Vliegen frontriem zonder halster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Vliegen frontriem zonder halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 23:15

Mijn ervaring met maskers is niet positief en daarom wil ik er geen :) ik denk dat een klein stukje klittenband eerder loslaat dan het dubbellaagse van een masker. Maar dat ga ik ook zeker testen

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 23:35

Een masker (en dan vooral die Shires) trekken veel makkelijker stuk dan dat stevige stof waar zo'n vliegenfrontriem mee vast zit. Ik durf mijn paard 24/7 buiten te zetten met haar shires masker, maar geen haar op mijn hoofd die denkt om er zo'n frontriem aan te knopen.

Heb je ook al naar lycra maskers gekeken? Soepele rekbare stof waardoor die mooi aansluit, maar ook makkelijk af gaat mocht er wat gebeuren.
https://www.minihorseshop.nl/mhs-vliegenmasker-lycra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 23:39

Sintara schreef:
Mijn ervaring met maskers is niet positief en daarom wil ik er geen :) ik denk dat een klein stukje klittenband eerder loslaat dan het dubbellaagse van een masker. Maar dat ga ik ook zeker testen

Ik denk dat jij je daar enorm in vergist. Deze vliegenfrontriem laat juist niet snel los. Een masker zoals shires of lemieux is zo open. Of de stof trekt direct stuk dus ze zitten nooit vast.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 23:40

Sintara schreef:
Over het oog? Maar dan zit hij toch los en valt hij af?

Het klittenband gedeelte zit dan gewoon netjes aan. Maar paard schuurt dan vanaf achter de oren langs zijn bezems zijn hoofd omhoog. Dus dan gaat dat ding gewoon los. En soms doet ie dat maar half en hangt ie dus half over zijn hoofd. Dat zit dan best strak want zo hoort ie niet te zitten. En dan zittie in zn oog.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 00:02

Hutcherson schreef:
Het klittenband gedeelte zit dan gewoon netjes aan. Maar paard schuurt dan vanaf achter de oren langs zijn bezems zijn hoofd omhoog. Dus dan gaat dat ding gewoon los. En soms doet ie dat maar half en hangt ie dus half over zijn hoofd. Dat zit dan best strak want zo hoort ie niet te zitten. En dan zittie in zn oog.

Ok dat vind ik wel weer eng. Ik heb hem al besteld dus ik ga kijken hoe of wat.. Ik zou het niet ok vinden als het klittenband zoveel kracht houdt. In dat geval gaat hij terug.

Maar ik ga het eerst zelf even testen, kijken hoe het werkt.

Een masker komt er echt niet in hoe mooi ze er ook uit kunnen zien. Ik vind de sluitingen veel te stevig en heb er best wat ongelukken mee gezien. Als je de hele dag toezicht hebt op je paard gaat dat misschien nog, als je hem 's nachts afdoet. Maar die omstandigheden heb ik niet

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:55

De maskers van nu en een paar jaar geleden kan je niet meer vergelijken. Die zijn zo ver door ontwikkeld om zo comfortabel en veilig mogelijk te zijn.
Die sliertjes dingen gaan dus echt niet af en gaan al helemaal niet makkelijk los of stuk.
Ik ben wel nieuwsgierig naar je bevindingen straks!

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:58

_Ekenna schreef:
Bij mijn bijrijdpaard blijft ie niet zitten. De laatste keer is er een stuk van z’n voorpluk in mee gevlochten, weet eigenlijk niet of hij toen wel bleef zitten..

Yep, toen bleef ie zitten!
Rahmi krijgt echt overal plekken van, ook van de vliegenmaskers. Op de vorige stal hadden meerdere paarden ze en stonden ze allemaal 24/7 ermee buiten. Als ie dan onder de kin hing, was er altijd wel iemand die het dan weer goed deed. Nu sta ik op een kleinere stal en zijn er niet zoveel mensen. Hij hing steeds onder z’n kin, keertje gevlochten in z’n voorpluk en toen bleef het wel zitten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:13

Wij hebben drie soorten maskers in gebruik nu:
- Shires zonder oren (kopstukje) en zonder neusflap. Ik zag zondag een van de pony’s daarmee gapen en hoorde het klittenband losgaan.
- Cashel Crusader met neusflap, zonder oren. Pony krijgt ‘m met rollen in de wei wel eens af. De sluiting is dubbel, maar heeft ook elastiek en rekt dus mee
- Rambo masker die waarschijnlijk ooit bij een deken hoorde. 1 flap klittenband die niet enorm goed plakt.

Die frontriemen zou ik juist eng vinden, als paard met een achterbeen achter een oor krabt en net verkeerd mikt, blijft ie zo hangen. Of er moet een soort veiligheidssluiting op zitten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:50

Mijn ervaring met de frontriem is ook dat ie draait, dus ben benieuwd of die twee touwtjes ervoor voldoende helpen dat te voorkomen.
Afbeelding

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:59

Die twee touwtjes aan de voorkant zorgen er niet voor dat ie niet draait. Ik heb die ook. Maar stukje meevlechten in de voorpluk werkt bij ons prima.

Ik noem het altijd z’n disconetje, heb er ook eentje met veel verschillende kleurtjes.

Maar bij Rahmi dus zo gevlochten en dat blijft zitten.
Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 14:58

Ik krijg hem morgen binnen, ben heel benieuwd. Ik heb diegene met het klittenbandje als sluiting gekocht, en de touwtjes tussen de oren.

Wel apart dat bij jou de shires kap al open ging van gapen Hillary. Dat is wel echt anders dan wat ik ken inderdaad..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:41

Hij ging niet compleet los, maar je zag wel dat ie losser zat na het gapen.
Ben benieuwd hoe de touwtjes met de extra touwtjes tussen de oren bevallen.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:48

Met die shires van mij trek ik wel eens bijna af als mevrouw besluit de andere kant op te gaan en ik het halster al af heb.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 10:24

Ik heb hem binnen! Het gedeelte bij de oren zit goed, maar de band om het hoofd was veel te lang. Er zat geen klittenband tegenover elkaar op de plek waar het dicht moet, dus mams is er een stukje af aan het halen :P

Ik heb hem wel een tijdje om gedaan met halster gisteren en ze was er duidelijk blij mee. De eerste keer dat ze expres ermee zwiepte moest ze er even over nadenken en thats it. Ook naar vliegen op haar zij beet ze niet maar zwiepte er terloops wat slierten naar. Profi vliegenmepper!

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:34

Slim dat mee vlechten haha _/-\o_ Bij mijn paard zat ie ook altijd om zijn nek ipv voor zijn ogen. Ik vond het ondingen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:45

Lizz schreef:
Dandelion2 schreef:
[ [url=m/TO7Ojn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze is anders, die hebben wij ook gehad.
Hier zit tussen de oren geen extra touwtjes, die zorgen er voor dat hij beter blijft zitten.

Ik heb ook met die touwtjes tussen de oren en elke ochtend heeft ze weer een baard ipv een frontriem. Dus dat zegt niets. Mijn merrie rolt en schuurt dan uitgebreid dr hoofd. Dat blijft niet zitten.

Ik gebruik hem alleen voor de momenten dat er veel regen is en weinig zon.

Ik gebruik vliegen maskers. Die blijven wel zitten en heb ik gewoon dag en nacht om.

Wat je ook nog kunt doen is een safety halster met daaraan vliegen frontriem. Deie halsters gaan open als ze er mee vast komen te zitten. Ik gebruik die op dagen met regen/zon. En blijft beter zitten dan zo'n vliegen kopstuk als hierboven.

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 10:46

Dat is optie twee inderdaad, een veiligheids halster met vliegen frontriem

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:25

ik gebruik tegenwoordig een weidehalster, zoek daar even op, bv bij ruiterhart.nl
Daar maak ik vliegenfrontriem aan, met 2 sliertjes zet ik dat vast aan het kopstuk, zodat het niet omlaag zakt. Klittenband laat los als ze vast komen. Is echt een simpel ding. Ik heb er 2, spoel ze om de 5 dagen uit, zodat er geen vieze sliertjes in de ogen komen

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 23:39

Het gaat heel goed. Vanochtend had ze hem af en heeft iemand hem opnieuw opgedaan, maar 's avonds had ze hem nog gewoon op. Ik ben er blij mee! *\o/*

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 00:36

Die Sliertjes van de foto uit het eerste bericht had ik ook gekocht voor mijn paard, omdat ie zijn vliegenkap steeds kwijtraakt.
Wij stonden erbij en we keken ernaar..... meneer dartelde even in het rond, maakte en paar huppels en dat ding zat onderste boven. Binnen nog geen 3 minuten.

Hij deed niet eens een poging om hem bewust van zijn hoofd af te krijgen, maar het bleef gewoon niet zitten.

Het zal wel met de beweeglijkheid van je paard te maken hebben, of die sliertjes een succes zijn of niet.

Vliegenkap blijft ook niet zitten, vandaag eens geprobeerd met elastiekjes aan zijn manen vastgezet, helaas. Is hooguit een paar uur blijven zitten.

Vastvlechten in zijn manen durf ik niet, lijkt me gevaarlijk.

Ik hoop dat paardlief het nog eens doorkrijgt dat ie een beetje voorzichtig moet zijn als ie vliegenwerende hoofdbedekking draagt. Hij is altijd erg blij als hij zijn kap op krijgt.....