Kleine paddock (15*8 m) maken op zware kleigrond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Kleine paddock (15*8 m) maken op zware kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:21

In verhouding zakken Shetjes net zo veel weg. Het gaat op het gewicht van het lichaam gedeeld door de omvang van de hoef. Een Shet is lichter maar heeft ook kleinere hoeven ivm een groter paard. De piekbelasting is dus ongeeveer even hoog.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:03

DubbelDun schreef:
In verhouding zakken Shetjes net zo veel weg. Het gaat op het gewicht van het lichaam gedeeld door de omvang van de hoef. Een Shet is lichter maar heeft ook kleinere hoeven ivm een groter paard. De piekbelasting is dus ongeeveer even hoog.

Dat is een leuke theorie, maar ik heb een shet van 95cm en in de praktijk is dat echt niet zo.

TS, mag je wel zand storten dan? Als je dat weer moet afgraven als je weggaat, is het ook wel wat werk.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:14

Ik kan M3C zand aanraden. Maar ik heb eronder wel drainagebuizen in sleuven met lavasteentjes en dan doek er overheen.
Het duurste van de hele paddock was toch wel het zand. Daarna de lava. De drainagebuizen en het doek vallen wel mee. En wij konden het uitgraven zelf doen. Dat scheelt ook een hoop.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 20:54

Ok, mijn lieve man heeft de grondwerker gebeld en die heeft meteen zand gebracht en erop gestort. Kom thuis en zie dit opeens. Nog wel even wat verder verspreiden en meer laten komen voor de hele paddock

Afbeelding

Afbeelding

Was gratis dus we mogen niet klagen.. grondwerker komt uit de buurt en die zei als je het afgraaft blijft het juist staan als een kommetje in deze grond omdat het dan niet wegstroomt. . Dus voorlopig even kijken hoe het zo gaat en anders alsnog aan de bak :')

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:59

In mijn ogen is de zandlaag niet dik genoeg om effectief te zijn, maar hopelijk heb ik ongelijk.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 21:04

cobiie schreef:
In mijn ogen is de zandlaag niet dik genoeg om effectief te zijn, maar hopelijk heb ik ongelijk.

Op de foto lijkt het misschien niet zo maar het is 50cm (heb even gemeten) weet ook niet of het goed is zo, heb niks voor niks hier advies gevraagd. Ga er vanuit dat de plaatselijke grondwerker er verstand van heeft, hij heeft de rest van het terrein ook goed gedaan dus komt vast goed. Anders bellen wel hem alsnog.