Ondergrond wei verharden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 15:51

Toen we onze dieren nog niet aan huis hadden: de oplossing voor bagger, hier al voorbij zien komen, gruproosters (koeienroosters, stalroosters). Ik vind ze bijna niet meer 2e hands op bv Marktplaats, maar nieuw zijn ze zeker te krijgen. Wij hebben indertijd het stuk voor de stal een beetje uitgegraven en ruwweg gelijk gemaakt, daar de gruproosters tegen elkaar geplaatst voorgelegd, de roosters opgevuld met aarde en zand en ze door de paarden in laten lopen. De roosters zakken nog wat meer weg en zetten zich muurvast in de modder/grond. Paarden blijven niet hangen omdat de roosters opgevuld zijn en ze zakken nooit meer weg. Voordat we dit hadden liggen stonden wij en de dieren soms kniehoog in de bagger voor de inloopstal, daar wordt het natuurlijk altijd een bende. Ik heb er nog fotos van maar kan ze nu zo snel niet vinden. Absoluut slijtvast, na jaren het weiland gehuurd te hebben is alles er met een tractor weer uitgetrokken (zo vast zaten ze :) ) en nu hebben we ze hier in de opslag staan, je kunt ze eigenlijk zo weer gebruiken.

cobiie

Re: Ondergrond wei verharden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:18

Ik zou geen plastic/kunstofpallets durven te gebruiken. Ik zou ook voor koeien/stalroosters gaan of anders grastegels.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:23

Tosadog schreef:
Toen we onze dieren nog niet aan huis hadden: de oplossing voor bagger, hier al voorbij zien komen, gruproosters (koeienroosters, stalroosters). Ik vind ze bijna niet meer 2e hands op bv Marktplaats, maar nieuw zijn ze zeker te krijgen. Wij hebben indertijd het stuk voor de stal een beetje uitgegraven en ruwweg gelijk gemaakt, daar de gruproosters tegen elkaar geplaatst voorgelegd, de roosters opgevuld met aarde en zand en ze door de paarden in laten lopen. De roosters zakken nog wat meer weg en zetten zich muurvast in de modder/grond. Paarden blijven niet hangen omdat de roosters opgevuld zijn en ze zakken nooit meer weg. Voordat we dit hadden liggen stonden wij en de dieren soms kniehoog in de bagger voor de inloopstal, daar wordt het natuurlijk altijd een bende. Ik heb er nog fotos van maar kan ze nu zo snel niet vinden. Absoluut slijtvast, na jaren het weiland gehuurd te hebben is alles er met een tractor weer uitgetrokken (zo vast zaten ze :) ) en nu hebben we ze hier in de opslag staan, je kunt ze eigenlijk zo weer gebruiken.

Die roosters zijn inderdaad top! maar bijna niet te vinden. Ik heb er nu gevonden aan 20 euro per vierkante meter. Ik wil 30m² verharden, dus een pittige kostenplaat...

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 16:54

cobiie schreef:
Ik zou geen plastic/kunstofpallets durven te gebruiken. Ik zou ook voor koeien/stalroosters gaan of anders grastegels.

waarom zou je deze niet durven nemen? Ze worden ook gebruikt voor parkeerplaatsen etc :) dus ik denk dat ze het gewicht van een paard wel aan kunnen :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:58

Plastic wat breekt geeft hele scherpe randen en daardoor kans op lelijke wonden.
Wij hebben zelf stelcon platen (zonder ijzere randen) liggen. Die verzakken enkel met groot verkeer erover.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 17:08

cobiie schreef:
Plastic wat breekt geeft hele scherpe randen en daardoor kans op lelijke wonden.
Wij hebben zelf stelcon platen (zonder ijzere randen) liggen. Die verzakken enkel met groot verkeer erover.

Normaal ga ik ze wel opvullen met zand :) Heb ook al gekeken voor stelcon platen maar vindt ze vrij duur en volgens mij zijn ze super glad als het regent? Kan zijn dat ik misschien de verkeerde heb opgezocht :P

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 17:18

d4rkhorse schreef:
cobiie schreef:

Normaal ga ik ze wel opvullen met zand :) Heb ook al gekeken voor stelcon platen maar vindt ze vrij duur en volgens mij zijn ze super glad als het regent? Kan zijn dat ik misschien de verkeerde heb opgezocht :P

Plastic/kunststof verweerd in de elementen en zal dus aan kracht verliezen en toch sneller kans op breken.

Gladheid hier met stelcon platen geen probleem, soms door een laagje blubber erop, maar dat schuif je er zo vanaf.
Loonwerkers kunnen ook stelconplaten en koeienrooster opruwen met een machine, ideaal.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 17:29

Wij hebben een stuk met stelcon platen. Hier zitten een ribbeltjes op waardoor ze absoluut niet glad zijn.
Ze zijn ideaal vind ik. Ze blijven keurig stabiel liggen, geen onkruid, makkelijk te vegen.
Maar een heel goedkope oplossing vind ik het niet.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 17:33

Zoek maar eens op gebezemde stelconplaten. Deze zijn ook ruw. Speciaal voor vee.
(Wij hebben een nog iets grovere ribbel erop.)

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:24

Heeft iemand ervaring met kunststof rijplaten? Ik zit die optie voor mijn eigen pony's te bekijken. Je hebt platen met een grove kant en ben benieuwd of dat wat kan zijn..?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:27

Ik zit zelf te denken aan mud control platen. Daar hoef je alleen je bodem vlak voor te maken. In Duitsland heb je goedkopere platen kreeg ik als tip in mijn topic

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 20:38

Je kan die IBN platen ook in Duitsland halen inderdaad, gewoon een aantal offertes aanvragen. Als je "IBN paddockplatten" zoekt kom je al snel op de hoofddealer uit en op hun website staan alle plekken waar ze verkocht worden op.

Wel opletten met ri*dwi*senhof (geen verkoper van IBN, staat er los van) ik heb daar ook een offerte aangevraagd, netjes gekregen en het prijsverschil is enorm maar ik kwam later vandaag op facebook bij dit artikel tegen https://www.country-reiten.de/magazin/t ... eBEUTYd2c8 en daaruit blijkt dat er wat gedoe is geweest rond de leveringen van deze platen via hun en terugbetaling ook gedoe opleverde. Ook zijn de huidige platen van mindere kwaliteit heb ik gelezen op enkele Duitse fora dan de platen van 5 jaar geleden.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 12:24

capopjekop schreef:
Ik zit zelf te denken aan mud control platen. Daar hoef je alleen je bodem vlak voor te maken. In Duitsland heb je goedkopere platen kreeg ik als tip in mijn topic

deze heb ik gekocht en ben er zeer tevreden over ik zal zo even foto's maken als jullie dat leuk vinden?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:09

Ja zeker. Ben benieuwd hoe ze je gaan bevallen

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 16:37

voor

Afbeelding

na (heb er wat zand overeen gedaan omdat ze dat hadden aangeraden) Het was heel makkelijk om te leggen ik denk dat we er minder dan een halfuur over gedaan hebben.
Afbeelding

Na een harde regenbui
Afbeelding

Afbeelding

Het slijkerige gedeelte is het natte zand :+
De mest is wel wat moeilijker om opteruimen omdat de mestvork er af en toe blijft inhaken. Als je er meer zand oplegt is dit natuurlijk geen probleem.

Ik vond dit best wel een grote investering dit heeft me ongeveer 250 euro gekost. heb er nog een paadje lopen naar de zadelkamer en er nog een paar voor voor de zadelkamer.
Het heeft nu al een aantal keer gevroren en het is totaal niet glad. Het ligt er nu ongeveer een maandje denk ik

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:46

Kunstofrijplaten worden heel erg glad. Plastic pallets gaan paarden doorheen, omdat de vrij snel kunnen verouderen.

Die mud platen welke worden besproken met voldoende zand erover, lijken mij aardig effectief.

Afhankelijk van waar je zit. Duomix met een goede ondergrond.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:53

Grindmatten zijn vrij makkelijk. Ondergrond beetje egaliseren, matten erop en vullen met zand. Ik heb op 3 plekken grindmatten liggen, blijft prima liggen met zand erin en daardoor is 1 groot probleem gebied nu altijd droog.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:22

d4rkhorse schreef:
voor

[ Afbeelding ]

na (heb er wat zand overeen gedaan omdat ze dat hadden aangeraden) Het was heel makkelijk om te leggen ik denk dat we er minder dan een halfuur over gedaan hebben.
[ Afbeelding ]

Na een harde regenbui
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Het slijkerige gedeelte is het natte zand :+
De mest is wel wat moeilijker om opteruimen omdat de mestvork er af en toe blijft inhaken. Als je er meer zand oplegt is dit natuurlijk geen probleem.

Ik vond dit best wel een grote investering dit heeft me ongeveer 250 euro gekost. heb er nog een paadje lopen naar de zadelkamer en er nog een paar voor voor de zadelkamer.
Het heeft nu al een aantal keer gevroren en het is totaal niet glad. Het ligt er nu ongeveer een maandje denk ik

Hierop uitmesten met een mestboy en een (smalle) hark. De grootste hopen met de "tandjes" van de hark, de restjes met de platte kant van de hark.