Stroom en honden vraag

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lay_D

Berichten: 3718
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Stroom en honden vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:55

Onze bijna pup af heeft als mini pup kennis gemaakt met het stroomdraad toen hij bij onze shet de wei in sprong, dat gaf hem alleen een gekrenkt ego.
2 weken geleden is hij door zijn onstuimigheid weer te dicht bij het draad geweest,nu met als gevolg dat onze bijna pup af van 50kg+ op ruim 2 meter van de weide weg blijft.

Nu hebben wij er ook een flinke klap op staan ivm een pony die voor de duivel niet bang is,maar zelfs zij gaf het na 1 keer op om nog eens door het lint te willen.

Moraal van het verhaal,ze zullen er vast niet meer aan overhouden dan een gekrenkte ego.

LWDaisy

Berichten: 4816
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:56

Ik ben eens met mijn voorhoofd tegen een stroomdraad geknald - dat deed écht niet goed :+
Met armen, benen, heupen, ... raak ik ook regelmatig een draad, dat is in ieder geval minder pijnlijk dan met je voorhoofd haha. Laatst kroop ik onder een draad door (te lui om hem open te hangen), en raakte de draad nog net mijn heup. Ik viel echt letterlijk om (natuurlijk in de modder), wat een klap was me dat!

Ik snap je bezorgdheid wel hoor. Onze vorige hond is ooit naar schaapjes willen gaan kijken, maar liep (gelukkig, waarschijnlijk) tegen een stroomdraad. Helaas voor haar was ze net gaan zwemmen en dus kleddernat, volgens mij maakte het dat alleen maar erger :+ Ze was er toen heel erg van onder de indruk, maar een uur later was ze dat alweer vergeten. Dit was wel een staffie die meer woog dan jouw hondje.

Ik weet niet hoeveel een hondje kan hebben qua stroom.. Hoe minder ze wegen, hoe harder het zal binnenkomen gok ik. Stroomapparaten werken via impulsen, dus normaal gezien zal jouw hond maar 1 klap krijgen, en het lijkt mij dat dat geen blijvende schade aanricht. Op onze vorige stalling liepen de kleine kindjes van de stalbaas altijd over de weien te struinen (vreselijk vond ik dat), en één van de kleuters heeft zich toen willen vasthouden aan een stroomdraad :+ Ik dacht "ik laat ze maar doen, zo leert ze dat ze van de weien moet weg blijven", ze liep ook echt tussen de paarden enzo, vond ik levensgevaarlijk. Ze zal maar eens een schop krijgen.. Kind was er van onder de indruk, maar mankeerde niks :)

superpony
Berichten: 25404
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stroom en honden vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 21:49

Ik zit al mn hele leven 45+ jr tussen de paarden en heb echt een gruwelijke hekel aan stroom.

Natuurlijk raak je het weleens, maar ik maak echt rare bewegingen om het te voorkomen. maar zoals deze klap heb ik echt nog niet eerder gehad.
En een iets te sterk apparaat en goed nieuw koord, dus zal wel optimaal werken denk ik zo.

Ik vind hondjes van 9kg ook wat licht voor een zware klap. Mijn Border Collie van 20kg sprong er zo tussendoor.

Ons hele terrein is zo afgezet, want de paarden lopen op een stukje tuin overal.

De hondjes hebben nu nog een eigen speelwei, omdat we een bouwput hebben. Die is alleen gaas afgezet. Maar soms lopen ze gewoon wel mee en rond.

Op de hei was iets afgezet met stroom en ging het teefje er een keer door en durfde inderdaad niet terug.
Maar ze zijn echt ontzettend snel en wild met zn 2en, dus denk dat ze het echt wel een paar keer gaan raken.

Ik had naar de honden apparaten gekeken en die geven minder af, dus vandaar dat ik me begon af te vragen tot hoever het veilig is voor lichte dieren.

En nee, een kind gaat er ook niet dood aan, maar het is niet gemaakt om aan te raken en feitelijk gaan ze er ook vanuit dat je kleine kinderen bij je houdt en niet alleen bij het stroom laat denk ik.

_maaike_D

Berichten: 1200
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: *op de mesthoop*

Re: Stroom en honden vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:50

Mijn hond (jong, en een kilo of 15) heb ik uren lang kunnen zoeken toen hij in de stroomdraad kwam. Zo geschrokken... en in vliegende vaart het terrein af. Had wel aangereden kunnen worden.
Daar dus wel even op letten. Uiteraard maar 1x gebeurt en nu ontzag voor de draden

superpony
Berichten: 25404
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 00:56

_maaike_D schreef:
Mijn hond (jong, en een kilo of 15) heb ik uren lang kunnen zoeken toen hij in de stroomdraad kwam. Zo geschrokken... en in vliegende vaart het terrein af. Had wel aangereden kunnen worden.
Daar dus wel even op letten. Uiteraard maar 1x gebeurt en nu ontzag voor de draden
Ja

Ja, dat zei ik al. Dat kan niet bij ons. Alles zit potdicht met gaas.

Het lage draad zit alleen aan de buitenrand voor de varkens. Wei kunnen ze gewoon onderdoor.