Potstal lukt niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoefijzer2

Re: Potstal lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:57

Mijn bijrijd paard staat in een normale sta.Was ook eerst potstal ,lukte ook niet . Daarom zijn we van potstal naar normale gegaan.Werkt ook prima

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:03

Mijn paard staat nu sinds maart in een vlas potstal. Ik heb ook even moeten wennen hoor. Op advies gestart met een baal of 6/7, alleen mest er uit en natte laten liggen. Zodat de bodem vast wordt. Dit duurde best even hoor! Er gaan elke week 1 a 2 balen nieuw vlas in. Op den duur komt de laag steeds hoger. Ik hark hem 1x per week wel recht.
Ben nu een aantal maanden verder en wil eigenlijk weer opnieuw starten met een schone laag, maar wacht nog op bericht of de stallen schoongespoten gaan worden. Omdat de laag wel echt te hoog wordt en op sommige plekken vanwege voordroog op die plek wat aan het broeien is, ben ik toch langzaam aan begonnen met stapsgewijs de laag te verwijderen. Kuil hark ik weer dicht uit de laag.

Mijn merrie is echt heel erg vies op stal maar nu met vlas heb ik echt een nette droge stal èn veel sneller klaar met uitmesten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 13:06

Om een goede bodem te krijgen, potstal of niet, heb je ongeveer 10kg strooisel per m2 stal nodig om te starten. Dus bij een stal van 4x4 zijn dat 8 pakken. Het nadeel van vlas is dat het dan de eerste dagen wel glad is, dus soms is het handiger te starten met 4 of 5 en dan iedere 2 dagen daarna een pak erop totdat je op 9 zit. Daarna uitgaan van eens per week, eventueel eens per 10 dagen een pak erop. Natte plek verwijderen is dan optioneel. Let erop dat de bovenste 10cm strooisel er vrijwel als nieuw uit moet blijven zien.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 13:55

Opzich is het idee van een echte potstal natuurlijk dat je er bij gooit en niet uit haalt behalve drollen.
Als het stinkt/te nat is dan zit er te weinig in. Zo hou je een droge bovenkant.
Maar zoals eerder genoemd moet je hiervoor de ruimte hebben om op te hogen.

Wil je dit niet dan zou ik inderdaad wekelijks/tweewekelijks het rode er uit halen, opvullen met bruin maar niet nat vlas en dan weer nieuw er overheen.. Het ligt er een beetje mee hoe lang ze op stal staan. Op pensioenstal moet ik elke 2 week, langer wil gewoon niet. Thuis hebben we ze langer buiten staan en doen we dus ook veel langer voordat het natte er weer uit moet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:41

piezze schreef:
wat moet daaraan "werken" dan? Ik denk dat je teveel verwachtingen hebt. Je paard piest in een berg droog spul en als je dat niet opruimt stinkt dat. Potstallen stinken en ik denk dat vlas en pies niet makkelijk en geurloos verteren. Met een stal waar een paard altijd in staat met stro dan stampen ze dat meer aan doordat er ook poep bij zit. Ik denk dat dat het verschil misschien kan zijn

Welnee, een goede potstal stinkt niet.

In een goede potstal kan de urine namelijk weg.

Ooit stond ik op pensionstal waar gepot werd en de meeste mensen kozen voor uitmesten. Ik ook, de vloer had geen gaten oid, maar was gewoon beton.
Dan moet je gewoon dagelijks de urine weghalen....
(En ach, dan ook maar de mest....)

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:06

Hier gaat het met een dunnere laag wél prima, maar ze staan er ook niet superveel in moet ik zeggen. Ik veeg eens in de 2-3 maanden de droge bovenlaag naar een hoek, schep dan de natte zooi eruit, gebruik de voorheen bovenlaag als nieuwe ondergrond en gooi er weer een pak op. Tussendoor strooi ik er naar behoefte en noodzaak vlas bij. Wel elke dag de mest eruit. Denk dat we met 4 pony's 6 pakken vlas in de maand gebruiken. Maar ze kiezen 24/7 tussen binnen en buiten, en staan eigenlijk vooral binnen om te eten en te plassen (stallen zitten vast aan verhard deel en dat spettert zo. Als ze op het zand staan lopen ze niet helemaal terug voor een plas ;-) ).

Hoefijzer2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 17:24

Mischien is ecovlags wat.Die heeft men bijrijd paard als bodem bedekking.Er staat goede atvies op per zoveel meter zo veel pakken

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:43

Ik ben een potter , als je stal stinkt is je bovenlaag te dun, is je paard een spitter of is de onderlaag écht verzadigd (bij mij na een maand of 2, in de winter 1 maand). Potten is een kwestie van doorzetten. Ik strooi nu 2x een halve baal per week bij, in de winter 3x.