Sportpaard 24/7 groepstalling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:50

Ik (van middelbare leeftijd) vind dit vd ene kant wel grappig (stiekem) :o
Want vrugah was het niet anders immers :j
En toen reden we ook wedstrijden ed ... en na het rijden iig het eigen voer geven ...

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:53

Dan kan kloppen Rainer en ik denk dat je ons bedoeld ja! Maar op de vorige 2 stallen stond ze ook al zo, met op de laatste stal voornamelijk koudbloeden en de stal ervoor wel met meer warmbloeden :j

In de winter moet ik ook extra voeren ja, maar dat moest ik ook toen ze nog bijna de hele dag op stal stond. Dus daar is voor mij persoonlijk niet veel aan veranderd :) Qua krachtvoer kreeg ze in de winter juist minder, anders stuiteren we alle kanten op :')

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:09

Mijn vorige paardje heeft een aantal jaar endurancewedstrijden gelopen, tot in klasse 3. Dat is flink trainen. Wedstrijdpaard dus, maar wel een koudbloed. Ze stond 24/7 buiten in een kleine groep. Heerlijk dat gescharrel, ze had nooit spierpijn of stijfheid.
Ze kreeg onbeperkt hooi en na een rit krachtvoer (1xpd).
Ik schoor alleen de borst en halve hals, geen deken op. Dan was ze na een flinke training wel helemaal nat (want flinke wintervacht verder), maar wat afsponsen (schone vacht droogt beter dan zweetvacht is mijn ervaring), en dan een beetje droogwrijven of gewoon naar behoefte rollen in zand, en het was weer goed. Nooit ziek geweest. Alleen als het regende met terugzetten deed ik een deken op tot ze droog was. Dan moest ik wel even regelen dat iemand die weer af wilde halen als ik zelf niet daarvoor terug kon komen.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:18

bliksemflits schreef:
Dan kan kloppen Rainer en ik denk dat je ons bedoeld ja! Maar op de vorige 2 stallen stond ze ook al zo, met op de laatste stal voornamelijk koudbloeden en de stal ervoor wel met meer warmbloeden :j

In de winter moet ik ook extra voeren ja, maar dat moest ik ook toen ze nog bijna de hele dag op stal stond. Dus daar is voor mij persoonlijk niet veel aan veranderd :) Qua krachtvoer kreeg ze in de winter juist minder, anders stuiteren we alle kanten op :')

Ah oke! Ik heb je berichten destijds gevolgd omdat ik er een beetje geschrokken van was dat het toch niet goed leek te gaan. Maar heel fijn dat het nu zo goed gaat en ook dat je het hebt willen delen. Helaas denken veel mensen inderdaad nog steeds dat 24/7 voor hun ‘sportpaard’ niet is weggelegd en dat idee mag van mij ook de wereld uit en dus zulke verhalen helpen dan alleen maar :)

zanzibar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:47

In mijn ogen een belangrijk punt wat niet aangehaald wordt. Staat iemand er wel bij stil dat voor veel paarden de stal een veilige plaats is. Hier kunnen ze dan (wat echt ook nodig is) de REM slaap pakken. In een groep komt daar bv de laagste in rangorde niet echt aan toe.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:52

zanzibar01 schreef:
In mijn ogen een belangrijk punt wat niet aangehaald wordt. Staat iemand er wel bij stil dat voor veel paarden de stal een veilige plaats is. Hier kunnen ze dan (wat echt ook nodig is) de REM slaap pakken. In een groep komt daar bv de laagste in rangorde niet echt aan toe.

Dat is niet correct. :) In een stabiele groep komt ieder paard aan zijn slaap en is de groep de veilige plaats.

Een stabiele kudde vergt wel investering en het matchen van karakters. Allerlei paarden lukraak op een stukje bij elkaar zetten onder het mom van 24/7 stalling is idd geen goed beleid. Constant paarden in en uitvoegen is ook een bron van onrust in een groep.
Laatst bijgewerkt door Leo op 01-06-20 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:52

In een stabiele groep komt zeker de laagste in rang daar wel aan toe, hoe kom je daarbij?

In iedere groep zal er eentje als laagste staan, dat zou dus betekenen dat er in iedere groep een paar uitgeputte paarden moeten staan volgens jou theorie. Das dus niet waar.

Ze liggen hier regelmatig languit te slapen, ook de laagste in rang. De meeste merken het niet eens als er een mens voorbij loopt ;)

Onali

Re: Sportpaard 24/7 groepstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:55

Eens met Leo en Bliksemflits.

Hier ligt de laagste rang juist vaker te slapen dan de anderen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:59

Hier heeft mijn paard altijd winter en zomer 24/7 buiten gestaan en nu zal hij 's winters op stal gaan voor de nacht (nog steeds 10-14u pdag buiten). In zijn groep staat een heet wedstrijdpaardje en verder oudere ponies.

Wij rijden of longeren 6 dagen van de 7 per week, scheren, gebruiken dekens en gaat af en toe op verplaatsing. Voor de training is er geen nadeel als je wat tegen modder kan. Maar de voerbehoefte is idd sterk puzzelen. De onze wordt ondanks de beweging nog dik van lucht en zelfs aan huis is het nog om een punthoofd van te krijgen. Ik kijk elk jaar uit naar de winter om terug individueel te kunnen voeren. Want ja, krachtvoer lukt wel, maar hooi en gras is lastig te regelen in zo'n groep en je pensionhouder moet echt wel willen meedenken dan.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:04

Afbeelding
(Excuus voor de gedraaide foto, ik krijg m niet zo snel recht)

Dit is onze kudde elke ochtend tussen 9 en 10, hoezo geen slaap kunnen pakken? :+
Hiervoor is natuurlijk wel een voorwaarde dat de kudde in balans is en er genoeg rust, schuil en eetplekken zijn.

Onze kudde bestaat voornamelijk uit warmbloeden waarvan ze allemaal redelijk fanatiek in de training staan (eentje word op vrij hoog dressuurmatig getraind alleen geen wedstrijden gereden) en ze doen het allemaal heel goed. Qua verschillende voerbehoeftes krijgen sommige extra luzerne of slobber en train ik die van mij extra om de vetjes minimaal te houden :')

Bij ons worden ze echter niet geschoren (zweten ook nauwelijks in de winter) dus daar zou ik geen ervaring over kunnen delen.

Verder zou ik het zeker een kans geven als je een geschikte plek op het oog hebt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:23

Ik denk allereerst dat er een heel groot verschil zit tussen je paarden aan huis hebben/ alles zelf doen en in pension. In het eerste geval kun je makkelijker op de individuele behoefte van je paard inspelen.

Ten tweede is de term sportpaard natuurlijk lastig. Er zijn recreanten die fanatieker trainen dan wedstrijdruiters. Er zijn echter ook sportpaarden bij wie het ontzettend belangrijk is dat je de opname ruwvoer/krachtvoer heel erg goed onder controle hebt.

Wat wij als nadelen ervaren van de 24/7:
- Individueel in de gaten houden hoe de opname van voer is, is lastig. Uiteraard zie je op het oog hoe een paard eet. Individueel kun je het maximum krachtvoer versus ruwvoer beter in de gaten houden. ( en dan heb ik het niet over een halve kilo bix bijvoeren maar echt voeren op topsportniveau in de drafsport waarbij het uitermate belangrijk is te zien of een paard zijn ruwvoer mindert )
- Wij zijn nog erg zoekende in de groepssamenstelling. Hoe gaat de introductie van nieuwe paarden? Hoe stabiel is de groep? Daar zit echt veel van de onrust in merken wij :) Wij merken niet meer blessures, zelfs weinig bij onze pensionpaarden. Maar een intensieve wedstrijd plannen op de dag dat er een nieuw paard word geïntroduceerd zou ik niet doen :) . Dus daarin moet je flexibel kunnen zijn.

-Voordelen:
Meer constante beweging, ik zie ze naar mijn gevoel ook gelijkmatiger over de dag rusten & slapen ( ook de laagste in rang) .
-Nerveuze paarden lijken er rustiger te worden, kan mij voorstellen dat dat een Happy Athlete oplevert.

Ik denk dat je een aantal nadelen hebt en een aantal voordelen en dat je moet bekijken wat zwaarder weegt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 21:35

Dank voor de vele reacties! *\o/* Zeker ook de eerlijke mbt de nadelen. Dit geeft me een realistischer beeld.

Fijn te lezen dat het met de dekens prima te doen is! Een zorg minder. Ze staat nu ook in de winter overdag de hele dag buiten dus we zijn wat dat betreft wel al wat gewend, en de voorraad dekens is ondertussen groot zat :D

Ik heb nog wel wat twijfels met het krachtvoer. Ik geef nu, of nou ja er wordt gegeven, 2x per dag een kilo basisbrok (met nog wat supplementen).
'Vroeger' gaf ik 2x per dag 150 gram vitaminebrok en was dat qua energie meer dan voldoende, maar in de loop der tijd ben ik dit echt moeten gaan ophogen. Het gaat om een D-pony, in 1x 2 kilo brok geven lijkt me niet best. Het idee is ook niet dat ik 7 dagen per week aanwezig zal zijn. Dit leek me juist het voordeel van 24/7 buiten.
Rainer, bliksemflits etc. hoe hebben jullie dit gedaan qua overstap? En slaan jullie ook weleens een dag over qua voer?

@ Jowien: wow dat gaat echt tegen mijn gevoel in, maar gaat blijkbaar dus gewoon goed bij jou al die jaren al. Deed je dat dan ook echt bij 0 graden zo?

Slaap is inderdaad ook een belangrijke, maar ik verwacht dat mijn dame niet de boven- of ondertoon zal voeren dus dat dat wel goed zal komen.

@ Poekkie: hoe doe jij deze puzzel? Kan ik daar zelf wat in doen of ben ik daarvoor echt afhankelijk van de groep/pensionhouder? Mijn paard wordt overigens dik van lucht, maar heeft dus wel het krachtvoer nodig voor de trainingen.

@ ruitje: Helemaal eens, subtop/topsport is wat mij betreft dan ook echt nog een andere categorie! En, qua Happy Athlete denk ik dat dit een dikke plus is natuurlijk. :j

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:39

Ik sla 1 dag over qua voer, dat is d'r vrije dag en ook de enige dag dat er niemand langs komt voor d'r :)

Qua overstap gaf ik d'r in het begin een kwartje zodra ik haar eruit haalde, en als we klaar waren met rijden gaf ik d'r nog 1,5 schep. Dit heb ik best lang gedaan en eigenlijk op het moment dat ze helemaal lekker gewend was op d'r plek, niet meer "moe" was en ook mooi op gewicht en in d'r energie bleef ben ik langzaam af gaan bouwen naar gewoon 1kg per dag :)
Met onbeperkt (goed) ruwvoer merkte ik ook verschil, daarmee kon het krachtvoer wat omlaag want ze kreeg genoeg binnen.
In de winter krijgt ze wel is wat meer, maar dan ook gewoon in 1x na het rijden.

Ruitje, topsport/subtop is wel weer een hele andere kant :j Daar snap ik dat het wat ingewikkelder kan zijn qua voerbehoeftes. Maar een paard in de basissport hoort het prima te doen met gewoon een schep per dag (volgens mij horen ze zelfs zonder krachtvoer het nog prima te doen, maar hier heeft ze ook wel net dat extra'tje nodig)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:48

Ik neem aan dat je met sport paard een paard met een niveau boven de zz-licht bedoelt? Zelf denk ik dat elk paard in kudde verband zou kunnen en zelfs moeten leven, maar ik weet dat niet iedereen er zo over denkt. Mijn osteopaat was er om mijn paard te behandelen en zelfs zij zei dat mijn 24/7 vrije uitloop paarden tot wel 9/10 minder blokkades hadden dan paarden die vaker op stal staan. Ze is elke keer weer verbaasd over het verschil.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:49

Die puzzel is hier te doen door dat ene paard steeds enkele uren apart op de wei te zetten met een maatje en de nieuwe strip strookbegrazing pas te geven op het moment dat mijn paard net vast staat om op te zadelen en te rijden. (+/- 4 a 5u dat ze echt a volonte daaraan kunnen eten, waarvan ik er dus artificieel ongeveer 2u afneem). En iedereen krijgt apart zijn krachtvoer naar behoefte, ik neem dus paard per paard eruit voor slobber / krachtvoer / vitaminebrok. Maar dat is natuurlijk alleen maar te doen met een klein aantal paarden natuurlijk. Het is erg energierovend. En het hangt af van of je paard snel dik of snel mager wordt. Slobber bijvoeren bvb kan vrij gemakkelijk, al dan niet zelf. Maar een dikkie op dieet zetten is lastiger.

Op de vorige stal reden we sommige maanden met 2 'shiften' om de twee dikkies voor en na ons werk op de paddock te gaan zetten. Dat was telkens voor een aantal weken als er een nieuwe bijkwam en ze allemaal de weides op vlogen dan. Fysiek heel erg zwaar, ben blij dat dat niet meer hoeft. Voer daar was ook iedereen hetzelfde en daar was niks aan aan te passen omdat dat van de stal werd gegeven en ze geen onrust wilden. Echter voor mijn paard vond ik dat voer niet erg geschikt (>1 kg sportbrok in een haflinger).

De stal daarvoor vlogen ze 24/7 de weides op. Slechtste plan ooit, paard schuurde zich tot bloedens toe kapot en tot nu toe is het nog altijd een mirakel dat hij niet bevangen stond met als vetkwab op pootjes zijnde. Extra voer of vitaminebrok zou elke dag gegeven worden, maar bleek achteraf maar eens om de 2 dagen te worden gegeven.

Het hangt dus van stal tot stal af, goed zoeken en na vragen :) En best eens met de pensionklanten zelf praten, want ze beloven soms gouden bergen maar die ben ik nog altijd niet tegengekomen (tenzij op mijn eigen stal natuurlijk haha)

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:54

Ik heb sinds kort een paard op stal wat landenwedstrijden jumping heeft gelopen. Dit paard heeft nog nooit een stal gezien (muv de wedstrijdboxen). Hier staat hij ook gewoon 24/7 buiten met andere paarden. Heb hem de eerste dagen proberen binnen te zetten maar dan wil hij niet eten of drinken, eenmaal buiten begon hij direct te eten en te drinken

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:55

Die van mij krijgt geen krachtvoer, heb afgelopen winter wel geprobeerd om merriebrok te voeren maar daar werd hij heel nerveus van. Hij krijgt nu ongeveer 1,5 kilo (nat) fibrebeet en 150 gram vitaminekorrel altijd als ik er ben, wat meestal 5x per week is. Het liefst zou ik natuurlijk dagelijks geven maar dat lukt me helaas gewoon niet en paard lijkt daar geen last van te hebben. Meer kan ik hem niet geven, dan stopt hij met eten omdat hij gewoon vol zit denk ik. Toen ik hem kocht hem meteen op de wei gegooid en zo gedaan dus ik heb niet echt een overstapperiode gehad.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:01

Hier zowel ervaring met sportpaarden 24/7 in de groep aan huis als op een pensionstal.

Aan huis vond ik ideaal, mijn ouders hadden 3 pensionado's staan en mijn sportpaard stond daar gewoon tussen. Alle paarden kregen een bakje vitaminekorrel als ze van de wei afkomen. Mijn sportpaard kreeg 1 keer per dag een schep brok. Meer brok vind ik persoonlijk niet nodig, paard had energie zat. Maar niet alle paarden hebben dat, dan moet je slimmer voeren, dus een prestatiebrok met meer energie en niet een basisbrokje. Enige wat ik niet vond werken was koudbloeden met warmbloeden mixen, we hielden de warmbloeden (pensionado's en sportpaarden) goed op gewicht maar de koudbloed werd veel te zwaar. De bak was onderdeel van de paddock en kon ook gewoon rijden tussen de andere paarden, die kwamen af en toe gezellig buurten, en kunstjes doen :Y) . Ik vond het ideaal, en mijn hete paard kon zo fijn haar energie kwijt overdag.

Afbeelding

Mijn merrie (loopt M dressuur) staat op dit moment op pension, aangezien mijn ouders in een uithoek wonen. Dit is een pensionstal/manege die sinds januari ook groepsstalling heeft uitloop. Ze hebben een grote inloopstal van 10 bij 30 met stro en aan 1 kant hooi, dan een verhard stuk met hooiruif van 10 bij 10 en nog een paddock van 30 bij 10. Nadeel hier is alleen dat het met 10 paarden best krap is soms als ze langs de hooiruif willen. Mijn merrie staat onderaan de rangorde en had best wat bijtplekken van de winter, maar nooit echte verwondingen gelukkig. Aan huis hadden we met 4 paarden op 1,5 hectare dat probleem niet. Paarden komen in de zomer overdag op de wei ook, ideaal. Wij hebben een merriestal en een ruinenstal, geeft ook rust dat ze niet gemixt zijn. Wel komt er af en toe ene apard bij of gaat weg, dat geeft wel wat onrust.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:10

Mijn 'sport'paard (gewoon basis) kon het niet. Hij stond redelijk hoog in rang, maar stopte gewoon niet met zijn speelsheid in de kudde. Nam geen enkel moment rust. Hij heeft een aantal maanden in de zomer op een megagrote weide gestaan met een stabiele, vriendelijke kudde maar hij werd meer en meer introvert, mat en gewoon moe. Was niet meer vooruit te branden terwijl er meer dan genoeg in ging...

Ik heb geen idee waar het mee te maken heeft maar nu ik van stal verhuisd ben heb ik ook in de zomer een blij en energiek paard.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 22:23

@caira: Neuh, staat niet voor niets in de OP dat de term sportpaard wellicht wat overdreven is. Het gaat me om het algemene verschil vooral tussen een gepensioneerd paard of paard dat 1x per week wordt gereden bijv. Je kunt dat mijns inziens niet vergelijken qua behoeften/verzorging met een paard dat volop in training staat. Ik lees in dit topic al meerdere reacties over losse paarden dus ik krijg wel echt de indruk dat daar een verschil in zit!

@poekkie: ah, helder! Klinkt inderdaad intensief en tijdrovend, wel goed dat jullie het zo konden doen, maar echt relax is het niet.

@lightninggg: ahhh, komt dat paard uit NL?

@rainer: oke, ook geen 7 dagen per week dus. Dat biedt perspectief :D

@EefBam: slimmer voeren is inderdaad zeker ook een optie! Ik geef nu basisbrok omdat dat bij de stalprijs inbegrepen is en het altijd prima is geweest. Ik zit voor mezelf nu op de grens om evt te moeten gaan switchen. Het is qua energie nog niet nodig, maar ik wil haar sws niet nog meer brok gaan geven.

@liekec: oh, wat een verhaal joh.. Had je dit van tevoren verwacht? Is hij altijd heel speels bijv?

Zijn er nog andere ervaringen met voor welke type paarden het wel/niet werkt? Ik heb bijv een nuchtere merrie die zichzelf altijd prima weet te redden.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:28

Hij is normaliter wel echt een speels paard ja. Ik had alleen verwacht dat hij wel de ruimte zou nemen om te gaan slapen of te gaan liggen, dat deed/doet hij nooit. Wat ik nu op zijn huidige stal weer merk is dat hij bijv ook altijd op stal plast, nooit in de weide. Alsof hij zich niet veilig genoeg voelt? Maar dit is dus iets wat hij bij meerdere stallen heeft gehad, 3 om precies te zijn.

Bij de vorige stal waren de omstandigheden echt pérfect, onbeperkt ruwvoer, paddock, meerdere hectares aan wei en een leuke kudde. Maar het ging gewoon niet. Denk dat er misschien teveel bloed in gefokt wordt tegenwoordig oid. Denk ook niet dat de mijne zou overleven als je hem in een bos loslaat :Y)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:29

Ik ga mee dat koud en warmbloed samen erg moeilijk is qua voerbehoeftes (de koudbloeden houden je groep vaak wel stabieler, dat wel).

En die hele speelse jonkies zijn ook wat moeilijker in een groep te krijgen, idem voor erg dominante merries en paarden met erge voernijd. Klinkt alsof jou merrie wel vrij gemakkelijk zou passen. Maar het hangt echt van de groep af. Mijn ervaring is dat groepen met een oudere, stabiele ruin als leider beter lijken te gaan. Maar misschien toeval.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:30

Mijn Connemara ruin is ZZ licht startgerechtig, wordt zomer en winter 4 a 5 x per week gereden en staat ivm stofallergie 24/7 buiten. Investeren in goede dekens ( ik heb de Rambo met liner systeem, zweer erbij), scheren is hier wel een must ivm anders nooit meer droog worden.

Ik heb het voordeel dat de pony een echt sober dier is én wat onze situatie onvergelijkbaar maakt is dat ik een "eigen" stuk huur, waar alleen onze eigen paarden staan. Een stabiele kudde dus, ze staan al jarenlang samen. Overdag met zijn vieren in de wei ( mijn 2 sportponys met graasmasker) en savonds 2 in het paddock met royale overkapping en de oudjes binnen.
Ze worden qua krachtvoer individueel gevoerd, maar ze hebben niet veel nodig ( De ruin krijgt een halve kilo pavo natures best, aangevuld met onbeperkt hooi, mix van rijker hooi en schraler graszaadhooi. Stal is zelfverzorging, dus ik kan qua voeren alles zelf regelen. Dat maakt het misschien wat anders vergeleken met jouw situatie.
Maar goed: 24/7 buiten kan dus prima!

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:24

Mijn paard heeft nu op 5 verschillende ‘stallen’ 24/7 buiten gestaan en nu op plek 5 hebben we pas de formule gevonden die bij haar past. Ze is inmiddels met pre-pensioen maar heeft ook tijdens de hoogtij dagen van onze sportcarrière altijd 24/7 buiten gelopen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het best een zoektocht kan zijn naar een manier van buiten houden waar je paard in floreert en dat het kan lonen om verder te zoeken als het niet werkt. Imo is elk paard 24/7 buiten te houden, alleen niet elk management past bij elk paard.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:51

LiselotZorro schreef:
Ik heb ze al jaren dag en nacht buiten lopen. Ze krijgen wel 3x per dag voer op stal omdat de voerbehoeften nogal uiteenlopen.

Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.

hier zelfde en we hebben nu 2 in zzl en een in LT paarden vinden het prima. stallen staan altijd open als het regent komen ze zelf in de stal :o