Stro met glyfosaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 10:33

_Penotti schreef:
Shalimar schreef:
Door mais rijden ze gewoon heen, dat zag ik vorige week in Limburg nog

Ja met een beregenings haspel/sproeier, niet met een spuit.
Want waar ze rijden is alles kapot.
Maar als ze geen water geven is alles verloren. Dus dan liever een paar banen met de sproeier.
Spuit heeft veel meer banen nodig, echt nog nooit!! gezien. En hier om me heen zoveel mais.
Daarnaast ook nog nooit zo'n hoge spuit gezien, die armen komen naar een halve meter hoog of zo.

Oke dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd, gelukkig! Dankjewel voor het linkje naar nieuwe oogst 2019:

Telers mogen glyfosaat niet meer gebruiken als volveldstoepassing kort voor de oogst van granen. Dat besluit heeft het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb) genomen.

Blij mee!

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:34

_Penotti schreef:
Meestal staat hier bij het aangrenzende buurland alles maar 1 jaar, dus ik hoop die aardappelen ook.
Dan staat er mais, dan aardappel, gladiolen (worden ook enorm veel gespoten), worteltje, bieten, tarwe.
Die wisselt echt heel vaak.

Andere percelen is meestal mais.

Dat wisselen is goed voor de grond ook. Maar die bloemen is ook bizar, wij hebben 1 jaar tulpen gehad. Was ook eens en nooit meer, bizar veel moeten spuiten. Las dat ook in die link van Zembla :j

_Penotti

Re: Stro met glyfosaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:37

Die gladiolen heb ik ook maar 1 jaar gezien.
En echt veel spuiten. Geen idee waarmee overigens, maar echt heel veel.
En ik hopen op mooie foto's met de paarden.
Echt niet, worden die dingen nog steeds getopt ook |(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:44

Ja, die bollen worden geteeld voor de bollen, niet voor de bloemen. Bollen worden zelden (snel) opnieuw op hetzelfde perceel geteeld. Als dat gedaan wordt (zoals in de bollenstreek) dan moet de grond ontsmet en gestoomd worden. Da's een hoop werk (en duur).
Hier wordt ook af en toe een perceel voor een jaar gehuurd om bollen te telen. Wordt vooral met insecticide gespoten, niet met herbicide. Er mogen geen beestjes in de bollen zitten voor de export. Oa Japan is heel streng en daar gaan veel bollen heen.

Ik heb hier ook nog nooit laat in de maisteelt zien spuiten (wel als de mais tot 50 cm hoog is). Tarwe/gerst heb ik ook nooit dood zien spuiten.
Aardappelen wel, hoewel er gelukkig ook boeren zijn die het loof klappen (kneuzen/afsnijden) ipv spuiten.
De pest is dat als je het loof klapt, je veel hergroei in het volgende jaar hebt. Met doodspuiten voorkom je hergroei in je volgende oogst waar je geen aardappelen tussen wilt hebben.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:52

Hannanas schreef:
Is dat niet scherp?

Zit dt het behalve iets minder fijn is als stro geen verschil in! :) soms zit er zelfs wat munt tussen en dan ruikt het heerlijk

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:12

Hier in de buurt zijn het inderdaad vooral de aardappelen die bizar vaak gespoten worden. Zeker een keer per week met insecticide. Het ergste is dat er dus ook wat onkruid tussen in bloei staat, en alle insecten in de omgeving er dood aan gaan, niet alleen de coloradokever. We hadden een stuk of tien kleine bijennesten van wilde bijen in onze schuur, en ineens waren al die nesten verlaten en zaten ze vol dode larven. Erg triest.
In jaren dat er aardappelen in de buurt op het veld staan zien we echt overduidelijk dat er minder insecten in de tuin zitten, en bv nauwelijks vlinders en bijen/hommels op de vlinderstruiken, terwijl die in andere jaren druk bezocht worden.
Honingbijen houden is hier in de omgeving ook echt niet meer te doen helaas, hele volkeren gaan er dood aan.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 11:34

Dat is toch erg :( las ook nog dat niet-biologische aardappelen na de oogst worden gecoat met een poeder tegen uitlopers. Weet niet wat daar in zit maar voelt niet echt gezond, waarbij ik de economische meerwaarde overigens wel snap hoor. Maar misschien is het onschuldig, geen idee. Of misschien is het niet waar, kan ook nog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:50

Klopt, aardappels worden vaak behandeld tegen spruiten. Al heel lang, zo deed men dat 50 jaar geleden ook al; een wintervoorraad aardappelen in de kelder, en daar ging dat anti-spruit poeder overheen.
Ik heb geen idee wat erin zit en hoe schadelijk het wel of niet is, maar ik eet zelf bijna alleen nog onbespoten aardappelen uit eigen tuin, die onbehandeld een hele winter goed blijven in mijn koelkast.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:52

8nnemiek schreef:
Hier in de buurt zijn het inderdaad vooral de aardappelen die bizar vaak gespoten worden. Zeker een keer per week met insecticide. Het ergste is dat er dus ook wat onkruid tussen in bloei staat, en alle insecten in de omgeving er dood aan gaan, niet alleen de coloradokever. We hadden een stuk of tien kleine bijennesten van wilde bijen in onze schuur, en ineens waren al die nesten verlaten en zaten ze vol dode larven. Erg triest.
In jaren dat er aardappelen in de buurt op het veld staan zien we echt overduidelijk dat er minder insecten in de tuin zitten, en bv nauwelijks vlinders en bijen/hommels op de vlinderstruiken, terwijl die in andere jaren druk bezocht worden.
Honingbijen houden is hier in de omgeving ook echt niet meer te doen helaas, hele volkeren gaan er dood aan.

Het is echt heel ongebruikelijk om insecticiden vaak in de aardappelen te spuiten (gemiddeld 2x per jaar ivm de coloradokever). Zeer zeker niet elke week! Over het algemeen worden aardappelen wel wekelijks (interval 7-9 dagen) voor ziektebestrijding gespoten, voornamelijk tegen phytophthora. Zeker wanneer het broeierig weer is. Wanneer dit in je gewas komt heb je echt een probleem. Dus de spuit die je iedere week (hoewel dat alleen later in het seizoen is, aan het begin is het voornamelijk een keer herbicide en bladmeststoffen) ziet rijden is tegen de ziektes.

Het verband tussen bijen en aardappelen herkennen wij hier absoluut niet terug. Hier in het gebied zijn illegale bijenkasten zelfs een probleem, ze gedijen erg goed hier. Ook in onze ingezaaide bloemenranden en in onze tuin zijn het er echt heel veel. Dus de dood van hele volkeren zou nog wel eens een andere (of meerdere) oorzaak/oorzaken kunnen hebben.

Shalimar: Dat gebeurd bij alle aardappelen. Behalve die meteen op de vrachtwagen de verwerking in gaan. Maar alle aardappelen die de koelcellen in gaan om bewaard te worden voor de winter, worden behandeld tegen het uitlopen. In de regulieren akkerbouw gebeurde dat met een middel waar chloor in zit, dat is nu verboden. Gevolg is wel dat er meer behandeld moet worden met biologische middelen, of dat beter is durf ik geen uitspraken over te doen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:54

Aardappelen worden echt niet wekelijks tegen insecticide gespoten er vind strenge controle op de spuitmiddelen plaats, bijna niks is meer toegestaan en er staan hoge boetes op het verkeerd gebruiken van middelen. Ik zal mijn man vanavond voor de grap eens vragen hoe vaak ze spuiten en waarvoor.
Onze aardappelen staan naast een perceel wat we speciaal inzaaien voor insecten en vogels. Dit perceel zit vol bijzondere dieren en de imker zet hier graag zijn bijen.
Vergeet niet dat ook particulieren graag middeltjes in hun tuin spuiten die niet bepaald gezond zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:05

Ik weet inderdaad niet of ze elke week met hetzelfde spuiten. Zou heel goed kunnen dat ze ook regelmatig tegen ziektes spuiten. Het is in ieder geval meestal een middel dat je vrij goed ruikt. Als ik de ramen niet op tijd dicht hebt dan hangt de lucht vrij lang binnen %)

Maar als de insecticide minder vaak wordt gespoten dan betekent dat neem ik aan dat die simpelweg langer werkzaam is?
Hier merken we het echt goed aan de insecten. Maar dat kan dus ook zoals ik al zei komen door het onkruid dat tussen de aardappelen staat. Paarse bloemen, die duidelijk insecten aantrekken.
Ik vond het vooral zo sneu van al die wilde bijen, het waren zeker een stuk of 50 solitaire bijen, die van de een op de andere week ineens allemaal verdwenen waren, net nadat die bloemen gingen bloeien in het aardappelveld.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:25

Die paarse bloemen zijn vermoedelijk de aardappelen zelf die bloeien :))

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:27

8nnemiek schreef:
Ik weet inderdaad niet of ze elke week met hetzelfde spuiten. Zou heel goed kunnen dat ze ook regelmatig tegen ziektes spuiten. Het is in ieder geval meestal een middel dat je vrij goed ruikt. Als ik de ramen niet op tijd dicht hebt dan hangt de lucht vrij lang binnen %)

Maar als de insecticide minder vaak wordt gespoten dan betekent dat neem ik aan dat die simpelweg langer werkzaam is?
Hier merken we het echt goed aan de insecten. Maar dat kan dus ook zoals ik al zei komen door het onkruid dat tussen de aardappelen staat. Paarse bloemen, die duidelijk insecten aantrekken.
Ik vond het vooral zo sneu van al die wilde bijen, het waren zeker een stuk of 50 solitaire bijen, die van de een op de andere week ineens allemaal verdwenen waren, net nadat die bloemen gingen bloeien in het aardappelveld.

Er wordt elke week tegen de ziekte gespoten, maar het middel kan verschillen.

De insecticide is niet langer werkzaam. Ook wordt dit niet op voorhand gespoten. Alleen als er iets aan de hand is wordt het gebruikt. De insecticide werkt 2,5-3 weken, dus dat valt mee. Meestal is daarna het probleem over. Bij uitzondering wordt het herhaald. Dus dat daar hele bijenvolken aan sterven is erg stug.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:31

Ibbel schreef:
Die paarse bloemen zijn vermoedelijk de aardappelen zelf die bloeien :))

Nee, de aardappelen hebben hier witte bloemen. Ik kweek zelf ook aardappelen in mijn moestuin, maar dat zijn andere bloemen. Het waren echt onkruidplanten met paarse bloemen :j

Maaanon, we hebben hier wel erg veel last van coloradokevers. Ik ben in de zomer haast dagelijks kevers van mijn aardappelplanten en aubergines af aan het tikken. De planten in het veld hebben daar ook veel last van, dus ik denk dat ze daar vooral tegen spuiten.

Als het gif sterk genoeg is om na een behandeling alle kevers te doden dan ga ik er vanuit dat het ook sterk genoeg is om een bijenvolk te doden, als die bijen elkaar net de weg wijzen naar dat veld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:44

Letsdunit schreef:
Aardappelen worden echt niet wekelijks tegen insecticide gespoten er vind strenge controle op de spuitmiddelen plaats, bijna niks is meer toegestaan en er staan hoge boetes op het verkeerd gebruiken van middelen. Ik zal mijn man vanavond voor de grap eens vragen hoe vaak ze spuiten en waarvoor.
Onze aardappelen staan naast een perceel wat we speciaal inzaaien voor insecten en vogels. Dit perceel zit vol bijzondere dieren en de imker zet hier graag zijn bijen.
Vergeet niet dat ook particulieren graag middeltjes in hun tuin spuiten die niet bepaald gezond zijn.

Ik woon in de stad en de mensen hier om mij heen spuiten zoveel troep in hun tuintjes,of liever gezegd op hun tegels,dat ik er zelf veel last van heb. Die lucht van Roundup herken ik heel goed helaas. In tuincentra wordt nog allerlei giftige troep verkocht.Sommige soorten zijn verboden voor particuliere tuinen,maar daar trekken ze zich niets van aan. wat dat stro betreft: op mijn vorige pensionstalling\manege hadden ze ooit de stallen met nieuw stro gevuld (de paarden moesten daar van het stro ook eten,kregen geen hooi) en s,avonds moest de veearts komen omdat een groot deel van de paarden koliek had! Dat stro was heel glad,ze zeiden dat dat een teken was dat het niet goed was.Het zag er wel mooi uit.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:50

Ik weet niet hoeveel roundup er tegenwoordig nog in stro zit maar ik ken wel het verhaal van een bodembemonsteraar die voor Eurofins werkt en het volgende een aantal jaren terug al vertelde.
Een partij stro was als bodembedekker gebruikt bij een grote kweker van tomaten. Toen op een gegeven moment alle tomaten planten dood gingen werd er een onderzoek ingesteld en bleek het stro een hoog gehalte roundup te bevatten.

Idem hoorde ik van de week nog van iemand die bij een gemeentelijk milieudienst werkt dat hij nooit meer roundup zal gebruiken. Hij wist van een voorval dat er ergens met roundup gespoten was en 10 meter verderop door drift een hele rij bomen dood ging.

Maar ja ik roep ook al jaren om op te passen met sojaprodukten in paardenvoer. Het percentage glyfosaatresidue wordt steeds hoger in soja. Er wordt steeds meer met roundup gespoten in de sojaplanten. Het residu wordt daarom ook steeds hoger en het toelaatbare glyfosaat gehalte wordt in Europa steeds meer omhoog getrokken van wat nog wenselijk is in diervoeder.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:56

tirzasarah10 schreef:
Hannanas schreef:
Is dat niet scherp?

Zit dt het behalve iets minder fijn is als stro geen verschil in! :) soms zit er zelfs wat munt tussen en dan ruikt het heerlijk

Interessant, waar koop je dat? Als ik google (maar ik ben misschien onhandig...) dan krijg ik rieten daken en gevlochten rieten mandjes te zien. :+

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:56

Elke gifstof heeft een afbreektijd en wordt omgezet in een andere stof. Roundup/Glyfosaat wordt omgezet in de bodem naar AMPA.
AMPA blijkt nog net zo giftig te zijn als de originele stof en werkt nog zeker 4 maanden door in de bodem. De micro-organismen in de bodem die zo belangrijk zijn voor de bodem en gras hebben hier flink van te lijden.
Dat van die AMPA heb ik schriftelijk bevestigd gekregen van Monsanto zelf omdat we hier met een opzettelijke vergiftigingszaak zaten in 2011 en het de vraag was of Roundup de veroorzaker was of nog een ander produkt. Uiteindelijk bleek Diuron de boosdoener en dat is een voorloper van Roundup. Ik heb er in elk geval 4 paarden aan over gehouden met een chronische leverbeschadiging -:(-

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:06

Hier een interessant artikel wat glyfosaat in het lichaam van landbouwhuisdieren doet:

https://nvlv.nl/index.asp?menu=030103

Ik kopieer een klein stukje uit de tekst.

Glyfosaat is een wolf in schaapskleren: een organofosfaat vermomd als aminozuur: glycine. Glyfosaat kan daardoor makkelijk doorgaan voor glycine in glycine-houdende eiwitten.

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren, die daarmee de bouwstenen van het leven vormen. Glyfosaat bevat een groep die bij de vorming van eiwitten makkelijk kan worden aangezien voor het aminozuur glycine. Als bacteriën die glycine verwerken in aanraking komen met glyfosaat, ontstaan er problemen bij de vorming van eiwitten waarbij normaal gesproken het aminozuur glycine betrokken is. De verwisseling van glycine en glyfosaat heeft grote gevolgen voor het functioneren van bacteriën en de werking en afbreekbaarheid van glycinehoudende eiwitten. Er is weinig verbeelding voor nodig om te bedenken wat de gevolgen kunnen zijn voor landbouwhuisdieren die grotendeels met glyfosaathoudend veevoer worden grootgebracht.....

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 13:14

"Er is weinig verbeelding voor nodig om te bedenken wat de gevolgen kunnen zijn voor landbouwhuisdieren die grotendeels met glyfosaathoudend veevoer worden grootgebracht..."

Welke gevolgen dan? Lijkt me niet gezond maar wat is er waargenomen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:22

henny_w schreef:
Ik weet niet hoeveel roundup er tegenwoordig nog in stro zit maar ik ken wel het verhaal van een bodembemonsteraar die voor Eurofins werkt en het volgende een aantal jaren terug al vertelde.
Een partij stro was als bodembedekker gebruikt bij een grote kweker van tomaten. Toen op een gegeven moment alle tomaten planten dood gingen werd er een onderzoek ingesteld en bleek het stro een hoog gehalte roundup te bevatten.

Idem hoorde ik van de week nog van iemand die bij een gemeentelijk milieudienst werkt dat hij nooit meer roundup zal gebruiken. Hij wist van een voorval dat er ergens met roundup gespoten was en 10 meter verderop door drift een hele rij bomen dood ging.

Maar ja ik roep ook al jaren om op te passen met sojaprodukten in paardenvoer. Het percentage glyfosaatresidue wordt steeds hoger in soja. Er wordt steeds meer met roundup gespoten in de sojaplanten. Het residu wordt daarom ook steeds hoger en het toelaatbare glyfosaat gehalte wordt in Europa steeds meer omhoog getrokken van wat nog wenselijk is in diervoeder.

De gemeente waar ik woon gebruikt al jaren geen chemische onkruidbestrijdingsmiddelen meer.Ze komen met borstelwagens. Maar particulieren gebruiken het helaas nog volop.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:57

Hannanas schreef:
Is dat niet scherp?

Zit dt het behalve iets minder fijn is als stro geen verschil in! :) soms zit er zelfs wat munt tussen en dan ruikt het heerlijk[/quote]
Interessant, waar koop je dat? Als ik google (maar ik ben misschien onhandig...) dan krijg ik rieten daken en gevlochten rieten mandjes te zien. :+[/quote]

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:23

Ir111 schreef:
Interessant, waar koop je dat? Als ik google (maar ik ben misschien onhandig...) dan krijg ik rieten daken en gevlochten rieten mandjes te zien. :+

Ik was ook nieuwsgierig en ben uiteindelijk uitgekomen op de zoekwoorden 'Miscanthus strooisel'. Dan krijg je bijv. deze link: http://cradlecrops.nl/producten_en_dien ... strooisel/

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:45

GDG schreef:
Ir111 schreef:

Ik was ook nieuwsgierig en ben uiteindelijk uitgekomen op de zoekwoorden 'Miscanthus strooisel'. Dan krijg je bijv. deze link: http://cradlecrops.nl/producten_en_dien ... strooisel/

De quote was vanmiddag even fout gegaan maar op mp heb ik het toen gevonden, alleen nu zie ik er niks van staan... in de buurt van landsmeer zit iemand, in pb wil ik wel een naam geven.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:24

GDG schreef:
Ir111 schreef:

Top dankje!!

@Tirzasarah10, ook jij bedankt!