saarie schreef:Ook ik denk dat je schatting wat te laag gaat uitvallen. Lees vooral ook eens de overzichtjes van kosten in het topic Wat kost een paard daadwerkelijk?, verderop op dit forum. Dan krijg je een iets reëler beeld denk ik. Sommige dingen zoals stallingskosten zijn erg regioafhankelijk, maar met jouw plan van aanpak en wensen qua sport zal je toch niet heel laag uit gaan komen.
Hieronder even een globaal overzicht van mijn paardenfinanciën. Voor jouw beeld: ik heb twee sportpaarden die beiden in de eventing, dressuur en springen worden uitgebracht. Onderstaande kosten zijn per paard!
- stalling: 510 euro per maand
ik sta in een dure regio. Omdat ik enige eisen stel aan accommodatie qua buitengang en trainingsfaciliteiten, betaal je op alle stallen al snel meer dan het basistarief. Je kunt, als je serieus wil trainen voor de sport, niet zonder goeie bodem.
- hoefsmid: 115 euro per 6-7 weken
Een goede smid is belangrijk als je je paard heel wilt houden, dus hier zou ik niet op bezuinigen. Rondom ijzers met stiftgaten is bijna noodzakelijk als je eventing wilt rijden. Mijn paarden redden het niet hoor, 8 tot 10 weken op een stel ijzers.
- aanvullend voer/supplementen: 50 euro per maand
De meeste stallen voeren alleen een basisbrok. Voor echte sport heeft het niet zoveel zin om er 5 kilo basisbrok tegenaan te gooien. Erg belastend voor het systeem en niet de voedingsstoffen die je nodig hebt. Wil je serieus sporten, dan komt er dus vaak al een aanvullend voer bij. Voor mij is dat een sportmuesli, en in de winter ook nog luzerne. Daarnaast voer ik supplementen zoals glucosamine, MSM en elektrolyten bij veel zweten.
- verzorgingsspullen: 25 euro per maand
Deze kostenpost is een schatting. Dit gaat om eerste aanschaf maar ook om vervanging van dingen als borstels en verzorgingsproducten. Denk ook aan vliegenspray, klei voor de benen na een intensieve crosswedstrijd, een smeerseltje hier en daar en je EHBO-spullen.
- tuig: 50 euro per maand
Ook dit is weer een gemiddelde uitgave. Als je een nieuw hoofdstel/bit/singel/whatever koopt, zit je er uiteraard zo overheen. Denk ook aan halsters, reservespullen en extra tuig wat je nodig hebt als je eventing gaat rijden, zoals eventueel stiften/borsttuig/springsingel e.d.
- dekens: 150 euro per jaar
Hier reken ik vervanging van dekens, aanschaf van een extra deken, repareren en wassen onder. Als je jaarrond wil trainen, zal je paard baat hebben bij minimaal een (outdoor) winterdeken, zweetdeken en regendeken.
- eigen uitrusting: 250 euro per jaar
Hierbij reken ik wederom niet eens de aanschaf van je eerste spullen, maar meer vervanging/reparatie/aanschaf aanvullende spullen. Denk ook aan het vervangen van kapotte rijlaarzen, stalschoenen, handschoenen, een zoekgeraakte zweep, een nieuwe cap na een val, bodyprotector enzovoorts.
- lessen: 100 euro per maand
Zeker als je zelf nog niet zo ervaren bent, zijn lessen essentieel. Denk aan wekelijks clubles of privéles voor je dressuur/springen, en als je eventing wilt rijden is een crosstraining elke maand geen overbodige luxe.
- lidmaatschappen: 250 euro per jaar
Dit betreft clublidmaatschap, KNHS, je startkaart e.d.
- wedstrijden: 75 euro per maand
Dit kan je zo gek maken als je wilt. Sommige mensen gaan elk weekend twee dagen, anderen eens per 2 maanden. Ik start meestal 2 keer per maand. Eventingwedstrijden kosten alleen al qua inschrijfgeld minimaal 30-50 euro. Denk ook aan vervoer, misschien overnachting, hapje/drankje overdag...
- osteopaat/chiropractor/zadelmaker: 350 euro per jaar
Zadelmaker heb ik minimaal eens per jaar nodig om de basis te checken en hier en daar wat aan te passen. Osteopaat en chiropractor komen minimaal eens per jaar, naar behoefte meer.
- tandarts/enting/ontworming: 250 euro per jaar
Jaarlijks terugkomende kosten
- dierenarts overig: 50 euro per maand
Dit is ook weer een gemiddelde schatting. Voor een dierenartsbezoekje ben je zo een paar honderd euro verder. Dit staat los van wat je maandelijks wil wegzetten aan buffer. Verzekeren kan, wij hebben ervoor gekozen gewoon een ruime buffer te hebben ipv maandelijks een premie te betalen.
- vervoer: 100 euro per maand
Als je op wedstrijd wil, zul je ook vervoer moeten hebben. Denk aan een trailer (met onderhoudskosten), een auto die het mag trekken (en daarvan de kosten), en de benzinekosten die je maakt om ergens te komen. Ook zul je je trailer ergens moeten stallen, vaak ook tegen extra kosten. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om vervoer door iemand anders te laten doen of wat te huren, maar als je regelmatig op wedstrijd gaat is dat erg begrotelijk.
Alles bij elkaar opgeteld heb je het echt over honderden euro's per maand. Dat is dan in het geval er niks misgaat. Bij een blessure of ziekte, moeilijk trainbaar paard of plotselinge veranderingen lopen de kosten snel op.
Dan nog de aanschafkosten van je paard: 3500 euro is in de huidige markt geen reëel budget voor een gezond, allround, braaf paard wat ook nog mee kan op wedstrijd. Ik heb het dan over recreatief rijden met bijvoorbeeld eens per maand op wedstrijd in de basissport. Heb je meer ambitie, wil je leuk meerijden in het klassement, dan zul je nog dieper in de buidel moeten tasten voor bijvoorbeeld goeie gangen en talent. Voor een basispaard met de vereisten die jij nodig hebt om allround wat wedstrijdjes te kunnen rijden, in de behapbare leeftijd 5-15 jaar, zou het me verbazen als je onder de 5000 euro een geschikt paard vindt wat gezond is van lijf en kop. Wil je meer sportgericht, en ook nog braaf voor onzekere ruiter, dan is 10.000 euro een realistischere prijsklasse.
dankjewel! Alleen ben ik helemaal niet van plan om wedstrijden te gaan rijden. behalve bij de instructrice die ik nu heb en zij zorgt altijd voor vervoer.