Jacobskruid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimley

Re: Jacobskruid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:55

Misschien eerst je topic aanpassen naar jacobskruiskruid :)

Maar inderdaad hier in Friesland staat het vol.. heb ook alweer verschillende stekjes moeten verwijderen _-:(

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:03

Ik ben net terug in Nederland, na 16 jaar in Duitsland te hebben gewoond. En het is mij ook al opgevallen hoeveel van die troep hier in de bermen staat. Ons huis heeft 2 jaar leeg gestaan, en ik heb gister net een plant of 6 uitgestoken die dachten in mijn tuin te gaan groeien. Op het weideperceel heb ik er 2 zien staan, die zijn vandaag aan de beurt. Maar ik hou idd mijn hart vast voor de komende jaren. Langs de snelwegen staat het meer dan vol met die zooi.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:04

Bij ons op de weilanden ook erg veel last van. 2 weken geleden hebben ze net alles met de hand uitgestoken, maar er staan alweer erg veel jonge plantjes. Het is ongelooflijk. Op 2 weken tijd gaan die krengen van niets naar stengel met bloem en al. Gaat gigantisch snel! Ik probeer elke keer als ik een plantje zie, het uit te trekken. Maar die jonge plantjes met wortel en al meekrijgen lukt bijna niet. Het steeltje is nog heel buigzaam en breekt dan af. Het helpt ook niet dat het op de rest van het terrein van stal niet verwijderd wordt, aan de oprit bijvoorbeeld staat een heel grasperk vol met jonge planten. De weilanden liggen dan wel een stuk meer naar achter met paddocks ertussen maar dan nog. Het lijkt harder te woekeren dan andere jaren.

En de weilanden bij ons op stal zijn de afgelopen 4 maanden al 2 keer bemest, dus dat het niet zou groeien op goede vruchtbare grond blijkt ook al niet meer zo te zijn. Op de stukken land naast de weilanden (wordt enkel hooi afgehaald) staat dan weer geen jkk. Heel vreemd.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:07

Hier is het dit jaar minder erg dan vorig jaar, maar heb vorig jaar ook echt elke week alles afgelopen met zo'n speciale ragfork, dat werkt wel goed. Maar het valt me wel erg op dat de bermen ook hier in de omgeving (ook op het industrieterrein bijvoorbeeld) er heel erg vol mee staan, zo jammer!

In de bermen langs ons huis nog maar 1 gespot en die heb ik er ook gelijk uit gehaald.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:12

er staat ook norm veel boerenwormkruid, dus vanaf en afstandje op de snelweg oid, kun je dat verschil praktisch niet zien. Ik zie het bij ons in de regio niet meer staan dan andere jaren. Zelf heb ik af en toe een verdwaalde plant in mijn weide en die trek ik dan uit.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:25

pillow schreef:
cam schreef:
Een snelle goed werkende tip. Misschien dat niet iedereen met kunstmest aan de slag wil. Maar voor wie dat geen probleem is.

Bij bloemende planten de bloem afknippen en daar op elke plant 3 handjes KAS gooien. In een droge periode een flinke scheut water erbij gooien en na 3 dagen is de plant zo goed als verdwenen en na een week helemaal weg. Ook zie je zelden op die plek nieuwe JKK terug komen.

Ik denk dat ik ze sneller uitsteek.

Je weet dat elk stukje wortel wat afbreekt weer een plant word.

Dieyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:29

Hier in de omgeving zijn er ook enorm veel vooral in wat wij 'vogeltjesland' noemen en ook gewoon wordt gehooid. Wij hebben ze nog niet in de wei gevonden (ca. 2 hectare), maar bemesten de wei ook flink voordat de eerste snee er af gaat en daarna ook nog eens. Dat lijkt goed te helpen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:42

en dan niet alles wat je hebt uitgetrokken op de mestvaalt of in de container doen, die zaden overleven ontzettend lang. Dat spul moet echt vernietigd worden (in de fik).
Heb zo'n 14 jaar geleden al een discussie met Staatsbosbeheer gehad hierover, die maken zich er echt niet druk om. Is goed voor dat ene vlindertje ;)

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:48

Wij hebben een melkveebedrijf. Dus land wordt best wel bemest. Ik moest gisteren maaien en zelfs in ons koeienland staan ze! Wij hebben nu een onkruidtrekker van Fiscar (zo heet t geloof ik) Die maar mee op de trekker en dan goed kijken als je maait. Kon in een stuk er 3x af voor een aardig grote plant.......

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:49

Het lijkt me dat het jacobskruiskruid voornamelijk groeit op weinig bemeste grond. We zien het bij ons in de Antwerpse kempen voornamelijk in de grasbermen, op braakgronden of in verwaarloosde paardeweides. Op goed bemeste weilanden tref je de plant zelden aan.
Wanneer ik in het voorjaar, voornamelijk op de rand van onze weide, iets zie ontluiken welk op jacobskruiskruid wijst dan wordt dit vernietigd door er een handsvol landbouwzout op te gooien. Een vrij te verkrijgen goedkoop product en succes verzekerd.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:30

Oehlala schreef:
er staat ook norm veel boerenwormkruid, dus vanaf en afstandje op de snelweg oid, kun je dat verschil praktisch niet zien. Ik zie het bij ons in de regio niet meer staan dan andere jaren. Zelf heb ik af en toe een verdwaalde plant in mijn weide en die trek ik dan uit.

Maar boerenwormkruid is ook giftig voor paarden.. (andere dieren weet ik zo niet). Dus dat moeten ze net zo hard bestrijden :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:38

nu ook geprobeerd met landbouwzout en daarna een handje kunstmest, hopelijk komen daar geen nieuwe planten, maar het is nooit een garantie. Hier ontstaan de meeste plantjes door planten uit de buurt of doordat de paarden gerend hebben met nat weer, op die kale plek die achterblijft groeit de jkk graag. Als je de planten in de windrichting (dus om de weide heen) niet verwijderd blijven ze komen. Iemand gaf ooit te tip om er kalkkorrels op te strooien maar ik kan je vertellen dat dat NIET werkt, plantje groeit daar vrolijk dwars doorheen (hoeveel kalk je ook hebt gebruikt) zout is imo op dit moment nog de beste keuze qua bestrijding. Ook het uitsteken met de vork heb ik gedaan maar het jaar er op stonden er gewoon vrolijk weer plantjes.. wel wat minder dan het jaar daarvoor maar goed...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:48

Kimley schreef:
Maar boerenwormkruid is ook giftig voor paarden.. (andere dieren weet ik zo niet). Dus dat moeten ze net zo hard bestrijden :)

Niet als het gedroogd is.
Citaat:
Boerenwormkruid is een plant die lijkt op Jacobskruiskruid en daar soms mee wordt verward. De plant komt voor in bermen, op braakliggende terreinen en soms in weiden. De bloemen zijn geel en bolvormig en de bladeren hebben gekartelde randjes. In tegenstelling tot Jacobskruiskruid blijft boerenwormkruid niet giftig nadat het gedroogd is. In hooi is het dus ongevaarlijk.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:01

Dat weet ik. Maar gewoon als plant wel. Het zaait als een gek en je komt er nooit meer vanaf. Moet je ook niet willen ;)
Want ja onze paarden wouden het als plant wel gewoon eten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 13:43

Flash111 schreef:
Het lijkt me dat het jacobskruiskruid voornamelijk groeit op weinig bemeste grond. We zien het bij ons in de Antwerpse kempen voornamelijk in de grasbermen, op braakgronden of in verwaarloosde paardeweides. Op goed bemeste weilanden tref je de plant zelden aan.
Wanneer ik in het voorjaar, voornamelijk op de rand van onze weide, iets zie ontluiken welk op jacobskruiskruid wijst dan wordt dit vernietigd door er een handsvol landbouwzout op te gooien. Een vrij te verkrijgen goedkoop product en succes verzekerd.

Dat klopt, het groeit graag op schrale grond maar de weides die hier 2x per jaar bemest worden hebben ze ook. Mijn buurman wist geeneens wat het was en dat het zo giftig is voor paarden en schapen. Die had er namelijk nooit eerder last van.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:04

cam schreef:

Geen last van. Ik heb zon kruiskruidsteker, werkt echt prima. Nog nooit een plant terug gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:06

rina schreef:
cam schreef:

Geen last van. Ik heb zon kruiskruidsteker, werkt echt prima. Nog nooit een plant terug gekomen.

iemand een plaatje van zo'n ding?

Ik had voor het eerst 4 planten dit jaar. Schijtspul.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:40

mellamoshan schreef:
Viel mij dus ook al op. Hier in n-h barst het er ook van...
Zelfs al twee planten uit het land getrokken. Zag overigens dat dat niet echt de beste methode is.

Vind dat nieuwe bermmaaibeleid van gemeentes verschrikkelijk. De berenklauwen groeien jn m'n tuin tegenwoordig hierdoor...

Bij vrijwel alle gemeenten is het maaibeleid ecologisch aangepast en wordt er nog maar 1 a 2x per jaar gemaaid. Bermen die het zicht ontnemen worden dan iets vaker gedaan, of slechts een meter uit de berm gemaaid en alles bij de slootkanten laten ze staan. Bij ons worden ze ook echt ingezaaid met een bloemenmengsel. Geen idee wat daar allemaal in zit, maar op zich geen gek idee om massaal bij de gemeenten aan te kloppen of ze het bloemenmengsel op zijn minst vee-vriendelijk kunnen houden. Bij ons zijn er afgelopen week ook al een stuk of 8 planten uit de weide gestoken, terwijl we ze voorgaande jaren echt niet hebben gehad.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:59

Kimley schreef:
Oehlala schreef:

Boerenwormkruid is niet giftig. De naam zegt het al het werd vroeger gebruikt al wormmiddel. Je kunt er je vlees ook mee kruiden door er wat blad omheen te wikkelen.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:18

Jacobskruiskruid heeft een tijd in het zaadmengsel dat voor bermen wordt gebruikt gezeten, totdat natuurbeschermers gingen klagen. Het wordt nu als het goed is niet meer gezaaid, maar het zal nog in de bodem zitten.

Bermen worden vanuit natuuroogpunt minder gemaaid - beter voor met name insecten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:21

Knuffeldier schreef:
Jacobskruiskruid heeft een tijd in het zaadmengsel dat voor bermen wordt gebruikt gezeten, totdat natuurbeschermers gingen klagen. Het wordt nu als het goed is niet meer gezaaid, maar het zal nog in de bodem zitten.

Bermen worden vanuit natuuroogpunt minder gemaaid - beter voor met name insecten.

Die natuurorganisaties hoeven het ook niet meer te zaaien, dat doet het zelf wel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:22

safina schreef:
8nnemiek schreef:
Hier in de buurt staan de natuurgebieden al jarenlang bomvol, er groeit haast niks anders meer, en daar lopen dan de galloway runderen en koniks tussen -O-
Ik plaats op Facebook wel eens reacties over hoe gevaarlijk het spul is, maar mensen lijken het niet te willen horen..

Dieren eten om de levende plant heen. Daarom staat er er ook nog. In hooi is het gevaarlijk.

Zo begint het.. maar als die dieren het gras er omheen weg eten komt er meer ruimte voor de plant om zich uit te zaaien, en elk jaar staat er meer en meer kruiskruid en minder gras en andere kruiden. De planten worden omver gelopen, of drogen uit in het najaar, en worden alsnog gegeten.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:40

selyna schreef:
Hier helaas ook veel last van (eindhoven).
Ik ben al weken bezig om het uit mijn wei te krijgen echt verschrikkelijk.
Overal staat het vol met die k*t planten...

Idd een drama hier. Vorig jaar niets tot weinig in m'n wei, dit jaar een oerwoud van dat sch*tspul. Wij zijn ook al weken bezig met verwijderen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 18:09

safina schreef:
rina schreef:
]

iemand een plaatje van zo'n ding?

Ik had voor het eerst 4 planten dit jaar. Schijtspul.

Mag een link ook?? :D ;) https://www.welkoop.nl/winkel/tuin/werk ... al_1134089

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 01:11

cam schreef:
Een snelle goed werkende tip. Misschien dat niet iedereen met kunstmest aan de slag wil. Maar voor wie dat geen probleem is.

Bij bloemende planten de bloem afknippen en daar op elke plant 3 handjes KAS gooien. In een droge periode een flinke scheut water erbij gooien en na 3 dagen is de plant zo goed als verdwenen en na een week helemaal weg. Ook zie je zelden op die plek nieuwe JKK terug komen.

Dit werkt echt?
Tot hoe ver knip je de plant af? Tot net onder het bloemscherm, of tot halverwege de stengel? Werkt alleen die KAS kunstmest, of ook andere kunstmest?
Hoelang mogen de paarden niet meer op de wei nadat je de kunstmest op die rotplanten gegooid hebt? Ik weet dat je de paarden na kunstmest strooien 2 weken van het land houdt, maar geldt dat in dit geval van zo lokaal strooien ook?

Als dit werkt wordt er al een boel uitgeroeid. In combinatie met uitsteken van de rozetten in het voorjaar zou je dan uiteindelijk toch van die troep af moeten komen, lijkt me.

En tenslotte een laatste vraag aan diegenen die ondanks veel bemesten toch JKK hebben: onkruid groeit graag op zure grond. Hebben jullie afgelopen najaar ook gekalkt? Misschien moet het dan toch de combinatie kalken-bemesten zijn?