere plekken. Grote verharde zones ook, zodat ze in de winter niet in de drek staan. Maar aangezien dat qua "omstandigheden" quasi gelijk is aan de weide nu, lijkt het mij beter om die verhuis pas te doen als ze is aangesterkt en de stress daarvan beter kan verwerken. (Heb ondertussen dit gedachtegoed ook bevestigd gekregen van DA, voor op termijn goed idee, voor nu nog niet.

Ik heb ondertussen nog een hoop andere stallen in de omgeving aangeschreven, daar wacht ik van een deel nog op antwoord, een aantal andere zijn helaas 24/7 op stal en dat wil ik ook niet, of reeds volzet.

SjonnieZ schreef:
Dan moet je op zoek gaan naar een stal die wel goed is.
Je schrijft zelf dat jouw paard laag in rang staat en dat je bang bent dat ze onvoldoende eten binnen krijgt. [/quote

Als ze geen dominante kudde-genoten heeft op de weide en we zetten haar apart om bij te voeren, hoeft dat geen probleem te zijn denk ik. Ze staat momenteel ook in een fijne groep en krijgt apart haar extra voer en zo is ze de laatste weken al flink opgeknapt. Ik merk ook dat ze wel veel heeft aan haar kuddegenootjes en wil haar dus ook niet helemaal alleen zetten (zowel buiten als binnen) of een hele dag op stal (wat momenteel de enige andere opties zijn die ik heb) Het is lastiger dan haar gewoon op stal haar portie geven, maar niet onmogelijk.

Anoniem

Re: Nieuwe plek, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:23

Mijn oude verzorgpaardje die op pensioen staat en ook in de winter snel invalt staat op een grote weide. Hij krijgt slobber bij en dan doen we hem gewoon even met een touwtje apart zetten. Gaat prima. In de winter krijgt ie een deken op als het lang koud en nat is.
Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de weide, zodat je paard zelf kan bepalen. Natuurlijk naar je paard blijven kijken. Maar als ik lees hoe je nu al alle voors en tegens tegen elkaar op weegt en hoe je ermee bezig bent, zal dat vast helemaal goed komen!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:47

Mijn paard stond ook verder van de bak af. Vond het juist ideaal met rijden, tegen de tijd dat ik bij de bak was was ze al ingestapt en op de terugweg deden we uitstappen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:53

Jenara schreef:
Tessebes schreef:
Ik zou een paard wat moet aansterken niet buiten laten staan, zeker niet aangezien ze onderdanig is. Dat kost allemaal energie, wat ze moet gebruiken om aan te sterken.

Ik moet wel even bijvermelden dat de andere optie ook een "buitenstal" is, dus het enige onderscheid met een schuilstal is het onderstuk van de staldeur.

Net dat onderstuk van de staldeur maakt dat je zeker bent dat het hooi voor jouw paard ook in de maag van jouw paard terechtkomt. Je paard moet aansterken en je paard is onderdanig. Dan is een situatie waarbij ze zeker is van haar eten en geen concurrentie ondervindt voor het hooi erg belangrijk.
Een buitenstal is prima (als hij tochtvrij is) en voor de kou kan je haar een deken opleggen.
Dus optie 1 lijkt mij de beste keuze, zeker totdat ze terug op krachten is.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 20:41

Humpiedumpie schreef:
Mijn oude verzorgpaardje die op pensioen staat en ook in de winter snel invalt staat op een grote weide. Hij krijgt slobber bij en dan doen we hem gewoon even met een touwtje apart zetten. Gaat prima. In de winter krijgt ie een deken op als het lang koud en nat is.
Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de weide, zodat je paard zelf kan bepalen. Natuurlijk naar je paard blijven kijken. Maar als ik lees hoe je nu al alle voors en tegens tegen elkaar op weegt en hoe je ermee bezig bent, zal dat vast helemaal goed komen!

ja voila, zo lijkt het mij inderdaad prima doenbaar. Vorig jaar heeft ze overdag buiten gestaan met enkel een regendekentje en daar deed ze het prima op. We zijn aan het kijken of we de schuilstal kunnen vergroten, dat ze er met gemak met 3 in kunnen, of 2 delen dicht bij elkaar en met voldoende hooinetten, zodat ze gewoon elk op een plekje, beschut, kunnen eten. Winterdeken + regendeken op, voldoende bijvoeren (ze krijgt nu ook al extra kruiden, bietenpulp en vitaminekorrel), touwtje ertussen bij het voeren en weer los nadien. En dan kan ze inderdaad zelf beslissen of ze binnen of buiten staat en moet ze niet aan het hek staan wachten tot iemand haar binnen zet. De paddocks van de pensionstal hadden ook geen schuilmogelijkheid, dus daar is het ofwel de hele dag op stal, ofwel de hele dag buiten, dan vind ik het ook fijner dat ze gewoon zelf kan kiezen.

nuscaniels schreef:
Mijn paard stond ook verder van de bak af. Vond het juist ideaal met rijden, tegen de tijd dat ik bij de bak was was ze al ingestapt en op de terugweg deden we uitstappen.

Als je tijd hebt allemaal leuk natuurlijk, maar zeker in de week, 's avonds laat na het werk, in het donker in de winter, is dat niet zo fijn. Zeker niet als het weken aan een stuk telkens alleen 's avonds regent (vorig jaar meegemaakt hier) Ik weet dus heel zeker dat ik voor mezelf op termijn toch echt wel graag een binnenpiste wil, om niet het hele winterseizoen maar half te kunnen gaan. Ik heb het nu 2 winters zonder gedaan en verdorie, het is toch een gemak hoor! Deze winter maakt het met natuurlijk wat minder uit, aangezien er toch nog niet veel rijden zal inzitten.

Sclimpre schreef:
Net dat onderstuk van de staldeur maakt dat je zeker bent dat het hooi voor jouw paard ook in de maag van jouw paard terechtkomt. Je paard moet aansterken en je paard is onderdanig. Dan is een situatie waarbij ze zeker is van haar eten en geen concurrentie ondervindt voor het hooi erg belangrijk.
Een buitenstal is prima (als hij tochtvrij is) en voor de kou kan je haar een deken opleggen.
Dus optie 1 lijkt mij de beste keuze, zeker totdat ze terug op krachten is.

Ja dat klopt, maar dat kan je makkelijk oplossen door minstens het aantal voerplekken te voorzien als er paarden zijn. En het bijvoeren doen we nu ook door even apart te zetten.
Een deken krijgt ze deze winter zowieso op en we gaan kijken om de schuilmogelijkheid nog te vergroten.
Ondertussen heb ik de beslissing al genomen om naar de weide te gaan, aangezien ik echt geen fijn gevoel had bij de bezochte pensionstal. Als het dan toch niet goed gaat, kan ik altijd nog kijken om later een andere plek te vinden, waar ik me wel beter bij voel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:51

Goed gedaan! Laat je ons weten hoe het jullie bevalt?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 00:14

TS, goede keus!!

En ik snap je reactie ook hoor. Natuurlijk wil je plezier hebben straks en samen met vrienden rijden, afspreken etc.
Maar geloof me.......als de stal niet bevalt en het is niet goed voor je paard, valt dat plezier echt weg.
En wat ik eerder zei; Je vrienden kunnen ook vertrekken omdat ze niet tevreden zijn.