Koelsysteem voor paarden; vernevelaar in de paddock/wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:42

Hilary

Re: Koelsysteem voor paarden; vernevelaar in de paddock/wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:49

Ik volg ook even, vind dit wel interessant om wellicht volgend jaar bij ons ook te knutselen. Een aantal jaar geleden hadden we op een andere stal zo’n tuinsproeier die we deels op het golfplatendak hadden (want een koppel zwaluwen vond dat een ideale plek voor een nestje, levend gekookte kuikens be damned) en deels op de paddock. De pony’s konden kiezen of ze eronder wilden, de meesten hebben er wel even onder gestaan toen.

Ik overweeg ook stalventilatoren op een timer in de schuilstallen.

Catfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:08

Brainless schreef:
Catfish schreef:
Houd bij zelf knutselen rekening met het beperken van het risico op legionella (constante doorstroom, zo min mogelijk rubber gebruiken, goed schoon te houden). Ook wil je niet dat het water in het systeem stilstaat op kan warmen in de zon. Kan erg heet worden.

Voor legionella moet het water langere tijd stil staan, dus een paar dagen geen doorstroom is geen probleem.
Doordat het verneveld wordt koelt het water heel snel af.

Ja, dus moet je het systeem zo ontwerpen dat het makkelijk leeg kan. Zoveel warme dagen hebben we hier niet. En legionella kan al binnen een dag groeien. Het is niet voor niks dat de regelgeving binnen mijn vakgebied op het gebied van legionellapreventie zo streng is.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:13

Maar geldt dat niet voor iedere tuinslang, sproeier etc. die je laat liggen?
Of zou ik 'm de eerst volgende keer aan moeten zetten als de paarden en ikzelf niet in de buurt zijn voor de eerste 10 minuten? Net zoals je thuis doet alleen dan langer omdat het vrij traag doorloopt.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:18

Op warme vochtige dagen gaat zo vernevelaar alleen voor zorgen dat het nog benauwder wordt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:14

Catfish schreef:
Ja, dus moet je het systeem zo ontwerpen dat het makkelijk leeg kan. Zoveel warme dagen hebben we hier niet. En legionella kan al binnen een dag groeien. Het is niet voor niks dat de regelgeving binnen mijn vakgebied op het gebied van legionellapreventie zo streng is.

Mij is geleerd een week...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:15

Blussem schreef:
Op warme vochtige dagen gaat zo vernevelaar alleen voor zorgen dat het nog benauwder wordt

Als je het gebruikt in een afgesloten ruimte.. buiten is het echt wel lekker hoor.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:47

Als er doorstromede lucht bij kan (wind), is het verkoelend. Eigenlijk is het zweet dat van buitenaf komt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:55

In de binnenstad van Boekarest, Roemenië vindt je dit vernevelingssysteem overal op straat en in restaurants. Het koelt wel lekker af (hoewel je er niet te veel bij moet nadenken als je in een restaurant zit te eten). Misschien is er online nog wel info over te vinden hoe dit is aangelegd. Het werkt goed met een regelmatige interval.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:09

Oh grappig. Blijkbaar is het iets Oost-Europees. Mijn eerste associatie was met een kindertehuis voor heel jonge kinderen in het oosten van Hongarije. Ik ben in de jaren '90 geweest en daar was werkelijk tekort aan alles, zelfs aan goed voedsel voor de kinderen, maar ze hadden in elke 'tuin' zo'n sprinklerinstallatie voor de kinderen om in te spelen met warm weer. Ik heb het ook in werking gezien. Het was al zeker 20 jaar oud toen, en misschien nog wel ouder. Heel erg Oost-Europees roestig en houtje-touwtje, maar het werkte en de kinderen speelden er lekker mee.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:59

Jaaaa... in Hongarije zie je dat nog steeds, ook in de steden bvb of de parken, zodat wandelaars even kunnen afkoelen.. héérlijk!

sarablack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:44

Mijn vader had ook een vernevelaar gemaakt bij onze schuilstal alleen wilde de paarden er niet door.
We hebben het een aar dagen geprobeerd,mijn vader zegt ik breek het wel weer af.

We hebben ook een poel,maar er zijn er maar drie die er met hun voeten in willen. Mijn moeders overleden paard vond het altijd prachtig die krabte schraapte altijd in het water.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 10:17

Ik lees mee, ik had hetzelfde idee in gedachten!

Ik zou 'm willen hangen aan de doorgang van de wei naar de stal, dan kan de waterbuis gewoon door de isolatie, zo gaat het naar de stallen ook en daar blijft het water lekker fris. Ik dacht ook aan een sensor...

Mijn oude paard zou er volgens mij wel onder gaan wonen, die idioot gaat nu ook vol onder de sproeier staan :+