Stro of toch krullen/houtvezel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Re: Stro of toch krullen/houtvezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:05

Hier juist geen goede ervaringen met Equibedding. Paarden blijven ervan eten, lopen het spul opzij in de stal (met kale bodem tot gevolg), paarden staan alleen in de nacht op stal en ik gebruik 2 zakken per week per paard en nog is het geen mooi bed. Bovendien knagen de muizen de zakken open dus de hele zolder ligt onder. Als de batch op is ga ik over op iets anders (ik denk houtkrullen).

NelvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:19

Vlas en houtvezel afgewisseld, dan blijft het luchtiger. Met alleen vlas krijg je van die harde plekken in de hoeven, is niet goed voor de hoefzool.
Elke dag mest eruit en natte plekken, als die er zijn. 1 à anderhalf pak per week per paard. (stal 4x5)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:22

Hier ook vlas, maar harde plakken in hoeven?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:39

FCSA schreef:
Hier juist geen goede ervaringen met Equibedding. Paarden blijven ervan eten, lopen het spul opzij in de stal (met kale bodem tot gevolg), paarden staan alleen in de nacht op stal en ik gebruik 2 zakken per week per paard en nog is het geen mooi bed. Bovendien knagen de muizen de zakken open dus de hele zolder ligt onder. Als de batch op is ga ik over op iets anders (ik denk houtkrullen).

De tip van azijn over de korrels heb je geprobeerd? Dat werkte bij mij goed.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:47

Pas na een paar flessen azijn erover stoppen ze met eten. Dat kan (/wil) ik niet elke dag doen :o

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:54

Bikkels van paarden dus ;)!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:57

Hier aten ze ook alles, behalve de houtkrullen.
Alles was ook veel stoffiger, óók de stropallets als het warm was en ook die vormden harde klompen onder de hoeven.
Ik heb ook lang niet het zuinige verbruik gehaald wat men roept.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:58

Coby schreef:
Bikkels van paarden dus ;)!

Haha, je zou zeggen dat ze iets tekort komen... Ze staan de hele dag in hoog gras en hebben onbeperkt hooi op stal. En dan toch hun bed opeten >;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:59

Ik heb ooit toen er eens een veulen geboren werd mijn paard op stro gezet. Lekker dik bed voor het veulen (en de merrie natuurlijk :) )
De volgende dag lag het veulen op de vloer en had moeders al het stro opgegeten... leek me ook niet gezond, dus maar weer houtkrul er in.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:02

Hier ligt stro in de stallen, omdat dit vanuit stal zo geregeld wordt.

Toen ik mijn paard(en) nog in eigen beheer had, had ik ze op vlas staan.
Makkelijk uitmesten en makkelijk opslaan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:03

oji schreef:
Voor mij gaat er niets boven stro, al het andere komt voor mij pas in aanmerking als je paard niet tegen stro kan (snel verstopt). Stro vind ik gewoon het meest paardvriendelijke beddingsmateriaal. Het knabbelen aan stro en het beetje scharrelen en schuiven met stro is zeer rustgevend voor een paard. Dat ze er wat van eten is geen enkel probleem als je paard gewoon goed blijft mesten. Alleen als ze ervan eten altijd even opletten met de overgang van stro van vorig jaar naar stro van dit jaar, dat je dat langzaam opmengt (net zoals ik dat ook met hooi doe).

Houtkrul is niet bepaald goed voor de hoeven, dan kun je beter vlas gebruiken. Maar ik heb gewoon een hekel aan oppotten. Ik scheidt elke dag al het schone stro van het vuile/natte. Al het natte eruit. Overdag als de paarden in de wei staan, box open laten liggen met het schone stro aan de kant en de bodem aangeveegt, zodat die mooi droogt. Voordat de paarden 's avonds naar binnen gaan het stro verdelen en vers stro erbij. Wel arbeidsintensief, maar ik vind het ideaal zo. Weinig vliegen, tevreden en ontspannen paarden. Nooit rotstraal of mok.

Daar sluit ik me bij aan, als ik een paard was zou ik ook een stal met stro willen.
Nadeel is wel dat het meer werk is. En dat sommige paarden ervan gaan hoesten. Daarom hebben we een tijdje koolzaadstro gebruikt. Inderdaad veel makkelijker.
Nu toch terug stro, ik vond het te gek koolzaadstro te gebruiken dat over grote afstand vervoerd is terwijl er bij ons in de straat stro gewonnen wordt. Eens gebruikt gaat het terug datzelfde veld op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:04

Ik vond vlas veel te glad, zeker als het vers is. En het kan lelijk prikken als je het in je sokken krijgt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:16

Als je in een schone stal de bodem nat sproeit blijft het vlas plakken en is het een stuk minder glad.

Vlas kan inderdaad prikken maar dat heb ik met het hooi ook regelmatig :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:16

Hoeveel kg stro gebruik je dan per dag als je het dagelijks weghaalt? En durf je jezelf op je knieën te laten ploffen op het bed, zonder daarna last van je knieën te hebben? Hebben jullie er een foto van? Ik kan me er niet goed iets bij voorstellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:36

_Penotti schreef:
Als je in een schone stal de bodem nat sproeit blijft het vlas plakken en is het een stuk minder glad.

Maar mijn ervaring is dat het juist boven op glad is (de eerste dagen).
Dat wil je toch niet allemaal nat sproeien??

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:38

Nee dat sproei niet nat, dat is best zonde :P

Ik kan niet zeggen dat ze het hier als glad ervaren eigenlijk.
Maar ik maak ook niet wekelijks de hele stal leeg, haal de plasplekken er wel uit en trek dan recht. En gooi daar weer nieuw op.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:43

_Penotti schreef:
Nee dat sproei niet nat, dat is best zonde :P

Ik kan niet zeggen dat ze het hier als glad ervaren eigenlijk.
Maar ik maak ook niet wekelijks de hele stal leeg, haal de plasplekken er wel uit en trek dan recht. En gooi daar weer nieuw op.

Is mijn ervaring ook niet, dat het als glad ervaren werd :n

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:58

Wij hebben onze winterstalling vanaf 1 november tot 1 maart en gebruiken al jaren alleen maar stro
We potten ook elke dag strooien wij een halve pak sto per box per paard bij, de paarden liggen heerlijk schoon, eten wat van en de hoeven zijn goed onze dierenarts is heel tevreden hoe wij dit doen onze stallen zijn ook altijd open fris lucht paarden hebben in de wintermaanden een deken om en komen elke dag buiten zo lang mogelijk samen bij elkaar in de kudde hier wordt alles heel oud en dieren genieten en zijn heel tevreden en wij ook
Ieder paard weet zijn eigen box makkelijk bij naar buiten en naar binnen een prachtig eenheid samen
Maart wordt de box geheel schoon gemaakt en gaat het land op

NelvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:37

Poekkie schreef:
Hier ook vlas, maar harde plakken in hoeven?

Ja, van die vastgeklonterde stukken vlas..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:54

Ik vind stro het beste en meest natuurlijke. Alleen als je een paard hebt wat zich helemaal klem zou eten aan het stro,dan krul erin.Om medische reden dan dus. Maar met stro hebben ze altijd wat te knabbelen,ook als het hooi op is en stro is meer ruwvezel.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:57

Maar al heb je zoals ik vlas, kun je toch nog zorgen dat er wat stro in de slat ligt voor de extra knabbel behoefte? :)

Maar als bodembedekker vind ik het niet fijn.
Iemand vroeg het hier ook al, hoe veel stro ligt er in dan?
Durf je je zo neer te laten vallen op je knieën zonder dat het pijn doet?
Mijn paarden hebben op pension op stro gestaan, zag er best dik uit, maar ik geloof toch niet dat ik dat zou doen.
Nu bij mezelf op vlas wel. Nooit een kaal gegeten/ gelopen middenstuk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:10

We hebben nu grote balen liggen, dat is wat lastiger inschatten. Maar kleine baaltjes, helemaal lege box gaan 2 tot 2,5 baaltje in en vervolgens elke dag na het uitmesten een half baaltje erbij.

Nu nog op stro dat afgelopen jaar van het land is gekomen, grote balen. Stro van vorig jaar is heel goudkleurig en glad door de warme droge zomer. Ziet er echt prachtig uit maar is door dat gladde wel veel onvoordeliger. Gebruik en verlies je veel meer van.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:13

Onze Spanjaard stond ook op stro en at dat liever dan zn hooi staat nu op vlas vanwege een stof allergie. Ik vond het stro voor hem fijner.. maar moet zeggen dat dat vlas wel lekker makkelijk schoon maakt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:18

Over gladheid gesproken, als ik opstrooi dan zorg ik dat het oudste er doorheen mengt en valt het reuze mee.

Ik durf mezelf ook in vlas te laten vallen trouwens want er liggen ook rubberen matten onder

Vieze plakken in de hoef niet zo eigenlijk, misschien omdat ik dagelijks meest. mijn paard haar rotstraal kwam elders vandaan dus het is niet vanwege het vuil dat ik het zo schoonhoud

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:19

Als ik lees dat er gemiddeld 5 kleine baaltjes stro per week doorgaan ( prijs 2,5-4 euro per baal) dan is die ene baal houtkrul (8 euro) van mij toch een heel stuk voordeliger