Rijden op paard met artrose

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:12

Lekkere typfoutewn van mij weer :S

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:16

Oke mijn mening is dat beweging de beste resultaten geeft mits het paard zelf aangeeeft dat hij wil lopen! Wil hij niet lopen omdat hij te veel pijn heeft het geen zin om hem door te trainen omdat je hem dan helemaal verpest. Maar zo gauw het paard niet kreupel is, vrolijk is, en zijn training lichamelijk goed oppakt is er niets aan de hand. Niet rijden/longeren in een te zware/harde bak, tuurlijk mag hij gek doen maar niet te lang eens moet het ophouden met de risico dat hij zichzelf overbelast. Het is wel een paard dus laat hem paard zijn maar trek hem op de rem mocht het voor hem te veel worden. Je moet je paard door en door kennen om te weten wat hij wel en niet aankan. Dat is best een zware klus omdat je soms weleens zonder te weten de grens overschrijt met de gevolgen van dien. Ik spreek uit ervaring en gelukkig word ik nog iedere dag goed beleid. Maar met deze zaken moet je toch een heel eind komen. En eens komt een dag dat het allemaal niet meer baten mag en wees dan gerust je hebt gedaan wat je kon en je altijd je best gedaan. Kijk goed naar je paard dat is al het halve werk.

Gringo_HS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:21

Metellica schreef:
Oke mijn mening is dat beweging de beste resultaten geeft mits het paard zelf aangeeeft dat hij wil lopen! Wil hij niet lopen omdat hij te veel pijn heeft het geen zin om hem door te trainen omdat je hem dan helemaal verpest. Maar zo gauw het paard niet kreupel is, vrolijk is, en zijn training lichamelijk goed oppakt is er niets aan de hand. Niet rijden/longeren in een te zware/harde bak, tuurlijk mag hij gek doen maar niet te lang eens moet het ophouden met de risico dat hij zichzelf overbelast. Het is wel een paard dus laat hem paard zijn maar trek hem op de rem mocht het voor hem te veel worden. Je moet je paard door en door kennen om te weten wat hij wel en niet aankan. Dat is best een zware klus omdat je soms weleens zonder te weten de grens overschrijt met de gevolgen van dien. Ik spreek uit ervaring en gelukkig word ik nog iedere dag goed beleid. Maar met deze zaken moet je toch een heel eind komen. En eens komt een dag dat het allemaal niet meer baten mag en wees dan gerust je hebt gedaan wat je kon en je altijd je best gedaan. Kijk goed naar je paard dat is al het halve werk.

Helemaal mee eens!!!! mooi geschreven metellica OK dan!

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:06

Oke maar hoe denken jullie dan over een paard met spat. De mijne heeft spat en heeft 1,5 jaar kreupel gestaan en opgegeven door iedereen. UIteindelijke uit pure wanhoop op primeval gezet. Mijn paard loopt weer en is absoluut niet kreupel meer. Ben weer gaan lessen en ook longeren gaat goed. HOe denken jullie hierover

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:40

Mijn paard staat ook op de primeval. Zo lang hij het daar goed op doet blijf ik het geven. En als hij het niet meer trekt en toch weer kreupel word dan is het helaas niet anders en zou ik een beslissing moeten maken. Zo lang je paard vrolijk is en lekker wil lopen zou ik zo door gaan.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:13

Ben het met metellica eens
Kijk naar je paard, alle paarden zijn anders, dus bij alle paarden zul je iets anders moeten vinden om te zorgen dat het zo min mogelijk achter uit gaat en om te zorgen dat je paard er lol in blijft hebben.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:52

Wat is de bedoeling van de eigenaar? Willen ze het paardje nog lang houden of is het rijden belangrijker? Mijn pony Maykel liep op zijn 21e stokkreupel (2 mnd). Daarna ging het wat beter. Aangezien ze bij mij minstens 30 mogen worden heb ik ervoor gekozen hem niet meer te rijden. Maykel werd bijna 32 jaar. Hij heeft vlak voor zijn dood nog flink lopen rennen, en dat terwijl hij 3 en 4 tjes op de foto's had. Hij heeft genoten van bijna 12 jaar oude dag. Onivia heeft ook slijtage. Zij is 12 jaar geleden met de VUT gegaan. Als ik was blijven rijden had ik deze twee al veel eerder weg kunnen brengen! (Beiden liepen niet kreupel, maar zogauw de laatst genoemde tekenen van pijn gaat vertonen door de artrose, is de keuze voor mij niet moeilijk want ik wil geen lijdensweg voor het dier) Verdrietig

Gringo_HS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:45

Bravura schreef:
Wat is de bedoeling van de eigenaar? Willen ze het paardje nog lang houden of is het rijden belangrijker?
Als ik was blijven rijden had ik deze twee al veel eerder weg kunnen brengen! (Beiden liepen niet kreupel, maar zogauw de laatst genoemde tekenen van pijn gaat vertonen door de artrose, is de keuze voor mij niet moeilijk want ik wil geen lijdensweg voor het dier) Verdrietig

Ik ben het best wel met je eens dat je geen lijdensweg voor je paard wil bezorgen. Maar een paard met atrose moet je vooral niet stil zetten. Daarbij als hij het aangeeft dat het pijn doet rij je zeker niet door. Mijn paard heeft op 2 benen viertjes en ook op die benen 2 drieen voor hoefcontrol. Hij krijgt primaval en loopt er goed op. Als ik merk dat het niet gaat ga ik zeker niet door. Daarbij moet je ook niet springen maar als je rustig recreatief rijd is er niets aan de hand.

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:36

artrose kan toch ook met speciaal beslag voor een deel ontlast worden? of zit ik er nou helemaal naast..? Verward dat is mij in iedergeval een keer vertelt.. dat wanneer een paard artrose heeft, je nog wel het paard anders op zijn hoeven kan laten staan zodat hij bepaalde delen niet te veel belast.

succes allemaal die dit ook hebben met hun paardje! Ach gut Vriendjes zijn?

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:57

Hahaha succes hebben we zeker! Knipoog

Maar er idd ook veel soorten beslag! Te veel om op te noemen. Maar die oude merrie van ons staat nu op lerenzooltjes met henneptouw en zo zijn er nog zoveel dingen. Met beslag kun je ook al veel doen. Maar ook hier geldt de regel, eens houd het op!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:07

Eens houdt het inderdaad op en dat kan heel plotseling zijn is mijn eigen ervaring. Let op signalen van je paard, als chagrijnig met opzadelen terwijl hij dat voorheen niet was, veel liggen en ook langer liggen dan normaal.

Een doffere vacht dan normaal kan een teken zijn dat je paard pijn heeft, maar dat verder niet door kreupelheid laat merken.

Echt, paarden willen graag door en geven niet snel aan dat het niet meer gaat. Onze taak is om dat zeer, zeer goed in de gaten te houden... onderschat arthrose niet, dat is zeer pijnlijk. Vraag maar eens aan een mens met arthrose...

Als je paard nog goed loopt, is het zaak om hem zo regelmatig mogelijk beweging te geven, liefst zo lang mogelijk overdag in ieder geval naar buiten. Warming up en cooling down is met een arthrosepatient nog belangrijker dan het eigenlijk altijd al is.

De bodem waarop hij werkt is ook erg belangrijk. Niet te hard en niet te oneffen. Ieder hobbeltje kan een pijnprikkel geven.

Zorg voor een zacht, warm en dik strobed, zodat zijn benen warm blijven.

Maar wees vooral realistisch.... en probeer de boel niet onnodig te rekken. Als het op is, is het op....

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:07

Ik denk dat je een verschil moet maken tussen paarden die kreupel lopen door de artrose en paarden die "gewoon" artrose hebben.

Mijn paardje heeft artrose maar heeft daar nog nooit 1 dag kreupel van gelopen. Ze heeft ook geen pijn (onderzocht middels pijnstillers) dus waarom zou ik haar niet doorrijden?

Als een paard beweging krijgt wordt de aanmaak van gewrichtsvloeistof gestimuleerd waardoor de gewrichten soepeler kunnen bewegen. Mijn inziens is het dus beter mijn paardje gedoseerd en regelmatig beweging te geven dan haar rust te geven waardoor de gewrichten opdrogen en de bewegingen dus pijnlijk gaan worden.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:09

Citaat:
Kijk goed naar je paard dat is al het halve werk.

Hier ben ik het 100% mee eens OK dan!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:16

Kijk, dat vind ik nu zo geweldig van Bokt en veel bokkers: er is altijd ruimte voor een andere mening en er wordt zelfs naar gevraagd. Het gaat bij velen niet om gelijk te krijgen maar om andermans meningen te horen en ervaruingen uit te wisselen!

Iemand hier op bokt had zo'n mooie quote daarover: iets met discussieren en gelijk krijgen.

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:16

Wat is primival? Bloos

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:04

www.primeval.nl dat is een voedingssulplement voor paarden met botaandoeningen zoals Artrose, Hoefkatrol, spat enz enz. Heel goed spul tenminste bij die van mij slaat het goed aan!

RosiePosie: Idd van dit soort topics houd ik wel van! Ik geef mijn mening en mijn ervaringen hoe ik omga met mijn paard met een '' probleem '' En ik kan er alleen maar mensen mee helpen toch?

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:38

Hai,

Ik lees alleen maar over atrose in de benen. Bij mijn paard is afgelopen vrijdag atrose in de 2 halswerfels ontdekt. Ik dacht ik kan niet meer rijden, wat ik overigens niet het belangerijkste vind, maar dat viel reuze mee. Mijn paard haar grootste probleem is spanning. Atrose paarden zijn over het algemeen zeer gespannen door de pijn. Door die pijn zetten ze hun spieren, waar dan ook, vast, waardoor ze hun werfels en gewrichten nog minder bewegen, wat resulteert in nog meer pijn en spanning. Ik heb mijn merrie nu op magnesium en vitamine B12 staan, waardoor ze rustiger wordt (dit is homeopatisch, dus geen doping, dus legaal). Om haar te helpen krijgt ze nu 2 weken ontsekingsremmers. Ik merkte gisteren duidelijk verschil met rijden, zoveel verschil, dat ik haar bijna zou overvragen. Misschien een tipje voor atrosepaardeneigenaren?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:41

Karel heeft ook artrose in allebei zijn voorbenen. In principe loopt hij elke dag. 4 dagen in de week onder de man en verder lekker in de paddock.
Hij wordt lichtdressuurmatig gereden en heeft hier totaal geen last van.

Na een buitenrit of als hij voor de kar heeft gestaan is hij de volgende dag altijd heel stijf. Dan wordt er 20 met hem gestapt, aan het halster of onder de man en dan trekt het goed bij.

Ik denk dat je gewoon moet kijken of hij het aankan en op de dagen dat hij wat minder is, ook wat minder doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:15

Mijn paard had ook arthrose. Ik heb gewoon doorgereden, ze was er niet kreupel op en toonde ook niet in haar doen en laten dat ze pijn had.
Toen ze 29 was zag ik heel snel verslechtering. In mei "scheurde" ik nog door de Drunense duinen, begin september heb ik haar naar de eeuwige weides gezonden.
Ik heb nooit medicijnen gegeven, aangezien het paard nooit pijn vertoonde, overmatig stijf was of iets van dien aard.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:05

Ik heb zelf arthrose. Ik moet blijven bewegen maar niet forceren, echt pijn is stoppen. Ik neem aan dat dat voor een paard hetzelfde is. Een paard kan natuurlijk niet zeggen dat het hem pijn doet, maar ze laten het echt wel merken, helaas lezen mensen de signalen vaak niet goed.

Hier op stal staat een 5-jarige, was regelmatig kreupel, dus foto's laten maken. Foto's zijn alleen van de voorbenen gemaakt. Op de foto's was op beide benen arthrose te zien op meerdere plekken, 1 been vrij ernstig. Ook was er aan beide benen OCD te zien. Ik vraag me dan ook af wat ze te zien gaan krijgen als het paard ook achter op de foto wordt gezet....
Paard heeft ontstekingsremmers gekregen en liep daarna weer rad. Hij wordt nu dus weer gewoon op dezelfde manier als voorheen doorgereden, iedere dag dressuurtraining dus en 1 a 2 keer longeren. Nog steeds is hij regelmatig kreupel. Hij heeft nog nooit stokkreupel gelopen, maar hij is zeker eens per maand niet helemaal rad..... Dat is dus wel een bord voor je kop hebben... Helemaal in paniek raken als hij weer wat heeft, maar daarna gewoon weer doorrijden.

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:45

Nou net wat je zegt Supertje dan heb je wel een mega plaat voor je kop! Bloos! Kijk dat is nou weer zonde van zo'n paard! Als hij niet helemaal 100 % rad is zet hem dan weg of in de paddock! Mensen kijken gewoon niet goed naar hun paarden! Jammer is dat want het zou een onnodige lijdensweg voor hem besparen!

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:47

Ik ben het absoluut met het bovenstaande eens. Mijn paard heeft vanaf 1999 atrose gehad en ik heb van alles nog met hem kunnen doen. Tot afgelopen februari en ik hem na 5 maanden dierenarts niet meer uit zijn stal kreeg. Ik kwam tot de wasplaats, maar dan liep ie daarna ook flink kreupel. Hij is uiteindelijk dan ook ingeslapen op een mooie leeftijd van 26......

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:52

kheb een stalgenoot die heeft een paard met artrose.. weet niet in welke schaal die zit, maar die rijd er nog wel elke dag mee. ze rijd alleen geen wedstrijden meer(ging als een speer de b uit tot er dus artrose werd geconstateerd en hij onzuiver bleef lopen)
een andere stalgenoot had eenpaard wat tijdens het springen steeds ging steigeren. met dressuur niets aan de hand. naekeken door de dierenarts, was iets met de kogel en ze was ingeschaald op 1 artrose.. 2 maanden later hadie weer hetzelfde en ze zit nu al tegen de 4 aan :S terwijl ze in feite alleen maar gestapt heeft en af en toe een btje draven. absoluut geen trainingen, nietgesprongen en toch ineens zware artrose.. vind het echt heel sneu voor haar

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:12

Ik kan me vinden in de antwoorden van Metellica en Lestria. Ik heb zelf een paard dat al 13 jaar arthrose heeft. Ik wist het voordat ze ingereden was, en heb daar dus heel haar leven rekening mee gehouden. Op 14 jarige leeftijd (10 jaar nadat diverse DA's haar opgegeven hadden) ging ze pas licht onregelmatig lopen in draf. Ze is toen op het break-over beslag gezet en loopt daar nu al 3 jaar goed op. 2 wkn geleden heb ik haar een Tildren kuur gegeven, om haar alle kansen te geven om het proces tot een halt te houden volgende week worden er opnieuw fotos gemaakt, en wederom over een 1/2 jaar, om te kijken of er rongenologische veranderingen zijn. Als die er zijn, krijgt ze acuut een nieuwe kuur Knipoog mijn paard zit lekker in haar vel, geniet van het leven, zoals verschillende bokkers zullen beamen die haar kennen en op haar gereden hebben. Als ik haar niet eerst rijdt breekt ze de stal af (keihard rondjes draaien/bokken) als ik met mijn andere paard weg ben. Da's ook niet goed voor de benen !
Ze is nu 17, rijden hoeft van mij niet, maar het is geen paard dat je gewoon in de wei kunt dumpen (ze staan minimaal 10uur per dag in de wei, en ze heeft een uitloopstal) ze moet bezig gehouden worden anders kwijnt ze weg. Ze heeft nog nooit pijnstillers gehad, en ik zou daar ook nooit aan beginnen met als doel te kunnen rijden. als het op een gegeven moment niet meer gaat dan koop ik een eigenwijze shet o.i.d. die haar de hele dag in de wei bezig houdt.

Paarden met arthrose kun je niet over 1 kam scheren, er zijn gradaties + het rongenlogisch beeld hoeft niet te kloppen met de werkelijkheid..het klinische beeld. Maar als je goed op je paard let, dan valt er met arthrose best te leven (althans in mijn geval) een goede hoefsmid is wel een 1e vereiste, zonder die persoon ben je nergens, die kan je paard maken of breken!

Tot nu toe (ik klop af) gaat het nog steeds goed, ze is goed voorwaards (lees: loopt te dribbelen) en schiet bij elk excuus weg in galop, waarbij ze ook "lekker" kan bokken...iets wat ze trouwens voordat ze het speciaal beslag had niet deed. En ja, het zijn pig-jumps ofwel blijdschaps bokjes, want op zulke momenten probeert ze er tussenuit te naaien- en zie een paard van 1.78cm maar eens tegen te houden, caploos door het bos, een van deze dagen blijf ik nog eens aan een tak hangen Haha!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:02

Mirk heeft artrose, en ik moet er ook erg omdenken. Stil zetten is niet goed voor hem. Ten eerste als ik hem los laat, in de bak, wei of wat dan ook, verongelukt hij zich geheid. Hij moet aan het werk gehouden worden. Longeren kan de artrose verergeren, evenals springen. Dat doe ik ook niet meer, alhoewel de DA gezegd heeft dat ik best door mag gaan met de dingen die ik voorheen ook deed (ik moest het zelf afwegen), doe ik dat bewust niet.

De 'moeilijke' dingen doe ik wel. Ik ben wat bezig met schouderbinnenwaarts en travers (gaat niet altijd even goed). Hij heeft het aan zijn voorbenen, dus hij moet proberen het gewicht naar achteren te brengen. Dat moet iedereen natuurlijk, maar voor hem is het van belang.

Ik ben van mening dat je een paard met artrose niet stil moet zetten. Zo word een paard stijf en stram, net als 'oude' mensen...