Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
FCSA schreef:Hier juist geen goede ervaringen met Equibedding. Paarden blijven ervan eten, lopen het spul opzij in de stal (met kale bodem tot gevolg), paarden staan alleen in de nacht op stal en ik gebruik 2 zakken per week per paard en nog is het geen mooi bed. Bovendien knagen de muizen de zakken open dus de hele zolder ligt onder. Als de batch op is ga ik over op iets anders (ik denk houtkrullen).
oji schreef:Voor mij gaat er niets boven stro, al het andere komt voor mij pas in aanmerking als je paard niet tegen stro kan (snel verstopt). Stro vind ik gewoon het meest paardvriendelijke beddingsmateriaal. Het knabbelen aan stro en het beetje scharrelen en schuiven met stro is zeer rustgevend voor een paard. Dat ze er wat van eten is geen enkel probleem als je paard gewoon goed blijft mesten. Alleen als ze ervan eten altijd even opletten met de overgang van stro van vorig jaar naar stro van dit jaar, dat je dat langzaam opmengt (net zoals ik dat ook met hooi doe).
Houtkrul is niet bepaald goed voor de hoeven, dan kun je beter vlas gebruiken. Maar ik heb gewoon een hekel aan oppotten. Ik scheidt elke dag al het schone stro van het vuile/natte. Al het natte eruit. Overdag als de paarden in de wei staan, box open laten liggen met het schone stro aan de kant en de bodem aangeveegt, zodat die mooi droogt. Voordat de paarden 's avonds naar binnen gaan het stro verdelen en vers stro erbij. Wel arbeidsintensief, maar ik vind het ideaal zo. Weinig vliegen, tevreden en ontspannen paarden. Nooit rotstraal of mok.
_Penotti schreef:Nee dat sproei niet nat, dat is best zonde
Ik kan niet zeggen dat ze het hier als glad ervaren eigenlijk.
Maar ik maak ook niet wekelijks de hele stal leeg, haal de plasplekken er wel uit en trek dan recht. En gooi daar weer nieuw op.