Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
e_horse schreef:Ik ben bezig met een experiment op basis van de Berkeley Methode: compost maken in 3 weken. Ik moet zeggen dat de eerste berg die ik na 3 weken over het land heb verspreid niet meer naar mest rook! Ben nu met de 2e berg bezig. Ik maak gebruik van een stalen dichte mestcontainer die in de zon toch al erg warm werd. Het oorspronkelijke idee is afdekken met zeil. Voor meer info Google of zie mijn website
e_horse schreef:Je zou kunnen starten met een deel van de mest onder een zeil naast je mestcontainer?
palousa_boy schreef:Hier composteren we op iets andere schaal maar het principe blijft uiteraard hetzelfde. Onze hoop is inmiddels bijna 3 meter hoog, 4 meter breed en 60 meter lang![]()
Hier ligt de mest uit de stallen van een jaar geleden. Wij gooien er geen groen in, het is puur de mest (schapen mest, pis en stro) wat ik af en toe om schep met de trekker wat dus eigenlijk neerkomt op een paar meter verplaatsen.
jackyline schreef:Leuke ideeën. Ik zit aan huren van mest container te denken.
Ik heb mijn 5 en een half paard nu op drie stukken staan ..zucht.
Bij de fjorden is t uitmesten simpel. Gooien t Op aanhanger en brengen t bij de boer om de hoek. Echt om de hoek maar niet zo dat je t met kruiwagen even brengt en t zijn van 4 fjorden toch gauw drie volle bakken elke dag
Bij Marlou met veulen is t elke dag een krui die ook op aanhanger gaat en dan eens in de week ongeveer bij diezelfde boer als vd fjorden op de mestberg geschept wordt
Dan heb ik t stuk in Arnhem waar ik vind dat ik ook moet mesten.
Ik ben daar mij PP aan t veranderen en zoek een mest opslag mogelijkheid.
Of dus een berg in een hoek in de wei maken of afvoeren.
Nijssen verhuurt mestcontainer en haalt het incl mest ook weg.
Heb net mail gestuurd met vragen hoe en wat.
[ [url=m/QewiIy.jpg]Afbeelding[/url] ]
superpony schreef:jackyline schreef:Leuke ideeën. Ik zit aan huren van mest container te denken.
Ik heb mijn 5 en een half paard nu op drie stukken staan ..zucht.
Bij de fjorden is t uitmesten simpel. Gooien t Op aanhanger en brengen t bij de boer om de hoek. Echt om de hoek maar niet zo dat je t met kruiwagen even brengt en t zijn van 4 fjorden toch gauw drie volle bakken elke dag
Bij Marlou met veulen is t elke dag een krui die ook op aanhanger gaat en dan eens in de week ongeveer bij diezelfde boer als vd fjorden op de mestberg geschept wordt
Dan heb ik t stuk in Arnhem waar ik vind dat ik ook moet mesten.
Ik ben daar mij PP aan t veranderen en zoek een mest opslag mogelijkheid.
Of dus een berg in een hoek in de wei maken of afvoeren.
Nijssen verhuurt mestcontainer en haalt het incl mest ook weg.
Heb net mail gestuurd met vragen hoe en wat.
[ [url=m/QewiIy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Is wat je zelf wil en kan doen. Maar ik wil nooit emer een container. Met 5 paarden moest een 10m3 elke maand geleegd worden.
Heb nu een compost hoop van 5x5 en 2m hoog die een half jaar ligt en dan wordt opgehaald.
Ik wilde composteren, maar echt geen zin in het werk. Behandel het tussendoor wel als compost, dus hij zekt gedurende de tijd wel goed, maar ga er verder geen werk in steken. Ze kunnen onderste laten liggen wat we dan nog gebruiken voor de wei bijv. Doe er wel takken en gft op.
jackyline schreef:Hoe duur is dat ophalen.
Vond je er verder nog min punten aan.
Nu rij ik elke week een aanhanger per wei weg. Is ook niet ideaal. Maar laten liggen lijkt me ook niks.