Maar inderdaad hier in Friesland staat het vol.. heb ook alweer verschillende stekjes moeten verwijderen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pillow schreef:cam schreef:Een snelle goed werkende tip. Misschien dat niet iedereen met kunstmest aan de slag wil. Maar voor wie dat geen probleem is.
Bij bloemende planten de bloem afknippen en daar op elke plant 3 handjes KAS gooien. In een droge periode een flinke scheut water erbij gooien en na 3 dagen is de plant zo goed als verdwenen en na een week helemaal weg. Ook zie je zelden op die plek nieuwe JKK terug komen.
Ik denk dat ik ze sneller uitsteek.
Oehlala schreef:er staat ook norm veel boerenwormkruid, dus vanaf en afstandje op de snelweg oid, kun je dat verschil praktisch niet zien. Ik zie het bij ons in de regio niet meer staan dan andere jaren. Zelf heb ik af en toe een verdwaalde plant in mijn weide en die trek ik dan uit.
Kimley schreef:Maar boerenwormkruid is ook giftig voor paarden.. (andere dieren weet ik zo niet). Dus dat moeten ze net zo hard bestrijden
Citaat:Boerenwormkruid is een plant die lijkt op Jacobskruiskruid en daar soms mee wordt verward. De plant komt voor in bermen, op braakliggende terreinen en soms in weiden. De bloemen zijn geel en bolvormig en de bladeren hebben gekartelde randjes. In tegenstelling tot Jacobskruiskruid blijft boerenwormkruid niet giftig nadat het gedroogd is. In hooi is het dus ongevaarlijk.
Flash111 schreef:Het lijkt me dat het jacobskruiskruid voornamelijk groeit op weinig bemeste grond. We zien het bij ons in de Antwerpse kempen voornamelijk in de grasbermen, op braakgronden of in verwaarloosde paardeweides. Op goed bemeste weilanden tref je de plant zelden aan.
Wanneer ik in het voorjaar, voornamelijk op de rand van onze weide, iets zie ontluiken welk op jacobskruiskruid wijst dan wordt dit vernietigd door er een handsvol landbouwzout op te gooien. Een vrij te verkrijgen goedkoop product en succes verzekerd.
mellamoshan schreef:Viel mij dus ook al op. Hier in n-h barst het er ook van...
Zelfs al twee planten uit het land getrokken. Zag overigens dat dat niet echt de beste methode is.
Vind dat nieuwe bermmaaibeleid van gemeentes verschrikkelijk. De berenklauwen groeien jn m'n tuin tegenwoordig hierdoor...
Kimley schreef:Oehlala schreef:er staat ook norm veel boerenwormkruid, dus vanaf en afstandje op de snelweg oid, kun je dat verschil praktisch niet zien. Ik zie het bij ons in de regio niet meer staan dan andere jaren. Zelf heb ik af en toe een verdwaalde plant in mijn weide en die trek ik dan uit.
Maar boerenwormkruid is ook giftig voor paarden.. (andere dieren weet ik zo niet). Dus dat moeten ze net zo hard bestrijden
Knuffeldier schreef:Jacobskruiskruid heeft een tijd in het zaadmengsel dat voor bermen wordt gebruikt gezeten, totdat natuurbeschermers gingen klagen. Het wordt nu als het goed is niet meer gezaaid, maar het zal nog in de bodem zitten.
Bermen worden vanuit natuuroogpunt minder gemaaid - beter voor met name insecten.
safina schreef:8nnemiek schreef:Hier in de buurt staan de natuurgebieden al jarenlang bomvol, er groeit haast niks anders meer, en daar lopen dan de galloway runderen en koniks tussen![]()
Ik plaats op Facebook wel eens reacties over hoe gevaarlijk het spul is, maar mensen lijken het niet te willen horen..
Dieren eten om de levende plant heen. Daarom staat er er ook nog. In hooi is het gevaarlijk.
selyna schreef:Hier helaas ook veel last van (eindhoven).
Ik ben al weken bezig om het uit mijn wei te krijgen echt verschrikkelijk.
Overal staat het vol met die k*t planten...
safina schreef:rina schreef:]
Geen last van. Ik heb zon kruiskruidsteker, werkt echt prima. Nog nooit een plant terug gekomen.
iemand een plaatje van zo'n ding?
Ik had voor het eerst 4 planten dit jaar. Schijtspul.
cam schreef:Een snelle goed werkende tip. Misschien dat niet iedereen met kunstmest aan de slag wil. Maar voor wie dat geen probleem is.
Bij bloemende planten de bloem afknippen en daar op elke plant 3 handjes KAS gooien. In een droge periode een flinke scheut water erbij gooien en na 3 dagen is de plant zo goed als verdwenen en na een week helemaal weg. Ook zie je zelden op die plek nieuwe JKK terug komen.