Wat mag ik verwachten van mijn nieuwe pensionstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:35

Als de stalhouder niet van plan is het dak te repareren, dan zou ik helaas verder kijken naar een andere stal. Dit klinkt niet als een veilige en nette situatie -O-
Daarbij vind ik het ook een slecht teken voor de rest, als de stalhouder dit normaal vindt, wat voor situaties ga je dan nog meer krijgen waar je geen goed gevoel bij hebt?
Bij mij zou het vertrouwen al weg zijn. Nu heb ik ook genoeg verschillende stallen en situaties meegemaakt om wat wantrouwend te zijn, maar toch.

Als dit nou een super voordelige stal was zou dat nog een overweging kunnen zijn, maar als ik je goed begrijp dan is dat ook niet het geval...

Of de stal wel of niet schoongemaakt wordt zou ik minder een probleem vinden. Ik heb zowel netjes klaargemaakte stallen meegemaakt, als stallen waar ik eerst zelf de mest nog uit mocht halen (jawel), maar goed, dat zelf even schoonmaken is zo gedaan. De waterbak schoonmaken is sowieso een klusje wat je zelf regelmatig even kan doen. Dan ben je niet afhankelijk van of de stalhouder dat wel of niet meeneemt in zijn werkzaamheden.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:41

Bij de ene stalkrijg je je stal blinkend schoon en ontsmet als je aankomt.
(Mijn huidige stal was helemaal netjes schoongemaakt)

Maar bij de andere ligt de stront van je voorganger er nog in. (Heb ik namelijk ook meegemaakt. Hun reden was dat het geen uitmestdag was....)

Over dat gat. Bij mijn paard moet alles hufterproof zijn. Het is niet dat hij alles zomaar sloopt, maar als meneer zich verveelt dan gaat hij wel kijken of dingen wel goed vast zitten. Zoals waterleidingen enzo. (daar zit nu dus een houtplaat voor :+ )
Dus ik zou het ook dicht willen hebben.
Anders zou ik het inspuiten met anti-bijt of zelf dicht maken.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:52

Je mag verwachten wat de stal je aanbiedt. Met andere woorden, je zult met je vragen bij de staleigenaar moeten zijn, die bepaalt zijn beleid met betrekking tot alles, stal management, verzorging paarden, voerbeleid , buiten zetten etc en je gaat ermee akkoord of niet en zo niet, zoek je een beter passende stal.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:03

Als je wilt weten wat je mag verwachten van je nieuwe pensionstalling, moet je ernaar vragen... Kom je ook niet voor teleurstellingen te staan :-)

Als je graag het plafond gerepareerd wilt hebben, dan kun je dat dan ook direct aangeven.

Kinke

Re: Wat mag ik verwachten van mijn nieuwe pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:17

Dat meen je Sabbientje, wat ranzig!
Ik heb mijn paarden gelukkig aan huis staan. Ben verbaasd dat de stal niet standaard ff wordt uitgesopt. Lijkt me normaal dat alles weer fris is voor een nieuwe klant :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:43

Sabbientje schreef:
Anders zou ik het inspuiten met anti-bijt of zelf dicht maken.

Zelf dichtmaken is inderdaad ook een optie. Overleg dit dan wel eerst goed, een stalhouder kan het ook heel vervelend vinden als je zelf dit soort zaken gaat doen, dus eerst vragen of dat mag is dan wel een idee.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:46

Wow wat een hoge eisen. Een stal doe niet afgespoten is is in mijn ogen de normaalste zaak van de wereld. In mijn beleving is het prima om gewoon zelf even de waterbak en de voerbak schoon te maken. Meer is niet nodig. En qua dak.. Tja, kan je paard erbij? Dan is het wel handig als ze het dichtmaken, maar als ze dat niet willen en het is verder een prima stal dan lijkt het me een beetje overdreven om daarvoor direct van stal te verwisselen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:52

Hoge eisen? Dat is niet meer dan normaal lijkt mij?

Op stallen waar ik tnt kwam met mijn paarden (ik ben heel trouw, dus ik sta nu pas op mn tweede stal :)) ) lag er schoon strooisel in de boks en zag de boks er netjes uit.
'Knaagbare' zaken waren verwijderd, danwel van te voren al besproken :-)

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:55

beatje schreef:
Maar een nieuw huurhuis krijg je toch ook schoon afgeleverd? Of ik begin nu te begrijpen waar mijn tijd te kort vandaan komt, ik maak te veel schoon.
Als ik van stal verhuisde leverde ik die gepoetst weer af. Net als ik in een schone stal in kon trekken.
Als je op je nieuwe stal aan komt met je paard is het toch wel zo prettig dat je hem er in kan zetten en niet eerst moet gaan poetsen.

Uhm nee? :=
Ik heb oprecht niet vaak meegemaakt dat een huurhuis SCHOON werd afgeleverd. Hooguit even met een doekje gauw wat kruimels weghalen maar vaak hebben verhuurders/oude eigenaren daar wel schjt aan..
Ik vind het zelf normaal als er schoon stro in de stal ligt, verder klaag ik niet over een vieze muur oid, dan maar zelf poetsen of wachten op de jaarlijkse schoonmaak.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:47

't is maar goed dat ik dan geen pensionstal heb, zou het wel zo netjes vinden om een schone stal op te leveren voor de volgende klant :D (en bovendien ook wel zo hygienisch

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:23

Hoe laag is dat dak dan? Of hoe groot je paard?
Loop al tig jr mee in de paardenwereld en heb op 1 stal gezien dat een paard aan het dak zou kunnen nl.
Wat hij niet deed want waarom? Voer en stro ligt in / op grond.
Zolang je paard niet nat kan worden....de isolatie zal iig niet zomaar / plotseling loslaten...

Hier id buurt ken ik iig geen stal waar bij een nieuw paard, ze worden schoongespoten / schoongemaakt!
Gewoon een schone laag stro en hoppa, paard erin.
Niks mis mee; voor het paard is dit voldoende.

Maar als jezelf jouw wensen zo belangrijk vindt, zou ik gaan kijken naar een andere stal.
Want deze man voert zijn beleid en het zou mij niet verbazen dat jullie daarin op den duur gaan botsen / irritatie opwekken.
Ik zit dan wel in ander deel van nl maar ik vind je wensen (behalve nieuw stro) best apart (sorry)..
Het kan natuurlijk goed dat het bij jullie gebruikelijk is om als nieuwkomemde klant meteen vanalles te wensen. Hier is het zo dat je kijkt hoe een stal z’n beleid (accomodatie, stallen, vetzorging ed) is en als dit je iets lijkt, kies je daarvoor...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:32

Ts, wat je mag verwachten is wat je afspreekt met de nieuwe staleigenaar. Zoveel mensen zoveel manieren.

Ben het wel met Evelien eens, je hebt meer kans op een goede verstandhouding als je ongeveer dezelfde denkbeelden hebt als de staleigenaar dan wanneer je hem wilt gaan wijzigen. Zelfs als hij in het begin toezegt loopt het 9 van de 10 keer uit op desillusies.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:41

Als je een stal uitspuit met de hoge druk heb je alle stallen ernaast ook zeiknat en kan je alles leegtrekken. Ik vind het bijzonder dat mensen dat verwachten. Dat is toch geen doen?

Als hier nieuwe paarden komen maken we de voer en drinkbak even schoon en ligt er schoon stro in. En er ligt vaak een naambordje klaar waar meteen de naam en hoeveelheid brok op kan. Hogedruk gaat er hier 1 keer per jaar ongeveer door. Dus heel vies is het niet.

Ik zou mijn paard persoonlijk niet bij piepschuim willen hebben. Die rommel is zó brandbaar. Al helemaal als het niet is afgedekt met iets brand-vertragends.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:55

Ik vraag mij oprecht af wat voor beeld mensen hebben bij het schoonmaken van een stal.

Dat doe je niet even met 1 box tussendoor. Hoe doen anderen dat dan? Ga je de muren en de plafonds langs met een vaatdoek oid?

Dat er geen mest meer in ligt van de vorige a la, maar als het toch gewoon een opgestrooide box is, vind ik dit voldoenden.

Topic zet mij wel aan het denken hoor, in wat mensen verwachten op de eerste dag en ook hoe wij naar stallen kijken en nieuwe klanten dat dus doen. Valt voor ons ook nog wel wat te halen denk ik...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:16

:D Mijn idee Ruitje, ook hier geen grote schoonmaak bij een nieuw paard.
Natte bende wordt het en het water loopt onder alle stallen....
Wel een goed leeggeschraapte schone stal met een dikke laag nieuw stro en een plakje hooi.
Schone voerbak en drinkbak en dat is het.
Maar het is eigenlijk altijd spic en span hier, geen lagen oude mest op de vloer of spinnewebben (nou ja, af en toe een paar), geen uitsteeksels en zeker geen loshangend piepschuim.

Heel eerlijk maak ik me ook meestal meer zorgen over hetgeen ze meenemen dan wat ze van hier krijgen. Maar goed, ik heb ook geen echte pensionstal, een paar 'klanten' en af en toe een nieuw paard.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:49

bij ons wordt de bovenste laag van de stalbeddeking eraf gehaald en dan komt er over een laag van +- 10cm nog 1 pak vlas.
drinkbak en voerbak worden niet schoongemaakt.
ik mest hem altijd helemaal uit voor ik mijn paard erin zet.
ik heb genoeg stallen gezien waar niet werd uitgemest of opgestrooid.
maar ook waar dat wel werd gedaan.
maar nog nooit een plek waar ze stallen uitspoten.
hoe moet ik dat dan voor mij zien? bij ons is geen afvoer in de stallen of in de gang. :o?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:50

Uhh. Zo met de hogedruk deden we niet. Maar wel met de ragebol alle webben even weg. Dan met een emmer en een borstel even de ergste strontvlekken van de muur. Even de voer en waterbak uitsoppen. Dan even de tuinslang over de vloer, aftrekker er over. Laten drogen en klaar. Ben je geen uur mee bezig.En bijons koste een stal 150 in de maand dus niet eens een hoofdprijs.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 22:01

Ligt eraan wat voor stallen je hebt of dat wel of niet kan dat uitspuiten.

Heb je een systeem waarbij vocht onder de wand door kan is het geen optie.

Maar even mesten, ragebol er door is normaal.
En voer en waterbak alleen indien die vies zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 22:22

Ik ben 5 keer verhuisd (dat klinkt ernstiger dan het is :') ) en heb eerlijk gezegd nooit meer verwacht dan schoon strooisel, geen voerresten van de vorige, niet overwoekerd met spinrag (maar een spinnenweb kijk ik echt niet op :n ) een werkende en frisse waterbak en dat is het zowel? En overal was dat het feit.

Een veilige huisvesting staat buiten kijf, maar als ik bij vooraf kijken onveilige zaken zie dan zou ik er niet gaan staan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:13

beatje schreef:
Uhh. Zo met de hogedruk deden we niet. Maar wel met de ragebol alle webben even weg. Dan met een emmer en een borstel even de ergste strontvlekken van de muur. Even de voer en waterbak uitsoppen. Dan even de tuinslang over de vloer, aftrekker er over. Laten drogen en klaar. Ben je geen uur mee bezig.En bijons koste een stal 150 in de maand dus niet eens een hoofdprijs.

Op zo een stal zou ik mijn paard met plezier zetten. Naast het praktische aspect is er hoe de stal erbij staat als er een nieuw paard komt toch ook een soort welkom.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:21

Ik heb er zelfs nog nooit over nagedacht dat een stal uitgespoten zou moeten zijn. Vaak is het toch ook zo, dat het ene paard er ‘s morgens uitgaat en de nieuwe er ‘s middags weer in gaat. Veel verder dan een box leeghalen komt een stalhouder imo niet. En vind ik persoonlijk ook niet nodig. Nieuw stro erin en klaar.

Dat gat zou ik zelf dichtmaken als de stalhouder er niet toe bereid is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:35

Ik wil geen box meer voor mijn paard...
Mijn paard heeft dus geen eens een box :')

Maar als ik bedenk over wat ik zou willen bij een box; Nog geen stalbedekking in de box als ik aankom.
Gewoon een lege schoon geschraapte box. Dan maak ik zelf met een emmer met dettol de box en voer en drinkbak schoon.
Uurtje drogen en dan nieuwe bodembedekking erin.

Een dak met piepschuim dat stuk is zou ik absoluut niet accepteren. Echt (brand) gevaarlijk en er kan plastic rotzooi in de stal komen. Echt een nogo voor mij.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:36

Sclimpre schreef:
Op zo een stal zou ik mijn paard met plezier zetten. Naast het praktische aspect is er hoe de stal erbij staat als er een nieuw paard komt toch ook een soort welkom.

Ben ik met je eens, heb 1x een pensionstal meegemaakt waar werkelijk nergens op werd geknepen. Toen ik daar kwam staan waren de boxen helemaal leeg gehaald geweest, 2 hele balen stro er in, voerbak en waterbak schoon, ragebol er door heen. Daar werden in de zomermaanden alle stallen helemaal met de hogedruk gedaan. Stond melding op het bord zodat je er rekening mee kon houden met uitmesten en nieuw stro pakken. We mochten daar net zo veel pakken als nodig was, hooi werd zeer royaal gevoerd. Stal daarna was er een half pakje vlas over de oude vieze laag heen gestrooid op de dag van aankomst, werd erg geknepen op het hooi wat ook nog eens niet een al te beste kwaliteit had. Daar ben ik mijn eigen hooi gaan voeren omdat de rest van de stal verder wel prima was nadat ik eenmaal mijn stallen ook op orde had met het vlas.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:13

Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die verwachten dat je even met de hogedruk alles gaat schoonspuiten hoor. oa richting @ruitje bedoel ik dit.
Dat geeft veel te veel wateroverlast richting andere stallen.

beatje schreef:

Deze manier van schoonmaken is inderdaad wat ik hoop van een stal, dan voel je je welkom en alsof er goed voor je paard gezorgd gaat worden.
Hopen is wat anders dan verwachten, ik heb het nooit echt verwacht, maar was blij als het inderdaad gedaan was.

Ik zou echt niet blij zijn als mijn paard op een reeds bestaande laag vlas geplaatst zou moeten worden -O- ook niet met een nieuw pakje er overheen.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:32

Tiquira_Jill schreef:
bij ons wordt de bovenste laag van de stalbeddeking eraf gehaald en dan komt er over een laag van +- 10cm nog 1 pak vlas.
drinkbak en voerbak worden niet schoongemaakt.
ik mest hem altijd helemaal uit voor ik mijn paard erin zet.
ik heb genoeg stallen gezien waar niet werd uitgemest of opgestrooid.
maar ook waar dat wel werd gedaan.
maar nog nooit een plek waar ze stallen uitspoten.
hoe moet ik dat dan voor mij zien? bij ons is geen afvoer in de stallen of in de gang. :o?

Nu ben ik ook echt niet moeilijk en verwacht eigenlijk helemaal niks qua schoonmaak van stallen bij aankomst, maar een volledig nieuwe stalbedekking zou ik toch wel fijn vinden. Paard in de plas en poepdeeltjes van een andere paard laten staan vind ik toch geen fijn idee.