Hoe huisvest jij je paard en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe huisvest jij je paard en waarom?

1. 24/7 Buiten in een weiland met schuilmogelijkheid
62 (20%)
2. 24/7 Buiten in een paddock met schuilstal, s'zomers weiland
64 (21%)
3. Dag deel buiten op het weiland/paddock en dag deel op stal.
148 (48%)
4. Op stal, komt alleen buiten als ik er zelf ben.
2 (0%)
5. Paddock met track
27 (8%)

Totaal aantal stemmen: 303

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:03

Mijn optie staat er ook niet bij. 24/7 in een paddock/wei. Het is ruim 2 hectare maar er groeit niks dus een zand wei. Alleen bomen om te schuilen. Ik vind het prettig dat de paarden vrij kunnen bewegen en omdat ze aan huis staan is er altijd toezicht en kan ik voeren wat en wanneer ik dat wil. De kleine stallen/ yards staan ze eigenlijk alleen in als de smid komt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:03

Mijn optie staat er ook niet helemaal bij, maar heb voor optie 1 gekozen.
Mijn paard staat de hele zomer dag en nacht op het hele terrein en kan kiezen of hij in de zandbak, paddock, uitloopstal of op wei staat. In de winter met heel slecht weer gaat 's nachts de weide dicht.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:04

Mijn pony staat 24/7 buiten op een paddock paradise met schuilmogelijkheden in een groep van 5 paarden. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik het belangrijk vindt dat hij vrij kan bewegen met andere paarden. Dit was de plek die ik tegen kwam op het moment dat ik mijn pony kocht, maar ik heb ook nog geen plek gevonden die beter aan mijn wensen voldoet. We zitten aan de rand van de loonse en drunense duinen en hebben een bak op het terrein, dat zijn de faciliteiten die ik heb. Verder heb ik deze plek echt voor mijn pony gekozen want luxe hebben we niet en het is veel werk. Het rantsoen bestaat voornamelijk uit hooi, met in de zomer wat gras aan de hand van strookbegrazing. Vanaf december krijgen ze onbeperkt hooi.

Ik rijd recreatief, buiten en lichte trainingen in de bak, zowel op de grond als onder het zadel. Geen wedstrijden

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:08

Idealiter zie ik een paddock paradise. Maar die zijn er niet veel (eigenlijk maar 1 maar dat is een beetje een rare stal) bij mij in de buurt. Eerst stond ze ongeveer 8u buiten op een soort van kale wei. Nu verhuist naar een paddock 24/7 met schuiling van een muur van stallencomplex. Je kan ook 24/7 op de wei staan, maar dat vond ik voor nu een te grote overgang.
Je beheert de paddock met je paddock genootjes qua voer, binnen zetten (in het weekend ook buiten zetten) als ze in het najaar of tussendoor op stal staan ivm noodweer, en mesten.
Veel doe je zelf en mag jezelf bepalen. Paard is vanaf begin van de verhuizing al zoveel chiller dan toen ik naar haar vorige stal ging. Ze is ook veel blijer geworden.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:11

Ik heb 2 paarden.

Onze gepensioneerde ruin met artrose staat op een paddock paradise met open stallen. Ze staan minstens 12u buiten per dag, in de winter sluiten we de weides af voor 2-3 maanden en dan krijgen ze hooi op de paddock. Bij slecht weer doen we wel de stallen dicht.

En mijn toekomstige sport merrie staat in de zomer 24/7 op de weide in kleine groepjes, in de winter gaan ze minstens 6-7 uur dagelijks op de paddock met hooi en 's nachts naar binnen. Ze is nog maar 3 jaar maar heb wel echt zeer bewust gekozen voor een stal met veel weidegang. Iets wat er in de randstad nog steeds veel te weinig is. Heb er wel mijn binnenpiste voor moeten inruilen. 1/10 stallen biedt hier weidegang/paddock in de winter aan. De rest is allemaal in de winter naar binnen en enkel buiten zetten op de paddock als je het zelf doet, wat voor mij helaas gewoon niet mogelijk is.

Als ik zelf de paarden aan huis zou hebben zou ik ook kiezen voor 24/7 buiten met een schuilstal, ik zou wel nog graag stallen willen die overdekt zijn en dicht kunnen voor bij onweer/sneeuw/extreme temperaturen. Zeker als je een paard met artrose hebt is het wel fijn om ook die mogelijkheid te hebben omdat vaak koude temperaturen niet fijn zijn voor zulke paarden.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:12

In de ideale situatie zou ik ze 's nachts op stal willen en overdag vrije keus binnen of buiten. Mijn paard heeft een tijd in een paddock paradise gestaan met mogelijkheid tot overdekt staan. Toch zat ze toen niet top in haar vel, vacht lang en dof, qua algehele gezondheid een stuk minder fit.

Toen ze terug kwam naar de pensionstal knapte ze snel weer op, op een of andere manier lijkt het er toch op dat ze graag een 'eigen' plekje heeft in de vorm van een stal (zoals ze haar hele leven waarschijnlijk ook al gewend is). In die zin vind ik het mooi om te zien dat het voor ieder paard verschillend is en er best paarden zijn die het niet erg vinden om 'op stal te staan'.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:17

Optie 2 aangeklikt, dat kwam er het dichtste bij, maar mijn pony staat nooit meer op het weiland ivm IR en snel hoefbevangen.

Dus 24/7 op de paddock (verhard en onverhard) met schuilstal, 2 andere pony’s en zo goed als onbeperkt weidehooi. Zo gaat het enorm goed, hij blijft keurig slank en wordt niet meer te dik zoals voorheen toen hij wel op het weiland stond.

We werken fanatiek aan de hand, waarbij ook de hogere oefeningen (piaffe, schoolhalt, levade, etc.), qua bespiering blijft hij erg vooruit gaan met deze huisvesting. :j ‘s Nachts op stal is ook geen probleem, maar als hij te lang op stal staat breekt hij de tent af uit verveling. Daarnaast vind ik het gewoon erg fijn dat hij vrij kan rondscharrelen ivm de IR.

_Tarzan

Re: Hoe huisvest jij je paard en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:23

Overdag buiten, snachts binnen :)
Mijn paard is het gewend en doe hem er geen plezier mee 24/7 buiten, dan is hij kapot! Snachts op stal neemt hij zijn rust.

Hij is 22 en ga zijn gewende ook niet meer aanpassen omdat ik dat graag zou zien, hij vind dit het prettigst dus dan doen we he zo :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:27

24/7 buiten. Winter paddock, zomer weide. Ze komt alleen binnen bij extreem weer. Dus laatst overdag door de hitte, en winter als het te nat/koud/winderig is. Ik kijk naar m'n paarden en als ze niet voldoende liggen om te slapen komen ze binnen voor een nachtje. Of bij teveel onrust. Mijn merrie is echt pissed en klaar ermee als het lange tijd enorm waait bijvoorbeeld.

Ze kunnen niet schuilen. Nou ja m'n grote niet, de kleine wel. We mogen niet zo hoog bouwen helaas en mijn grote vind overkappingen waar ze net onder kan eng.

Ze zijn blijer, rustiger... De grote is minder stijf en stram en weinig last van dikke benen. De grote heeft ook luchtwegproblemen, dus buiten staan is dan ook beter. Ik zou ze niet meer langer op stal willen hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Meest ideale zou een grote degelijke (schuil) stal aangrenzend aan de passock zijn zodat ze altijd kunnen kiezen en niet apart op stal hoeven te worden gezet. En een groter perceel met paden, maar dat gaat m alleen worden als ik ooit een eigen huis met veel grond heb,. Want mijne kan niet met andere paarden.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:43

Toen ik mijn paarden aan huis had stonden ze overdag buiten in de wei, ook in de winter, met het licht mee zeg maar. s'nachts binnen, weides waren aan een fietspad en moest er niet aan denken dat dronken of slechtwillenden s'nachts iets met mijn paarden zouden uithalen. Nu nog 1 paard en die staat al een aantal jaren in pension omdat we verhuisd zijn. Beetje hetzelfde ritme, overdag buiten, s'avonds op stal . Weliswaar niet meer met het licht mee maar tot nu toe gedijt mijn paard er goed op.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:43

Mijn ponys hebben 24/7 schuilstallen, een track en weidegang. Kan dus geen optie kiezen.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 12:47

Pistasche schreef:
In de ideale situatie zou ik ze 's nachts op stal willen en overdag vrije keus binnen of buiten. Mijn paard heeft een tijd in een paddock paradise gestaan met mogelijkheid tot overdekt staan. Toch zat ze toen niet top in haar vel, vacht lang en dof, qua algehele gezondheid een stuk minder fit.

Toen ze terug kwam naar de pensionstal knapte ze snel weer op, op een of andere manier lijkt het er toch op dat ze graag een 'eigen' plekje heeft in de vorm van een stal (zoals ze haar hele leven waarschijnlijk ook al gewend is). In die zin vind ik het mooi om te zien dat het voor ieder paard verschillend is en er best paarden zijn die het niet erg vinden om 'op stal te staan'.

Absoluut. Zo had ik mijn paard verhuisd ivm dat ik verhuisde naar een andere plaats. En daarbij kwam hij van 12 uur per dag buiten in een kudde met ruwvoer, naar 6 uurtjes paddock alleen zonder ruwvoer en verder op stal. Paard was diep en diep ongelukkig. Nu staat hij 24/7 met een schuilstal en ik heb dat dier nog nooit zo gelukkig gezien! maar zo zie je, heel paard afhankelijk. Net als sommige mensen in de polder afgelegen wonen, en andere in de stad zich kip lekker voelen :))

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:55

Mijn optie staat er ook niet bij.

In de zomermaanden 24/7 buiten en als het echt te warm is overdag op stal.
Zo lang de wei het toelaat staan ze 24/7 buiten dus.

In de wintermaanden een paar uur in de paddock met dezelfde groep als waarmee ze op
de wei staat. De tijden dat zij buiten staat in de winter kom ik niet om te rijden of zo zodat ze die tijd
gewoon lekker haar eigen ding kan doen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:09

Ik heb ze in de nacht op stal, overdag in het weiland, ook in de winter. Met schuilstal.

24/7 kan mooi zijn als alles dan ook goed geregeld is.
Dus ruim, maar ook genoeg droog. Beide zie ik zeker in de winter maar op een paar plekjes.
Meestal zie ik modderige paddocks en een stuk beton wat dan droog is.
Maar geen droge bewegingsruimte van voldoende afmeting zonder zuigende modder.
Dat valt voor mij dan af als zijnde diervriendelijk.

Zelf heb ik enkele paarden wel 24/7 buiten gehad, op 3 hectare. Nooit modder.
Grote schuilstal. Je zou zeggen perfect, toch was dat niet zo.
Toch merk ik dat niet elk paard daar goed op leeft.
Een ouder paard die altijd leider van het groepje was geweest kreeg zijn rust niet. Hij wilde dat leiderschap niet afstaan en het koste hem steeds meer moeite om het vol te houden.
Toen ik hem in de nacht op stal zette, kreeg hij echt zijn rust.

Een ander paard, laag in rang, was altijd om zich heen aan het kijken.
Ondanks het altijd aanwezige gras en meerdere plaatsen met hooi, was ze zelden 100% op haar gemak.
Op stal vond zij wel haar rust en kon ze lekker eten zonder ook maar te denken wanneer komt die klier weer aan.

De klierkop waar ik het overhad, was ook nooit echt tot rust, die was teveel bezig met jaloers zijn, want die lager in rang had altijd de lekkerste grasspriet. :+
Ook die werd een stuk zachtaardiger toen ze in de nacht op stal kwamen.

Ondertussen heeft 1 van mijn paarden hooikoorts, die kan met haar behandeling van 8 tot ongeveer 18.00 buiten staan, maar dan is het meestal wel genoeg geweest.
Daar is 24/7 in de zomer ook geen optie meer voor.

Ondertussen heb ik nog maar 2 paarden en voor mijzelf zou ik juist het liefste 24/7 buiten zien, veel minder werk.
Maar helaas.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:12

Mijn stal staat hij zowel in de winter als de zomer van half 9 tot half 5 buiten ongeveer. Vind ik heel fijn omdat bij veel stallen in de winter de paarden maar een halfuurtje buiten komen in de paddock.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:14

luzerne schreef:
optie 6) +:)+
paddock paradise setting aan huis, zomer en winterproof :-)

Paarden kunnen zelf kiezen waar ze slapen, eten, drinken, spelen, lopen!
Stukje verhard voor de inloopstal, paddock, bomen, droge track waar ze ook in de natte periode op een paar dagen na op kunnen.

Het waarom is vrij simpel; omdat een paard een bewegingsdier is, geen dag en nachtritme kent en van oorsprong op vlaktes en bij bossen leeft. Door het nabootsen (zo goed mogelijk) van de oorspronkelijke leefomgeving in een stabiele kudde is een paard gelukkiger.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:16

Mijn optie(s) staan er ook niet bij, toch niet voor alle 3 mijn paarden:
- hengst overdag buiten, 's nachts binnen. Heeft nu paar dagen 24/7 buiten gestaan, maar wordt hier onrustig van, wordt dan te mager en gaat ook vaker geeuwen (dus die zou wss maagzweren krijgen van langdurig 24/7 buiten). Nu weer 's nachts op stal in de hoop dat t betert
- De andere 2 in de winter voormiddag paddock, namiddag weide, nacht stal. In de zomer overdag wei, 's nachts paddock met beperkt hooi (1 hooinetje per paard)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:16

Helaas staat onze optie er niet bij.

Vanaf ongeveer april t/m oktober (afhankelijk van het weer) staat alles bij ons 24/7 buiten. Overdag op de weide en met de nacht in de paddock, welke een flinke afmeting heeft. In de paddock staat een schuilstal waar ze altijd toegang toe hebben.

Met de winter periode overdag buiten en met de nacht op stal. In de regel lopen ze het jaar rond op de weide.
8 Uur naar buiten de paddock in en rond half 11 de weide op tot +/- 14.00 en dan weer naar de paddock. Deze tijden zijn afhankelijk van het fructaan, stal eigenaresse houd dit altijd goed in de gaten.
Rond 17.00 weer op stal.

De paarden vinden het heerlijk. Je merkt in het voorjaar altijd als ze liever buiten blijven. Komen gewoon niet meer naar de draden rond de tijd dat ze naar binnen gaan. Of rennen weg _O-
In het najaar geven ze het ook weer aan, komen zeuren bij de draden.

Rianne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:24

Mijn pony's staan dag en nacht buiten zit zijn shets en Welshjes.
Mijn paard en c pony staan in de winter in de nacht op stal en staan in de zomer 24 uur buiten in paddock en weiland. Vind dit ideaal. Ik heb ze aan huis

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:16

Ik heb 5 aangekruist maar het is eigenlijk; Track met paddock, weiland en stallen in eigen beheer.

Toen ik hier kwam staan was het gewoon een
groot weiland met een wasplaats, zadelkamer, opslag en 2 boxen waarvan het middenschot deels kan worden weggeklapt zodat het 1 inloopstal wordt.
Lange tijd het perceel in 3-en weilanden opgedeeld gehad en circa 1,5 jaar geleden een begin gemaakt met een track en het voorste deel als paddock in gebruik genomen ivm HB pony.
Inmiddels track helemaal doorgetrokken zodat ze rondom kunnen en heb ik een bakje afgezet.
Eigenlijk dus speciaal voor de HB-er, vond het sneu zo'n dier altijd op een paddock te moeten houden, nu kan hij lekker rond sjezen en hij vindt het ook echt fantastisch! :D
Mijn andere pony mag wel gewoon op gras, dus die staat gewoon lekker afwisselend op de track met paddock of op de wei.
Beide paarden zijn inmiddels met pensioen op af en toe nog een keer een rondje rijden, wandelen of wat longeren na. Maar je kunt hier jaarrond ook prima rijden op het land, vandaar ook het bakje. En je zit ook nog eens direct aan het bos dus ideaal voor wanneer ik wel weer een rijpaard heb.
In de winter staan ze héél soms een nachtje op stal als het echt rotweer is, maar verder hebben ze altijd zelf de keuze.

Ik heb mijn paarden altijd een goed pensioen beloofd en ben blij en trots dat ik ze dat kan bieden.
In eigen beheer staan bevalt ook ontzettend goed, had het jaren eerder moeten doen.
Geloof niet dat ik ooit nog terug zou willen naar pension.
Zou met mijn HB-er ook niet kunnen trouwens.
Pension geeft toch altijd in meer of mindere mate geflïkker, gelül en heisa.
Nu kan ik doen en laten wat ik wil, zoals ik het goed vind en in alle rust genieten van mijn dieren.
Want genieten doe je hier ontzettend, het is zo'n fijne plek, liefst zou ik er ook wonen.
Ze voelen ook veel meer eigen nu. En je kent je dieren een stuk beter dan wanneer ze op pension staan, omdat je veel meer gedrag meekrijgt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:42

Mijn paarden staan 24/7 buiten. De ene in een groepje van 4 paarden, de ander in een groepje van 5 paarden. Mijn 'rijpaard' staat in de groep van 5, ze hebben een grote inloopstal (echt in het stalgebouw dus geen houten schuilstal) en een erg grote weide.

Ik heb altijd eigenlijk op traditionele stallen gestaan, maar het was zo'n struggle om ze vaak genoeg buiten te hebben. Mijn eisen voor weidegang lagen te hoog hiervoor. Dus ik heb besloten (na een paar keer verhuizen van stal naar stal maar steeds opnieuw terugschroeving van de weidegang) om mijn paard 24/7 buiten te zetten. Ze vindt het heel fijn. Onze pony stond al langer 24/7 buiten met schuilstal (dat is degene in het groepje van 4) omdat ze op pensioen is.

JorexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:44

Mijn antwoord staat er niet tussen, 's nachts op een paddock met schuilstal en overdag op het weiland. In de winter permanent in de paddock.

sarablack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 23:45

Bij ons staan ze 24/7 buiten. We hebben een track en winterwei van een ha en 4 ha wei zomers.vanaf februari gaan de paarden op de winter wei tot eind mei begin juni,ligt aan het weer. Ze hebben beschikking over 3 grote schuilstallen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 23:54

24/7 buiten met schuilstal in een kleine kudde op een pensionstal. Mijn paard is nooit een stalpaard geweest, al vanaf de fokker zo veel mogelijk buiten. Het is bij mij vaak andersom dan normaal: 's winters loopt hij op de wei en paddock, 's zomers heb ik hem vaak overdag op de paddock en 's nachts op de wei, anders eet hij zich helemaal dood. Hij wordt in principe recreatief, maar wel redelijk intensief gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 23:54

In de winter halve dag in paddock met hooi overdag. Savonds nog een uur paddock + beweging. Altijd onbeperkt hooi op stal.

In de zomer gehele dag weidegang. Hartje randstad.

Training vrijwel altijd op de staluren. En anders probeer ik dat te compenseren. Dit is al uniek hier.

Paard wordt op Z niveau getraind