Wat er allemaal bij een paard kopen komt kijken...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:55

Shantyx schreef:
[
ik ben 1,73 en een pony is niet meer heel handig voor mij :)

ik ben 1,75. Mijn pony is 1,51. Nul problemen. De fokker van mijn pony is 1,83. Haar ruin is 1,52. Geen problemen. Je zult wel naar eentje met body moeten kijken. Leuke connemara of haflinger gaat makkelijk hoor! En zeker connemara's springen ook nog eens heel goed meestal. :j

Gigixponys

Re: Wat er allemaal bij een paard kopen komt kijken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:03

Ik denk idd dat je wel wat ruimer moet denken. Ik had ook pas de berekening gemaakt en ik kwam ook ongeveer op deze bedragen uit, maar ik rekende dan wel voor een recreatie D-pony die 24/7 op de wei zou komen te staan. Daarnaast zou het eerste jaar sowieso nog vele duurder uitkomen omdat je dan nog tuig enz. moet kopen natuurlijk.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:05

Gigixponys schreef:
Ik denk idd dat je wel wat ruimer moet denken. Ik had ook pas de berekening gemaakt en ik kwam ook ongeveer op deze bedragen uit, maar ik rekende dan wel voor een recreatie D-pony die 24/7 op de wei zou komen te staan. Daarnaast zou het eerste jaar sowieso nog vele duurder uitkomen omdat je dan nog tuig enz. moet kopen natuurlijk.

Was het maar alleen het eerste jaar: veranderende bespiering, keer een hoofdstel dat kapot gaat... ook voor tuig kun je maar beter blijven reserveren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:07

Paard of pony, je budget is helaas niet realistisch. Maandelijkse kosten zou ik voor een paard gemiddeld ramen op 500/600 euro per maand. Je hebt er duurdere maanden bij (hoefsmid/tandarts/fysio/osteopaat) en je hebt er goedkopere maanden bij. Neem 500 a 600 euro per gemiddelde. Dan zou je moeten kunnen uitkomen. Voor wat betreft buffer zou ik minstens 5000 euro achter de hand willen hebben. Altijd. Ik ben het afgelopen half jaar aan een paard al 10.000 euro aan de dierenarts kwijt geweest, dat zijn bij paarden geen gekke bedragen helaas.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:08

Skippy01 schreef:
Gigixponys schreef:

Was het maar alleen het eerste jaar: veranderende bespiering, keer een hoofdstel dat kapot gaat... ook voor tuig kun je maar beter blijven reserveren ;)

Daarnaast rekende ik ook een potje voor onvoorziene omstandigheden, dus daar zitten zo'n zaken bij. ;)
Maar het eerste jaar moet je natuurlijk aankoopprijs en keuring enz. ook betalen. Had misschien beter die aangehaald.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:10

Er wordt al een hoop info gegeven en inderdaad: onvoorziene, extra kosten houden niet op als je een paard hebt. :) Of het iets simpels als een nieuwe halster is of dat je toch ineens een nieuw zadel moet (ter illustratie: ik heb 4 verschillende zadels gehad voor mijn paard in de tijd dat ik hem heb, 5 jaar).
Of stel je voor dat de stalling niet bevalt en je toch uitwijkt naar een andere stalling die 100 euro duurder is per maand.
Of het brok van de stalling sluit niet aan bij de behoeftes van jouw paard en er komt elke maand een zak voer bij. Of een supplement.

Kortom: neem zeker eens een kijkje in het topic over kosten en neem je maandelijkse budget sowieso 200 euro ruimer. De ene maand zul je meer kwijt zijn dan de andere maand. :)

Wel heel goed dat je jezelf zo goed inleest en voorbereid voor je daadwerkelijk op zoek gaat, complimenten!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:14

Gigixponys schreef:
Daarnaast rekende ik ook een potje voor onvoorziene omstandigheden, dus daar zitten zo'n zaken bij. ;)
Maar het eerste jaar moet je natuurlijk aankoopprijs en keuring enz. ook betalen. Had misschien beter die aangehaald.

Ik breng dingen soms ook wel een beetje 'zwart' hoor, daar ben ik me van bewust. Beter dat iemand denkt 'ow het valt in praktijk wel mee' dan dat het in praktijk echt wel tegenvalt :j
Ik kocht zelf in 2015 mijn ruin. Zadel erbij uiteraard: 750 euro. Jaar later: uit zadel gegroeid. Ander zadel. Hop, weer 500 euro ofzo.
Paard verkocht. Ander paard gekocht. Paar maanden dubbele lasten gehad ook nog.
Nieuwe paard paste gelukkig in het begin even in het zadel van paard 1. Jaar later was ze stuk breder: nieuw zadel. Bouw veranderde, dus inmiddels heeft ze weer een ander zadel. En je legt toch steeds wat bij he...
En met hoofdstellen en bitten: ja, mijn ruin liep op bitloze hoofdstellen en had ook bitten. Mijn merrie loopt bitloos niet graag en vindt de bitten die ik al had ook niet fijn. Hop, weer investeren.

Niet om te klagen hoor! Maar het kan soms echt wel flink oplopen. Het is niet 'paard kopen, zadel en hoofdstel kopen, aankoopkeuring en verder alleen nog normale maandelijkse lasten'.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:24

Ik mis de kosten voor les in jouw rijtje. Voor een beetje instructeur betaal je zo 35 a 40 euro voor privé les. En dat minimaal 2 keer per maand, in het begin misschien vaker. Komt er zo nog 80 a 160 euro bij per maand. Of je wordt lid bij een rijvereniging waar je kan lessen. Dat is doorgaans wel goedkoper.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:33

Ik vrees ook dat je het te rooskleurig bekijkt. Naast de te lage maandelijkse kosten zit je ook met de aanschafprijs. Paarden zijn momenteel erg duur. Voor 3500 heb je tegenwoordig ofwel 1 met bemerking (dan kan je de sport wel vaarwel zeggen..) of 1 zonder talent (wat prima kan zijn als je alleen door de B wilt rijden) of een oude. Als je echt een leuk jong dier wilt met wat talent dan zit je tussen de 8-10k. Nog even doorsparen dus!

DewiFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:35

Vergeet inderdaad de lessen en wedstrijden niet. Helemaal omdat je schrijft springen/eventing. Eventing wedstrijden kosten gerust 35-50 euro per wedstrijd. Hiervoor moet je ook stukken verder reizen ( denk aan vervoer, zowel auto als trailer als benzine kosten). En mijn eventingpaard red het echt niet 8 weken op een paar ijzers hoor. Dus ook dat is ruim geschat.

Ik denk dat je alles op de ‘positieve’ manier benaderd hebt. Maar bereken het eens als alles ‘tegenvalt’. Paard wat vaak naar de hoefsmid moet. Iedere week les nodig hebben. Osteopaat/Fysio moet er 1x per half jaar bij. Jaarlijks tandarts enz. Ik denk dat je daar vanuit moet gaan.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:23

Skippy01 schreef:
Gigixponys schreef:

Ik breng dingen soms ook wel een beetje 'zwart' hoor, daar ben ik me van bewust. Beter dat iemand denkt 'ow het valt in praktijk wel mee' dan dat het in praktijk echt wel tegenvalt :j
Ik kocht zelf in 2015 mijn ruin. Zadel erbij uiteraard: 750 euro. Jaar later: uit zadel gegroeid. Ander zadel. Hop, weer 500 euro ofzo.
Paard verkocht. Ander paard gekocht. Paar maanden dubbele lasten gehad ook nog.
Nieuwe paard paste gelukkig in het begin even in het zadel van paard 1. Jaar later was ze stuk breder: nieuw zadel. Bouw veranderde, dus inmiddels heeft ze weer een ander zadel. En je legt toch steeds wat bij he...
En met hoofdstellen en bitten: ja, mijn ruin liep op bitloze hoofdstellen en had ook bitten. Mijn merrie loopt bitloos niet graag en vindt de bitten die ik al had ook niet fijn. Hop, weer investeren.

Niet om te klagen hoor! Maar het kan soms echt wel flink oplopen. Het is niet 'paard kopen, zadel en hoofdstel kopen, aankoopkeuring en verder alleen nog normale maandelijkse lasten'.

Nee dat snap ik wel. Die 350 euro was ook puur wat ik berekend had (maar wil sowieso een bepaald startbedrag bijeen hebben eerst). Maar was sowieso wel van plan te proberen 500 euro apart te leggen per maand.

Shantyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 11:33

rina schreef:
De rest heeft je al genoeg info en advies gegeven, maar ik wil op deze quote toch even inhaken.

Shantyx schreef:
Ik denk ook zeker om het paard all-in te verzekeren (dus dat alleen de BTW kosten zelf betaald moeten worden dus bij blessure, overlijden, operaties wordt zowat alles vergoed).

Die werkt alleen maar als je verzekering meespeelt. En verzekeringen zijn er om geld te verdienen. Niet om onze hobby te financieren als het fout gaat. Dus als jou paard een blessure oploopt kan het zomaar zijn dat de verzekering zegt wij betalen niet want dit is uitgesloten in onze verzekering. En denk erom in de kleine lettertjes staan echt wel dingen die uitgesloten zijn. En die kleine dingetjes vertellen ze je echt niet als je afsluit. Daar kom je pas achter op het moment dat je met dat probleem zit. Plus claim te vaak wat bij je verzekering, kost je hun dus geld ipv dat ze aan je verdienen, is je kans groot dat ze je uit de verzekering gooien. En dan?? Dan moet je het nl ook op kunnen vangen.
Staar je aub niet blind op een verzekering, en dat die wel even alles gaat vergoeden.

En ook, met verzekering hebben zij (de verzekering dus) woord in de behandeling van jou paard. Jij hebt dan bij schade aan je paard niet de volle zeggenschap van hoe je wilt behandelen. En het kan best dat de verzekering de behandeling die jij wilt laten doen te duur vind en dus die niet wil betalen.

Daarom verzekeren is leuk, maar is niet iets waar je zo vol op moet vertrouwen. Dat is ook de reden dat de meeste hier zeggen een buffer van tenminste 1000 euro.

Dankjewel inderdaad gaan er veel mensen op in dat ik echt die buffer nodig heb, zo wel niet meer dan die 1000 ik ga dit zsm bekijken en dus kijken of ik mijn budget van de buffer kan uitbreiden, zo wel als met de verzekeraar contact opnemen als het zover is! Dankjewel dat je geholpen hebt.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:49

Eens met mijn voorgangers.
Ook is het nare met verzekeringen dat als er dan iets met je paard aan de hand is, dat de verzekering een soort van toestemming moet geven voor de behandeling.. Dus het zou kunnen zijn dat zij een behandeling die jouw voorkeur heeft afkeuren. Hetzelfde kan zelfs gelden dat wanneer jij euthanasie wilt van je dier, dat zij dat afkeuren en dus niets uitkeren!
Dat is ook de reden dat ik niet voor ziektekosten oid verzeker.
Mijn veulen heb ik in de opfok slechts verzekerd voor dood of noodslachting door een ongeval. Dus mocht ze een been breken dat ik dan wel uitgekeerd krijg..
Zeker iets om rekening mee te houden; dus als je altijd zelf de keuze van behandeling wilt maken en niet afhankelijk bent van het oordeel van de verzekeringsmaatschappij, is een verzekering afsluiten misschien niet zo handig

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:51

Leuk dat je avontuur naar een eigen paard is begonnen TS! Ik was 16 jaar oud toen ik op zoek ging naar een paard en had toen dezelfde vragen als jij. Ik wilde ook graag een paard waarmee ik de sport in kon, maar was ook afhankelijk van het budget wat ik van mijn ouders had gekregen. Ik zal jouw vragen daarom even naast mijn situatie leggen, toen ik mijn eerste paard kocht.

-is 340 accurraat voor de maandelijkse lasten (incl hoefsmid en stalling en voer)?
Op mijn eerste stal betaalde ik 220 euro per maand, hier stond ze overdag buiten, 's nachts op stal en had ik een 20x40 buitenbak met goede bodem. Dit was een doe-het-zelf stal, waar de voerdiensten verdeelden en zelf uitmesten. Locatie: Midden Nederland (Eemnes)

Ik betaalde voor rondom ijzers zo'n 120 euro per twee maanden, dus 60 per maand.

Ik betaalde voor 1x per week dressuurles, 20 euro.

Voer zat bij stalling inbegrepen.

Mijn vaste maandelijkse kosten waren dus: 300 euro per maand (exclusief startpas, wedstrijden en andere evenementen)

-Hoe kom ik van de angst voor vallen af?

Zsm les nemen, niet zelf gaan aanklooien, en een paard zoeken wat je vertrouwd en wat braaf is.

-kan je een goed sport paard voor 3.500 kopen?

Ik heb mijn paard als 3-jarige tuiger gekocht voor dit bedrag. Ik heb haar zelf tot sportpaard omgetoverd, maar dit is absoluut niet het type paard wat jij zoekt. Aan de hand van je ervaring en het type paard wat je zegt te zoeken, zou ik minstens 6000 euro uittrekken.

-is 1000 euro genoeg voor buffer?

Nee, een koliekoperatie kan al oplopen tot 6000 euro. Wel zijn dit soort operaties vaak in termijnen af te betalen. Overleg met je ouders of die bereid zijn deze financiële verantwoordelijkheid op zich te nemne.

-waar kan ik een goed springzadel vinden?

Vraag een zadelmaker die eventueel ook een tweedehands assortiment heeft. Zij kunnen je verder helpen.

-ben ik ervaren genoeg?

Dat weet je zelf het beste, en dat hangt ook af van het type paard wat je koopt. Op de meeste pensionstallen lopen mensen rond met veel ervaring, en die kunnen je zeker een hoop leren in de eerste werken. Wees dus niet bang om om hulp en advies te vragen.

-Wat voer je zo'n groot sportpaard?

Hangt af van het paard en wat je met hem doet. Ik zou aan de verkoper vragen wat hij op dat moment aan het paard voert, en dat in eerste instantie aanhouden. Je kunt daar later altijd nog in wisselen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:59

Je kunt van alles willen verzekeren, maar over het algemeen verdient de verzekering er aan, vergeet dat niet. Wanneer je zelf spaart en je paard geluk heeft en nooit wat heeft (door jouw goede verzorging en geluk!) gaat dat best snel. Het is ook verder wat je aan je hobby wilt uitgeven. Als ik deze bedragen lees, zou ik nooit mijn dieren kunnen houden en ik heb er 10, pony's dat dan wel. Ja, paarden zijn duur, maar het is ook wat je er zelf van maakt. Die dure operaties hoef je niet voor te kiezen en een nieuw paard bij een calamiteit is ook niet verplicht. Als je paard niet al te duur is, hoef je hem of haar zeker niet voor aankoopprijs te verzekeren, als hij mocht komen te overlijden is het gewoon einde verhaal. Ik heb mijn auto ook niet all risc verzekerd.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:13

josien_m_ schreef:
Je kunt van alles willen verzekeren, maar over het algemeen verdient de verzekering er aan, vergeet dat niet. Wanneer je zelf spaart en je paard geluk heeft en nooit wat heeft (door jouw goede verzorging en geluk!) gaat dat best snel. Het is ook verder wat je aan je hobby wilt uitgeven. Als ik deze bedragen lees, zou ik nooit mijn dieren kunnen houden en ik heb er 10, pony's dat dan wel. Ja, paarden zijn duur, maar het is ook wat je er zelf van maakt. Die dure operaties hoef je niet voor te kiezen en een nieuw paard bij een calamiteit is ook niet verplicht. Als je paard niet al te duur is, hoef je hem of haar zeker niet voor aankoopprijs te verzekeren, als hij mocht komen te overlijden is het gewoon einde verhaal. Ik heb mijn auto ook niet all risc verzekerd.

Dat klopt. Je hoeft geen koliekoperatie te doen. Maar als er een luchtweginfectie is, zul je die moeten behandelen. Als er een open wond is, zul je die moeten behandelen. Etc.
Zoals gezegd: alleen een aanhoudende luchtweginfectie kostte mij in de eerste maand als paardenhouder al 700 euro.

Keer spierbevangen na een ontsnapping en kilometers galopperen op verharde weg: 350 euro op dag 1. En dan nog dagelijks gedurende 2 weken pijnstilling.

Het kan zomaar oplopen. Hard. Zelfs zonder dure operaties.

Koliekoperatie vind ik met mijn huidige paard geen optie. Heel simpel: die ga ik echt niet op rust houden. Geen 6 weken. En zeker geen maanden revalidatie. Daar is ze het paard niet voor. Met een peesblessure zou zij 'op goed geluk' de wei op gaan (uiteraard met revalidatieprogramma, maar niet op box rust).
Maar dat betekent niet dat ze niet de nodige zorg gewoon moeten krijgen he! Je dier noodzakelijke zorg (ook als dat euthanasie is) onthouden is net zo goed mishandeling als een dier afranselen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:48

Eerst beginnen met een leasepaard is vaak een goede optie.Je ziet dan ook wat je wel of niet wilt. Als het heel erg klikt kan men proberen het leasepaard over te kopen.

Shantyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 12:49

anjali schreef:
Eerst beginnen met een leasepaard is vaak een goede optie.Je ziet dan ook wat je wel of niet wilt. Als het heel erg klikt kan men proberen het leasepaard over te kopen.

ik
heb meerdere keren lease paarden gehad. ook overwogen om die te kopen maar de meeste willen. dat niet en dat van te voren bespreken is altijd lastig .

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:59

josien_m_ schreef:

Klopt, maar er zijn ook onvoorziene operaties waarbij het alternatief inslapen ook vrij rigoreus is.

Ik was alleen al voor opnemen bij koliek, navelbreukhersteloperatie en castratie ineen ruim 1300 euro kwijt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:17

Shantyx schreef:
anjali schreef:

ik
heb meerdere keren lease paarden gehad. ook overwogen om die te kopen maar de meeste willen. dat niet en dat van te voren bespreken is altijd lastig .

In principe zijn bijna alle paarden te koop als er genoeg voor geboden wordt.Je hebt wel gelijk dat het soms lijkt alsof men niet wil verkopen en dat je dan met een luxe bod moet komen.Dat is dus niet wat je momenteel zoekt.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:20

Ook ik denk dat je schatting wat te laag gaat uitvallen. Lees vooral ook eens de overzichtjes van kosten in het topic Wat kost een paard daadwerkelijk?, verderop op dit forum. Dan krijg je een iets reëler beeld denk ik. Sommige dingen zoals stallingskosten zijn erg regioafhankelijk, maar met jouw plan van aanpak en wensen qua sport zal je toch niet heel laag uit gaan komen.

Hieronder even een globaal overzicht van mijn paardenfinanciën. Voor jouw beeld: ik heb twee sportpaarden die beiden in de eventing, dressuur en springen worden uitgebracht. Onderstaande kosten zijn per paard!

- stalling: 510 euro per maand
ik sta in een dure regio. Omdat ik enige eisen stel aan accommodatie qua buitengang en trainingsfaciliteiten, betaal je op alle stallen al snel meer dan het basistarief. Je kunt, als je serieus wil trainen voor de sport, niet zonder goeie bodem.

- hoefsmid: 115 euro per 6-7 weken

Een goede smid is belangrijk als je je paard heel wilt houden, dus hier zou ik niet op bezuinigen. Rondom ijzers met stiftgaten is bijna noodzakelijk als je eventing wilt rijden. Mijn paarden redden het niet hoor, 8 tot 10 weken op een stel ijzers.

- aanvullend voer/supplementen: 50 euro per maand
De meeste stallen voeren alleen een basisbrok. Voor echte sport heeft het niet zoveel zin om er 5 kilo basisbrok tegenaan te gooien. Erg belastend voor het systeem en niet de voedingsstoffen die je nodig hebt. Wil je serieus sporten, dan komt er dus vaak al een aanvullend voer bij. Voor mij is dat een sportmuesli, en in de winter ook nog luzerne. Daarnaast voer ik supplementen zoals glucosamine, MSM en elektrolyten bij veel zweten.

- verzorgingsspullen: 25 euro per maand
Deze kostenpost is een schatting. Dit gaat om eerste aanschaf maar ook om vervanging van dingen als borstels en verzorgingsproducten. Denk ook aan vliegenspray, klei voor de benen na een intensieve crosswedstrijd, een smeerseltje hier en daar en je EHBO-spullen.

- tuig: 50 euro per maand
Ook dit is weer een gemiddelde uitgave. Als je een nieuw hoofdstel/bit/singel/whatever koopt, zit je er uiteraard zo overheen. Denk ook aan halsters, reservespullen en extra tuig wat je nodig hebt als je eventing gaat rijden, zoals eventueel stiften/borsttuig/springsingel e.d.

- dekens: 150 euro per jaar
Hier reken ik vervanging van dekens, aanschaf van een extra deken, repareren en wassen onder. Als je jaarrond wil trainen, zal je paard baat hebben bij minimaal een (outdoor) winterdeken, zweetdeken en regendeken.

- eigen uitrusting: 250 euro per jaar
Hierbij reken ik wederom niet eens de aanschaf van je eerste spullen, maar meer vervanging/reparatie/aanschaf aanvullende spullen. Denk ook aan het vervangen van kapotte rijlaarzen, stalschoenen, handschoenen, een zoekgeraakte zweep, een nieuwe cap na een val, bodyprotector enzovoorts.

- lessen: 100 euro per maand
Zeker als je zelf nog niet zo ervaren bent, zijn lessen essentieel. Denk aan wekelijks clubles of privéles voor je dressuur/springen, en als je eventing wilt rijden is een crosstraining elke maand geen overbodige luxe.

- lidmaatschappen: 250 euro per jaar
Dit betreft clublidmaatschap, KNHS, je startkaart e.d.

- wedstrijden: 75 euro per maand

Dit kan je zo gek maken als je wilt. Sommige mensen gaan elk weekend twee dagen, anderen eens per 2 maanden. Ik start meestal 2 keer per maand. Eventingwedstrijden kosten alleen al qua inschrijfgeld minimaal 30-50 euro. Denk ook aan vervoer, misschien overnachting, hapje/drankje overdag...

- osteopaat/chiropractor/zadelmaker: 350 euro per jaar
Zadelmaker heb ik minimaal eens per jaar nodig om de basis te checken en hier en daar wat aan te passen. Osteopaat en chiropractor komen minimaal eens per jaar, naar behoefte meer.

- tandarts/enting/ontworming: 250 euro per jaar
Jaarlijks terugkomende kosten

- dierenarts overig: 50 euro per maand
Dit is ook weer een gemiddelde schatting. Voor een dierenartsbezoekje ben je zo een paar honderd euro verder. Dit staat los van wat je maandelijks wil wegzetten aan buffer. Verzekeren kan, wij hebben ervoor gekozen gewoon een ruime buffer te hebben ipv maandelijks een premie te betalen.

- vervoer: 100 euro per maand

Als je op wedstrijd wil, zul je ook vervoer moeten hebben. Denk aan een trailer (met onderhoudskosten), een auto die het mag trekken (en daarvan de kosten), en de benzinekosten die je maakt om ergens te komen. Ook zul je je trailer ergens moeten stallen, vaak ook tegen extra kosten. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om vervoer door iemand anders te laten doen of wat te huren, maar als je regelmatig op wedstrijd gaat is dat erg begrotelijk.

Alles bij elkaar opgeteld heb je het echt over honderden euro's per maand. Dat is dan in het geval er niks misgaat. Bij een blessure of ziekte, moeilijk trainbaar paard of plotselinge veranderingen lopen de kosten snel op.
Dan nog de aanschafkosten van je paard: 3500 euro is in de huidige markt geen reëel budget voor een gezond, allround, braaf paard wat ook nog mee kan op wedstrijd. Ik heb het dan over recreatief rijden met bijvoorbeeld eens per maand op wedstrijd in de basissport. Heb je meer ambitie, wil je leuk meerijden in het klassement, dan zul je nog dieper in de buidel moeten tasten voor bijvoorbeeld goeie gangen en talent. Voor een basispaard met de vereisten die jij nodig hebt om allround wat wedstrijdjes te kunnen rijden, in de behapbare leeftijd 5-15 jaar, zou het me verbazen als je onder de 5000 euro een geschikt paard vindt wat gezond is van lijf en kop. Wil je meer sportgericht, en ook nog braaf voor onzekere ruiter, dan is 10.000 euro een realistischere prijsklasse.

Shantyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 13:24

saarie schreef:
Ook ik denk dat je schatting wat te laag gaat uitvallen. Lees vooral ook eens de overzichtjes van kosten in het topic Wat kost een paard daadwerkelijk?, verderop op dit forum. Dan krijg je een iets reëler beeld denk ik. Sommige dingen zoals stallingskosten zijn erg regioafhankelijk, maar met jouw plan van aanpak en wensen qua sport zal je toch niet heel laag uit gaan komen.

Hieronder even een globaal overzicht van mijn paardenfinanciën. Voor jouw beeld: ik heb twee sportpaarden die beiden in de eventing, dressuur en springen worden uitgebracht. Onderstaande kosten zijn per paard!

- stalling: 510 euro per maand
ik sta in een dure regio. Omdat ik enige eisen stel aan accommodatie qua buitengang en trainingsfaciliteiten, betaal je op alle stallen al snel meer dan het basistarief. Je kunt, als je serieus wil trainen voor de sport, niet zonder goeie bodem.

- hoefsmid: 115 euro per 6-7 weken

Een goede smid is belangrijk als je je paard heel wilt houden, dus hier zou ik niet op bezuinigen. Rondom ijzers met stiftgaten is bijna noodzakelijk als je eventing wilt rijden. Mijn paarden redden het niet hoor, 8 tot 10 weken op een stel ijzers.

- aanvullend voer/supplementen: 50 euro per maand
De meeste stallen voeren alleen een basisbrok. Voor echte sport heeft het niet zoveel zin om er 5 kilo basisbrok tegenaan te gooien. Erg belastend voor het systeem en niet de voedingsstoffen die je nodig hebt. Wil je serieus sporten, dan komt er dus vaak al een aanvullend voer bij. Voor mij is dat een sportmuesli, en in de winter ook nog luzerne. Daarnaast voer ik supplementen zoals glucosamine, MSM en elektrolyten bij veel zweten.

- verzorgingsspullen: 25 euro per maand
Deze kostenpost is een schatting. Dit gaat om eerste aanschaf maar ook om vervanging van dingen als borstels en verzorgingsproducten. Denk ook aan vliegenspray, klei voor de benen na een intensieve crosswedstrijd, een smeerseltje hier en daar en je EHBO-spullen.

- tuig: 50 euro per maand
Ook dit is weer een gemiddelde uitgave. Als je een nieuw hoofdstel/bit/singel/whatever koopt, zit je er uiteraard zo overheen. Denk ook aan halsters, reservespullen en extra tuig wat je nodig hebt als je eventing gaat rijden, zoals eventueel stiften/borsttuig/springsingel e.d.

- dekens: 150 euro per jaar
Hier reken ik vervanging van dekens, aanschaf van een extra deken, repareren en wassen onder. Als je jaarrond wil trainen, zal je paard baat hebben bij minimaal een (outdoor) winterdeken, zweetdeken en regendeken.

- eigen uitrusting: 250 euro per jaar
Hierbij reken ik wederom niet eens de aanschaf van je eerste spullen, maar meer vervanging/reparatie/aanschaf aanvullende spullen. Denk ook aan het vervangen van kapotte rijlaarzen, stalschoenen, handschoenen, een zoekgeraakte zweep, een nieuwe cap na een val, bodyprotector enzovoorts.

- lessen: 100 euro per maand
Zeker als je zelf nog niet zo ervaren bent, zijn lessen essentieel. Denk aan wekelijks clubles of privéles voor je dressuur/springen, en als je eventing wilt rijden is een crosstraining elke maand geen overbodige luxe.

- lidmaatschappen: 250 euro per jaar
Dit betreft clublidmaatschap, KNHS, je startkaart e.d.

- wedstrijden: 75 euro per maand

Dit kan je zo gek maken als je wilt. Sommige mensen gaan elk weekend twee dagen, anderen eens per 2 maanden. Ik start meestal 2 keer per maand. Eventingwedstrijden kosten alleen al qua inschrijfgeld minimaal 30-50 euro. Denk ook aan vervoer, misschien overnachting, hapje/drankje overdag...

- osteopaat/chiropractor/zadelmaker: 350 euro per jaar
Zadelmaker heb ik minimaal eens per jaar nodig om de basis te checken en hier en daar wat aan te passen. Osteopaat en chiropractor komen minimaal eens per jaar, naar behoefte meer.

- tandarts/enting/ontworming: 250 euro per jaar
Jaarlijks terugkomende kosten

- dierenarts overig: 50 euro per maand
Dit is ook weer een gemiddelde schatting. Voor een dierenartsbezoekje ben je zo een paar honderd euro verder. Dit staat los van wat je maandelijks wil wegzetten aan buffer. Verzekeren kan, wij hebben ervoor gekozen gewoon een ruime buffer te hebben ipv maandelijks een premie te betalen.

- vervoer: 100 euro per maand

Als je op wedstrijd wil, zul je ook vervoer moeten hebben. Denk aan een trailer (met onderhoudskosten), een auto die het mag trekken (en daarvan de kosten), en de benzinekosten die je maakt om ergens te komen. Ook zul je je trailer ergens moeten stallen, vaak ook tegen extra kosten. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om vervoer door iemand anders te laten doen of wat te huren, maar als je regelmatig op wedstrijd gaat is dat erg begrotelijk.

Alles bij elkaar opgeteld heb je het echt over honderden euro's per maand. Dat is dan in het geval er niks misgaat. Bij een blessure of ziekte, moeilijk trainbaar paard of plotselinge veranderingen lopen de kosten snel op.
Dan nog de aanschafkosten van je paard: 3500 euro is in de huidige markt geen reëel budget voor een gezond, allround, braaf paard wat ook nog mee kan op wedstrijd. Ik heb het dan over recreatief rijden met bijvoorbeeld eens per maand op wedstrijd in de basissport. Heb je meer ambitie, wil je leuk meerijden in het klassement, dan zul je nog dieper in de buidel moeten tasten voor bijvoorbeeld goeie gangen en talent. Voor een basispaard met de vereisten die jij nodig hebt om allround wat wedstrijdjes te kunnen rijden, in de behapbare leeftijd 5-15 jaar, zou het me verbazen als je onder de 5000 euro een geschikt paard vindt wat gezond is van lijf en kop. Wil je meer sportgericht, en ook nog braaf voor onzekere ruiter, dan is 10.000 euro een realistischere prijsklasse.

dankjewel! Alleen ben ik helemaal niet van plan om wedstrijden te gaan rijden. behalve bij de instructrice die ik nu heb en zij zorgt altijd voor vervoer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:36

Vraag maar eens aan je instructrice dan of zij een geschikt paard voor je weet wat binnen je budget valt.Mogelijk is zoiets altijd maar dan via via want op de reguliere markt ben je veel meer kwijt voor een paard zoals jij zoekt want de prijzen zijn momenteel torenhoog.

Shantyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 15:39

anjali schreef:
Vraag maar eens aan je instructrice dan of zij een geschikt paard voor je weet wat binnen je budget valt.Mogelijk is zoiets altijd maar dan via via want op de reguliere markt ben je veel meer kwijt voor een paard zoals jij zoekt want de prijzen zijn momenteel torenhoog.

Dat is idd een goed idee dankjewel!

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:01

Ik denk overigens dat je voor €4500,- best een leuk alround paardje kan vinden.. Een wat ouder paard wat alles al gezien heeft en braaf een B proef loopt en springt waar TS nog veel van kan leren zou toch top zijn? 16 plus ofzo? Kan je nog ruim 10 jaar mee vooruit mits het paard goed in elkaar zit. De kosten ja die zou ik per maand ook op €500,- euro zetten. Misschien kan je een bijbaantje nemen op die stal als dat mogelijk is? Of je dromen nog even op een lager pitje zetten en wachten tot je zelf wat meer verdiend met een bijbaantje en wat gespaard hebt en op je 18de een paard kopen.