Kruidentuintje voor de paarden - tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Re: Kruidentuintje voor de paarden - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:31

Bio-ron verkoopt kant en klare kruidenmengsels speciaal voor paarden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:01

Idd, goede tip. Ik zou er gewoon een strook langs de reguliere wei mee inzaaien - het kan momenteel nog net qua zaaitijd en er komt ook regen aan dus dat scheelt ook, want met deze droogte ontkiemt het niet.

Ik begin zelf niet aan een kruidentuin voor de paarden. 1 van onze paarden lust weleens een takje venkel of pepermunt (wat hier bijna onkruid is) maar de rest taalt er niet echt naar.
Wat me wel nuttig lijkt en dat staat nog op mijn verlanglijst, is een haag van reuzenbamboe. En dan een wintergroene soort. Die wil ik tussen 2 draden aanleggen zodat de paarden er alleen vanaf de zijkant bij kunnen. Bamboe groeit enorm hard, is heel sterk en de paarden lusten het. Het is natuurlijk ook een soort gras/riet. In de winter biedt zo'n reuzenbamboe van een paar meter hoog een mooie beschutting tegen regen en wind. Multifunctioneel dus.

Verder zie ik vooral nut in het aanplanten van eetbare bomen zoals els, hazelaar, wilg en linde. Die staan hier gelukkig ook al genoeg, en daar zaag ik in de winter af en toe grote takken uit waar ze aan kunnen knagen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:25

Ik zoek de reuzenbamboe even op. Dat vinden ze hartstikke lekker, maar weet van ons vorige huis met wel buren, dat dit enorm door de grond gaat. Wij hadden echt mega wortels door onze tuin lopen.

De kruiden van bio ron ken ik wel, maar vind ze aardig aan de prijs voor deels wat zo ook kan opkomen bij goed weidebeheer.

Ik heb hier de heuvel uit de rand geplant, maar de salie was gepikt en dus blijkbaar lekker. Waar ik zelf qua blad en geur dacht dat ze die wel zouden laten staan.

Braam heeft hier overal stekels, maar eten ze regelmatig van. Raar, want de brandnetel prikt weer teveel.........Ik heb meer last van de braam dan van de brandnetel, maar goed, die knip ik en eten ze zo op.
Ook groeit er naast de paarden veel kleefkruid en die pak ik ook zoveel mogelijk. Maar probeer dat maar eens neer te leggen.......Ik kom er niet vanaf als ik het vast heb :)

Het is zonde dat bij ons een tijd geleden veel bomen zijn weggehaald door de vorige bewoner. Stonden aardig wat hazelaars.

Heb trouwens ook een lijsterbes, maar die hadden ze ook te pakken gehad. Dacht dat die goed van het draad af stond, maar blijkbaar konden ze het topje pakken. Hopelijk overleeft ie alsnog.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 19:26

Daar ben ik vooral bang voor als de struikjes nog niet zo groot zijn, dat het hap slik weg is.
We hadden van het erfvogel plan ook breukjes, maar die waren zo mini dat ik ze er nu nog niet bij zou durven zetten

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:40

Kijk wel heel goed uit met bamboe.
Wij hebben reuzebamboe in de tuin staan, en die is vanuit de tuin van de buren onze tuin ingeslopen.
Door een grote conifeer hebben we gemist hoe erg de bamboe verder onze tuin inwoekerde.
Nu zijn we dus bezig om stukje bij beetje wortels uit te graven.
En pas als we de ergste wortels weg hebben, kunnen we het grasveld laten frezen.
We laten ons " grasveld" dan de zomer bloot liggen zodat we eventuele wortels die weer bamboescheuten schieten weg kunnen halen.
En in het najaar zaaien we de boel pas weer in.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 00:35

Iemand zei tegen mij om evt bamboe in een betonnenbak neer te zetten als we dat zouden willen hebben. Dus niet in de grond.

Maartje-M, ligt ook aan mij hoor. Heb vd week de 3 mini veldjes waar jonge boompjes staan even kaal laten eten en dan laten ze alles staan verder. Maar dan ben ik in de buurt en is het echt klaar als ik zie dat ze andere dingen gaan doen.

De walnoot hebben we vrij groot gekocht en die is echt stevig en slaat goed aan. Ik ben alleen bang voor schuren, dus hij staat wel achter een draadje.
We dachten zelf om een nieuwe haag tijdelijk wel af te zetten voor ze. Hebben daar weinig ruimte in langs de track, maar het moet toch even de kans krijgen om aan te slaan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 01:13

Ze gaan sowieso even achter draad idd, zeker omdat je meeste toch pas in het najaar of de winter plant en ze moeten wel een kans krijgen ja.
Scheelt wel dat er tegenwoordig zulke natte winters zijn :+

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:10

Ik heb van brandnetels thee getrokken maar heb echt veel liters over. Kan ik dit gebruiken om slobber van te maken ipv met water?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:09

Cherdenise schreef:
Ik heb van brandnetels thee getrokken maar heb echt veel liters over. Kan ik dit gebruiken om slobber van te maken ipv met water?

Ja, dat kan geen kwaad

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:25

Top dank je!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 11:12

brandnetels zijn hier een favoriete snack :9
van de paarden dan haha

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:20

Ja hier ook. Ik zelf heb nog nooit iets met brandnetel genomen, maar de paarden vinden ze geknipt heerlijk. Als ze ze te snel eten, trekken ze wel gekke bekken.

Maar ik snap het echt niet soms. De doorns van de braam zijn veel erger en die eten ze zo. Brandnetel moet geknipt worden.

Laatst zag ik wel mn merrie op een brandnetel stampen.

Hier is de salie gesneuveld, maar begin toch te vermoeden door vogels ofzo, want sommigen kunnen de paarden onmogelijk bij.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 12:09

een doorn prikt, brandnetel jeukt - zou dat het verschil zijn?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:05

Maartje_M schreef:
een doorn prikt, brandnetel jeukt - zou dat het verschil zijn?

Ik vind zelf de doorntjes van een braam echt veselijk. Ik snoei ze ook wel, maar ze kunnen evengoed wat pakken en het staat in de lijst; eetbaar.......Ben zelf wel wat bang voor doorntjes in de mond, keel etc

Brandnetel is wel irritant ja.

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:22

Leuk idee! Wel handig om dan een net ofzo iets te spannen zodat ze alleen bij de topjes kunnen. Eerlijk gezegd zou ik gewoon onkruid en wilde grassoorten uit de grond halen en overplanten :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:31

jooosjefien schreef:
Leuk idee! Wel handig om dan een net ofzo iets te spannen zodat ze alleen bij de topjes kunnen. Eerlijk gezegd zou ik gewoon onkruid en wilde grassoorten uit de grond halen en overplanten :)

Maar als je eenmaal overal wat hebt, is dat niet nodig. De start is wat lastig, omdat ze dan snel alles willen pakken en eten. Maar als meerdere planten en kruiden volwassen zijn en of zich vermenigvuldigen en de paarden het gewend zijn, raakt niet alles per se op.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 16:31

jooosjefien schreef:

moet je ze wel kunnen vinden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:22

Wat een leuk topic! Ik volg graag voor tips & trics :)
Ik heb een simpel kruidentuintje gemaakt in een oude betonnen waterbak. Bak stond al jaren in de hoek van de wei, maar was lek, dus voor water konden we hem niet gebruiken. Nu volgestort met zand en hem dit voorjaar ingezaaid met diverse soorten kruiden. Uit mijn hoofd staat er citroenmelisse, munt, salie, tijm, hysopp. Mijn paard staat vooral van de citroenmelisse te eten, ze knabbelt wel netjes van de blaadjes en rukt niet de hele plant uit de bak (had ik wel verwacht, gezien het een Tinker is :') ), mijn pony moet er nog niet zoveel van weten.
Nu is mijn paard sowieso meer de 'ontdekker', die staat ook altijd de bomen langs de wei te snoeien :')

Ik kreeg bij mijn bestelling bij de paardendrogist laatst ook een zakje weidemengsel, denk dat ik die straks ook in de kruidenbak ga zaaien. Brandnetels groeien langs de mesthoop goed, dus die ga ik ook weer plukken en eventueel drogen voor ze.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 11:45

Ik heb nog wel een paar lekke cementbakken staan, die zullen ze als ze vol met zand zijn niet zomaar omgooien denk ik toch? Even kijken of we die met de tractor dan kunnen verplaatsen, want dat vind ik wel een goed idee

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:38

Ik neem vaak mijn kruiden snoeiafval mee, maar meestal kijken ze er vies naar en laten het liggen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:09

Wij hebben zo'n soort bak, ongeveer 80 cm hoog en een meter doorsnede. Die krijgen ze echt niet zomaar van de plek, we hebben hem met de trekker moeten verplaatsen, echt geen beweging in te krijgen, dus gelukkig ook niet door een tinker van 600 kilo :') Afbeelding
Ik wil ook nog kijken om met losse speciekuipen of iets dergelijks te werken, maar wil ook niet dat het rommelig gaat ogen, dus daar moet ik nog even over nadenken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 15:07

Ja ik bedoelde speciekuipen :+ onderdaan niet heel mooi maar goed om te proberen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:14

Hoe lang laat je de brandnetel drogen voordat je hem voert?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 16:25

Ik gooi hem meteen op de stoep in de paddock, kunnen ze het zelf uitzoeken :+

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:31

Ik heb net alles op het erf dood gespoten maar hier naast hij het dorpsbos staan er nog 100 daar maar eens wat weg knippen en voeren.