24/7 winter en veel rijden ervaringen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:18

Juffig95 schreef:
Spikeandjax schreef:
ik vind het een beetje aan het paard en de training liggen. zweet het paard veel tijdens het rijden? paard is denk ik een koudbloed of niet?

Het is een KWPN’er die flink kan zweten, haha. In de zomer kan hij al flink zweten bij 17 graden. In de winter helemaal.

Wel veel fijne tips, hartelijk dank allemaal. Daar kan ik wat mee!

Zweette hij altijd al zoveel of is dit steeds erger geworden? Is het alleen in het werk of ook zomaar?
Het kan duiden op Cushing.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:28

Kan wel, niet helemaal ideaal is mijn ervaring.

Ik kan prima blijven rijden in de wintermaanden maar het ongeschoren paard kan ik, afhankelijk van hoe mild de winter is, voor mijn gevoel net niet helemaal onbelemmerd trainen. Moet op mildere dagen toch net iets eerder gaan stappen waar ik met het geschoren paard even door kan pakken.

Het is niet onmogelijk maar net iets minder ideaal. Zeker als je veel in een binnenbak komt.

Ik ben zelf dus voor (deels) scheren en een deken(tje)

Overigens zijn er wel dekens die veel (heel veel) kunnen hebben. https://www.premierequine.co.uk/titan-1 ... 2x29690748
Deze zijn de meest hufter proof dekens die ik ooit ben tegengekomen. En ik heb ze uitvoerig laten testen :+
En dan meteen een 'dekentip'. Het scheelt heel veel als ik mijn heren de gelegenheid geef om dagelijks ook even zonder deken te kroelen. Dan maken ze er minder een dagtaak van om dekens te slopen.

Kaatje_S

Re: 24/7 winter en veel rijden ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:34

Mijn ijslanders scheer ik het ene jaar wel, de andere niet, afhankijk van m'n plannen met ze. Scheer dan wel een model waarbij ze geen deken op hoeven.

Na het rijden is het belangrijkste dat de pols en ademhaling weer op peil zijn voor je ze terug zet. Of de vacht nog nat is maakt niet uit, want het zweet is van de huid af getransporteerd. Als je de mogelijkheid hebt kan je ze evt iets langer laten opdrogen binnen.

Nooit problemen mee gehad

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:36

Ben trouwens wel benieuwd hoe die modellen er bij anderen uit zien en waar jullie mee scheren?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:51

Afbeelding
Met gewoon groot scheerapparaat.

Hier zie je onder het zadel heel weinig van.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:31

Dit is altijd een zeer verhelderend overzichtAfbeelding

Juffig95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 21:40

Spikeandjax schreef:

Zweette hij altijd al zoveel of is dit steeds erger geworden? Is het alleen in het werk of ook zomaar?
Het kan duiden op Cushing.[/quote]

Sinds ik hem heb, een half jaar, wel gelijk. Afhankelijk van het seizoen. Daarvoor ook gelijk met nu. Hij is vrij energiek waardoor hij met een intensieve training ook lekker zweet, hihi.

Juffig95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 21:40

pol013 schreef:
[ [url=m/atlI5l.jpg]Afbeelding[/url] ]
Met gewoon groot scheerapparaat.

Hier zie je onder het zadel heel weinig van.

Ziet er ook nog best leuk uit!

Juffig95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 21:42

pol013 schreef:
Kan wel, niet helemaal ideaal is mijn ervaring.

Ik kan prima blijven rijden in de wintermaanden maar het ongeschoren paard kan ik, afhankelijk van hoe mild de winter is, voor mijn gevoel net niet helemaal onbelemmerd trainen. Moet op mildere dagen toch net iets eerder gaan stappen waar ik met het geschoren paard even door kan pakken.

Het is niet onmogelijk maar net iets minder ideaal. Zeker als je veel in een binnenbak komt.

Ik ben zelf dus voor (deels) scheren en een deken(tje)

Overigens zijn er wel dekens die veel (heel veel) kunnen hebben. https://www.premierequine.co.uk/titan-1 ... 2x29690748
Deze zijn de meest hufter proof dekens die ik ooit ben tegengekomen. En ik heb ze uitvoerig laten testen :+
En dan meteen een 'dekentip'. Het scheelt heel veel als ik mijn heren de gelegenheid geef om dagelijks ook even zonder deken te kroelen. Dan maken ze er minder een dagtaak van om dekens te slopen.

Dankjewel, ziet er uit als een hele stevige deken. Het proberen wel waard.