Formaat mesthoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 00:55

Zidore schreef:
Voor degene die een composthoop teveel gedoe vinden kan je altijd 2 kuub proberen (gewoon tussen pallets) en dan kijk je na een paar maanden of het bruikbaar is voor je moestuin of weide. Ik ga in ieder geval geen bergen geld meer uitgeven aan zakken kunstmest, door de compost uit te rijden wordt de weide veel voller en beter op termijn.

Dat kan natuurlijk niet altijd en overal. Het hangt er ook vanaf hoeveel paarden en mest je dus hebt en hoeveel weide je hebt om het uit te rijden.

In principe wilden wij composteren, maar daarvoor moet je eigenlijk 2 of nog beter 3 vakken maken en de tijd en ruimte hebben om het te laten liggen of het materieel of de kracht om het te keren.

Brusi06

Re: Formaat mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 07:07

Dank voor je uitgebreide antwoord Zidore, dat klinkt wel het proberen waard.
Dubbeldun, hoe werkt jou opvangbakje? Loopt je mestbak wat schuin af of hoeft dat niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:14

@brusi: mijn mestbak ligt deels verdiept, en het opvangbakje ligt iets hoger dan het diepste deel, dus niet alles loopt er uit alleen als het erg veel regent.
Er kan ong. 80/100 liter in, net genoeg voor één dag. Als het echt gestort heeft moet ik hem wel eens 2x per dag legen. Maar dat gebeurt zelden. Zomers (zoals nu) heb ik er geen omkijken naar en blijft de onderste laag toch vochtig genoeg om te verteren.

Brusi06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 14:22

Dat klinkt goed. Inderdaad hoeft niet alles eruit te lopen. Goed idee om mee te nemen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:39

Afbeelding even een foto van een andere bokker, maar zo ziet onze mest/composthoop er uit :j De tegels lopen bij ons er niet onderdoor maar daar ligt alles direct op de klei zodat het goed kan verteren