Opstarten Paddock Paradise

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:36

Hier ervaring met het staan in een paddock van 30*40 met daarbij nog 2500 M2 weiland er omheen.
Drie grote pony's en n shetlander. Maar met n flinke dominantie pony ben je goed de Sjaak!

Sta nu op n stal met n track van 50 meter, een paddock zo groot als n rij bak en n track van 100 meter. Vier paarden totaal.
Met n hectare wei erbij.

Verademing

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:57

Caily schreef:
Ik vind 1000 meter track (1km) per hectare (10.000m2) een mooie richtlijn. Ik heb te maken met 2 locaties met deze afmetingen ongeveer, en zou er gevoelsmatig echt maximaal 10 paarden op willen hebben. Absoluut niet meer.

Dus 1000 meter track op 10.000m2 met 10 paarden.

Los van dat, uitmesten doe jij zeg je. Heb je een team van mensen om je heen? Zeker in de opstart fase heb je geen geld voor personeel. 2 paarden mesten meer dan 1 kruiwagen per 24 uur. Dat betekent met 20 paard dus zeker 12 kruiwagens stront, elke dag weer. Dan nog hooi geven , water geven, eventueel bijvoeren, reparaties, weide onderhoud etc. Er zijn natuurlijk oplossingen te bedenken, maar wel iets om je bewust van te zijn.

Ik was even aan het mee/bijlezen.

Ik wil over dat mesten even inhaken..

Ik heb 2 grote ponys, koudbloeden en 1 shet. Per 24 uur heb ik een halve kruiwagen ongeveer. Dus zoveel mest voor 2 paarden, daar zou ik niet zo strak op kijken :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:00

wilmatj schreef:
Ik heb 2 grote ponys, koudbloeden en 1 shet. Per 24 uur heb ik een halve kruiwagen ongeveer. Dus zoveel mest voor 2 paarden, daar zou ik niet zo strak op kijken :D

Hoe dan? :wow:
Hier een halve kruiwagen per dag voor 2 shetjes zonder stalbedekking. Paard kom ik toch ook op 0.5-0.75 kruiwagen per paard per dag uit.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:08

Poekkie schreef:
wilmatj schreef:

Hoe dan? :wow:
Hier een halve kruiwagen per dag voor 2 shetjes zonder stalbedekking. Paard kom ik toch ook op 0.5-0.75 kruiwagen per paard per dag uit.

Zo verschillend is het dan toch per paard. Mijne staan 24/7 buiten. Ook geen stalbedekking dus. maar ik heb echt veel als er meer dan een halve kruiwagen ligt :Y)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:10

Ik heb een track van dik 400 meter + grote paddock + 4 weilanden en een poel op een stuk grond van zo’n 10 000m2. Ik heb er 3 D-pony’s op lopen en dat is naar mijn mening meer dan genoeg. Ik heb bijna 1 grote groene kruiwagen mest per dag, exclusief de mest van de weides. En dat is ook zonder stalbedekking en 24/7 buiten staan. Ik denk 1/4 groene kruiwagen per pony per dag en dat komt wel wat overeen met wat hierboven genoemd wordt.

Het hangt er enorm van af of je gras wilt overhouden of je echt alles wilt inrichten als paddock paradise met bosjes van bomen/eetbare haag/andere eetbare planten, een heuvel en een poel etc. (Doen wij ook gefaseerd komende jaren, maar we houden dan nog steeds genoeg weiland over omdat we maar 3 pony’s hebben en dus geen track van 1000m nodig hebben)

Bij mij kunnen de paarden 4-6u/dag op de wei vanaf de lente tot de late herfst, maar dat kan natuurlijk niet als je meer paarden per m2 wilt zetten. Er zijn genoeg paarden die niet op het gras mogen, daarvoor is een andere indeling dan wel beter. Maar vergeet op je stuk ook geen rekening te houden met een plek voor een longeercirkel/rijbak oid waar de paarden niet 24/7 op kunnen zodat de bodem gelijk blijft om in te kunnen werken. Daar verlies je ook ruimte mee.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:32

Ambros_2020 schreef:
@moonlight in welke regio zit jij? Ik zat nm ook nog aan Zeeland te denken. Woon zelf in het Rijnmond gebied en wil hier echt weg. Mede omdat ik de paarden gewoon heel erg graag anders wil huisvesten. Vind die dichte stallen maar niks

Venray Noord-Limburg
Met de Peelbergen in Kronenberg(Sevenum) op 20 minuten afstand rijden
Heijligers in Asten op 30 minuten afstand rijden
Als bekendste wedstrijdlocaties in de regio.

Dus voor de amateur wedstrijdruiter veel mogelijkheden om wedstrijden te starten als ze dat willen. Hoofdzakelijk veel springwedstrijden, maar ook regelmatig een dressuurwedstrijd, 3 eventing terreinen in de buurt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:44

wilmatj schreef:

B-)

Wat voor kruiwagen heb jij? Ik heb 2 kleine paarden staan en die mesten ruimschoots een 100L kruiwagen vol per dag. Ze staan op onbeperkt hooi.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:51

Wat betreft het paddock-paradise systeem, je moet niet enkel kijken naar hoe groot de track is, of hoeveel vierkante meter je per paard hebt. (tuurlijk is een track wel belangrijk voor je PP, anders is het geen PP) maar wat je wilt is dat met de hoeveelheid paarden ze allemaal de ruimte/rust hebben om te kunnen eten en schuilen. dus stel, je hebt 2 km track, maar een schuilstal van zeg: 3x5 dan kunnen daar leuk eens 3/4 paarden staan, afhankelijk van hoe de opening is. maar meer ook niet.

Hoe klef ze zijn maakt een verschil, mijn 4-tal kon met gemak op 1,5 meter breed staan te eten, gewoon lepeltje lepeltje. Maar als je dat niet hebt, dan moet je daar echt rekening mee houden.
(ik had overigens meerdere voerplekken, maar samen is het zo gezellig :+ )
Ik zou, inclusief schuilstallen etc. niet meer als 10 paarden per "groep" willen hebben.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:53

Ir111 schreef:
wilmatj schreef:

B-)

Wat voor kruiwagen heb jij? Ik heb 2 kleine paarden staan en die mesten ruimschoots een 100L kruiwagen vol per dag. Ze staan op onbeperkt hooi.

Vraag is niet aan mij gesteld, maar ik heb zo’n groene van 160liter elke dag 3/4 vol met 3 D-pony’s.

Ir111

Re: Opstarten Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:59

Haha, ik zie dat het formaat kruiwagen wel relevant is in dit gesprek. :D Wij hebben met 2 paarden zo'n 125 liter schat ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:02

Dat is trouwens wel een ding. Wij hebben wel ruimte overgehouden voor nu een gewoon weitje en een kleiner weitje, maar daar komen ze dus maar een uurtje per dag op om te snacken en voor het mentale idee dat ze gras zien en mogen.
Verder zijn we aan het aanplanten en hebben dus geinvesteerd in droge ligplekken en paden.

De meeste gehoorde klacht is dat paarden die 24/7 buiten lopen in de blub staan en dat wil ik niet. Hier en daar op de stukken zwarte grond is dat zo dan, maar met voldoende droge plekken neem ik dat voor lief.

En wat hierboven ook wordt gezegd en ik hiervoor al zei; Ik heb alleen mn eigen paarden. Als er iets is, is het mijn probleem. Ze lopen altijd samen, dus geen grote veranderingen in samenstelling, tenzij.........

Ik heb op stallen gewerkt en op stallen lesgegeven en dan is het samen voegen van pension paarden voor velen een probleem. Helemaal als iemand per se zo een plek wil en het paard er totaal niet bij past, niet goed sociaal is en het ook niet wil wennen.

Met een stabiele kudde kan heel veel. Maar met 25 vreemde paarden en wisseling die je altijd krijgt is het echt wel een dingetje.
Zelfs als je dan 2ha of meer hebt, blijven er kleine weitjes over waar ze samen op moeten als je de rest inricht als pad, paddock, heuveltje, bomen etc etc.

Ik heb voor 5 ( 4,5 4x d maat 1x shet ) 3, soms 4 kruiwagen van 90 liter. Staan op onbeperkt hooi en 1 uur gras.
Had een keer een verpakte baal uit nood en dat aten ze echt niet. Toen had ik nog maar1 a 2 kruiwagens, dus zoveel verschil zo snel in wat je voert.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 18:14

Als je beperkt hooi voert is je hoeveelheid mest ook beperkt. Dus ja, zo weinig mest kan wel. Mijn merrie heeft met de bevalling pas haar darmen in de dag daarvoor leeg geschoten en niet gegeten. Dat was 36 uur lang geen mest :D het kan dus best, zo weinig. Of je het moet willen is iets anders...

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 18:41

Lastig lastig..

Ik vind je idee echt heel mooi, en ik als fanatieke ruiter die haar paarden wél op een goede manier 24/7 buiten wil hebben, zou ik hier heel erg blij van worden. Nu woon ik totaal niet in jouw regio en heb ik de paarden aan huis, maar bij wijze van.

Wel denk ik dat je kwa kosten zo veel moet vragen om rond te kunnen komen, dat het niet haalbaar is. Je moet dan óf heel veel paarden op een klein stukje gaan houden, óf je moet een belachelijk hoge prijs gaan vragen. Ik heb een kudde van 2 rijpaarden en 2 mini's op een PP van 4000m2 (en dan nog een apart stuk extra land van ook nog eens 4000m2), en ik zou daar echt niet nog veel meer paarden bij zetten, hooguit 1 of 2, anders is je track binnen no-time een vertrapte modderbende en is het gewoon veel te klein voor het aantal paarden.

Op de pensionstal waar ik stond voordat ik de paarden aan huis kreeg stonden er 15 op 5000m2 en dat was echt not done. Dat kon gewoon niet, maar dat moest wel om uit de kosten te komen... Er komen gewoon ongelukken van en je bodem gaat het niet houden.

Ambros_2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 19:10

@BrittS, dat is het nu precies. Ik wil heeeeeel graag m'n paarden op een andere manier houden. In het Rijnmond gebied is het "normaal" om ze op stal te houden. Maar echt werkelijk waar, elke dag als ik de stallen sluit, voel ik me zoooo schuldig! Ze hebben toegestaan dat we op ze mogen rijden en vervolgens sluit ik ze weer op!!! Vreselijk. Nu ik de beslissing heb genomen sowieso de Randstad uit te gaan verhuizen, ben ik gaan kijken hoe en waar ik ze anders kan houden, en het is gewoon vreselijk lastig iets te vinden waar ze 24/7 goed buiten kunnen, maar ik wel gewoon met ze kan trainen. Mijn dochter en ikzelf zijn wedstrijd gericht, vooral m'n dochter, maar we willen onze beesten toch anders houden dan op stal. Dus ben ik gaan kijken of ik zelf wat kon gaan doen, maar het is denk ik bijna niet haalbaar... Hoe graag ik het ook wil, ik ben bang dat het dan een te groot kostenplaatje wordt.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:16

Kijk ook naar de grondsoort. In Zeeland zware klei, dat wordt in de winter een bende. Zelf 12 paarden op zeven hectare, ook zware klei, die kunnen/mogen ook niet op de wei in de winter. Wil je dit wel mogelijk maken dan hangt daar een flink prijskaartje aan.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:20

Caily schreef:
Ik vind 1000 meter track (1km) per hectare (10.000m2) een mooie richtlijn. Ik heb te maken met 2 locaties met deze afmetingen ongeveer, en zou er gevoelsmatig echt maximaal 10 paarden op willen hebben. Absoluut niet meer.

Los van dat, uitmesten doe jij zeg je. Heb je een team van mensen om je heen? Zeker in de opstart fase heb je geen geld voor personeel. 2 paarden mesten meer dan 1 kruiwagen per 24 uur. Dat betekent met 20 paard dus zeker 12 kruiwagens stront, elke dag weer. Dan nog hooi geven , water geven, eventueel bijvoeren, reparaties, weide onderhoud etc. Er zijn natuurlijk oplossingen te bedenken, maar wel iets om je bewust van te zijn.

Ik weet niet hoeveel die van jou poepen das wel heel veel. Wij zijn met 2 shets en 3 paarden 3 kleine kruiwagens op een dag.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:35

lianne484 schreef:
Caily schreef:

Ik weet niet hoeveel die van jou poepen das wel heel veel. Wij zijn met 2 shets en 3 paarden 3 kleine kruiwagens op een dag.

2 paarden is een dikke kruiwagen in haar post.
In jou post heb je voor +/- 4 paarden 3 kleine kruiwagens. En dus een 15 kleine kruiwagens voor 20 paarden.
Jullie zeggen hetzelfde hoor :)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:43

Ik heb een paar jaar lang een paardenpension gehad op een soort van pp, in de Noordoostpolder. 25 paarden, met eigenaren die recreatief reden en ook altijd wel een paar pensioenpaarden.
Ik heb op een gegeven moment de groep in tweeën gesplitst omdat mijn eigen ruin veel moeite had met het accepteren van nieuwe paarden in de groep. Met 2 groepen kon ik de onrust van nieuwe paarden verdelen. Je zou zo ook meer op de voederbehoefte in kunnen spelen.
Ik voerde geen krachtvoer, alleen hooi in porties en voor tussendoor stro. Ik had geen moeite klanten te trekken.
25 paarden levert véél mest op, dat is niet leuk om dat elke dag weer alleen te moeten uitmesten. 365 dagen per jaar hè. Ook slecht voor je gezondheid. Wij hebben elektrische kruiwagens aangeschaft, en dan nog blijft het zwaar.
Er wordt in dit topic wel heel veel ruimte per paard aangeraden. 8 paarden in een rijbak ziet er toch anders uit dan 8 paarden verspreid over paden en kleinere paddocks van hetzelfde oppervlak. Ze kunnen meer lopen, hebben meer afwisseling. Wel moet je goed rekening houden met het aantal voerplekken, schuilstallen, de breedte van je paden etc.
Als ik jou was zou ik eens gaan kijken bij een aantal professionele stallen met pp's. Om te kijken naar hun oplossingen, prijs, wat het werk inhoudt etc.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:51

Ambros_2020 schreef:
@BrittS, dat is het nu precies. Ik wil heeeeeel graag m'n paarden op een andere manier houden. In het Rijnmond gebied is het "normaal" om ze op stal te houden. Maar echt werkelijk waar, elke dag als ik de stallen sluit, voel ik me zoooo schuldig! Ze hebben toegestaan dat we op ze mogen rijden en vervolgens sluit ik ze weer op!!! Vreselijk. Nu ik de beslissing heb genomen sowieso de Randstad uit te gaan verhuizen, ben ik gaan kijken hoe en waar ik ze anders kan houden, en het is gewoon vreselijk lastig iets te vinden waar ze 24/7 goed buiten kunnen, maar ik wel gewoon met ze kan trainen. Mijn dochter en ikzelf zijn wedstrijd gericht, vooral m'n dochter, maar we willen onze beesten toch anders houden dan op stal. Dus ben ik gaan kijken of ik zelf wat kon gaan doen, maar het is denk ik bijna niet haalbaar... Hoe graag ik het ook wil, ik ben bang dat het dan een te groot kostenplaatje wordt.

Maar zou je er van moeten gaan leven of is het ook leuk als je PP gewoon hobby is en je daarvan bv je eigen paarden van kan onderhouden.

Want dan kun je op die plek wat minder paarden houden.

Of iets er tussen in. Dat je echt grote boxen neerzet met een uitloop eraan waar ze dan in de nacht in staan.

Mijn oude paard heeft een half op deze stal gestaan :https://www.facebook.com/Koggehoeven/
Ik vind die serre stal echt heel mooi en is verdeelt in 2 stukken.
Buiten is een zandpaddock en is er voor de zomer maanden weiland. Of de track al af is weet ik niet mijn paard overleed na een half jaar.
Maar wellicht heb je er iets aan om iedeen op te doen.
Er was geen bak maar dat is altijd te realiseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:01

Als je zoiets wilt zou ik je adviseren om eerst je eigen paarden in eigen beheer zo te huisvesten eventueel met 1 of 2 pensionklanten om er achter te komen hoeveel werk het is, hoeveel stront het is, wat je met zoveel stront gaat doen (opslag) en wat het allemaal daadwerkelijk kost. Ook bij het onderhoud van een pp komt echt heel veel kijken.
Anders is ergens een tijdje helpen of meekijken met de verzorging en praktische zaken zeker een goede tip.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:06

Humpiedumpie schreef:
Als je zoiets wilt zou ik je adviseren om eerst je eigen paarden in eigen beheer zo te huisvesten eventueel met 1 of 2 pensionklanten om er achter te komen hoeveel werk het is, hoeveel stront het is, wat je met zoveel stront gaat doen (opslag) en wat het allemaal daadwerkelijk kost. Ook bij het onderhoud van een pp komt echt heel veel kijken.
Anders is ergens een tijdje helpen of meekijken met de verzorging en praktische zaken zeker een goede tip.

Niet alleen dat...maar ook kun je omgaan met de pensionklanten.
Dat is toch wel een vak apart. Ik zou het niet kunnen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:11

Ambros_2020 schreef:

Ik had precies hetzelfde. Niets paste bij mijn wensen en dus de knoop doorgehakt en vanuit Noord-Holland naar de Veluwe verhuisd. Het idee was om een aantal pensionklanten erbij te gaan houden zodat mijn eigen paarden ''gratis'' zouden staan, maar het bleek gewoon totaal niet haalbaar.. heb nu wel een hele mooie plek haha, maar zonder pensionklanten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:15

[VSW] Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Misschien heb je wat aan mijn topic? Wij komen ook niet aan sommige hun M2 berekeningen hier, nu is een track wel anders qua ruimte denk ik.

Als je eens langs wil komen om te kijken ben je welkom hoor!

Ambros_2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 20:35

@ruitje super lief, dank je wel! Ik zou dat wel graag willen om een idee op te doen. De pp van die vriendin ken ik al, dus ik zou graag iets anders willen bewonderen! Ik stuur je zo een pb

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:45