In hoeveel stukken weide verdelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rest van weide in 2 of 3 stukken verdelen?

Poll eindigt op

2 stukken (van ongeveer 5000m2)
23 (31%)
3 stukken (van ongeveer 3300m2)
50 (68%)

Totaal aantal stemmen: 73

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 16:19

Dank Hilary!
Wij willen de weides ook niet laten milimeteren en redelijk snel doorschuiven.
Vanwege de overgang van vrijwel geen gras (tijdelijke stal) naar de weides hier waar heel veel staat, hebben wij ook de eerste week met stroken gewerkt. Alleen dat draadje opgeschoven en dan de volledige paddock erbij.

Wij zullen het dan net zoals jullie doen; altijd toegang tot paddock en stallen en hooi als minder gras is. En dagelijks mesten inderdaad. Nu we het in stukken verdelen (om het even of het 2 of 3 stukken worden) kan dat. Met de volledige 1,5 hectare gaat het niet lukken.

Ibbel

Re: In hoeveel stukken weide verdelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:24

Ik heb iets minder dan 1,5 hectare op arm grasland al 25 jaar in gebruik met 5-7 paarden. Verdeeld over 5 stukken van krap 3000 m2. Gaat al jaren prima, ik kan zelfs 1-2 x per jaar hooien.
Je moet alleen wél goed onderhoud plegen, goed bemesten, regelmatig opnieuw laten inzaaien met een gewoon productiegrasmengsel, bekalken, onkruid laten spuiten etc.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:26

heb zelf 5000m2 zelf beschikbaar, daar heb ik een track op gemaakt en twee weides van ieder 2000m2.
Maar ik heb twee paarden dus ze doen wel een aantal weken met 1 weide.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 16:31

Mizora schreef:
Ik zou het zelf juist eerder nog kleiner maken en in 4 of 5 stukken verdelen. Met grote stukken heb je al snel dat ze voorkeursgedeeltes hebben waar het gras lang wordt en overbegraasde delen. 2x per week verweiden en dan het vorige stuk maaien zodat alles weer gelijk is. Eventueel 1 of 2 delen s winters ook nog beschikbaar houden voor een paar uur.

Eens wat betreft voorkeursgedeeltes. Maar we willen ze toch graag wat grotere stukken geven. :o We laten het ze niet milimeteren, we zullen snel verweiden inderdaad.
Weides mest ik dus en indien nodig zullen we zeker stukken maaien. :j

jobamara schreef:
Hmm op de top van paarden, 1 Gelderse merrie, 4 D pony's en een B pony. Nu nog 4 D pony's.
Bij goed grasland en onderhoud prima te doen, we hooien zelfs nog 1 x per jaar. Zit je op klei of zand?
Hier lopen ze voorjaar/zomer in de nacht buiten, van donker tot een uur of 3.Als het bloedheet is komen ze eerder binnen. ( slapen en een keer hooi) In de herfst en winter overdag buiten en krijgen ze langzaam aan alle weides tot hun beschikking dan ruim ik geen mest meer. Die slepen we idd uit elkaar bij droog/vorst/zonnig weer.

We zitten op zand en hebben voor de paarden erop kwamen een keertje gemaaid en gehooid. Dat zal nu niet meer kunnen, maar dat geeft ook niet.
We moeten nog even kijken hoe we het van de winter gaan doen, 1 stuk en dat ze dat ook wat kapot mogen lopen of net zoals bij jou alle stukken geven. Wellicht dat ik met vorst ook geen mest meer ga ruimen, maar dat hangt ook af van de ruimte die ze dan hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:34

ik heb iets minder dan 5000 m² in totaal, en dit heb ik 8 stukken verdeeld.
Basis is afdak + paddock van 15*30. Haaks daarop zijn er drie andere stukken die ik in slierten van +- 40 * 10 gemaakt heb, met op het einde doorgangen.
De buitenste sliert staat ook de hooiruif, die loopt door tot een stuk pad achteraan en die komt weer uit op de verschillende slierten. Ik kan zo altijd een bepaalde sliert openzetten en altijd verschillende rondes maken (zodat ze niet constant in hoeken lopen maar ook een rondje kunnen galopperen, zonder dat ik een vaste track maak.)
De buitenste sliert staat meestal samen met een sliert open die kaalgegeten is, en iedere dag mogen ze een aantal uur op een sliert met gras, die onderling afgewisseld worden.
In de winter hebben ze geen toegang tot het gras en de track ivm modder.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 16:38

Ibbel schreef:
Ik heb iets minder dan 1,5 hectare op arm grasland al 25 jaar in gebruik met 5-7 paarden. Verdeeld over 5 stukken van krap 3000 m2. Gaat al jaren prima, ik kan zelfs 1-2 x per jaar hooien.
Je moet alleen wél goed onderhoud plegen, goed bemesten, regelmatig opnieuw laten inzaaien met een gewoon productiegrasmengsel, bekalken, onkruid laten spuiten etc.

Fijn om een soortgelijke ervaring te lezen!
Die 1,5 hectare zou in totaal dan verdeeld zijn over 3 of 4 stukken hier, naast de paddock dan dus.
We zijn zuinig op ons weiland, dus onderhoud doen we zeker. Onkruid zoals jkk steken we uit, we laten het bemesten door een boer uit de buurt en we willen het najaar laten kalken en daarna doorzaaien. We kunnen zelf ook stukken maaien die lang blijven en de paarden laten staan en we ruimen de mest op.
Hooien hoeft voor ons absoluut niet, ze mogen al het gras hebben. :j

Hutcherson: dan hebben we omgerekend denk ik min of meer dezelfde belasting qua oppervlakte. Wij hebben een groter stuk en paddock, maar ook meer paarden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 16:42

Duhelo schreef:
Basis is afdak + paddock van 15*30. Haaks daarop zijn er drie andere stukken die ik in slierten van +- 40 * 10 gemaakt heb, met op het einde doorgangen.
De buitenste sliert staat ook de hooiruif, die loopt door tot een stuk pad achteraan en die komt weer uit op de verschillende slierten. Ik kan zo altijd een bepaalde sliert openzetten en altijd verschillende rondes maken (zodat ze niet constant in hoeken lopen maar ook een rondje kunnen galopperen, zonder dat ik een vaste track maak.)
De buitenste sliert staat meestal samen met een sliert open die kaalgegeten is, en iedere dag mogen ze een aantal uur op een sliert met gras, die onderling afgewisseld worden.

Dank Duhelo.
Hoeveel paarden heb jij erop lopen?
En heb je misschien een foto van hoe het er uit ziet? Klinkt wel heel interessant! In de winter blijven ze dan alleen op de paddock of zie ik dat nu fout?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:57

Myfairytale schreef:
Pandora2: waarom stem je daarvoor? :)

Omdat 2 stukken van 50 are gewoon comfortabeler is ivm de plaats die ze dan hebben met 5 :D

Ik heb 1.3ha voor 3. Waarvan er 2 elk 50 are ter beschikking hebben en in de zomer strookbegrazing zodat ze altijd lang gras hebben.
De 3e heeft 25 are, maar dat is een ex-hb'er, dus die mag maar heel weinig gras.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 17:06

Dank voor je toelichting! Ben "jaloers" op de verhouding aantal dieren vs grootte van het perceel. :D

Ze hebben dan sowieso 1 stuk + de paddock en strookje bos. Het is hier echt zo dat als er eentje besluit om terug te gaan naar de paddock, de anderen direct volgen, om het even welk paard het als eerste gaat.

We hebben momenteel een oudje van 26 erbij lopen, het is de vraag voor hoe lang nog.
D.m.v. uitsterfbeleid willen we uiteindelijk terug naar 2-3-4 paarden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:32

Myfairytale schreef:
Duhelo schreef:

Dank Duhelo.
Hoeveel paarden heb jij erop lopen?
En heb je misschien een foto van hoe het er uit ziet? Klinkt wel heel interessant! In de winter blijven ze dan alleen op de paddock of zie ik dat nu fout?

Ik heb 2 trekpaarden en een spanjaard, dus zeker niet genoeg gras voor de ganse zomer door te komen. "Gelukkig" staan 2 van de drie te vet, dus krijgen ze onbeperkt stro + 2 baaltjes hooi + aantal uur per dag gras voor alledrie samen.

Afbeelding

Zwart zijn vaste omheiningen, groen zijn doorgangen die allemaal afzonderlijk open of dicht kunnen (losse elastische stroomdraad met dubbele handvaten.
Rechtsonder is de paddock, het paars vierkantje is de hooiruif, die twee stukken zijn sowieso beschikbaar, en dus telkens het padje links en een van de sliertjes.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:35

Myfairytale schreef:
Dank voor je toelichting! Ben "jaloers" op de verhouding aantal dieren vs grootte van het perceel. :D

Ze hebben dan sowieso 1 stuk + de paddock en strookje bos. Het is hier echt zo dat als er eentje besluit om terug te gaan naar de paddock, de anderen direct volgen, om het even welk paard het als eerste gaat.

We hebben momenteel een oudje van 26 erbij lopen, het is de vraag voor hoe lang nog.
D.m.v. uitsterfbeleid willen we uiteindelijk terug naar 2-3-4 paarden.

:D
Het is ook wel een beetje een luxe-probleem hier hoor, aangezien ze hier ook snel te vet worden en 2 van de 3 toch al bij de hoogbejaarden gerekend worden :P
Waardoor ik ze dus liever op langer uitgebloeid gras heb. Vandaar de strookbegrazing.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 17:50

Dank je wel Duhelo! Heel duidelijk zo. :j

Pandora2: en ik voelde me al "rijk" met wat wij hebben. :D
Natuurlijk kan het altijd beter, maar ben toch wel tevreden wat we onze paarden kunnen bieden. :o
Ons oudje wil ik zoveel mogelijk op gras en de pony is eigenlijk veel te dik en past wat dat betreft ook niet ideaal in de kudde. Maar wegdoen kan ik ook niet. :=

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:13

1,5 hectare is zat groot genoeg voor 5 paarden.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:33

Hou er ook rekening mee dat het voor een loonwerker makkelijker is als je grotere stukken hebt. Als je een keer wilt laten injecteren of spuiten. Hier hebben wij een weide van 5000m2 en die zou ik niet kleiner willen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:35

Ik heb 1 zomer 7 paarden gehad, waarvan er 5 24/7 buiten.
Ik had het toen in 4 delen.
Dit op 3 hectare.

5 in de nacht paddock stal zou ik in jou geval toch in 2 delen.
Een beetje ruimte op te lopen lijkt me ook wel fijn.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:05

Wij hebben er 2 (fjord en welsh a) op, denk ik 8000 m2. Dit is inclusief paddock en onze tuin die we soms laten afgrazen.

Ik maak de weides niet te klein omdat ik het wel fijn vind dat ze af en toe lekker voluit kunnen crossen door het land (zonder al teveel schade aan de bodem). Een track zit ik ook aan te denken. Hoe breed is die bij jullie?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:20

Wij hebben ook de luxe dat we kunnen kiezen waar we ze neerzetten maar het probleem is vooral de omheining. Voor de paarden moet ik er echt stroom op hebben want ons trekpaard sloopt de rest. Aangezien de schapen hier voorrang hebben (die zorgen voor brood op de plank) hebben de paarden nu wat minder keuze.

Afgelopen maanden stonden ze op 1,5 ha maar dat stuk vonden ze niet interessant meer dus dan maakt mevrouw gewoon een gat in het hek en gaat naar de volgende wei.
Als alle omheining geregeld is hebben ze meer dan 10ha wat alleen voor hun is en verder hebben ze de weides van de schapen nog eventueel

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:31

Ik heb 3 Connemaras en een arabier staan op een stuk van een royale hectare. Om de wei hebben we een track, en we hebben aan het geheel een paddock met royale overkapping.

Paddock en track zijn overdag open. Het middenstuk wei hebben we opgedeeld in vier weitjes waar ze overdag ( 2 met graasmasker, 2 zonder graasmasker ) op staan( steeds 3 weitjes dicht/ 1 open) S avonds staan er 2 met hooi in hooinet op het paddock ( track en weides dicht) en 2 op stal)

Dit gaat prima. Sterker nog. In het voorjaar gebruiken we alleen een klein weitje voorin, en een afgezet weitje achterin en hooien we het stuk eerst, voordat we er vier weitjes van maken.

Na het hooien laten we het geheel wat bijtrekken en dan staan ze steeds een week in 1 wei voordat ze naar een vers weitje gaan. Bij erge droogte sproeien we wel. Anders wordt het wel te kaal

Strookbegrazing is imo veel lastiger: Paarden lopen dan steeds op het zelfde stuk naar het nieuwe strookje, waardoor er heel veel wordt kapot gelopen, en de wei te kort, te kaal wordt afgegraast. Veel meer in ieder geval dan regelmatig verweiden.

Het werkt voor ons al jarenlang heel erg goed zo

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:43

Onze track is minimaal 5 meter breed. We hebben er ook hooibakken op die we met enige regelmaat een paar meter verschuiven.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 22:04

Dank voor alle reacties.

We houden zeker rekening met de loonwerker, de stukken zijn wel recht toe rechtaan en de openingen zijn breed genoeg. Die zal een enkele keer per jaar komen, om te mesten en kalken en wellicht bijzaaien.

Ze hebben dus sowieso de weide die op dat moment open is, hey kleine strookje bos en de paddock. Ze hebben al bewezen dat ze er flink los kunnen gaan. :D

Ik ben jaloers palousa_boy! Zoveel hectare is hier helaas niet voor ons weggelegd, ik vrees dat we dan ook moeten verhuizen. :=

Strookbegrazing ben ik ook niet echt heel erg fan van. Dan beperkt toch vaak de bewegingsruimte en vaak wordt dat stukje ook heel intensief belopen en begraasd. Verweiden vind ik dan toch prettiger. :j

Het scheelt dat vriend zelf de omheining zet, bevalt het niet, dan kunnen we het alsnog aanpassen. :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 22:58

Ibbel schreef:

Hier precies hetzelfde! Totaal ook 7 grazers, 5 Haflingers/pony's en 2 mini koeien. Dit jaar al 2x 0,3 ha gehooid. Een ronde voordroog en een ronde pakjes à 104 stuks. Na elke ronde bloten, indien nodig bemesten (kunstmest of rundveemest) en de sproeiers erover heen. Ook onkruid wordt aangepakt.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:20

Tot het bericht van Ibbel begon ik al haast aan mijzelf te twijfelen (of ik wel goed zat over het oppervlakte van onze weides).
Ik heb een groepsstal met paddock en los daarvan 5 weides van ongeveer 3300 m2 (een klein beetje meer dan 1,5 hectare). De paddock is altijd open en doormiddel van een lang pad krijgen ze toegang tot een van de weides.
Op het moment doen ze dmv strookbegrazing zo’n drie weken per wei en eten ze vrijwel geen hooi. Als ze van een wei afkomen krijgt die dus ongeveer 3 maanden rust. Ik kom op deze manier om in het gras en overweegt zelfs een of twee pensionpaarden te zoeken.

Nou moet ik wel zeggen dat dit qua voedsel voorziening en een beetje dollen zat oppervlakte is maar dat ze het ook heerlijk vinden om over het lange pad een flink sprintje te trekken. Afhankelijk van de vorm van de wei kan het daar wat krap voor zijn met 3300m2.

Ik heb trouwens ook vijf paarden (3 grote, 2 pony’s) lopen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 01:29

Ik denk bij nader inzien dat mijn blik hier vertroebeld wordt door persoonlijke ervaring; ons groeiseizoen is véél korter dan in Nederland. Land wordt dus ook sneller overbegraast en heeft veel meer tijd nodig te herstellen.

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:34

Ik heb véél minder wei (3000 M2) daar moeten een KWPNer en een A-pony het weideseizoen overdag van leven.
Ik heb het verdeeld in 3 stukken en schuif ze elke week door.
Op deze manier eten ze het niet té kort zodat het gras weer makkelijk aan groeit, ik bemest wel maar zeker niet overdreven.
Moet wel zeggen dat we op kleigrond zitten...

Dus ik zou zeggen: in 3 stukken verdelen!