Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Metellica schreef:Oke mijn mening is dat beweging de beste resultaten geeft mits het paard zelf aangeeeft dat hij wil lopen! Wil hij niet lopen omdat hij te veel pijn heeft het geen zin om hem door te trainen omdat je hem dan helemaal verpest. Maar zo gauw het paard niet kreupel is, vrolijk is, en zijn training lichamelijk goed oppakt is er niets aan de hand. Niet rijden/longeren in een te zware/harde bak, tuurlijk mag hij gek doen maar niet te lang eens moet het ophouden met de risico dat hij zichzelf overbelast. Het is wel een paard dus laat hem paard zijn maar trek hem op de rem mocht het voor hem te veel worden. Je moet je paard door en door kennen om te weten wat hij wel en niet aankan. Dat is best een zware klus omdat je soms weleens zonder te weten de grens overschrijt met de gevolgen van dien. Ik spreek uit ervaring en gelukkig word ik nog iedere dag goed beleid. Maar met deze zaken moet je toch een heel eind komen. En eens komt een dag dat het allemaal niet meer baten mag en wees dan gerust je hebt gedaan wat je kon en je altijd je best gedaan. Kijk goed naar je paard dat is al het halve werk.
Bravura schreef:Wat is de bedoeling van de eigenaar? Willen ze het paardje nog lang houden of is het rijden belangrijker?
Als ik was blijven rijden had ik deze twee al veel eerder weg kunnen brengen! (Beiden liepen niet kreupel, maar zogauw de laatst genoemde tekenen van pijn gaat vertonen door de artrose, is de keuze voor mij niet moeilijk want ik wil geen lijdensweg voor het dier)
dat is mij in iedergeval een keer vertelt.. dat wanneer een paard artrose heeft, je nog wel het paard anders op zijn hoeven kan laten staan zodat hij bepaalde delen niet te veel belast.
Kijk dat is nou weer zonde van zo'n paard! Als hij niet helemaal 100 % rad is zet hem dan weg of in de paddock! Mensen kijken gewoon niet goed naar hun paarden! Jammer is dat want het zou een onnodige lijdensweg voor hem besparen!
mijn paard zit lekker in haar vel, geniet van het leven, zoals verschillende bokkers zullen beamen die haar kennen en op haar gereden hebben. Als ik haar niet eerst rijdt breekt ze de stal af (keihard rondjes draaien/bokken) als ik met mijn andere paard weg ben. Da's ook niet goed voor de benen !