eigen paard, welke stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: eigen paard, welke stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:38

Ik zou ook voor stal 1 gaan. Als je met een nieuw paard telkens alleen naar de andere bak moet, weet je maar nooit wat er fout loopt. Dan lijkt het me veiliger om op vertrouwd terrein te blijven tot je je pony door en door kent. Maar ja, ik ben wel een beetje een angsthaas...

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 20:42

nee, daar heb je wel een punt hoor, ik ben zelf ook best wel voor stander voor stal 1, Want als je met vlas ongeveer 6 euro per pak rekent, en dan uitgaan van 1/2 x per week, dan is het 24 euro ongeveer. en hooi is 40 euro per vaal ongeveer, dus kom je ongeveer hetzelfde uit.
Zeg als ik het niet goed heb met de prijzen, nogmaals ze prijzen zijn ongeveer.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:59

Pebbles12 schreef:
nee, daar heb je wel een punt hoor, ik ben zelf ook best wel voor stander voor stal 1, Want als je met vlas ongeveer 6 euro per pak rekent, en dan uitgaan van 1/2 x per week, dan is het 24 euro ongeveer. en hooi is 40 euro per vaal ongeveer, dus kom je ongeveer hetzelfde uit.
Zeg als ik het niet goed heb met de prijzen, nogmaals ze prijzen zijn ongeveer.

Hier in België liggen de prijzen voor vlas wel 2 euro hoger. En als je met een potstal werkt is het ongeveer 1 baal per week. Als je hem wekelijks leeg haalt, ongeveer 1,5 a 2 per week als je een goeie laag wilt.
Om te testen of de laag dik genoeg is en je paard comfortabel kan liggen, kan je je op je knieën laten vallen in het vlas. Doet het pijn? Is de laag te dun

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:59

Een zware bak is echt een soort sluipmoordenaar voor de pezen, dus ik zou voor stal 1 gaan.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:12

Wat leuk dat je een eigen paard krijgt/gaat kopen! Een droom die uitkomt lijkt mij. :)
Voordat je verder gaat kijken naar een plek is het denk ik belangrijk om een aantal dingen in kaart te brengen. Belangrijk is wat jouw doelen zijn en hoe er wordt omgegaan met de welzijn van het paard.
Persoonlijk zou ik in ieder geval kijken naar een plek die een bak heeft of in de buurt heeft (lees: op max. 10 min wandelafstand) als je echt trainingsambities hebt. Daarnaast is het voor het welzijn van je toekomstige paardje belangrijk dat hij of zij een x aantal uur buitenkomt. Aan jou is te bepalen hoeveel dat minimaal is, maar mijn streven is ten minste 6 tot 8 uur buiten in een paddock met soortgenoten. Mijn pony gaat dan 's avonds naar stal en daar heb ik verder geen problemen mee, want ik weet dat hij er de volgende ochtend weer optijd uitgaat.
Daarnaast is het belangrijk om te kijken wat voor paardje je wilt. Koudbloeden zijn vaak/snel dik en hoefbevangenheid ligt gauw op de loer door de suikers in het gras. Goed management is daarom erg belangrijk. Niet elk paard kan 'zomaar' 24/7 in de zomer op het gras staan, dus dat is ook iets om over na te denken. Niet elk paard hoeft ook extreem veel bijgevoerd te worden. Kijk ook wat er allemaal in het brok zit, of dat veel suikers/granen bevat.
Wat ook een belangrijke factor is: hoe voel jij je bij de plek. Hoe is de sfeer, is het schoon, heb je een eigen kast en stromend water etc. Dat zijn allemaal dingen om rekening mee te houden. Ik hoop dat je je ideale plekje snel vindt en dat je daar lekker kan genieten met je toekomstige droompaard!

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 21:14

Wat is eigenlijk een postal?

Wat lief dankjewel! Ja de plek 1 is echt super betrouwbaar, ik heb daar 4 jaar lang geholpen met e paarden die daar toen nog stonden!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:15

Vergis je niet in de bijkomende kostem voor vlas en hooi hoor.
Ben voor mijm fries van 1,60 ongeveer 90 euro aan hooi per maand kwijt. 20 baaltjes 4,50 per stuk.
En ongeveer 2 balen vlas per week a 5,50 dus ongeveer 47 euro aan vlas per maand kwijt. Brok voer ik nauwelijks.

Maar goed laten we zeggen dat ik per maand ongeveer 140 euro betaal aan vlas brok en hooi buiten het stalgeld om. Dus die prijzen van rond de 300 euro voor all in zijn zo gek nog niet als je bedenkt wat je naast de prijs nog aan arbeid kwijt bent in weer en wind elke dag ;-)

kxm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:35

hoii wat leuk dat je een eigen paardje krijgt, ik zelf zal voor stal 1 gaan. ik ben voor 1 paard ongeveer nog 70 euro kwijt ben aan brok, hooi en stro. bij een potstal haal je alleen de drollen en het ergste natte weg als ik het goed zeg en dan vormt dat na een paar dagen en laagje en dan kan je daarop gewoon opstrooien.