Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mizora schreef:Ik zou het zelf juist eerder nog kleiner maken en in 4 of 5 stukken verdelen. Met grote stukken heb je al snel dat ze voorkeursgedeeltes hebben waar het gras lang wordt en overbegraasde delen. 2x per week verweiden en dan het vorige stuk maaien zodat alles weer gelijk is. Eventueel 1 of 2 delen s winters ook nog beschikbaar houden voor een paar uur.
jobamara schreef:Hmm op de top van paarden, 1 Gelderse merrie, 4 D pony's en een B pony. Nu nog 4 D pony's.
Bij goed grasland en onderhoud prima te doen, we hooien zelfs nog 1 x per jaar. Zit je op klei of zand?
Hier lopen ze voorjaar/zomer in de nacht buiten, van donker tot een uur of 3.Als het bloedheet is komen ze eerder binnen. ( slapen en een keer hooi) In de herfst en winter overdag buiten en krijgen ze langzaam aan alle weides tot hun beschikking dan ruim ik geen mest meer. Die slepen we idd uit elkaar bij droog/vorst/zonnig weer.
Ibbel schreef:Ik heb iets minder dan 1,5 hectare op arm grasland al 25 jaar in gebruik met 5-7 paarden. Verdeeld over 5 stukken van krap 3000 m2. Gaat al jaren prima, ik kan zelfs 1-2 x per jaar hooien.
Je moet alleen wél goed onderhoud plegen, goed bemesten, regelmatig opnieuw laten inzaaien met een gewoon productiegrasmengsel, bekalken, onkruid laten spuiten etc.
Duhelo schreef:ik heb iets minder dan 5000 m² in totaal, en dit heb ik 8 stukken verdeeld.
Basis is afdak + paddock van 15*30. Haaks daarop zijn er drie andere stukken die ik in slierten van +- 40 * 10 gemaakt heb, met op het einde doorgangen.
De buitenste sliert staat ook de hooiruif, die loopt door tot een stuk pad achteraan en die komt weer uit op de verschillende slierten. Ik kan zo altijd een bepaalde sliert openzetten en altijd verschillende rondes maken (zodat ze niet constant in hoeken lopen maar ook een rondje kunnen galopperen, zonder dat ik een vaste track maak.)
De buitenste sliert staat meestal samen met een sliert open die kaalgegeten is, en iedere dag mogen ze een aantal uur op een sliert met gras, die onderling afgewisseld worden.
In de winter hebben ze geen toegang tot het gras en de track ivm modder.
Myfairytale schreef:Pandora2: waarom stem je daarvoor?
Myfairytale schreef:Duhelo schreef:ik heb iets minder dan 5000 m² in totaal, en dit heb ik 8 stukken verdeeld.
Basis is afdak + paddock van 15*30. Haaks daarop zijn er drie andere stukken die ik in slierten van +- 40 * 10 gemaakt heb, met op het einde doorgangen.
De buitenste sliert staat ook de hooiruif, die loopt door tot een stuk pad achteraan en die komt weer uit op de verschillende slierten. Ik kan zo altijd een bepaalde sliert openzetten en altijd verschillende rondes maken (zodat ze niet constant in hoeken lopen maar ook een rondje kunnen galopperen, zonder dat ik een vaste track maak.)
De buitenste sliert staat meestal samen met een sliert open die kaalgegeten is, en iedere dag mogen ze een aantal uur op een sliert met gras, die onderling afgewisseld worden.
In de winter hebben ze geen toegang tot het gras en de track ivm modder.
Dank Duhelo.
Hoeveel paarden heb jij erop lopen?
En heb je misschien een foto van hoe het er uit ziet? Klinkt wel heel interessant! In de winter blijven ze dan alleen op de paddock of zie ik dat nu fout?
Myfairytale schreef:Dank voor je toelichting! Ben "jaloers" op de verhouding aantal dieren vs grootte van het perceel.![]()
Ze hebben dan sowieso 1 stuk + de paddock en strookje bos. Het is hier echt zo dat als er eentje besluit om terug te gaan naar de paddock, de anderen direct volgen, om het even welk paard het als eerste gaat.
We hebben momenteel een oudje van 26 erbij lopen, het is de vraag voor hoe lang nog.
D.m.v. uitsterfbeleid willen we uiteindelijk terug naar 2-3-4 paarden.
Ibbel schreef:Ik heb iets minder dan 1,5 hectare op arm grasland al 25 jaar in gebruik met 5-7 paarden. Verdeeld over 5 stukken van krap 3000 m2. Gaat al jaren prima, ik kan zelfs 1-2 x per jaar hooien.
Je moet alleen wél goed onderhoud plegen, goed bemesten, regelmatig opnieuw laten inzaaien met een gewoon productiegrasmengsel, bekalken, onkruid laten spuiten etc.