Stalgeld in vier weken 15% omhoog

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:39

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed dat er zo'n drama van 15% wordt gemaakt, een stalling van 300 euro per maand kost dan 45 euro extra dat lijkt mij geen redenen om op te stappen. We hebben al 2 jaar te kampen met extreme droogte en dit jaar begint ook al zeer droog, hier was de eerst hooi snede al niet je van het, laat staan de 2e snede.. Het is dus echt niet gek die meer prijs.

Mocht je dit geld niet voor deze stalling over hebben en voor dat geld iets kunnen krijgen met meer luxe moet je je spullen pakken en uiteraard vertrekken. :)

_Penotti

Re: Stalgeld in vier weken 15% omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:42

Dit is al het 3e jaar met extreme droogte. Dus een keer is het wel klaar met dezelfde prijs vragen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:52

Stallen kunnen ieder jaar hun prijs verhogen ivm inflatiecorrectie. Ik heb op een stal gestaan die dat ieder jaar braaf deed, zelfs helemaal volgens de inflatiecijfers.
Maar ik heb ook op een stal gestaan waar dat niet gebeurt, en daar gaat de stalprijs dan eens in de zoveel jaar forser omhoog.

Ja, dat komt dan even hard aan, maar is in feite ook niks anders dan inflatiecorrectie. Daar hoeft het helemaal geen droog weer voor te zijn.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:00

Suzanne F. schreef:
Ja dit kan inderdaad gebeuren. Maar als je het geld niet hebt, ik ga er vanuit dat het om een paar tientjes gaat, is het dan sowieso wel verstandig om je paard te houden?

Nou idd mijn gedachte, als je DA kosten krijgt kost het meer en dat zou dan niet kunnen?

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:02

speurneusc schreef:
toch eens zoeken op google, volgens mij staat er een percentage voor hoeveel procent zoiets verhoogd mag worden.

hier staat 1 of 2 % bv
http://www.paardenadvocaat.nl/posts/de- ... klant-122/

Dit klopt. Hetzelfde is met bijv. kamer verhuur, dan mogen de prijzen ook met maximaal zoveel % omhoog gaan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:03

laura1987 schreef:
Ik denk dat de TS het probleem meer vind dat het 15% omhoog gaat.
Zelf vind ik dit een heel behoorlijke stijging.
Er is geen extra luxe bij gekomen zoals nieuwe bak ofzo?

Dus enkel als er luxe bij komt mag de prijs omhoog. Wat denk je wat de prijs van hooi doet, de prijs van producten voor onderhoud, kosten voor de stalhouder aan verzekeringen etc. Alles wordt duurder. Dus dat stalgeld dan ook duurder wordt is wel begrijpelijk

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:09

Bij ons op stal is het stalgeld vorig jaar met eur 20,00 verhoogd ivm hogere kosten.

Niet leuk, wel begrijpelijk.
Ik heb liever dat ze de prijs verhogen dan de paarden minder voeren of slecht hooi in te kopen.

Ik begreep dat er boeren zijn in NL die inmiddels water in moeten kopen. We zullen het zelf mogelijk ook nog wel gaan merken in de voedselprijzen.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:12

Ik betaal €340 aan stalgeld, en zou een verhoging van 15% echt teveel vinden in 1 keer. Toch vrees ik wel een beetje voor meer verhoging nu er zoveel droogte e.d. is en de dieren meer gevoerd moeten worden.
Een staleigenaar hoeft natuurlijk niet transparant te zijn over de prijsverhoging, maar ik zou het wel waarderen. Ik denk ook dat mensen dan misschien meer begrip kunnen opbrengen voor een dergelijke verhoging.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:18

Als er de afgelopen paar jaar niet verhoogd is en er nu eenmalig fors verhoogd wordt ivm de droge zomers en inflatie vind ik het een heel redelijke verhoging.
Als deze verhoging straks op 1 januari weer doorgevoerd wordt en wie weet volgend jaar juli weer..dan stijgt het natuurlijk de pan uit.
Of ze in hun recht staan om zo te verhogen durf ik niet te zeggen.

Hou er maar rekening mee dat veel stallen op termijn de prijzen zullen verhogen nav de droogte. Het is (op bepaalde) plekken een serieus probleem.
Als je nu verhuist kan het maar zo zijn dat zij binnen korte tijd ook verhogen.

In de opfok is het zomertarief voor nieuwe veulens ook verhoogd met ruim 20% ivm het moeten bewateren en vaker omweiden.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:27

Tsja ik heb mijn pony's in eigen beheer dus koop zelf ook bodembedekking en voer in. Mijn hooi is nu ook 10% per pak gestegen. Daar kreeg ik geen mededeling 4 weken van te voren over, dat was gewoon even een mededeling bij de inkoop afgelopen maand. Vlas is ook met bijna een euro per pak gestegen, de waterschapslasten en gemeentelijke belasting op mijn weiland zijn ook weer hoger dit jaar. Dus ik zit ook wel op die 15% extra kosten per maand, zelfs wel hoger denk ik, zonder dat iemand het van te voren heeft gemeld. Dus denk dat jouw stalhouder eigenlijk nog netjes is om het van te voren te melden en zich keurig aan ingang per juli te houden zoals in het contract staat, terwijl nu de prijzen al hoger liggen. Je ontkomt gewoon bijna niet aan prijsstijgingen, ongeacht het type stalling

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:40

Stel TS betaald nu €300, dan komt er €45 per maand bij.

Om dan gelijk te stellen, dan moet je eigenlijk geen paard houden als je dit al niet extra kan betalen vind ik niet reëel, voor hetzelfde is dit de reservering die elke maand gemaakt wordt voor DA kosten of andere dingen. Die extra reservering verdampt dan, terwijl die daarvoor heel makkelijk opgebouwd werd.

Dat hooi duurder is geworden is in sommige delen van het land een feit, maar de hooi en stro prijzen maken maar een deel uit van de totale kosten. Ik kan me niet voorstellen dat alle andere kosten ook met 15% gestegen zijn. Bijvoorbeeld loon, hypotheek en belastingen zijn echt geen 15% gestegen in het afgelopen jaar.

Daarnaast, als je een opzeg termijn van een maand hebt is het redelijk om de huurverhoging voor die tijd mede te delen zodat mensen iets anders kunnen zoeken.

Al met al verdient het niet de schoonheidsprijs.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:44

Petrichor schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed dat er zo'n drama van 15% wordt gemaakt, een stalling van 300 euro per maand kost dan 45 euro extra dat lijkt mij geen redenen om op te stappen. We hebben al 2 jaar te kampen met extreme droogte en dit jaar begint ook al zeer droog, hier was de eerst hooi snede al niet je van het, laat staan de 2e snede.. Het is dus echt niet gek die meer prijs.

Mocht je dit geld niet voor deze stalling over hebben en voor dat geld iets kunnen krijgen met meer luxe moet je je spullen pakken en uiteraard vertrekken. :)

Als ik voor mezelf mag spreken.. Ik huur 2 stallen idd ook voor 300.- per stuk.. Een verhoging van 15% per stal, zou voor mij zeker een reden zijn om op te stappen.. Dat is een verhoging van 90.-

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:46

Maar omdat ze 24/7 buiten staat met paddock zal weide onderhoud en hooikosten de grootste kostenpost zijn. En dat is nu juist de laatste jaren enorm gestegen.

Daarom denk ik ook weer niet zo snel dat ze 300 betaald, eerder iets van de helft.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:48

15% is ook wel erg veel. Maar ik moet zeggen, ik kreeg dit jaar ook een verhoging van 12% maar goed, daar stond tegenover dat het in de tien jaar ervoor nooit omhoog gegaan is en dat ik nu slechts 140 euro betaal. Dus dan is het te begrijpen dat een verhoging iets meer is, 15 euro was het bij ons. Dat geeft dan ook niets.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:49

het zal ook een optelling van de verschillende kosten zijn. zelf voer ik mijn paarden in de maanden mei- augustus niet bij, omdat ze al hun voeding van de weide halen. dat kan ik nu voor het 3e jaar op rij vergeten. enerzijds om mijn weide natuurlijk heel te houden en hierdoor jaarlijkse kosten voor opnieuw inzaaien probeer te voorkomen, anderzijds ook omdat er gewoon niets groeit. Nu voer ik al die maanden dus hooi, en dat is echt wel voelbaar. Laat staan dat je nu veel paarden hebt op relatief weinig ruimte, en dus ook alles moet inkopen. Daarnaast kopen nu veehouders ook veel meer grasproducten bij, omdat die ook minder voer hebben.

maar als er in het contract staat dat verhogingen doorgevoerd mogen worden, dan kan hij het ook pas melden op de 30e. Je weet gewoon dat, dat jaarlijks kan gebeuren. het is niet alsof dit ineens is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:49

mvdende schreef:
Hier in Zuid West Brabant is de eerste snede er al af, mooi droog hooi van wat ik heb gezien. 2e snede zal niet lang meer duren, gras groeit als een tierelier. Ook met de droogte.

Ik snap best dat beregenen ook geld kost, maar 15% huurverhoging is wel echt absurd.

Zeker als het eindbedrag niet meer in verhouding staat met wat je er voor krijgt.

Voor 24/7 padock/ weiland ga ik ook echt geen €300 per maand betalen bijvoorbeeld. Hooi is duur, maar niet zó duur.

Wonderbaarlijk dat het gras bij jullie nu zo hard groeit...word vast veel bemest anders kan dat nu niet en of dat nu zo geschikt is als paardenhooi!??
Verschillende hooi/stro leveranciers hebben al laten weten dat er een prijsstijging komt door de droogte.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:50

nine1987 schreef:
Petrichor schreef:

Als ik voor mezelf mag spreken.. Ik huur 2 stallen idd ook voor 300.- per stuk.. Een verhoging van 15% per stal, zou voor mij zeker een reden zijn om op te stappen.. Dat is een verhoging van 90.-

Als je het dan elders goedkoper en beter kan krijgen heb je natuurlijk ook groot gelijk!

Ik zou persoonlijk als ik al 600 euro moet betalen niet moeilijk doen over 90 euro, niet als ik op een fijne plek sta. Als je op dat moment al twijfels hebt dan kan je inderdaad beter op zoek gaan naar wat anders.

Natuurlijk moet je ook nog bekijken hoeveel geld je betaalde op het moment dat je bij die stalling kwam. Stel dat je bent begonnen met 500 euro en dat dat eigenlijk je max was en dit al de zoveelste verhoging is dan is het heel logisch dat nog een verhoging te veel wordt van het goede..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:51

De prijs voor hooi en voer gaat zeker stijgen, gezien de droogte. Daar heeft de staleigenaar geen invloed op.

MutsAapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 12:53

Jullie reageren veel sneller dan dat ik typ :') Excuses als ik punten mis in mijn verhaal. Ik probeer alles zo duidelijk mogelijk te beschrijven, zonder teveel in detail te treden i.v.m privacy van de stalhouder. Ik wil de stalling niet in kwaad licht zetten, ookal ben ik niet helemaal tevreden. Het gaat mij puur om de ruime verhoging op korte aankondiging.

Allereerst, volgens mij denken vele van jullie dat ik boos ben, hier kom om te zeuren en mekkeren en een probleem heb met stalgeld verhoging in zijn algemeen. Dit is absoluut niet het geval, ik ben oprecht verbaasd door het bericht van vanochtend. Waarschijnlijk heb ik mij niet goed uitgedrukt, maar het gaat echt om oprechte vragen door verbazing. Aan jullie reacties te zien heb ik mij verkeerd uitgedrukt in de OP, excuses daarvoor.

Ik wil gewoon weten of ik een poot heb om op te staan. Het is niet dat ik dat geld niet neer kan leggen volgende maand, maar ik vind de manier waarop gewoon erg vreemd en ik heb dat bedrag ook niet over voor wat we krijgen. Dat het geld er is, betekent niet dat het op moet en al helemaal niet aan iets wat het niet waard is.

Ongeacht het contract, overvalt dit me heel erg. Met name vanwege het grote verschil en de korte termijn, maar ook vanwege het feit dat de kwaliteit achteruit is gegaan, dat bij wijze van een verlaging eerder op zijn plaats zou zijn geweest(dat zou ik uiteraard nooit verwachten of om vragen!!!) Vooral ook gezien de prijs al op het randje van hoog was.
Ik had toegezegd en getekend voor de prijs, omdat ik geloofde wat mij verteld werd bij de bezichtiging. Achteraf bleek die prijs dus aan de hoge kant, maar dat heb ik gewoon genomen. Het was immers mijn eigen fout dat ik ze geloofde.

Ik heb voorheen altijd een eigen terrein met mijn paarden en die van anderen in eigen beheer gehad en ben me dus hardstikke goed bewust van alle prijzen en arbeid die erbij komt kijken. Ja, ook het onderhoud van bodem en bouwwerken, afvoeren van mest en de hele riedel.

Ik begrijp dat stalgeld eens in de zoveel tijd verhoogd wordt, daar heb ik ook voor getekend en alle begrip voor. Maar een stijging van 15% waar je niet onderuit kan, lijkt mij gewoon niet hoe het hoort. Want ook als ik de stalling per direct opzeg, moet juli in theorie nog betaald worden. En dan zou ik ook daadwerkelijk een nieuwe plek moeten hebben gevonden in die tijd. Dat probeer ik al een jaar, dus ik verwacht niet dat ik dat opeens in een maand geregeld heb.

En over die bakker vergelijking; als het brood van de bakker niet bevalt, bak ik mijn eigen brood. Zoals ik dat altijd al deed. Helaas is het niet zo simpel om een nieuwe plek te vinden om in eigen beheer te nemen(recent verhuisd, netwerk hier is nog klein).

Er zijn plaatsen waar ik hem per direct zou kunnen brengen, maar die zijn niet in de omgeving waar ik nu woon.

Er is geen haat en nijd en ik ben ook absoluut geen persoon die ruzie maakt(ik kan me zelfs niet herinneren ooit echt ruzie te hebben gehad). Mijn stalgenoten en ik vinden het gewoon buiten proportioneel en ik zou graag weten wat wettelijk mijn opties zijn en of hij dit überhaupt wel mag doen volgens de wet. Als hij volledig in zijn recht staat volgens de wet, zal ik het maar moeten nemen uiteraard en zal ik enkel aangeven vaart ze zetten achter mijn zoektocht. Ik kan het me gewoon slecht voorstellen dat, dat zo zou zijn.

Later vandaag ben ik sowieso op stal en wil het dan ook aankaarten, maar ik vind het gewoon wel fijn vooraf te weten wat wel of niet acceptabel zou zijn om te zeggen, vragen of voorstellen. Ik wil namelijk niet onredelijk zijn, maar ook niet over me heen laten lopen en in zulke gevallen vind ik die grens nogal moeilijk te vinden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:53

Popstra schreef:
mvdende schreef:
Hier in Zuid West Brabant is de eerste snede er al af, mooi droog hooi van wat ik heb gezien. 2e snede zal niet lang meer duren, gras groeit als een tierelier. Ook met de droogte.

Ik snap best dat beregenen ook geld kost, maar 15% huurverhoging is wel echt absurd.

Zeker als het eindbedrag niet meer in verhouding staat met wat je er voor krijgt.

Voor 24/7 padock/ weiland ga ik ook echt geen €300 per maand betalen bijvoorbeeld. Hooi is duur, maar niet zó duur.

Wonderbaarlijk dat het gras bij jullie nu zo hard groeit...word vast veel bemest anders kan dat nu niet en of dat nu zo geschikt is als paardenhooi!??
Verschillende hooi/stro leveranciers hebben al laten weten dat er een prijsstijging komt door de droogte.

weet niet welke regio jij zit, maar zuid- west brabant is veel kleigronden, en dat kan veel meer hebben. dat zie ik op de kleigronden hier ook. Zand daarentegen is horror. En er zijn hoeken in NL die meer regen gehad hebben, de laatste tijd hé. Noord- Holland staat ook voldoende gras, combi van goede klei/veengrond en regen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:57

Midden Nederland zit ik. Hier is alles heel langzaam aan het groeien en grotendeels geel. Mijn weides zijn nu kaal gevroten en wat er nog staat knispert onder je voeten. Was in april nog prachtige groene weelde. Nu groeit er niks.
Duitsland en Frankrijk is ook heel droog. Daar komt vaak het hooi en stro voor leveranciers vandaan.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:03

Eigenlijk weten we nu nog niet meer TS. Ik vind wel verschil maken in situatie. Net wat voorgangers al aangeven. Als er aantal jaar geen verhoging is geweest en nu wel, dan is dat te begrijpen. En inderdaad ligt ook aan het bedrag waar we over praten. Wat zou je er nu mee willen dan?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:24

Als de opzegtermijn een kalendermaand is, dan is de termijn voor een prijsverhoging ook een kalendermaand.

Een wijziging van de voorwaarden is altijd een reden om een overeenkomst te kunnen ontbinden. Door de aankondiging na 1 juni te doen kan jij (of je stalgenoten) niet meer tijdig opzeggen en zijn jullie dus gedwongen om minimaal 1 maand het hogere tarief te betalen. Dus als je het heel erg op de letter wil bekijken dan had de verhoging per 1 juli voor, maar uiterlijk op, 1 juni aangekondigd moeten worden. Dan had er nog diezelfde dag opgezegd kunnen worden per 1 juli. Nu de verhoging op 3 juni is aangekondigd is die kans jullie ontnomen en zou die eigenlijk pas per 1 augustus in kunnen gaan.

De vraag is uiteraard of je de zaak zo op de spits wil drijven.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:26

Volgens mij is het heel simpel.
De pensionhouder vindt de prijsverhoging kennelijk nodig. Als jij het teveel vindt; de stalling deze prijs niet waard vindt, dan zoek je een andere plek.
En zolang je die plek niet hebt, zul je de nieuwe prijs moeten betalen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:30

Het blijft een raar wereldje hoor, paarden... }:0
Het getuigt natuurlijk van weinig zakelijk inzicht als je jaren niet verhoogd en dan ineens met 15%. Ik vermoed dat wij dan ook grote problemen met onze klanten zouden krijgen... Verhogen doe je als het nodig is jaarlijks, of halfjaarlijks met vooraankondiging. En dat hooi duurder is geworden, als er weer een aantal heel goede jaren aankomen dan gaat de prijs meestal niet naar beneden, tenzij de stalhouder een cafetariamodel hanteert.
Maar goed, daar schiet TS niets mee op. Eerst idd een goed gesprek aangaan, de stalhouder heeft ook niets aan mopperende mensen om hem heen. Dat werkt niet fijn.

Nieuwe plek is soms lastig, maar er zijn meestal wel ingangen, al moet je die soms vasthoudend zoeken. Op FB zijn er meerdere groepen die 247 buiten bieden met soms minder goede en soms uitstekende faciliteiten of ligging.
Misschien de site Het Nieuwe Paardenhouden (ook op FB) Marktplaats afstruinen, netwerken, oproepje plaatsen op FB? Je weet nooit of er toch wat voorbij komt.