Help, mijn paard loopt door het schrikdraad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 21:49

Nou, vanmiddag uit mijn werk kon ik nog net even zien hoe mevrouw door DRIE Verward koorden walste. Een koord op neushoogte maakt niks uit hoor, want dan doe je je hoofd omlaag en kan je net onder de onderste draad doorduiken, en door die dikke manen voelt ze niks (buurmeisje die het zag gebeuren, zei nog dat ik ze maar af moet scheren, maar dat vind ik zonde zijn 80 cm lang) en dan maar doordenderen tot de houders van de paaltjes afbreken! Dus ik heb het hele spulletje nu maar achter de palen langs gespannen en daarna heb ik d'r maar even met haar neus tegen het draad aangehouden, daar was ze wel van onder de indruk (maar hoe lang?). De ellende is gewoon dat ze "zichzelf elke keer beloont" omdat aan de andere kant van het hek vers gras staat.
Ik ga maar op zoek naar een zwaarder schrikdraadaparaat en dan van dat hele brede lint.
Bedankt voor jullie tips!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:58

het is toch hoe breder lint hoe minder ze tegen de huid voelen omdat die globaal tegen het haarvacht gaan.

dat is mijn ervaring.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 22:18

Ja, casanova misschien heb je daar weer gelijk in, maar op zich zitten er denk ik even veel draden in als in koord alleen zitten ze "naast elkaar" en ik hoop gewoon dat dat lint beter afschrikt omdat het wat steviger "oogt". En anders kan ik altijd nog d'r boeg scheren krijgte ze in elk geval een betere schok Knipoog .

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:39

Bij onze vorige stal deed Mander het ook. Daar bestond de omheining uit 2 redelijk dunne stroomdraden onder elkaar op zo'n 60 cm afstand van elkaar.

Op de nieuwe stal is de wei omheind met het brede schriklint en daar blijft hij keurig achter.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:25

visje"]
[quote="runningkawa schreef:
Je kunt nog wel tegen 10.000 volt
Het aantal ampere doet het meeste (hebben ze mij ooit wijs gemaakt Lachen )

Zo heb ik het ook gehoord. Het stroomdraad-apparaat voert de spanning op naar 8 of 10.000 volt. Maar de stroomstrekte is zo laag dat het 'onschadelijk' is om een schok te krijgen.
Wel leuk, dan kan je aan de schrikdraad een bordje hangen met daarop: "opgepast 10.000 volt".
Maar of dát je paard in de wei zal houden... Haha!
[/quote]
gewoon het amperage (zo heet dat toch) 2x zo hoog zetten zal misschien wel werken? bij ons op stal stond ooit een veulen die het lekker vond om zijn kont aan het schriklint te schuren...

door zo'n bordje hou je wel ongewenst bezoek uit je weiland, maar ik heb nergens in dit topic gezien of haar paard kan lezen Haha!

Debbieremi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:01

Lindsjah schreef:
Heeft ze helemaal niks tegen de stroom?
Mijn pony deed het ook steeds, toen heb ik hem met z'n neus tegen de draad laten lopen en sinds toen liep hij het weiland niet meer uit.

Nou nog de paddock, he Linnie? Haha! Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:55

Misschien is het een idee om eens een hengstenvlecht in te doen en dan een beetje natte manen.... Extreme duivel Het lijkt me dat de klap dan wel doorkomt. Check ook eens of je aardedraad van het stroomapparaat wel goed aangesloten is etc.

En vraag een startkaart aan en ga springen met die fries. Als ie over een hek van 1.40 kan kan ie makkelijk een B-parcours springen. Knipoog

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:59

ik heb er ook zo een Scheve mond
Baloe drukt zn hoofd tussen 2 draden door, en druk vervolgens met zn borst alles kapot! De enige oplossing bij Baloe is om hem niet alleen te laten staatn, want dat gaat ie zich vervelen, en op weg naar andere plekjes! Met en ander paard enbij gaat ie die wel lopen vervelen Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 01:23

wat wel eens wil helpen is er een paardje bijzetten die de chrik niet kent..meestal door de reactie van het andere paard willen ze er ook wel vanaf blijven......
ik heb er een gehad die sloopte allles, schriklint, -draad, hout, rubber echt alles...behalve 1 draadje prikkeldraad op 40 cm hoogte...daar had ze respect voor....

A3jkn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 10:32

Mijn schatje deed dat een paar maanden geleden ook consequent, ze liep op één dag gewoon op 4, 5 plaatsen de draad kapot. Op een gegeven moment ging ze gewoon een aanloopje nemen om er doorheen te komen, met als gevolg dat ze palen en al eruit trok. Ik kreeg toen een tip van de hoefsmid om haar een ketting om haar hals te hangen, deze loopt door tot borsthoogte. In eerste instantie leek me dat een vreemd idee, want dan kon ze erop gaan staan, en dan?? Maar dat is geen probleem dat had ze zo door. Ze reest nu nog steeds door de wei, met ketting. Maar blijft sindsdien wil binnen de bedrading. De ketting zit om haar hals, een gevoelig lichaamsdeel en het ijzer van de ketting versterkt de schok. Ze heeft het geweten hoor, de eerste keer dacht ze gewoon weer lekker tegen de draad aan te gaan hangen, nou ze sprong zowat een meter de lucht in en is daarna heel de wei doorgerend. Probeer t maar, succes. Een stuk goedkoper ook zo, dan de hele wei opnieuw afrasteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 10:54

Je kunt ook een strook vacht wescheren op de boeg, precies ter hoogte van het draad. Dan komen de schokken een stuk harder aan. En vooral goed veel stroom erop natuurlijk...

Als je paard een deken opheeft, maak je dan gewoon de voorsluiting los en sla je de voorkant een stukje terug. Vervolgens een (niet elastische) singel erom en goed aansingelen, blijft ie prima liggen.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 11:15

Ik ken het probleem , ik heb ook z'n lieverd staan.
Wij hebben er mee stroom op gezet en iedere keer als meneer er weer doorheen walste is hij gewoon voor "straf" op stal gezet.
Toen ie eenmaal doorhad dat hij op stal moest als hij weer eens lollig dacht te zijn door door de schrikdraden heen te walsen is hij er mee gestopt. Nu blijft hij braaf op zijn landje staan

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 13:21

Nou, ze staat nog steeds in het goeie land sinds ik haar gister "even onder stroom heb gezet". Bloos!
Ze staat met twee andere paarden die niet eens bij het draad in de buurt durven te komen, maar dat goede voorbeeld volgt ze helaas niet.
Mocht het straks weer misgaan dan probeer ik de tip met de ketting om haar hals, ik had er wel aan zitten denken om iets om haar hals te doen maar een ketting was ik nog niet opgekomen, en dan scheer ik meteen een strook op d'r boeg kaal zullen we eens even zien! *LOL*
Het klinkt allemaal erg gemeen maar jah, ik heb er ook geen zin in dat ze straks maar in een stal moet omdat ze niet in het land te houden is.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:52

Delphi2 schreef:
ik meteen een strook op d'r boeg kaal zullen we eens even zien! *LOL*
Het klinkt allemaal erg gemeen maar jah, ik heb er ook geen zin in dat ze straks maar in een stal moet omdat ze niet in het land te houden is.

Tja, het gaat ook om de veiligheid van het paard en anderen. Hopelijk helpen de trukjes ook. Lachen