Is dit weiland wel geschikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:48

meggiemeg schreef:
Kan je eikenbomen niet goed bekijken van dichtbij? Bomen die vorig jaar last hadden van de rups hebben het dit jaar weer. De haren blijven jaren lang op de grond liggen en kunnen dus ook jaren lang voor ellende zorgen. Bij ons aan de overkant zie ik dat de eerste nesten van de rupsen er al weer zijn. Bomen zijn goed te herkennen die er last van hebben.

Niet perse waar.
Ik heb 2 eiken in mn paddock staan waar vorig jaar nesten in zaten. Laten wegbranden en koolmeesnestkastjes opgehangen en nu nergens last van.

meggiemeg

Re: Is dit weiland wel geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:53

Ja dat komt omdat je de nesten weg hebt laten branden, maar als dat niet gebeurt liggen de eitjes weer in de grond voor het volgende jaar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:02

meggiemeg schreef:
Kan je eikenbomen niet goed bekijken van dichtbij? Bomen die vorig jaar last hadden van de rups hebben het dit jaar weer. De haren blijven jaren lang op de grond liggen en kunnen dus ook jaren lang voor ellende zorgen. Bij ons aan de overkant zie ik dat de eerste nesten van de rupsen er al weer zijn. Bomen zijn goed te herkennen die er last van hebben.

Heel eerlijk er zijn zoveel eiken en de dennen processierups komt er ook aan.Ik denk dat het geen zin heeft je daat veel zorgen om te maken

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 11:08

Bedankt iedereen! Goede tips zitten er tussen!
De omheining lijkt laag omdat het gras zo hoog is. We hebben de de kanten en waar het draad komt al met de bos maaier bijgemaaid.
Veel verschillende meningen lees ik.
Ik denk dat we het gewoon gaan proberen en als het niet wil dan kunnen ze gewoon weer naar huis.
Het land heb ik al helemaal gecheckt. Op wat van die vieze gele plantjes na zijn er verder geen giftige planten tussen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:22

Maartje1990 schreef:
meggiemeg schreef:

Heel eerlijk er zijn zoveel eiken en de dennen processierups komt er ook aan.Ik denk dat het geen zin heeft je daat veel zorgen om te maken

Totdat je er zelf last van hebt gehad ga je er wel anders over nadenken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:26

Meggiemeg we hebben er ook last van. Heel nedeeland heeft er last van.Wat wil je er aan doen?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:36

Zinzi_jewel schreef:
linda_arnold schreef:
Hier in de omgeving is niet zo makkelijk een dergelijke weide te vinden; dus afhankelijk vanvoor welke periode je het mag huren en of je financiële ruimte hebt is het wellicht te overwegen

Schapen het te laten af eten (als je je paarden er niet op wil hebben en maaien geen optie is), grond om laten trekken, strak laten leggen, in te zaaien zodat je het najaar je paarden er voor de komende jaren fijn op kunt zetten.

Het is enkel deze zomer .
Zou me als ik TS was niet zo druk maken
De dieren kunnen grazen en t najaar weer naar huis .
Ideaal dus

Ik heb er denk ik overheen gelezen dat het enkel
DEZE zomer is. Voor een enkel één zomer en de winter naar huis ( 5 maanden) zou ik idd de moeite niet nemen het om te trekken en in te zaaien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:38

Als in vreselijke jeuk en dikke ogen en benauwd? Ja dat is het lastige.
Zelf uit eigen zak betalen zodat in elk geval de bomen in je buurt vrij zijn.
Hopelijk gaan ze er beter naar kijken en bestrijden, er komen in elk geval steeds meer methodes naar voren om ze te bestrijden. Warme droge zomers gaan in elk geval niet mee helpen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:57

Ik zou er echt even in alle rust doorheen lopen. Zo met foto's is het toch moeilijk te beoordelen.

Wij zitten aan bosrand en staan allemaal eiken ( en andere bomen ) Omdat het bos is, onwijs veel vogeltjes en geen rups gezien nog. In Nederland staan overal zoveel eiken dat je ze echt bijna niet kan vermijden. Ja, op een industrie gebied ofzo.

Wij woonden op de veluwe eerder en liep elke dag met de honden in het bos. Ook daar amper ooit een rups gezien.

De eikels haalde ik op onze vorige plek wel weg en zette een klein stuk ook af waar het erg was. Maar dat was omdat ze groen waren toen ze vielen. Je kan daar ook eikel rapers voor kopen, dan rol je er overheen en klaar.
En we hadden enorme konijnen hollen, wat ik wel echte en dingetje vond.

Momenteel grazen ze nu de kant bij ons en daar staat van alles, maar pikken ze er wel wat ze willen tussenuit.

Een 19jarige kan makkelijk 24/7 naar buiten. Mijn merrie was bijna 20 en verwaarloosd en heb haar 24/7 buiten gelaten. Eerst met dekens, want was najaar. In winter toen wel 's nachts nog op stal. Ze had veel dikke benen, dus later 24/7 naar buiten en zo gelaten.
Ik heb nu 3 quarters van 13 tm 27 een NF van 22 en een shet van 25+ 24/7 samen buiten staan, zonder dekens en geen problemen. Allen dus ex stal paardjes en de quarters hebben echt wel dunne velletjes.
Maar wel beschutting en schuilstal.

Onze buur pony's zijn in April gewoon 24/7 op wei gekomen en hebben beschutting van de bomen rondom. In Nederland regent het wel, maar ook veel droge periodes dat ze goed opdrogen weer.

Ik zou wel kijken hoe je water kan aanbieden en de eerste keren wat vaker checken voor je eigen gemoedsrust.

Hier worden varkenstjes juist ingezet om land te bewerken, dus misschien heeft het juist wel voordelen gehad qua giftige plantjes.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:41

linda_arnold schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Het is enkel deze zomer .
Zou me als ik TS was niet zo druk maken
De dieren kunnen grazen en t najaar weer naar huis .
Ideaal dus

Ik heb er denk ik overheen gelezen dat het enkel
DEZE zomer is. Voor een enkel één zomer en de winter naar huis ( 5 maanden) zou ik idd de moeite niet nemen het om te trekken en in te zaaien.

Volgens mij is het plan in de winter thuis en elke zomer op dit stuk als ik het goed begrijp?

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 15:43

Ja klopt, het land mag ik het hele jaar gebruiken, maar in de winter wil ik ze graag thuis hebben staan.

Komen zwijnen trouwens het land in als er goede stroom op de omheining staat?

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 15:46

superpony schreef:
Ik zou er echt even in alle rust doorheen lopen. Zo met foto's is het toch moeilijk te beoordelen.

Wij zitten aan bosrand en staan allemaal eiken ( en andere bomen ) Omdat het bos is, onwijs veel vogeltjes en geen rups gezien nog. In Nederland staan overal zoveel eiken dat je ze echt bijna niet kan vermijden. Ja, op een industrie gebied ofzo.

Wij woonden op de veluwe eerder en liep elke dag met de honden in het bos. Ook daar amper ooit een rups gezien.

De eikels haalde ik op onze vorige plek wel weg en zette een klein stuk ook af waar het erg was. Maar dat was omdat ze groen waren toen ze vielen. Je kan daar ook eikel rapers voor kopen, dan rol je er overheen en klaar.
En we hadden enorme konijnen hollen, wat ik wel echte en dingetje vond.

Momenteel grazen ze nu de kant bij ons en daar staat van alles, maar pikken ze er wel wat ze willen tussenuit.

Een 19jarige kan makkelijk 24/7 naar buiten. Mijn merrie was bijna 20 en verwaarloosd en heb haar 24/7 buiten gelaten. Eerst met dekens, want was najaar. In winter toen wel 's nachts nog op stal. Ze had veel dikke benen, dus later 24/7 naar buiten en zo gelaten.
Ik heb nu 3 quarters van 13 tm 27 een NF van 22 en een shet van 25+ 24/7 samen buiten staan, zonder dekens en geen problemen. Allen dus ex stal paardjes en de quarters hebben echt wel dunne velletjes.
Maar wel beschutting en schuilstal.

Onze buur pony's zijn in April gewoon 24/7 op wei gekomen en hebben beschutting van de bomen rondom. In Nederland regent het wel, maar ook veel droge periodes dat ze goed opdrogen weer.

Ik zou wel kijken hoe je water kan aanbieden en de eerste keren wat vaker checken voor je eigen gemoedsrust.

Hier worden varkenstjes juist ingezet om land te bewerken, dus misschien heeft het juist wel voordelen gehad qua giftige plantjes.

Dankjewel voor dit bericht! Stelt me ook goed gerust voor mn andere paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:57

Celestexxxxx schreef:
Ja klopt, het land mag ik het hele jaar gebruiken, maar in de winter wil ik ze graag thuis hebben staan.

Ligt eraan hoe hoog je je draad hangt, hoe sterk je klap is en of er echt veel eikeltjes liggen straks. Varkenstjes/zwijnen eten graag eikels, dus daar komen ze wel op af.

Wij woonden op de veluwe en daar is meeste beschermd met gaas en of prikkeldraad en soms een echte zware klap tegen het wild.

Maar op zich gebeurt er normaal niks als ze wel de wei in komen. Als ze jong hebben en je paarden komen dichtbij zullen ze boos worden of er vandoor gaan.

Mijn ene ruin was echt goed bang van alles wat varken was, maar is er helemaal aan gewend geraakt toen.

Op de stal waar we stonden lagen paddocks en weides tegen in bos en de stal eigenaar zei ons mest over de rand te gooien. Dat zou de zwijnen iets meer op afstand houden.

Iets verder weg gooide ik de eikeltjes die in onze paddocks vielen. We stonden vaak oog in oog met ze. Wij deden niks geks en nooit iets gebeurt. Maar weet wel honden die zijn aangevallen/gebeten etc, maar die liepen dan op het verkeerde moment op de verkeerde plek. Sneu, maar gebeurt soms.

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 16:11

superpony schreef:
Celestexxxxx schreef:

Ligt eraan hoe hoog je je draad hangt, hoe sterk je klap is en of er echt veel eikeltjes liggen straks. Varkenstjes/zwijnen eten graag eikels, dus daar komen ze wel op af.

Wij woonden op de veluwe en daar is meeste beschermd met gaas en of prikkeldraad en soms een echte zware klap tegen het wild.

Maar op zich gebeurt er normaal niks als ze wel de wei in komen. Als ze jong hebben en je paarden komen dichtbij zullen ze boos worden of er vandoor gaan.

Mijn ene ruin was echt goed bang van alles wat varken was, maar is er helemaal aan gewend geraakt toen.

Op de stal waar we stonden lagen paddocks en weides tegen in bos en de stal eigenaar zei ons mest over de rand te gooien. Dat zou de zwijnen iets meer op afstand houden.

Iets verder weg gooide ik de eikeltjes die in onze paddocks vielen. We stonden vaak oog in oog met ze. Wij deden niks geks en nooit iets gebeurt. Maar weet wel honden die zijn aangevallen/gebeten etc, maar die liepen dan op het verkeerde moment op de verkeerde plek. Sneu, maar gebeurt soms.

Dankjewel!! *D

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:44

superpony schreef:

Hier zou ik denk ik gebruik van maken :) Het is echt een ellende om zelf te proberen van de eikeltjes af te komen, zeker als het gras hoog staat is het eigenlijk niet te doen om ze weg te harken of wat dan ook, dus dan moet je dat stuk toch al afzetten voor de paarden.

Dus als het mogelijk is zou ik de omheining met stroom zo maken dat de zwijntjes niet je wei in kunnen, maar ze je wel af kunnen helpen van de eikeltjes :)

Verder vind ik het moeilijk te zeggen of zo'n omgewoelde weide nog goed te gebruiken is voor je paarden, maar als je het kan proberen en ze naar huis kan halen als het niet bevalt, dan kan je het wel proberen :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 00:42

Je leert vanzelf wel wat wel handig is op je wei en wat niet.
Wij hebben vorige week nog geen kwart van 1 van de twee weides gemaait met een gewone elektrische grasmaaier. We hebben ook een grastrimmer en een heggentrimmer die we gebruiken voor het taaie gras. Maar inmiddels hebben we een zitmaaier van marktplaats geplukt want dat was geen doen. Maaier kan ook sleepje achter voor de bak. Je leert vanzelf wat veel moeite kost en waar je makkelijker te werk kunt gaan. En zeker als je het bijhoudt is het te doen. Ik denk dat het wel goed komt met die omgeploegde grond. Soms is omploegen helemaal niet verkeerd.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 01:28

Ik zou ook maaien, vullen en rollen.