paardenmest

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melewel94

Re: paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:35

Ik heb ook een epony en shet. Mesthoop was 4m op 9m groot en 1m hoog gemiddeld.

Laatst op laten halen door een loonwerker voor 250 euro, en dit is van 1 jaar.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:43

Wij hebben last van engerlingen en bestrijden ze met aaltjes(en ik ruim obsessief mest in de wei). Is bemesten niet een walhalla voor kevers dan?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:45

Ik ben bezig met een experiment op basis van de Berkeley Methode: compost maken in 3 weken. Ik moet zeggen dat de eerste berg die ik na 3 weken over het land heb verspreid niet meer naar mest rook! Ben nu met de 2e berg bezig. Ik maak gebruik van een stalen dichte mestcontainer die in de zon toch al erg warm werd. Het oorspronkelijke idee is afdekken met zeil. Voor meer info Google of zie mijn website :-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:55

e_horse schreef:
Ik ben bezig met een experiment op basis van de Berkeley Methode: compost maken in 3 weken. Ik moet zeggen dat de eerste berg die ik na 3 weken over het land heb verspreid niet meer naar mest rook! Ben nu met de 2e berg bezig. Ik maak gebruik van een stalen dichte mestcontainer die in de zon toch al erg warm werd. Het oorspronkelijke idee is afdekken met zeil. Voor meer info Google of zie mijn website :-)

Wij hadden op onze vorige plek een stalen container en moesten daar een zeil op, maar die was veel te snel vol, voor het kan composteren. Met 4, 5 paarden is 10m3 niet zoveel. En dan moet je wel weer de ruimte en iets hebben om dat uit te rijden. 10m3 met kruiwagen verdelen op de wei is echt heel pittig.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:22

Je zou kunnen starten met een deel van de mest onder een zeil naast je mestcontainer?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:34

e_horse schreef:
Je zou kunnen starten met een deel van de mest onder een zeil naast je mestcontainer?

Wij hebben geen mestcontainer meer. En met 5 paarden heb je gewoon echt veel mest. Terwijl die van ons 24/7 buiten lopen en er geen stro of vlas etc bij zit.

Ik heb het jaren onder zeil gehad op vorige plek en vond dat niet beter composteren dan hier nu op onze eigen plek zonder. Je bent van meer afhankelijk dan dat als je goed wil composteren.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:56

Als je wilt composteren zul je er 1:1:1 groen en bruin afval bij moeten doen. Verder flink wat water als het droog is. Het is arbeidsintensief, maar het zorgt er wel voor dat een deel van je mesthoop hergebruikt kan worden. Ophalen hoeft dan minder vaak.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:08

Leuke ideeën. Ik zit aan huren van mest container te denken.
Ik heb mijn 5 en een half paard nu op drie stukken staan ..zucht.
Bij de fjorden is t uitmesten simpel. Gooien t Op aanhanger en brengen t bij de boer om de hoek. Echt om de hoek maar niet zo dat je t met kruiwagen even brengt en t zijn van 4 fjorden toch gauw drie volle bakken elke dag
Bij Marlou met veulen is t elke dag een krui die ook op aanhanger gaat en dan eens in de week ongeveer bij diezelfde boer als vd fjorden op de mestberg geschept wordt

Dan heb ik t stuk in Arnhem waar ik vind dat ik ook moet mesten.
Ik ben daar mij PP aan t veranderen en zoek een mest opslag mogelijkheid.
Of dus een berg in een hoek in de wei maken of afvoeren.
Nijssen verhuurt mestcontainer en haalt het incl mest ook weg.
Heb net mail gestuurd met vragen hoe en wat.

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:25

Hier composteren we op iets andere schaal maar het principe blijft uiteraard hetzelfde. Onze hoop is inmiddels bijna 3 meter hoog, 4 meter breed en 60 meter lang :+
Hier ligt de mest uit de stallen van een jaar geleden. Wij gooien er geen groen in, het is puur de mest (schapen mest, pis en stro) wat ik af en toe om schep met de trekker wat dus eigenlijk neerkomt op een paar meter verplaatsen.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 22:21

palousa_boy schreef:
Hier composteren we op iets andere schaal maar het principe blijft uiteraard hetzelfde. Onze hoop is inmiddels bijna 3 meter hoog, 4 meter breed en 60 meter lang :+
Hier ligt de mest uit de stallen van een jaar geleden. Wij gooien er geen groen in, het is puur de mest (schapen mest, pis en stro) wat ik af en toe om schep met de trekker wat dus eigenlijk neerkomt op een paar meter verplaatsen.

echt. 3H 4B en 60m lang crap zeg

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 00:01

jackyline schreef:
Bij de fjorden is t uitmesten simpel. Gooien t Op aanhanger en brengen t bij de boer om de hoek. Echt om de hoek maar niet zo dat je t met kruiwagen even brengt en t zijn van 4 fjorden toch gauw drie volle bakken elke dag
Bij Marlou met veulen is t elke dag een krui die ook op aanhanger gaat en dan eens in de week ongeveer bij diezelfde boer als vd fjorden op de mestberg geschept wordt

[ [url=m/QewiIy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is wat je zelf wil en kan doen. Maar ik wil nooit emer een container. Met 5 paarden moest een 10m3 elke maand geleegd worden.
Heb nu een compost hoop van 5x5 en 2m hoog die een half jaar ligt en dan wordt opgehaald.

Ik wilde composteren, maar echt geen zin in het werk. Behandel het tussendoor wel als compost, dus hij zekt gedurende de tijd wel goed, maar ga er verder geen werk in steken. Ze kunnen onderste laten liggen wat we dan nog gebruiken voor de wei bijv. Doe er wel takken en gft op.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 06:53

superpony schreef:
jackyline schreef:

[ [url=m/QewiIy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is wat je zelf wil en kan doen. Maar ik wil nooit emer een container. Met 5 paarden moest een 10m3 elke maand geleegd worden.
Heb nu een compost hoop van 5x5 en 2m hoog die een half jaar ligt en dan wordt opgehaald.

Ik wilde composteren, maar echt geen zin in het werk. Behandel het tussendoor wel als compost, dus hij zekt gedurende de tijd wel goed, maar ga er verder geen werk in steken. Ze kunnen onderste laten liggen wat we dan nog gebruiken voor de wei bijv. Doe er wel takken en gft op.

Hoe duur is dat ophalen.
Vond je er verder nog min punten aan.
Nu rij ik elke week een aanhanger per wei weg. Is ook niet ideaal. Maar laten liggen lijkt me ook niks.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:42

Ik heb het altijd in de hoek van de wei gegooid en een loonwerker kwam het ophalen. Dit was puur mest, en in de winter wat vlas erbij.

Heb het uiteindelijk een jaar kunnen laten liggen. Grootte was toen ongeveer 4m op 9m en gemiddeld 1m hoog met wat hogere pieken.

Kosten waren uiteindelijk 250 per jaar voor het ophalen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:58

jackyline schreef:
Hoe duur is dat ophalen.
Vond je er verder nog min punten aan.
Nu rij ik elke week een aanhanger per wei weg. Is ook niet ideaal. Maar laten liggen lijkt me ook niks.

Het was in Ermelo 150 euro per keer.

Ja, ik vond er meer nadelen aan. Ik vond de container best snel stinken. We moesten van de eigenaar daar er een zeil over vanwege buren verderop en een camping ernaast. Als je die open doet elke dag, stikt het echt van de vliegen etc.
De container was niet 100% waterdicht, dus met regen loopt er veel vocht uit op de grond. Wij hadden eronder bestraat voor hem, maar Dat is niet vloeistof dicht en het liep er naast. Dat gaat ook stinken.
Vol is vol. We hadden 5 paarden en de mest zakt nauwelijks. Vandaar dat je vaker moet legen. Als je een 10m3 op 2 paarden hebt bijv en het kan langer liggen, scheelt dat misschien wel.

Onze hoop ligt nu op de grond en open. De schaaldelen hebben iets afstand, dus er kan lucht bij. Hij zakt mooi in.

Maar, onze paarden staan 24/7 buiten en wij hebben geen stro of vlas op de bodem van de stal. Op vorige plek wel, maar was een potstal, dus haalden we niet dagelijks eruit.

Nu in Groningen komen ze het voor 100 euro halen.