Stal uitmesten, hoe het snelst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:47

wendely schreef:
Als een paard of pony zijn mest door de boks loopt is 9 van de 10 keer de boks gewoon te klein.

Een paard van ca. 1,67 in een box van ca. 3,5 bij 7, er elke ochtend presteerde ze het om geen een plekje "schoon" te hebben. Leuke theorie maar er is ook de praktijk...(en zo ken ik er meer dat je denkt: hoedan...)
Ze staat nu sámen met een vriend in een box met vergelijkbare afmeting, maar box is verhoudingsgewijs een stuk schoner dan toen ze alleen stond.
Paard wat alleen in box "gewoon" veel beweegt. dr vriend vind dat niet leuk, dus zegt dat ze moet stoppen met bewegen.. ideaal :+

Meest ideale vind ik om meermaals ff drollen te wippen, dat helpt enorm, maar niet altijd haalbaar.
Hier wel voorkeur voor stroboxen moet ik eerlijk zeggen, maar dan wel voldoende stro en juiste stro.

Eerlijk ben ik nooit écht lang per box bezig. uiteraard, een grote box met 2 paarden erin, dat kost meer tijd. Maar dat is ook maar 10/20 minuten voor het uitmesten, per paard is dat nog maar 5/10 minuten.
Dat is dan ook meteen mn "gemiddelde" die 5/10 minuten, eerder dichter bij 5 dan 10. Maar dan moet er nog wel opgestrooid worden.

Poekkie

Re: Stal uitmesten, hoe het snelst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:54

Hier vlas, vind het erg fijn werken. Ongeveer 30 min voor 5-6 stallen en in het weekend (als de natte plek er uit gaat) ongeveer 1u extra. Ik strooi per stal 2x per week een half pak vlas bij.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:54

Hier altijd vlas gehad. Eigenlijk nooit over nagedacht om wat anders te gebruiken. Zou misschien eens wat anders moeten proberen als ik sommige dingen hier lees. Moet namelijk wel zeggen dat ik vind dat ik veel vlas kwijt ben, wil ik dat ze niet op de grond ligt. Vind ik wel een nadeel. Maar hoef maar 1 keer in de twee weken de stal goed leeg te halen en is eigenlijk altijd schoon, iets met een paard dat alleen in de achterste hoeken plast. Zorgt er wel voor dat de bodem in het midden niet echt een stevige onderlaag heeft. Iemand die hier tips voor heeft? :D Ben bang als ik de stevige natte plekken naar het midden haal dat de stal wel super snel vies wordt of zou dit wel meevallen?

Ben verder zo'n 5/10 minuten kwijt per dag aan de stal.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:56

Box te klein vind ik wat te kort door de box pardon bocht.

3 paarden in best wel ruime boxen (scheelt misschien 30cm tussen de grootste en kleinste box)

Maar de oudste merrie van mij presteert het om alles tot gort te lopen.
|o

De andere 2 ben ik binnen 5 minuten mee klaar,de andere box sta ik rustig een half uur te zeven (ik wil echt alle keutels en kleine stukjes eruit hebben)

Stro is niks, veel afval en nat.

Vlas bevalt prima,2 a 3 x per winter haal ik de natte plek uit de box. Ligt minimaal 20 cm vlas in.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:59

Ik heb stro gehad, maar wat een werk zeg. En zoveel mesthoop.
En opgepot vind ik het stinken, ook bij vlas overigens.

Heb nu vlas, ook zaagsel en stropellets gebruikt, maar vlas bevalt het beste.
Elke dag de drollen eruit met een vlasriek en 1 keer in de week de natte plek.
Drollen er uit is 5 minuten per dag per stal, natte plek 10 minuten schat ik?
En dan ook weer een zak vlas er terug in.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:05

Mijn pony’s hebben in de paddock een stal met hennepstro erin. Die trek ik elke dag recht en indien nodig natte plek eruit en nieuw strooisel erin. Op de wei hebben ze een stal met stro en die nest ik dagelijks uit en strooi ik ook dagelijks op. ( alles wat er ook maar enigszins vies uitziet eruit en aanvullen met schoon stro tot een dikke bodem)

Mijn paarden staan ‘s nacht op een stal met stro en ook die mest ik dagelijks uit en vul ik aan met vers stro. Op de dag kunnen ze in en uit lopen dus afhankelijk van hoe vies ze het maken kost het met tijd en stro. Van 2 plakken per dag tot een halve baal. En als het nodig is nog meer.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:23

_Penotti schreef:
En opgepot vind ik het stinken, ook bij vlas overigens.

Bij alle paarden of alleen bij een smeerpoets?

De 2 jonkies hun boxen ruik ik niet maar die van die ouwe,die dus veel omploegt en door de mest heen loopt die stinkt veel sneller. Dan is het of leeghalen of meer vlas erover heen.

Bij dat paard wil ik wel eens strokorrels of iets anders proberen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:26

Bij alle paarden.
Maar inderdaad bij een smeerpoets sneller, die lijkt die onderlaag dan toch om te ploegen.

Plus ik vind het een enorm klere werk het na een lange tijd helemaal uit te mesten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:42

Felien_Kyra schreef:
Hier altijd vlas gehad. Eigenlijk nooit over nagedacht om wat anders te gebruiken. Zou misschien eens wat anders moeten proberen als ik sommige dingen hier lees. Moet namelijk wel zeggen dat ik vind dat ik veel vlas kwijt ben, wil ik dat ze niet op de grond ligt. Vind ik wel een nadeel. Maar hoef maar 1 keer in de twee weken de stal goed leeg te halen en is eigenlijk altijd schoon, iets met een paard dat alleen in de achterste hoeken plast. Zorgt er wel voor dat de bodem in het midden niet echt een stevige onderlaag heeft. Iemand die hier tips voor heeft? :D Ben bang als ik de stevige natte plekken naar het midden haal dat de stal wel super snel vies wordt of zou dit wel meevallen?

Ben verder zo'n 5/10 minuten kwijt per dag aan de stal.

Hem niet 1 keer in de twee weken goed leeg halen.
Gewoon als er een rode-donkere plek boven komt ga je daar de natte plekken weg halen en verder alleen de mest eruit halen. Wat wil helpen is om de stal nat te zetten (gewoon met water) en dan vlas erin te gooien. Dan krijg je ook een onderlaag die vaster ligt.
Daarna is het ideaal dat ze maar op 1 plek plassen, want dan zie je heel snel dat het rood/ donker wordt.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:23

Ik heb vlas met wat stro erop. Mijn fjord maakt er een ongelooflijke bende van. Op stro was alles smerig en iedere dag ammoniak lucht. Nu met vlas is het goed te doen en snel mesten. Stro is voor de knabbel. Ben toch bang dat ie anders vlas eet. Mijn stal is nu 3 bij 3, maar ook in de stal 5 bij 5 was het altijd nat en vies. Mijn welsh a poept echt op 1 hoopje achterin en plast op 1 plekje. Echt super. Ze staan nu 's nachts op stal omdat deel van de wei ingezaaid is. Half juli gaan ze lekker 24/buiten, ook winter.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:27

siskeh schreef:
wendely schreef:
Als een paard of pony zijn mest door de boks loopt is 9 van de 10 keer de boks gewoon te klein.

Een paard van ca. 1,67 in een box van ca. 3,5 bij 7, er elke ochtend presteerde ze het om geen een plekje "schoon" te hebben. Leuke theorie maar er is ook de praktijk...(en zo ken ik er meer dat je denkt: hoedan...)
Ze staat nu sámen met een vriend in een box met vergelijkbare afmeting, maar box is verhoudingsgewijs een stuk schoner dan toen ze alleen stond.
Paard wat alleen in box "gewoon" veel beweegt. dr vriend vind dat niet leuk, dus zegt dat ze moet stoppen met bewegen.. ideaal :+

Daarom schreef ik ook 9 van de 10 keer, er zijn er natuurlijk altijd een aantal die het hoe dan ook presteren. Mijn paard van 1.69 staat in een 3.5 x 4 aan de bovenkant open boks. Geen enkel probleem ze heeft vast hoekje. Staat ze echter in 3x3 is het een puinhoop. Dit ervaar ik trouwens niet alleen met mijn eigen paard.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:53

Kwestie van routine, denk ik. En niet té secuur willen zijn :+ Die ene bol die van je zeef valt kan je er ook morgen nog uithalen!

Ik heb mezelf dit echt moeten aanleren haha. 's Winters mest ik 3 a 4 stallen per dag uit, stro. De eerste twee maanden deed ik hier een kleine 3 uur (!!) over, inclusief korrels en hooi. Na een tijdje had ik door dat ik veel te nauwkeurig wilde zijn, en dat ik dat een beetje moest loslaten. Nu mest ik 's winters 3 stallen uit op 1 uur tijd, inclusief voer *\o/*

Ik probeer ook niet vaker over en weer te lopen dan wat nodig is. Je moet een bepaald ritme zien te vinden waarbij je zo veel mogelijk meeneemt in 1 keer. Als ik de kruiwagen ophaal om te beginnen, kan daar al een lading proper stro in, inclusief alles wat ik nodig heb om de stal uit te mesten (mestboy, riek, bezem); er is altijd wel een hoekje in de stal dat proper genoeg is om dat propere stro al te deponeren en dan de stal uit te mesten.

Ik heb zelf een heel vies paard :+ En mijn stal is schuilstal op de wei, dus ze kan buiten zoveel ze wilt, maar ze flikt het elke dag opnieuw om er een enorme smeerboel van te maken.

In de zomer moet ik enkel mijn eigen stal en wei onderhouden. Ik vertrek met een kruiwagen waarin alles zit wat ik nodig heb. Ik geef mijn paard haar korrels op de wei, mest ondertussen de stal uit, veeg daarna het betonnetje rondom de stal aan, haal dan de mest van de wei en poets daarna mijn paard. Ik moet dus echt maar 1 maar over en weer naar elke locatie: van de loods naar de wei, van de wei naar de mesthoop, en van de mesthoop weer terug naar de loods om al de spullen terug weg te zetten. Als ik doorduw, ben ik op 3 kwartier rond.

Edit: degelijk materiaal doet héél veel. Een riek die goed in je hand ligt en niet te zwaar of te klein is, bandjes van de kruiwagen die goed opgepompt zijn, een bezem waarbij je niet 27x over dezelfde plek moet vegen, ... Echt een investering waard vind ik persoonlijk. Toen ik nog een eigen kruiwagen had, had ik er eentje met 2 banden. Die luxe is onvoorstelbaar!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:01

Ik heb ze op stro.
Haal elke dag de mest eruit, en alleen natte plekken als die tegen de boxdeur aangetrapt liggen. Rechttrekken en opstrooien. Om de 2 weken (zomer) machinaal leeghalen en op dikke laag weer beginnen.

Doe 15 minuutjes over 5 boxen, met opstrooien erbij.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:33

Ik mest ook het liefst met handschoenen en een emmer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:34

Rubberen matten met papier ging verreweg het snelst. :+

Zit er enig systeem in hoe je uitmest, of loop je wat rond te dralen op zoek naar mest in de box van je pony?
Toen ik nog een minimum van vier boxen per uur grondig moest doen, was mijn routine: natte plek eruit, alles vanuit het midden tegen de wanden gooien, zodat de mest zichzelf er al uit filtert en naar beneden rolt, en ik niet hoef te gaan staan zeven. Vervolgens alles weer naar beneden trekken en netjes maken. Op "bedding up day" maakte ik een wand vrij door de houtkrullen daar naar het midden te verplaatsen, zodat het schone spul tegen de wand kon. Jezelf daarin timen kan ook helpen, want je wordt dan gedwongen om door te werken, en niet overdreven pietluttig te zijn. Wat LWDaisy zegt: die ene drol die achterblijft, komt morgen wel.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:53

Mkango schreef:
Rubberen matten met papier ging verreweg het snelst. :+

Zit er enig systeem in hoe je uitmest, of loop je wat rond te dralen op zoek naar mest in de box van je pony?
Toen ik nog een minimum van vier boxen per uur grondig moest doen, was mijn routine: natte plek eruit, alles vanuit het midden tegen de wanden gooien, zodat de mest zichzelf er al uit filtert en naar beneden rolt, en ik niet hoef te gaan staan zeven. Vervolgens alles weer naar beneden trekken en netjes maken. Op "bedding up day" maakte ik een wand vrij door de houtkrullen daar naar het midden te verplaatsen, zodat het schone spul tegen de wand kon. Jezelf daarin timen kan ook helpen, want je wordt dan gedwongen om door te werken, en niet overdreven pietluttig te zijn. Wat LWDaisy zegt: die ene drol die achterblijft, komt morgen wel.

Dat timen deed ik ook! Ik had zoiets van "hoeveel tijd wil ik hier in steken", en dan gewoon kwestie van je daar aan te houden. Anders blijf je bezig :D

theamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:18

Nietsmar schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie in de stal hebben liggen en hoeveel tijd jullie dagelijks kwijt zijn aan uitmesten.

Ik heb in 1 stal houtkrullen, maar mijn pony draait er teveel door heen waardoor ik telkens mestballen moet zeven, kost veel tijd.

Merrie en veulen staan op potstal, iedere dag de hopen er uit en een klein beetje stro erbij. Eens in de zoveel tijd helemaal leeg halen.

Ik zoek een manier hoe ik het snelst kan uitmesten. Ik las ook iets over rubber matten en dat je dan minder strooisel nodig bent. Klopt dat?

Ik ben iedere dag een uur bezig met mesten (is wel inclusief hooi en water bijvullen) en zou dit graag willen verminderen.
Ik werk op een manege en we mesten elke dag alle stallen uit. Het ene paard/pony poept meer dan de ander, maar vooral de grotere paarden poepen meer. Op mijn stal gebruiken we stro, dus ik schep altijd de poep eruit en soms ook het natte stro. Daarna vul ik een kar met nieuw vers stro en verspreid ik dat met een hooivork door de stal heen.