Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Oehlala schreef:hoe gaat ie op zijn nieuwe stal staan, op stal of buiten? Wanneer voert de nieuwe stal?
Het is handig dat als je aankomt, je paard even alleen kan staan in paddock of stal met wat voer, zodat hij rustig kan kijken en horen en kan wennen aan de nieuwe situatie.
Vervoeren zou ik doen, 's ochtends na zijn eerste hooivoerbeurt, zodat hij met volle maag vervoert wordt, dis is beter voor de maag bij eventuele stress. Als hij een keer brokken mist, is niet zo'n ramp. Dan laden, en verplaatsen. Op de nieuwe stal even alleen met ruwvoer.
Nu zullen er waarschijnlijk geen files staan, maar net na de spits rijden is dan handiger, dus een uur of tien ofzo.
kiki1976 schreef:Toen ik mijn paardje ging verhuizen dat als eerste afgestemd met de nieuwe stal eigenaresse, want zij het handigste vond.
Wij hadden gekozen voor, in de loop van de ochtend.
Ze hield de andere paarden wat langer op het zand. Toen alle weide's open gezet en alles tegelijk de weide op. Was even snuffelen, wat rangorde (dat viel reuze mee) en koppen naar beneden en grazen. Want alle vonden het eten belangrijker.
Maar nu is die van mij ook niet heel moeilijk. De rest stond toen al weer 24/7 buiten maar het weer was toen echt slecht, dus alles ging met de nacht weer even op stal.
Bij de andere paardjes die nieuw kwamen verschilde het. Sommige konden pas in de avond pas verhuizen bv. Afhankelijk of ze wel of niet 24/7 buiten stonden al.
Maar dan gingen de nieuwelingen eerst even een nachtje alleen in de roundpen en dan later de kudde in.
Maar gebeurde ook wel eens, gelijk de groep in op de weide en met de nacht nog even in de roundpen.
Puur hoe het ging en of het wel of niet slim was om ze ook op het zand al bij elkaar te zetten. En de paddock waar ze lopen is best groot (ongeveer formaat 3x een rijbak) waar ze met 4 in staan en hebben verschillende hooi plekken.
Maar ik zou zelf niet kijken naar voerbeurten van je oude stal hoor. Ik neem aan dat er op je nieuwe stal gewoon lekker eten voor hem is.
Vans schreef:Wat een nare reacties werden er in het begin gegeven zeg. Dat jullie je er niet druk om maken betekent niet dat je TS zo naar beneden moet halen.
TS, ik vind het helemaal geen gekke vraag en juist goed dat je er extra over nadenkt, helemaal omdat een eerste keer natuurlijk spannend is en je het beste wil voor je paardje. Ik denk het tijdstip wat je in gedachten hebt prima is, zo heeft paardlief nog goed de tijd om te wennen, en jij kan een beetje in de buurt blijven (voor je eigen gemoedsrust). Succes!
MarliesV schreef:Huh Jillz1, hoezo onder de omstandigheden?
TS verplaatst een paard, en ja dat kan ook gewoon in Corona tijd.
Dan is het toch logisch dat je nadenkt over wat handig is.
TS, denk niet dat je er te zwaar aan moet tillen. Even overleggen op beide stallen wat handig is.
Vanaf de eerste dag komt hij toch in een ander ritme qua voeren, of dat nu dag 1 van de verhuizing is, of dag 2, dat zal het verschil niet maken.
Wij hebben in de ochtend de boel gezadeld en in de auto gepakt, manlief met de auto en de spullen, ik te paard. Daar gewoon na verzorgt en de weide in gedaan, eerst met een draadje er tussen en na een dag en rust van beide kanten de draad er tussen weg.
Ze draaide gelijk mee in het nieuwe ritme, je kon na een week of 2 merken dat ze op haar gemak was en weer in haar normale doen. Het is toch altijd even wennen.
Misty12 schreef:Mijn voorkeur gaat uit naar s'ochtends, zodat ze rond het middaguur op de nieuwe stal staan . En dat ze de rest van de dag in de gaten kan worden gehouden. Wel even overleggen wanneer het het beste uitkomt.
Frummels schreef:Ik verhuis mijn pony het liefst in de ochtend. Mijn pony staat altijd in een groep op een nieuwe stal (ik wil geen box voor hem, alleen groepsstalling) dus dan heb ik de rest van de dag om het een beetje in de gaten te houden. Vind ik voor mezelf prettiger![]()
Als ik een box zou hebben dan zou het me niet uitmaken. Als je maar even de tijd hebt om te kijken hoe hij reageert op de verhuizing, zou dat voor mij dan wel voldoende zijn .
Qua voertijden zou ik me niet druk maken en daar geen rekening mee houden.
Duhelo schreef:Ik zou opteren om hem kort na de middag te verhuizen. Dan heb je het meeste kans dat er iemand nog een aantal uur op stal aanwezig is om te controleren of hij rustig is, en is hij al wat gewend tegen de nacht.
Als het enigszins kan opladen voor er brok gevoerd wordt, maar dit is vooral als er meerdere kilo's gevoerd worden, een handje kan echt geen kwaad.
Nieuwe stal, nieuw stramien, dan gaat die direct wel mee met het voersysteem daar. Netje hooi in de stal/paddock en dat komt wel goed.