Welk moment van de dag is het beste mijn paard te verhuizen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: Welk moment van de dag is het beste mijn paard te verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:27

Ik ben altijd verhuisd in de ochtend om hem nog op zijn nieuwe stal in de gaten te houden. Enige waar je rekening mee moet houden is dat je niet direct na de brok weg rijdt. Verder mag je het helemaal zelf weten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:28

Wij vragen zo vroeg mogelijk omdat we ze dan nog langer in de gaten kunnen houden voor ze de nacht in gaan. Na 18u zeker geen nieuw paard meer erbij, liefst al niet meer na 16u.

Voor het paard zelf maakt het verder niks uit. Als er gewoon hooi is, maar die voerbeurt echt niet uit. Liever zelfs die dag helemaal geen brok erin, er zal al wel stress en energie genoeg zijn.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 12:29

Oehlala schreef:
hoe gaat ie op zijn nieuwe stal staan, op stal of buiten? Wanneer voert de nieuwe stal?
Het is handig dat als je aankomt, je paard even alleen kan staan in paddock of stal met wat voer, zodat hij rustig kan kijken en horen en kan wennen aan de nieuwe situatie.

Vervoeren zou ik doen, 's ochtends na zijn eerste hooivoerbeurt, zodat hij met volle maag vervoert wordt, dis is beter voor de maag bij eventuele stress. Als hij een keer brokken mist, is niet zo'n ramp. Dan laden, en verplaatsen. Op de nieuwe stal even alleen met ruwvoer.

Nu zullen er waarschijnlijk geen files staan, maar net na de spits rijden is dan handiger, dus een uur of tien ofzo.

Hij komt wel als het goed is eerst alleen te staan maar wel meteen buiten is voor hem wel prettig. Hij vind het niet fijn helemaal in zn uppie op stal te staan. Maar dat is nog wel iets wat ik moet afstemmen en hang ook af hoe laat ik kom. Mag hem zeker wel eerder ophalen hoor maar doordat ze met best wat machines aan het uitmesten zijn is dat niet een heel rustig moment laat ik het zo zeggen. Denk dat mijn gevoel uit gaat tussen 12 en 14 uur verhuizen ongeveer. Dan is het sowieso op deze stal rustig maar goed eerst ook afstemmen met zn nieuwe plek.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:32

Overleg even met de nieuwe stalhouder. Ik zelf als pensionhouder vind het fijn als een paard tegen het eind vd ochtend komt. Dan hebben de andere hun voer gehad en ik mijn klussen gedaan en heb tijd voor de nieuwe klant en zijn paard.

pipsqueak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:33

Het enige waar ik zelf rekening mee houdt is dat ik een paard het liefst zo vroeg mogelijk op de dag verhuis, in jou geval dus rond het middaguur. Dan kan het paard wennen terwijl er toezicht is voordat hij de nacht in gaat. En vaak ben je zelf er nog een tijdje bij met spullen opruimen, kast inrichten ed.
Dit is puur een gevoelskwestie van mij en wat ik fijn vindt.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 12:42

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Ben blij dat de voorbeurt van 16 uur niet hoeft worden meegenomen in mijn afwegingen. Weet zeker dat hij op z'n nieuwe stal direct weer hooi/gras (als hij op de wei komt) krijgt. Ze krijgen s' ochtends vroeg en in de avond laat nog wat vitamine brokjes. Weet inderdaad dat ze in de ochtend daar ook op de nieuwe plek bezig zijn met mesten etc.

En uit nieuwsgierigheid, waarom zou het direct na zijn brok niet goed zijn om hem te gaan verhuizen?

Vans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:46

Wat een nare reacties werden er in het begin gegeven zeg. Dat jullie je er niet druk om maken betekent niet dat je TS zo naar beneden moet halen.

TS, ik vind het helemaal geen gekke vraag en juist goed dat je er extra over nadenkt, helemaal omdat een eerste keer natuurlijk spannend is en je het beste wil voor je paardje. Ik denk het tijdstip wat je in gedachten hebt prima is, zo heeft paardlief nog goed de tijd om te wennen, en jij kan een beetje in de buurt blijven (voor je eigen gemoedsrust). Succes!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:51

Toen ik mijn paardje ging verhuizen dat als eerste afgestemd met de nieuwe stal eigenaresse, want zij het handigste vond.
Wij hadden gekozen voor, in de loop van de ochtend.
Ze hield de andere paarden wat langer op het zand. Toen alle weide's open gezet en alles tegelijk de weide op. Was even snuffelen, wat rangorde (dat viel reuze mee) en koppen naar beneden en grazen. Want alle vonden het eten belangrijker.
Maar nu is die van mij ook niet heel moeilijk. De rest stond toen al weer 24/7 buiten maar het weer was toen echt slecht, dus alles ging met de nacht weer even op stal.
Bij de andere paardjes die nieuw kwamen verschilde het. Sommige konden pas in de avond pas verhuizen bv. Afhankelijk of ze wel of niet 24/7 buiten stonden al.
Maar dan gingen de nieuwelingen eerst even een nachtje alleen in de roundpen en dan later de kudde in.
Maar gebeurde ook wel eens, gelijk de groep in op de weide en met de nacht nog even in de roundpen.
Puur hoe het ging en of het wel of niet slim was om ze ook op het zand al bij elkaar te zetten. En de paddock waar ze lopen is best groot (ongeveer formaat 3x een rijbak) waar ze met 4 in staan en hebben verschillende hooi plekken.

Maar ik zou zelf niet kijken naar voerbeurten van je oude stal hoor. Ik neem aan dat er op je nieuwe stal gewoon lekker eten voor hem is.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 12:52

Dank je wel :o . En me zelf rustig houden is ook een punt haha. Denk dat dat wel goed komt alleen neem ik wel voor de zekerheid wat bach bloesem druppels. Je weet maar nooit :'). Voor het laden maak ik me niet zo druk maar wil dat wel graag op een zo rustig tijdstip, niet te veel bemoeienis/druk om me heen zeg maar. Ga het van de week even afstemmen met de nieuwe stal kijken of die tijd voor hun ook fijn is!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 12:54

kiki1976 schreef:
Toen ik mijn paardje ging verhuizen dat als eerste afgestemd met de nieuwe stal eigenaresse, want zij het handigste vond.
Wij hadden gekozen voor, in de loop van de ochtend.
Ze hield de andere paarden wat langer op het zand. Toen alle weide's open gezet en alles tegelijk de weide op. Was even snuffelen, wat rangorde (dat viel reuze mee) en koppen naar beneden en grazen. Want alle vonden het eten belangrijker.
Maar nu is die van mij ook niet heel moeilijk. De rest stond toen al weer 24/7 buiten maar het weer was toen echt slecht, dus alles ging met de nacht weer even op stal.
Bij de andere paardjes die nieuw kwamen verschilde het. Sommige konden pas in de avond pas verhuizen bv. Afhankelijk of ze wel of niet 24/7 buiten stonden al.
Maar dan gingen de nieuwelingen eerst even een nachtje alleen in de roundpen en dan later de kudde in.
Maar gebeurde ook wel eens, gelijk de groep in op de weide en met de nacht nog even in de roundpen.
Puur hoe het ging en of het wel of niet slim was om ze ook op het zand al bij elkaar te zetten. En de paddock waar ze lopen is best groot (ongeveer formaat 3x een rijbak) waar ze met 4 in staan en hebben verschillende hooi plekken.

Maar ik zou zelf niet kijken naar voerbeurten van je oude stal hoor. Ik neem aan dat er op je nieuwe stal gewoon lekker eten voor hem is.

Ja absoluut. Heb al geregeld dat ik wat voer van de huidige stal mee mag voor ongeveer 2 weken zodat hij goed kan wennen aan het nieuwe voer.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:56

Wat voor mij de afweging zou zijn is of er andere paarden op stal staan als hij komt.

Het lijkt me voor je paard namelijk niet fijn als er geen enkel paard in de stallen staat als hij aan komt.

Maar als hij meteen op zijn eigen stukje weiland mag dan zou ik hem rond de middag ophalen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:58

Ik zou hem na de weidegang meenemen . Dan is hij er lekker geweest en kan daarna op de nieuwe stal wat aan de hand stappen en daarna op stal.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:04

Ik zou adviseren om te overleggen met de nieuwe stalhouder, dan kan hij meteen op een gunstig moment voor hun schema komen.

Vraag voer en hooi mee van je oude stal voor een paar dagen, zodat het voer en hooi een paar dagen gemengd kan worden gegeven, dan is de overgang voor de darmen niet zo groot.

En adem in, adem uit. Komt goed.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:24

Als er een stal is maakt het niks uit.

Als ze bijvoorbeeld buiten komen is het handig als je nog een tijd daglicht hebt on in de gaten te houden.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:25

Mijn voorkeur gaat uit naar s'ochtends, zodat ze rond het middaguur op de nieuwe stal staan . En dat ze de rest van de dag in de gaten kan worden gehouden. Wel even overleggen wanneer het het beste uitkomt.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:35

Vans schreef:
Wat een nare reacties werden er in het begin gegeven zeg. Dat jullie je er niet druk om maken betekent niet dat je TS zo naar beneden moet halen.

TS, ik vind het helemaal geen gekke vraag en juist goed dat je er extra over nadenkt, helemaal omdat een eerste keer natuurlijk spannend is en je het beste wil voor je paardje. Ik denk het tijdstip wat je in gedachten hebt prima is, zo heeft paardlief nog goed de tijd om te wennen, en jij kan een beetje in de buurt blijven (voor je eigen gemoedsrust). Succes!

Hier ga ik helemaal in mee!
Vind het juist lief en goed dat je zoveel mogelijk met je paard mee probeert te denken.

Ik ga mijn paarden binnenkort ook verhuizen (voor allerlaatste keer, maar huis <3 *\o/* ) en ga halverwege de ochtend beginnen.
Ze komen hier lekker buiten op een stukje van de weide. Zo kan ik ze eerst nog goed in de gaten houden met daglicht.

Veel succes en maak je niet te druk hoor. :)

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:47

MarliesV schreef:
Huh Jillz1, hoezo onder de omstandigheden?

TS verplaatst een paard, en ja dat kan ook gewoon in Corona tijd.
Dan is het toch logisch dat je nadenkt over wat handig is.

TS, denk niet dat je er te zwaar aan moet tillen. Even overleggen op beide stallen wat handig is.

Vanaf de eerste dag komt hij toch in een ander ritme qua voeren, of dat nu dag 1 van de verhuizing is, of dag 2, dat zal het verschil niet maken.

Wij hebben in de ochtend de boel gezadeld en in de auto gepakt, manlief met de auto en de spullen, ik te paard. Daar gewoon na verzorgt en de weide in gedaan, eerst met een draadje er tussen en na een dag en rust van beide kanten de draad er tussen weg.

Ze draaide gelijk mee in het nieuwe ritme, je kon na een week of 2 merken dat ze op haar gemak was en weer in haar normale doen. Het is toch altijd even wennen.

Ik bedoel onder de omstandigheden van het weer. Daar ging de zin ervoor over

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 14:20

Misty12 schreef:
Mijn voorkeur gaat uit naar s'ochtends, zodat ze rond het middaguur op de nieuwe stal staan . En dat ze de rest van de dag in de gaten kan worden gehouden. Wel even overleggen wanneer het het beste uitkomt.

Ja uiteraard eerst overleggen. Op de nieuwe stal zijn ze druk zat en misschien hebben ze zelf ook een voorkeur ivm corona bijvoorbeeld. Maar stel ze stelt de vraag aan mij wat ik fijn vind dan weet ik dat het in principe niet veel uitmaakt. Anders zou ik zeggen als alles op stal staat maar dat is pas 9 uur en 10 uur gaan ze dicht dus kan ik het niet lang on de gaten houden.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:23

Qua voer maakt het niets uit. Persoonlijk zou ik in de ochtend verhuizen. Dan kan je je paard in de gate houden

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:27

Frummels schreef:
Ik verhuis mijn pony het liefst in de ochtend. Mijn pony staat altijd in een groep op een nieuwe stal (ik wil geen box voor hem, alleen groepsstalling) dus dan heb ik de rest van de dag om het een beetje in de gaten te houden. Vind ik voor mezelf prettiger :)
Als ik een box zou hebben dan zou het me niet uitmaken. Als je maar even de tijd hebt om te kijken hoe hij reageert op de verhuizing, zou dat voor mij dan wel voldoende zijn .

Qua voertijden zou ik me niet druk maken en daar geen rekening mee houden.

Exact dit!

En dat vonden mijn oude en nieuwe stalhouder laatst ook.
De paarden hebben dan ook nog even voor de schemer. Want dat is toch anders. Dan zijn ze meer alert etc . Dat is de natuur.

Ik vind de vraag van de ts niet gek.
Wel zijn sommige reacties in het begin inderdaad, wat bijzonder vind ik , het komt onaardig over. En niet relevant.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:51

De vraag van TS snap ik best. Af en toe wissel ik her en der wat om en je hoopt natuurlijk dat het altijd goed gaat. Van de oudere paarden die al vaker verkast zijn weet ik het en het maakt niet veel uit. Laatst heb ik ze half de middag verhuisd. Eerst even de wei op en daarna naar stal. Prima. Mijn 2 jarigen gingen s'avonds 2 uur lang op de trailer naar familie en daarna daar op stal. Ging net zo goed. Ik denk dat wij ons veel drukker maken dan die paarden :)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 14:54

Ja hoop wel dat hij meteen bij paarden in de buurt kan op de wei. Of dat ze kan regelen dat er een paard naast hem op stal staat. Maar helemaal alleen liever niet. Hij is van nature ook iets wat onzeker waardoor hij alleen zijn sowieso spannend vind. Denk wel een opzichte van toen ik hem kreef deze verhuizing misschien wel iets anders is omdat ik mijn paard nu ken. Toen was het en zn eerste verhuizing en een grotere stal en een nieuwe baas :').

Maar wel goed om te weten. Weet dus wel zeker dat ik niet om 3 uur wil verhuizen omdat hij dan allemaal om zich heen paarden hoort en toch wat gehinnik van paarden die al op stal staan. De rest maakt in feite dus niet uit. De nieuwe stal zou ook wel ervaring hebben wanneer voor hun het handigste is. Ga wel zorgen dat ik me spullen al in de auto heb voordat ik hem pak.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:03

Ik zou opteren om hem kort na de middag te verhuizen. Dan heb je het meeste kans dat er iemand nog een aantal uur op stal aanwezig is om te controleren of hij rustig is, en is hij al wat gewend tegen de nacht.

Als het enigszins kan opladen voor er brok gevoerd wordt, maar dit is vooral als er meerdere kilo's gevoerd worden, een handje kan echt geen kwaad.
Nieuwe stal, nieuw stramien, dan gaat die direct wel mee met het voersysteem daar. Netje hooi in de stal/paddock en dat komt wel goed.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 15:18

Duhelo schreef:
Ik zou opteren om hem kort na de middag te verhuizen. Dan heb je het meeste kans dat er iemand nog een aantal uur op stal aanwezig is om te controleren of hij rustig is, en is hij al wat gewend tegen de nacht.

Als het enigszins kan opladen voor er brok gevoerd wordt, maar dit is vooral als er meerdere kilo's gevoerd worden, een handje kan echt geen kwaad.
Nieuwe stal, nieuw stramien, dan gaat die direct wel mee met het voersysteem daar. Netje hooi in de stal/paddock en dat komt wel goed.

Dank! Ja in de paddock hebben ze hooi bakken dus dat komt wel goed inderdaad. Is het juist niet goed om paard kort na het eten te vervoeren?waar heeft dat feitelijk mee te maken?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:24

Als een paard net gegeten heeft, dan vooral krachtvoer, dan gaat er veel energie en bloed naar de vertering. Als je dan het paard aan het werk zet dan moet het lichaam kiezen tussen energie naar de vertering of naar de spieren te brengen. Dan heb je meer kans op koliek, verzuring etc.
Vervoeren op de trailer kan je vergelijken met behoorlijk intensief werk.
Dit is een beetje hetzelfde als dat je beter niet gaat gaan zwemmen na een maaltijd.

Dit telt trouwens niet voor hooi, dus je mag gewoon hooi blijven geven, ook tijdens de trailerrit. En zal ook niet zo erg zijn als hij pakweg 250-500 gram voer krijgt. Als je per maaltijd 1-2 kilo of meer brok geeft, dat zou ik niet aanraden.