Moestuingewassen voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Re: Moestuingewassen voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 13:14

Graan op kleine schaal zie ik wel zitten als ik gewoon het voedergraan kan zaaien. Ik koop een zak ongeplet graan, zaai breedwerpig en voeder de rest aan mijn paarden.
( 12 u geweekt graan, daar zijn ze dol op. Ik stam nog uit de tijd dat we de renpaarden 2 x per dag een volle emmer granen voederden en ze wonnen er de koers mee - soms toch. Zo vreselijk ongezond zal het wel niet zijn; als je niet overdrijft.)

Aangezien mijn moestuin aan mijn paddock grenst, zou ik ze in het najaar beetje bij beetje get onvolwassen graan kunnen laten afgrazen.

Kan je voedergraan zaaien in juli of augustus?
Zal het nog opgroeien?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:20

Ik ben ook geen fan van granen voeren.
Maar het ligt ook aan je paarden, en wat je er mee doet.

Granen werden vroeger volop gevoerd aan trekpaarden die hele dagen op het land moesten werken, en die op andere manieren volop aan het werk waren, 12 uur per dag. Dat is niet geheel ongevaarlijk. Daar komt de term maandagziekte ook vandaan; op zondag doorvoeren terwijl het dier stil staat.
Granen kunnen handig zijn voor paarden die flink aan het werk staan, in de topsport of gewoon lange dagen in beweging. Maar dan moet je wel weten wanneer en hoe veel je voert. Dat komt best nauw.
Dagelijks granen geven aan een paard dat niet dagelijks hard werkt is eigenlijk niet ideaal. Daarom wordt het steeds vaker uit de standaard brokken gehaald en is er steeds meer voer graanvrij.
Ons trekpaard kreeg direct dikke benen en een dikke koker van voer met veel granen. Vooral koudbloedrassen zijn erg gevoelig daarvoor.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 14:26

8nnemiek schreef:
Maar het ligt ook aan je paarden, en wat je er mee doet.
.

Hier ben ik het dus mee eens.