Hooi klaarzetten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: Hooi klaarzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:00

Ja ik zou ook hooi en stro in een slowfeeder doen.
Want het is wel belangrijk dat ze genoeg kunnen eten alleen moet het niet te voedzaam zijn.
Misschien kun je voor op de wei een graasmasker proberen?

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 20:02

MirandaFuego schreef:
Ja ik zou ook hooi en stro in een slowfeeder doen.
Want het is wel belangrijk dat ze genoeg kunnen eten alleen moet het niet te voedzaam zijn.
Misschien kun je voor op de wei een graasmasker proberen?

Die heeft ze op :). Daarnaast staat ze ook op een weide met bijna uitgebloeid gras, waar we aan strookbegrazing doen. Ze staat zo'n 9 uur op de weide.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 00:19

Deemiii schreef:
Dankjewel voor je uitgebreide berichtje!

Ze staat op vlas, dus kan niet haar hele stal aan stro leeg eten. Ik bied haar ruwvoer inderdaad aan d.m.v. de slowfeeder! :D Dit is dan hooi met stro gemixt in een net.

Ze staat inderdaad overdag wel op de weide, maar dan mét masker + strookbegrazing. 's Avonds wil ik haar wel op stal hebben, zou jij dan het hooi weglaten en alleen stro aanbieden? Omdat ze overdag wel op de weide heeft kunnen staan. Of toch het hooi erin houden?

Dankjewel! Die ziet er ook superhandig uit. Ik heb voor nu een slowfeeder met fijne maas bij Agradi kunnen scoren, die ga ik deze week even testen. Mocht dat niks zijn dan hou ik die zeker als optie!

Ten eerste wil ik even zeggen dat je goed bezig bent. Gras (en krachtvoer) beperken is het beste wat je kan dan om de energieopname te beperken. En ze zo succesvol mogelijk af te laten vallen. Maar ik snap dat je je pony in de zomer de weide niet wil ontzeggen. Dus dan is dit inderdaad de beste aanpak.

Ik zou wel altijd stro erbij naast aanbieden inderdaad. Ze eten zich daar echt niet zo snel dik in. Maar voorzien zich zo wel in de droge-stof-behoefte. Vaak zijn paarden daar ook slimmer in dan wij denken, heb ik het idee. Paarden met maagproblemen geven vaak de voorkeur aan ruwvoer boven hun brokken bijvoorbeeld. En de meeste paarden kunnen aardig goed hun eigen droge-stof-behoefte managen als je ze stro aanbied. Al zijn sommige pony’s echt vuilnisbakken en die eten alles en heeeel veel.

Of je wel of niet met hooi moet mengen vind ik lastig zo te zeggen. Ligt ook aan hoe lang je pony in de wei staat (en dus ook op stal). Hoe lang ze al op het gras staat. En hoe lang je al werkt met dit geaasmasker en strookbegrazinh en of je verschil ziet of niet. Daarnaast ligt het ook een beetje aan de conditie van je pony? Is ze echt te dik of gewoon stevig. Als ze gewoon stevig is zou ik mij zelf niet al te druk maken. De zomer is gewoon niet de ideale omstandigheid om een pony af te laten vallen. Je wilt ze namelijk ook op de wei doen voor hun eigen plezier. Zo lang ze niet dikker wordt zou ik het zo laten. En dan in het najaar/winter als je echt de volledige voeropname kan controleren er weer verder op focussen. En dan goed af te laten vallen voordat ze weer de wei op mag. Als ze echt te dik is wil je er wel gelijk wat aan doen. Als je ziet dat het beperkt hooi voeren, graasmasker en strookbegrazen zijn vruchten af werpen. En de pony langzaam afvalt. Dan zou ik het zo laten. Als het niet helpt, te weinig of juist helemaal niet zou ik de hoeveelheid hooi wel aanpassen. Ik weet niet zo goed welke uren ze op stal staat. Maar ik zou eerder haar ochtendvoerbeurt eruit gooien. En ik weet niet of haar avondvoerbeurt gelijk is als ze op stal komt. Of pas later op de avond. Mijn voorkeur zou dan hebben overdag op de weide. Haar op stal zetten. En na een paar uurtjes een voerbeurt met hooi en stro waar ze de avond/nacht mee kan overbruggen tot ze in de ochtend weer de wei op kan. Door het masker kan ze niet gelijk extreem veel gras eten. En een klein beetje hooi ervoor zal er niet voor zorgen dat ze kilo’s minder gras tot zich neemt.

Met een rantsoenberekening zou ik hier meer over kunnen zeggen. Maar dan blijft het nog gokken met de grasopname. Ik zou haar gewoon goed in het oog houden. Kijken of ze afvalt, gelijk blijft of zelfs aankomt. Eventueel foto’s nemen of meten kan je helpen om net wat meer details te zien. Zo meetlint met kg erop is niet altijd even nauwkeurig maar je kan het wel gebruiken om te meten of de buikomvang meer of minder wordt. Met je oog zie je dat net wat minder snel zien. Maar je kan eventueel ook gewoon een koord of strotouw pakken en daarmee meten.

Als je net begonnen bent met graasmasker en hooi beperken. Zou ik zo even doorgaan. En kijken (eventueel meten) of ze niet dikker wordt en wat dat doet. Als je dat al even doet en het helpt niet. Zou ik de ochtendvoerbeurt overslaan. Of veranderen in alleen stro met eventueel 1 handje als de rest wel wat krijgt. En als dat na een maandje ook niet helpt zou ik kijken naar alleen stro erbij voeren of dat je toch de grasopname verder kan beperken.

Succes ermee! Het is niet altijd makkelijk maar wel goed voor de gezondheid van je pony.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 06:50

Volgens mij doe je het heel goed +:)+

Ik heb ook hooinetten die ze vast klikt aan een haak bij het voeren.
Staan klaar in van die ronde wasmanden van action.

Antje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:32

Ik heb zelf een shettie die hoefbevangen is geweest en dus op gedoseerd hooi staat. Dit doe ik 1x per 2 dagen klaar zetten in speciekuipen en van die flexibele wasmanden van de action.
En dan opstapelen zeg maar

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:47

LiselotZorro schreef:
boris_rakker schreef:
Ik voer uit fijnmazige hooinetten en hang die klaar voor de stalhouder die ze dan alleen nog in de stal of hooibak hoeft te klikken. Mijn paard doet nu 1,5 uur over een portie dat normaal in 20 minuten op is. Andere paarden op stal doen er nog veel langer mee, net hoe handig je paard ermee is/wordt.

Qua prijs kwaliteit vind ik dit net heel fijn:
https://www.agradi.nl/shires-hooinet-za ... t-25cm.htm

Inmiddels is iedereen op stal op deze over. Het zijn écht kleine mazen, 2,5 centimeter, die niet uitrekken. Het materiaal is zonder knopen en er past flink wat in.

1,5 uur voor de nacht is natuurlijk gewoon een vlag op een modderschip en dan staan ze als nog véél te lang zonder ruwvoer.

Beter op zoek gaan naar schraal ruwvoer en dan kan stro inderdaad zeker een optie zijn.

Héél veel paarden hebben ongemerkt last van maagzweren en met voerbeleid zoals in dit topic geopperd wordt vraag je daar ook om.

Dank voor je opbouwende kritiek. Mijn paard krijgt 6 porties hooi per dag en de laatste om 23.00 uur. Ik vind een correct gewicht belangrijker dan moddervet worden. Onbeperkt voeren van schraal hooi is niet voor alle dikke paarden een oplossing. Uiteraard staat hij snachts niet zonder ruwvoer, er is altijd schoon stro aanwezig in een slowfeeder net. Maar qua hooi: op=op.
Hij krijgt ook zeker geen mini porties (8,5 kilo hooi voor een Haflinger) maar schrokt enorm.

De vraag in dit topic ging over hooi klaar zetten. Dus typ ik niet mijn complete routine uit;)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:49

Ik heb nu niet alles gelezen maar bij een groep waar ik in zit gebruiken ze massaal van die blauwe ikea tassen daarvoor.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:09

wij gebruikten vroeger van die grote kratten (die je ook wel op de groenteafdeling van de supermarkt ziet). Deze kun je makkelijk stapelen en kunnen makkelijk over de deur leeggegooid worden.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:47

boris_rakker schreef:
Dank voor je opbouwende kritiek. Mijn paard krijgt 6 porties hooi per dag en de laatste om 23.00 uur. Ik vind een correct gewicht belangrijker dan moddervet worden. Onbeperkt voeren van schraal hooi is niet voor alle dikke paarden een oplossing. Uiteraard staat hij snachts niet zonder ruwvoer, er is altijd schoon stro aanwezig in een slowfeeder net. Maar qua hooi: op=op.
Hij krijgt ook zeker geen mini porties (8,5 kilo hooi voor een Haflinger) maar schrokt enorm.

De vraag in dit topic ging over hooi klaar zetten. Dus typ ik niet mijn complete routine uit;)

Dan heb je het goed geregeld, maar het komt gewoon nog te vaak voor dat paarden met lege magen staan om hier niks van te zeggen.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:42

LiselotZorro schreef:
Dan heb je het goed geregeld, maar het komt gewoon nog te vaak voor dat paarden met lege magen staan om hier niks van te zeggen.

Dat ben ik helemaal met je eens! Omdat ik het zelf dus wél zo goed mogelijk heb ingericht wilde ik me toch even verdedigen.