Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MirandaFuego schreef:Ja ik zou ook hooi en stro in een slowfeeder doen.
Want het is wel belangrijk dat ze genoeg kunnen eten alleen moet het niet te voedzaam zijn.
Misschien kun je voor op de wei een graasmasker proberen?
Deemiii schreef:Dankjewel voor je uitgebreide berichtje!
Ze staat op vlas, dus kan niet haar hele stal aan stro leeg eten. Ik bied haar ruwvoer inderdaad aan d.m.v. de slowfeeder!Dit is dan hooi met stro gemixt in een net.
Ze staat inderdaad overdag wel op de weide, maar dan mét masker + strookbegrazing. 's Avonds wil ik haar wel op stal hebben, zou jij dan het hooi weglaten en alleen stro aanbieden? Omdat ze overdag wel op de weide heeft kunnen staan. Of toch het hooi erin houden?
Dankjewel! Die ziet er ook superhandig uit. Ik heb voor nu een slowfeeder met fijne maas bij Agradi kunnen scoren, die ga ik deze week even testen. Mocht dat niks zijn dan hou ik die zeker als optie!
LiselotZorro schreef:boris_rakker schreef:Ik voer uit fijnmazige hooinetten en hang die klaar voor de stalhouder die ze dan alleen nog in de stal of hooibak hoeft te klikken. Mijn paard doet nu 1,5 uur over een portie dat normaal in 20 minuten op is. Andere paarden op stal doen er nog veel langer mee, net hoe handig je paard ermee is/wordt.
Qua prijs kwaliteit vind ik dit net heel fijn:
https://www.agradi.nl/shires-hooinet-za ... t-25cm.htm
Inmiddels is iedereen op stal op deze over. Het zijn écht kleine mazen, 2,5 centimeter, die niet uitrekken. Het materiaal is zonder knopen en er past flink wat in.
1,5 uur voor de nacht is natuurlijk gewoon een vlag op een modderschip en dan staan ze als nog véél te lang zonder ruwvoer.
Beter op zoek gaan naar schraal ruwvoer en dan kan stro inderdaad zeker een optie zijn.
Héél veel paarden hebben ongemerkt last van maagzweren en met voerbeleid zoals in dit topic geopperd wordt vraag je daar ook om.
boris_rakker schreef:Dank voor je opbouwende kritiek. Mijn paard krijgt 6 porties hooi per dag en de laatste om 23.00 uur. Ik vind een correct gewicht belangrijker dan moddervet worden. Onbeperkt voeren van schraal hooi is niet voor alle dikke paarden een oplossing. Uiteraard staat hij snachts niet zonder ruwvoer, er is altijd schoon stro aanwezig in een slowfeeder net. Maar qua hooi: op=op.
Hij krijgt ook zeker geen mini porties (8,5 kilo hooi voor een Haflinger) maar schrokt enorm.
De vraag in dit topic ging over hooi klaar zetten. Dus typ ik niet mijn complete routine uit;)