Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Caily schreef:Ik vind 1000 meter track (1km) per hectare (10.000m2) een mooie richtlijn. Ik heb te maken met 2 locaties met deze afmetingen ongeveer, en zou er gevoelsmatig echt maximaal 10 paarden op willen hebben. Absoluut niet meer.
Dus 1000 meter track op 10.000m2 met 10 paarden.
Los van dat, uitmesten doe jij zeg je. Heb je een team van mensen om je heen? Zeker in de opstart fase heb je geen geld voor personeel. 2 paarden mesten meer dan 1 kruiwagen per 24 uur. Dat betekent met 20 paard dus zeker 12 kruiwagens stront, elke dag weer. Dan nog hooi geven , water geven, eventueel bijvoeren, reparaties, weide onderhoud etc. Er zijn natuurlijk oplossingen te bedenken, maar wel iets om je bewust van te zijn.
wilmatj schreef:Ik heb 2 grote ponys, koudbloeden en 1 shet. Per 24 uur heb ik een halve kruiwagen ongeveer. Dus zoveel mest voor 2 paarden, daar zou ik niet zo strak op kijken
Poekkie schreef:wilmatj schreef:Ik heb 2 grote ponys, koudbloeden en 1 shet. Per 24 uur heb ik een halve kruiwagen ongeveer. Dus zoveel mest voor 2 paarden, daar zou ik niet zo strak op kijken
Hoe dan?![]()
Hier een halve kruiwagen per dag voor 2 shetjes zonder stalbedekking. Paard kom ik toch ook op 0.5-0.75 kruiwagen per paard per dag uit.
Ambros_2020 schreef:@moonlight in welke regio zit jij? Ik zat nm ook nog aan Zeeland te denken. Woon zelf in het Rijnmond gebied en wil hier echt weg. Mede omdat ik de paarden gewoon heel erg graag anders wil huisvesten. Vind die dichte stallen maar niks
wilmatj schreef:Ik heb 2 grote ponys, koudbloeden en 1 shet. Per 24 uur heb ik een halve kruiwagen ongeveer. Dus zoveel mest voor 2 paarden, daar zou ik niet zo strak op kijken
Ir111 schreef:wilmatj schreef:Ik heb 2 grote ponys, koudbloeden en 1 shet. Per 24 uur heb ik een halve kruiwagen ongeveer. Dus zoveel mest voor 2 paarden, daar zou ik niet zo strak op kijken
![]()
Wat voor kruiwagen heb jij? Ik heb 2 kleine paarden staan en die mesten ruimschoots een 100L kruiwagen vol per dag. Ze staan op onbeperkt hooi.
Caily schreef:Ik vind 1000 meter track (1km) per hectare (10.000m2) een mooie richtlijn. Ik heb te maken met 2 locaties met deze afmetingen ongeveer, en zou er gevoelsmatig echt maximaal 10 paarden op willen hebben. Absoluut niet meer.
Los van dat, uitmesten doe jij zeg je. Heb je een team van mensen om je heen? Zeker in de opstart fase heb je geen geld voor personeel. 2 paarden mesten meer dan 1 kruiwagen per 24 uur. Dat betekent met 20 paard dus zeker 12 kruiwagens stront, elke dag weer. Dan nog hooi geven , water geven, eventueel bijvoeren, reparaties, weide onderhoud etc. Er zijn natuurlijk oplossingen te bedenken, maar wel iets om je bewust van te zijn.
lianne484 schreef:Caily schreef:Ik vind 1000 meter track (1km) per hectare (10.000m2) een mooie richtlijn. Ik heb te maken met 2 locaties met deze afmetingen ongeveer, en zou er gevoelsmatig echt maximaal 10 paarden op willen hebben. Absoluut niet meer.
Ik weet niet hoeveel die van jou poepen das wel heel veel. Wij zijn met 2 shets en 3 paarden 3 kleine kruiwagens op een dag.
Ambros_2020 schreef:@BrittS, dat is het nu precies. Ik wil heeeeeel graag m'n paarden op een andere manier houden. In het Rijnmond gebied is het "normaal" om ze op stal te houden. Maar echt werkelijk waar, elke dag als ik de stallen sluit, voel ik me zoooo schuldig! Ze hebben toegestaan dat we op ze mogen rijden en vervolgens sluit ik ze weer op!!! Vreselijk. Nu ik de beslissing heb genomen sowieso de Randstad uit te gaan verhuizen, ben ik gaan kijken hoe en waar ik ze anders kan houden, en het is gewoon vreselijk lastig iets te vinden waar ze 24/7 goed buiten kunnen, maar ik wel gewoon met ze kan trainen. Mijn dochter en ikzelf zijn wedstrijd gericht, vooral m'n dochter, maar we willen onze beesten toch anders houden dan op stal. Dus ben ik gaan kijken of ik zelf wat kon gaan doen, maar het is denk ik bijna niet haalbaar... Hoe graag ik het ook wil, ik ben bang dat het dan een te groot kostenplaatje wordt.
Humpiedumpie schreef:Als je zoiets wilt zou ik je adviseren om eerst je eigen paarden in eigen beheer zo te huisvesten eventueel met 1 of 2 pensionklanten om er achter te komen hoeveel werk het is, hoeveel stront het is, wat je met zoveel stront gaat doen (opslag) en wat het allemaal daadwerkelijk kost. Ook bij het onderhoud van een pp komt echt heel veel kijken.
Anders is ergens een tijdje helpen of meekijken met de verzorging en praktische zaken zeker een goede tip.
Ambros_2020 schreef:@BrittS, dat is het nu precies. Ik wil heeeeeel graag m'n paarden op een andere manier houden. In het Rijnmond gebied is het "normaal" om ze op stal te houden. Maar echt werkelijk waar, elke dag als ik de stallen sluit, voel ik me zoooo schuldig! Ze hebben toegestaan dat we op ze mogen rijden en vervolgens sluit ik ze weer op!!! Vreselijk. Nu ik de beslissing heb genomen sowieso de Randstad uit te gaan verhuizen, ben ik gaan kijken hoe en waar ik ze anders kan houden, en het is gewoon vreselijk lastig iets te vinden waar ze 24/7 goed buiten kunnen, maar ik wel gewoon met ze kan trainen. Mijn dochter en ikzelf zijn wedstrijd gericht, vooral m'n dochter, maar we willen onze beesten toch anders houden dan op stal. Dus ben ik gaan kijken of ik zelf wat kon gaan doen, maar het is denk ik bijna niet haalbaar... Hoe graag ik het ook wil, ik ben bang dat het dan een te groot kostenplaatje wordt.