Slowfeeder oplossing met net bovenop?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Slowfeeder oplossing met net bovenop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:29

Heee das een goed idee, Femke_Tweety!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:59

GamblersCup schreef:
Betonmatten met kleine gaten wil ik niet proberen, deze grootte vindt ik goed, zodat mijn paard (met veel grotere snuit dan de pony) er ook nog fatsoenlijk uit kan eten. Die raakt anders gefrustreerd.

Dan heb je nu dus ook geen slowfeeder.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:27

pillow schreef:
GamblersCup schreef:
Betonmatten met kleine gaten wil ik niet proberen, deze grootte vindt ik goed, zodat mijn paard (met veel grotere snuit dan de pony) er ook nog fatsoenlijk uit kan eten. Die raakt anders gefrustreerd.

Natuurlijk wel, het paard eet langzamer dus slowfeeder.

Ts ik ben sowieso al geen fan van betonmatten.

Dit is onze bak met ons frame en net dit net is van paardeerlijk goede prijs kwaliteit je zou even moeten kijken of ze grotere maas hebben.

Afbeelding

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 23:35

pillow schreef:
GamblersCup schreef:

Jawel, dat heb ik wel. Misschien het "met kleine gaten" vervangen door "met nog kleinere gaten".

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:47

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 23:52

Daar zie je helaas door de bomen het bos niet meer, en wordt een oplossing zoeken/krijgen voor dit specifieke probleem ondergesneeuwd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 00:02

GamblersCup schreef:
Daar zie je helaas door de bomen het bos niet meer, en wordt een oplossing zoeken/krijgen voor dit specifieke probleem ondergesneeuwd.

Niet mijn ervaring iedereen probeert altijd goed te adviseren

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 00:11

Maar iedereen praat (uiteraard) ook verder over van alles en nog wat. Leuk als je nieuwe ideeen op wilt doen, of wilt laten zien. Maar in een eigen topic voor een oplossing voor een specifiek probleem is het overzichtelijker.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 00:41

Hier hetzelfde systeem als Selina.

Steigerbuizen frame, net erom gespannen.
En dan in de 4 hoeken touw met karabijnhaak zodat het frame mee naar beneden zakt.

Fotos zal ik bijvoegen later.

Edit;
Afbeelding

Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 01:06

Geen betonmatten gebruiken. Super slecht voor de tanden.
Ik heb een frame gemaakt van een ijzeren buis met 4 knietjes. 4 ringen, in elke hoek 1. En dan een aanhangernet er losjes op spannen en vastmaken aan het frame met dunne tywraps.
Afbeelding

Die ringen zitten vast aan een karabijnhaak die ik vastklik aan een ring die vastzit in de slowfeederbak aan een staaf.

Inmiddels heb ik het net vervangen door een net met grotere maas aangezien 3 cm te klein was voor hem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 01:21

Wij hebben 1/3e ibc vaten vanwege 1 shet erbij.

We hangen altijd XL netten overdwars, maar het vullen is inderdaad meer werk. En ze tillen het op aan het net, dus dat vind ik een nadeel.
Voor het uiterlijk gaan we ze misschien betimmeren en staan ze gelijk vast.

Een tijd geleden hadden we houten frames gemaakt met 2x2cm gaten en dat was snel kapot. Had het net te strak en hout is 24/7 buiten met meerdere paarden niet veel waard.

In de stal kunnen we 5 netten hangen. Buiten dus nu 2 ibc vaten en nog 2 houten hooibakken zonder netten.
Ik wil zoals bovenstaande voorbeelden een rek maken, maar dan van steigerbuis en vooral het net losser.

Maar we hebben een blauwe ronde ton en daar had ik om te proberen een xl net overheen getrokken. Dat werkte super. Dan duwen ze het net naar beneden en aten het hooi goed op zonder veel morsen. Maar we weten nog niet hoe we dat kunnen uitbreiden. Het is wel even werk ook en de sluiting komt aan de onderkant. Nadeel is dat ze de ton wel verplaatsen.

Er zijn ook veel andere voorbeelden te vinden, maar dan zonder de ibc vaten. Zo gebruiken mensen bijv kliko's en daar kan vaak een heel baaltje zo in. Dat schuin eten kan je oplossen door een soort opvang bakje te maken aan de onderkant.

Ik lees dat hooi eten met een graasmasker niet kan of dierenmishandeling is?? Het is rot om te doen, maar kan echt wel. Wij hebben een hele hechte kudde en mijn obesitas moest echt afvallen. Apart zetten werkte niet. We huurden een plek en kwamen 2x daags, dus 5 porties bijv kon ook niet.
Heb toen 'sochtends een graasmasker om gedaan en die deden we 's avonds bij laatste ronde af. Hij kon daar wel degelijk hooi mee eten uit de netten in de ibc vaten en ook goed drinken. Was slechts tijdelijk en meneer deed het ook af, maar is nu gelukkig niet nodig.
Toch was het van alle opties de vriendelijkste; hij werd niet hb, hoefde niet eenzaam te staan en kon wel eten en drinken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 10:11

Betonmatten gaat al jaren goed, bij verschillende dieren.

Alleen deze jonge pony dus niet. Ik ga eerst voor de optie "net eroverheen en met karabijnhaken vast aan de buitenkant". Dat is de makkelijkste, snelste oplossing die ik dit weekend kan maken. Makkelijk vullen, makkelijk vastmaken.
Mocht het niet goed genoeg werken, ga ik kijken voor een net in een buizenframe. Ik vind het super, alle voorbeelden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:50

GamblersCup schreef:

Alleen deze jonge pony dus niet. Ik ga eerst voor de optie "net eroverheen en met karabijnhaken vast aan de buitenkant". Dat is de makkelijkste, snelste oplossing die ik dit weekend kan maken. Makkelijk vullen, makkelijk vastmaken.
Mocht het niet goed genoeg werken, ga ik kijken voor een net in een buizenframe. Ik vind het super, alle voorbeelden!

Met deze manier van eten zal je wel een aantal reservenetten achter de hand moeten houden en geen actionnetten, want dan ga je de draden terug vinden in de mest (wat riskant is mocht het niet goed gaan).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:11

tamary schreef:
GamblersCup schreef:

Met deze manier van eten zal je wel een aantal reservenetten achter de hand moeten houden en geen actionnetten, want dan ga je de draden terug vinden in de mest (wat riskant is mocht het niet goed gaan).

Ze maken hier wel de netten kapot, maar dat duurt echt wel even en ik heb nooit de draden in de mest gevonden.

Meeste hier ej en welkoop netten die dus als zak overdwars hangen. Die van 2x2 waren zo kapot.

Action netten waren wel snel kapot, maar had ze ook te strak zitten.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:47

Dit heb ik...
Afbeelding
Een frame van steigerbuis.
Als ik het net strak span zoals dit..
Afbeelding
Overleeft mijn net het niet.

Nu met een groter net erin werkt het top. Mijn net is van huck. Raad ik je wel aan met een agressieve eter.. Ik praat uit ervaring.
Ik heb frame met een ketting vast op de bodem.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 16:11

Moet dus groot genoeg zijn om losjes eroverheen te hangen - check!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:15

Ik ben het niet perse met otti eens, alles valt en staat bij de kwaliteit van je net. Strak net (of goed gevulde feeder) hoeft geen probleem te geven indien je kwaliteit goed is. Indien de kwaliteit minder is dan is losser wel noodzakelijk maar met een agressieve eter kan ke net dam nog overlijden

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:23

Toen mijn net strak erom zat trok Otti ook hooi met net omhoog. Heb een goed duur net. Trok er dan zo hard aan en grote plukken erdoor dat overleefde het net niet. Hoe het nu zit heb ik eerst met aanhangernet uitgetest hoe groot het net moest zijn. Zelfs mijn goedkope aanhangernet heeft het 3 maanden uitgehouden. Otti trekt er zo hard aan dat overleefde mijn dure net niet. Nu het er los over zit is er niets aan de hand. Net wat erover zit is 1.50x2.20

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:30

Ligt ook aan het hooi.

Als het harder, stengelig en langer is trekken ze hier ook flink aan de netten (die btw na jaren gebruik nu pas gebruikssporen krijgen) dan wanneer het kort hooi is.
Sommige hebben nu in de gaten dat schudden van de netten ook hooi loskomt :')

Als het hooi niet goed uitgeschud is dan trekken ze net met bak en al omhoog.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:44

Maartje1990 schreef:
Ik ben het niet perse met otti eens, alles valt en staat bij de kwaliteit van je net. Strak net (of goed gevulde feeder) hoeft geen probleem te geven indien je kwaliteit goed is. Indien de kwaliteit minder is dan is losser wel noodzakelijk maar met een agressieve eter kan ke net dam nog overlijden

Mwoah, mijn eerste dure, hoge kwaliteit Zeldenrust Haystack net was toch echt binnen een maand stuk omdat hij toch nog iets te strak was. En dan houdt zij er standaard al rekening mee dat een net wel wat speling moet hebben. Ik heb nu (ook Zeldenrust) netten die echt heel erg ruim zijn, en nu gaat het wel goed.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:47

Ik vind het graasmasker idee eigenlijk niet zo heel slecht. Mogelijk is het een manier om de pony te leren dat hij niet zo hoeft te schrokken. Ik zou het een maandje uitproberen en bij voorkeur de pony leren hoe hij ermee om moet gaan op gras. Dan worden ze vanzelf zo handig is mijn ervaring dat hooi ook prima gaat. Ik verwacht dat als je dan na een maand of twee het masker weer afdoet hij tussen de gaten dooreet ipv met een betonstaaf tussen zn tanden. Scheelt een boel investeringen en werk. Want ik vermoed dat een pony die niet om kan gaan met betonnet ook niet om kan gaan met gewoon net en dat je flink wat netten zal moeten aanschaffen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:18

En bij mij sloopt niemand netten..alleen Otti.. die heeft een speciale behandeling nodig kwa netten..de rest van mijn netten gaan al jaren mee.. bij otti werkt dit nu.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:19

Ik heb een bak met onderin twee knippen en daar zet ik een gewoon hooinet in vast.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 21:48

Femek2902, ze heeft altijd al een hooinet voor 's nachts in dr box. Dat gaat gewoon prima. Ik wil zo'n graasmasker niet uitproberen, omdat ik vermoed dat het dier gefrustreerd raakt. Een net eroverheen lijkt me een prima vervanging.

pillow schreef:
Ik heb een bak met onderin twee knippen en daar zet ik een gewoon hooinet in vast.

Zelfde idee, alleen wil ik niet nog meer hooinetten hoeven vullen, rotwerk :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 00:54

Bij ons waren juist de dure netten heel snel kapot.

De netten van ej gaan jaren mee hier.

Graasmasker vinden ze niet leuk, daarom deed ik het toen maar een dagdeel om. Scheelde toen al best veel, maar meneer kan hem af doen.

Je kan om te vertragen ook nog stro erbij doen. Dat eten ze wel, maar dat is met kleine hoeveelheden niet erg