Reserveren box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Reserveren box

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:11

Melissa1996, nee dat weten we niet inderdaad. Ik reageerde meer op de mensen hierboven die vonden dat de stalhouder alles met die box mocht doen, incl. verhuren aan een ander, als TS er geen paard in had staan. Dat klopt dus niet :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:16

Een reservering is niet de volledige huurprijs. Ze huurt de betreffende stal dus nog niet, ze betaalt een bedrag om er zeker van te zijn dat wanneer ze een paard gekocht heeft, ze het paard ergens kan stallen en dan het volledige bedrag aan pensiongeld gaat betalen en dus huurder wordt.
Dus ik vraag me af of je dat in dit geval wel zo stellig kunt zeggen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:19

Hilary schreef:
Melissa1996, nee dat weten we niet inderdaad. Ik reageerde meer op de mensen hierboven die vonden dat de stalhouder alles met die box mocht doen, incl. verhuren aan een ander, als TS er geen paard in had staan. Dat klopt dus niet :)

Dus stel. ik heb een vakantiewoning te huur, die wil jij met termijn huren, jij wilt garantie dat hij dan vrij is. Dus betaald "reserveringskosten" Mag ik dan niet meer mijn vakantiewoning verhuren?

Het enige wat je "beloofd" krijgt is dat, wanneer jij dat wil, je een box kan krijgen. Hier werken we ook met een box reserveren, wil je 100% zeker weten dat je een plek hebt, dan zal dat "moeten"
ken meerdere die dat doen, maar als jij pas over 2 maand komt, waarom zou ik dan die box niet kunnen verhuren voor iemand die hier maar 6 weken staat?

Enerzijds is een box reserveren natuurlijk doodzonde van je geld, maar andere kant... je bent het niet verplicht hé. (niet als reactie op TS, maar in algemeen aan mensen die het "zonde" vinden)
Je kán de gok nemen dat er tegen de tijd dat je een box wilt deze er ook beschikbaar is, of je kan naar een andere pensionstal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:39

Fijn dat de komende maand weer geregeld is. Ben het eens dat het niet erg is dat de stal nu gebruikt wordt. Als je er maar in kan als je een paard hebt. Misschien heeft er even een binnen gestaan met de warmte en kon dt niet ergens anders... Hier hebben we ook een lege box en heeft er even een in gestaan ipv eigen stal omdat het zo beter uit kwam en hij niet alleen stond bv. Als ze hem nu gebruikt moet naar mijn idee kunnen. Als er maar een box vrij is als je een paard hebt gevonden.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:54

Misschien ff heel stom, maar .. heeft de staleigenaar ook specifiek gezegd dat deze box van jullie word?
Of stond deze toevallig leeg toen jullie er waren en werd dat aangenomen?

Verder ga ik een beetje mee met mijn voorgangers. Je hebt je reservatie wel betaald, maar géén officiële huur. Vind het zowieso wel gek dat je geen reserveringscontract krijgt? Van zodra er geld bij betrokken is, heb ik het toch graag op papier. Half stalgeld is natuurlijk een behoorlijk bedrag als je alleen "het woord" hebt van iemand.

Ik zou alsnog een keertje vragen of je eens mag langskomen om de sfeer nog eens op te snuiven en of ze dan eventueel de box kan laten zien zodat je je goed kan inplannen oid??
Vraag eventueel ook of je nu al een vaste box bent toegewezen of dat dit nog kan wisselen.

Vele redenen waarom je stal tijdelijj in gebruik kan genomen zijn deze periode .. (moest het je vaste box worden)
Misschien is het een paard in training dat niet officieel gestald staat? Of een recent paard dat moest verhuizen van box vanwege problemen in de andere box (buren, onrustig, ..).. dat gebeurde bij ons wel eens, wel in overleg.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 18-08-20 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:57

Als ik in een restaurant een tafel reserveren vanaf half 8, is het op zich geen probleem dat er tot kwart over 7 nog andere mensen aan zitten. Als de tafel maar leeg en schoon is als ik kom.

Zo is het bij zo’n stal ook een beetje denk ik. Al zou ik wel aandringen op iets van een contract. Dat je straks niet maanden betaald hebt en dan uiteindelijk geen stal krijgt.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:22

hwn schreef:
Fijn dat het in orde is.

Maar maakt toch niet uit of de stal nu gebruikt wordt of niet? Stel dat je reserveringskosten betaalt voor een hotel voor twee weken, maar je meldt dat je maar enkele dagen later aankomt. Logisch dat je je geld niet terugkrijgt, maar dan ga je de hotelhouder toch niet verbieden je kamer voor een dagje door te verhuren? Op voorwaarde dat je kamer (in dit geval stal) vrij en netjes is op het moment dat jij (je paard) daar aankomt. Kan best dat iemand bijv. een weekje op reis gaat en paard daar eventjes onderbrengt. Mooi meegenomen voor de staleigenaar natuurlijk, maar heb jij geen hinder van.

Dit is precies wat ik dacht.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:36

Hilary schreef:
Je mag een box (of huurwoning, bijvoorbeeld), niet dubbel verhuren. Dus als TS geld betaalt als reservering, mag de stalhouder dezelfde box niet verhuren aan iemand anders in die periode. Hetzelfde geld als je je opzegtermijn hebt betaald, maar vast een halve maand eerder naar je nieuwe stal gaat. De stalhouder mag gedurende die halve maand de box niet verhuren (tenzij de halve maand wordt terugbetaald aan de vertrekkende pensionklant).

Maar welk recht heb je als de pensionhouder toch de box eerder verhuurd aan een ander maar niet over de brug komt met een halve maand geld retour?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:26

Saaams schreef:
Hilary schreef:
Je mag een box (of huurwoning, bijvoorbeeld), niet dubbel verhuren. Dus als TS geld betaalt als reservering, mag de stalhouder dezelfde box niet verhuren aan iemand anders in die periode. Hetzelfde geld als je je opzegtermijn hebt betaald, maar vast een halve maand eerder naar je nieuwe stal gaat. De stalhouder mag gedurende die halve maand de box niet verhuren (tenzij de halve maand wordt terugbetaald aan de vertrekkende pensionklant).

Maar welk recht heb je als de pensionhouder toch de box eerder verhuurd aan een ander maar niet over de brug komt met een halve maand geld retour?

Gereserveerd niet verhuurd dat is het verschil.

Heb je een die even 1 maand 1 box nodig heeft. Die kan al kan komen .

zodat die er kwa planning er kan staan en je weet dat 1 maand later een andere weg gaat.. 2 week eerder ook een..

dan heb je geen nee hoeven zeggen door even deze box te gebruiken..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:51

Als ts de box maar krijgt,schoon en nieuw opgestrooid,zodra ze komt met haar nieuwe paard. Tot die tijd kan de pensionhouder er toch wel een ander paard inzetten. Bij mij zette hij er dan een paard van hemzelf in die hij dan meteen verplaatste zodra het nodig was.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:54

boemel schreef:
Vervelend! Ik zou inderdaad even langsgaan en alvast wat spullen brengen.
En dan checken hoe het ervoor staat.

Ik heb ook ooit reserveringsgeld betaald.
Toen ik belde dat vrijdag mn paard zou komen, bleek de stal niet leeg.

Na wat geknetter van mijn kant, kon mijn paard toch komen.
Vervolgens bleek ik een halve stal te hebben....

Overdag stond er een ander paard in MIJN stal. En s avonds ging mijn paard dus in een vieze stal.
Moest ik niet al te moeilijk over doen, vonden ze.

Na een hoop gedoe, kreeg ik de stal toch voor alleen mijn paard.
De week erop zetten ze een paard bij mijn paard in de wei, die bekend stond als heel vals.

Diezelfde avond had ik geen pensionstal meer nodig, want ze stond 1 maand lang gewond in de kliniek. Ben daarna verhuisd!

Dit is natuurlijk een heel extreem geval en gaat jullie vast niet gebeuren!

Dit is echt schandalig. Goed dat je verhuisd bent!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:48

Tessebes schreef:
ElSea schreef:
Ik zou gewoon terloops vragen of je alvast een tuinkussenbox met dekens/voertonnen kwijt kan in je stal. Zo van: we waren de garage aan het opruimen en ik kwam dit tegen, dit wil ik graag gaan gebruiken maar het staat me hier in de weg. Kan het in mijn stal tot de tijd dat er een paard in staat?

Wat een kinderachtige oplossing.

Wellicht was de box even in gebruik ivm een defect in een andere stal. Of als wisselstal om uit te mesten. Bij ons zijn hele kattengezinnen opgegroeid in gereserveerde boxen, geen probleem toch.

Wat nog zou kunnen helpen, is zeggen dat je een paard laat keuren en vragen wanneer hij het beste kan komen bij goedkeuring. Zelf ben ik meer van "eerlijk duurt het langst".

Dan kunnen ze dat toch aangeven? TS geeft aan het spannend te vinden om dat op de man af te vragen. Dit kan een manier zijn om het gesprek te openen, komen ze dan over de brug met een defect aan de andere stal weet je gelijk hoe het zit.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:12

Ik zou niet te moeilijk doen.
Ik reserveer een box zodat ik mijn paard, wanneer dat gekocht is, daar kan stallen. Als reserveringsbedrag betaal ik de helft van de box. Ik heb nog geen paard dus wat de eigenaar van de box er mee doet zo lang ik geen paard heb, zal me worst wezen. Op het moment dat ik een paard heb, heb ik een box, daarvoor heb ik namelijk dat reserveringsbedrag betaald. Tijdelijke verhuur, vakantiestalling, de barbecue van de buren, het zal me worst wezen wat er in die stal gebeurt zo lang ik geen paard heb. De enige afspraak die ik boeiend en bindend vind, is dat wanneer ik met mijn paard op de stoep sta, mijn paard in die stal kan stallen. Die dan bij voorkeur schoon, maar vooral ook leeg wordt opgeleverd. En met leeg bedoel ik dan zonder andermans paard/spullen. Bodembedekking met wat mest is geen probleem.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:24

Ik zou een probleem pas melden als er een probleem is en dat is als er geen vrije stal is op het moment dat ik mijn paard daar wil stallen. Je betaalt namelijk geen boxhuur nu, je betaalt de mogelijkheid om een box te hebben op het moment dat je daar een paard wilt stallen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:27

eilleen333 schreef:
Als ik in een restaurant een tafel reserveren vanaf half 8, is het op zich geen probleem dat er tot kwart over 7 nog andere mensen aan zitten. Als de tafel maar leeg en schoon is als ik kom.

Zo is het bij zo’n stal ook een beetje denk ik. Al zou ik wel aandringen op iets van een contract. Dat je straks niet maanden betaald hebt en dan uiteindelijk geen stal krijgt.

Precies, maar de vorige gasten betalen voor de tijd dat zij van de tafel (en het eten en drinken en de wc) gebruik hebben gemaakt. Jij betaalt voor de tijd dat jij er gebruik van maakt.
Door een reservering te doen betaal je niet voor de hele dag die tafel.

Maar ik vind het wel een vraag voor het juridisch loket, eigenlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:38

Juridisch loket komt volgens mij pas als ts daar met een nieuw paard op de stoep zou staan en ze krijgt de gereserveerde box niet.Nu is er toch nog niets.Bij mij was het soms wel zo dat ik heel plotseling ineens een paard had gekocht! En dan ineens de box nodig had. Maar ik had de staleigenaar altijd op de hoogte gehouden van wat er op de zoektocht gebeurde waardoor hij goed meewerkte. Tenslotte hebben ze graag een vaste blijvende pensionklant. Als dat niet zo zou blijken te zijn dan zou ik al vanuit mezelf een nieuwe stal gaan zoeken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:16

Wij zetten heel vaak eigen paarden in dat soort boxen, omdat het mesten makkelijker gaat met een volle rij. Of een box vrij is, is helemaal niet te zien als nieuwe klant. Ik zou het echt vrij bijzonder vinden als een klant daar het juridisch loket voor zou benaderen :o . Maargoed, wij rekenen bijna nooit reserveringskosten.

De mens lijd het meest voor het lijden wat hij vreest :D

Wat voor mij veel meer de vraag zou moeten zijn: vertrouw jij deze pensionstalhouder wel? Als je dat gevoel al niet meer hebt, moet je er dan wel willen staan?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:20

@Ruitje, net wat ik dacht. En ik als (ex)pensionhouder zou niet blij zijn met een toekomstige klant die al direct zo wantrouwig is. Misschien leest die zelfs mee op Bokt.

Anderzijds zou ik nooit een aanbetaling doen zonder contract, dan had ik een andere stal gezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:29

hwn schreef:
@Ruitje, net wat ik dacht. En ik als (ex)pensionhouder zou niet blij zijn met een toekomstige klant die al direct zo wantrouwig is. Misschien leest die zelfs mee op Bokt.

Anderzijds zou ik nooit een aanbetaling doen zonder contract, dan had ik een andere stal gezocht.

Psies, ik ging geen reserveringskosten uit de losse pols betalen, ik zou dan wel even iets op papier willen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:32

Ergens snap ik de TS wel, mijn situatie was iets anders, maar ik snap het gevoel wel.
In mijn situatie had ik al een box op m'n huidige stal, mijn merrie stond al 2 jaar in die box toen ik haar in liet slapen. Ik heb haar halverwege december in laten slapen en kreeg van m'n stalbaas een maand bedenktijd wat ik met m'n box wilde doen. De rest van de maand december heb ik gelaten voor wat het was, januari hoefde ik van stalbaas niet te betalen maar ik heb hem wel iets betaald voor de fijne zorgen rondom het inslapen van m'n merrie.
Begin januari heb ik hem laten weten dat ik op zoek ging naar een ander paard, dat ik dus vana f 1 feb weer stalgeld zou gaan betalen en dat ik binnen een half jaar een ander paard zou hebben. Mocht ik binnen die tijd toch geen paard gaan kopen, dan zou ik hem dat laten weten zodat hij m'n box eerder zou kunnen verhuren.
Ik heb m'n ruin uiteindelijk eind april gekocht en naar stal gehaald, in de tussenliggende maanden heeft er niemand in m'n stal gestaan omdat het mijn box was. Ik wilde er niemand in hebben, het was mijn box en ik betaalde er gewoon voor. Misschien een egoïstische reactie, maar ik betaalde elke maand genoeg en wilde zelf kunnen bepalen wanneer er een paard in zou komen.

Ik snap de TS dan wel dat ze het niet fijn vindt dat er een paard in 'haar box' staat omdat ze geld betaald heeft. Maar aan de andere kant is de helft van het stalgeld niet het volledige bedrag voor de box en dan kan je imo niet verwachten dat de stal leeg blijft. Als je dat wil, dan moet je het hele bedrag betalen vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:48

Nadia schreef:
Ergens snap ik de TS wel, mijn situatie was iets anders, maar ik snap het gevoel wel.
In mijn situatie had ik al een box op m'n huidige stal, mijn merrie stond al 2 jaar in die box toen ik haar in liet slapen. Ik heb haar halverwege december in laten slapen en kreeg van m'n stalbaas een maand bedenktijd wat ik met m'n box wilde doen. De rest van de maand december heb ik gelaten voor wat het was, januari hoefde ik van stalbaas niet te betalen maar ik heb hem wel iets betaald voor de fijne zorgen rondom het inslapen van m'n merrie.
Begin januari heb ik hem laten weten dat ik op zoek ging naar een ander paard, dat ik dus vana f 1 feb weer stalgeld zou gaan betalen en dat ik binnen een half jaar een ander paard zou hebben. Mocht ik binnen die tijd toch geen paard gaan kopen, dan zou ik hem dat laten weten zodat hij m'n box eerder zou kunnen verhuren.
Ik heb m'n ruin uiteindelijk eind april gekocht en naar stal gehaald, in de tussenliggende maanden heeft er niemand in m'n stal gestaan omdat het mijn box was. Ik wilde er niemand in hebben, het was mijn box en ik betaalde er gewoon voor. Misschien een egoïstische reactie, maar ik betaalde elke maand genoeg en wilde zelf kunnen bepalen wanneer er een paard in zou komen.

Ik snap de TS dan wel dat ze het niet fijn vindt dat er een paard in 'haar box' staat omdat ze geld betaald heeft. Maar aan de andere kant is de helft van het stalgeld niet het volledige bedrag voor de box en dan kan je imo niet verwachten dat de stal leeg blijft. Als je dat wil, dan moet je het hele bedrag betalen vind ik.

TS betaald reserverings kosten, geen boxhuur en ook geen volledig stalgeld.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:52

Ik zou reservering interpreteren alsin; als ik een box nodig heb kan ik daar per direct terecht. Niet dat die box al die tijd ongebruikt moet zijn. Zelfde geld gebruikt ze hem nu als wisselstal voor met uitmesten of een ander doel. Zolang er geen paard in staat als jij hem nodig hebt zou ik er niet zoveel achter zoeken.