Hoe ziet het parkeerterrein van jouw stal er uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:04

Ik denk dat het al heel anders kijkt als de bestrating gewoon 1 geheel is.

Tussen haagjes parkeren zou ik niet doen. Dat hadden ze op mijn vorige stal en was echt super vervelend met in/uitparkeren.

Ik zou persoonlijk het terrein gewoon open houden, dan heb je zoveel mogelijk manoeuvreerruimte. Vooral met vrachtwagen/groot materieel is dat fijn. Maar ook voor mensen die niet zo handig zijn met een trailer. En dan het aan de buitenkanten leuk aankleden met wat groen.

superpony

Re: Hoe ziet het parkeerterrein van jouw stal er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 01:17

Volgens mij is het dus ook erg smaak gevoelig. Ik hou van groen en als ik ergens aankom waar hagen staan en planten bakken ben ik sneller onder de indruk dan bij een kale parkeerplaats.
Ik zou alleen de haag zo plaatsen dat je aan beide zijdes met de neus er tegenaan kan parkeren bijv. En tussen de parkeer vakken een strookje gras.

De rest van het terrein kan je naar smaak dan invullen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 07:28

Ik neem alles mee in de plannen! Smaakgevoelig klopt wel denk ik, maar de algemene tendens is wel dat het meer als een eenheid moet denk ik.

Vind het toch een boeiender topic dan ik dacht, krijg er veel ideeën van :') !

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:08

over bloembakken: Ik zou er dan een boompje in zetten. Dat oriënteert makkelijker dan een lagere bloembak die je misschien niet meteen ziet vanuit je auto. (maar a het zien van je video denk ik dat er op zich genoeg groen is aan de weg kant.

Maar ik ga mee met de rest: het gebouwtje in het midden is de grootste stoorzender. Als je dat met 1 materiaal kunt bekleden ben je al half op weg denk ik.
Daarnaast is het inderdaad de combinatie van materialen op de bodem die het wat rommelig maakt.

Maar algemene indruk is: en redelijke normaal paardenerf. Niks schokkends. Kan beter, dat wel. Maar het heeft op mij geen afschrikkende werking. De vraag is ook: is het in balans met de rest van je bedrijf?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:33

Ik zou het mooi vinden als de auto's uit zicht zijn. in plaats van bloembakken (veel onderhoud) zou ik een wilgenhaag zetten. Makkelijk in onderhoud, snel groeiend en na snoeien in te zetten voor de paarden als "knabbelmateriaal".

Ik vind het boeiend hoe je door deze verbouwing gaat. Zo bewust van alle details, gaaf om te volgen

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:49

Ik zou liever geen bloembakken of iets hebben als dat is om parkeerplekken te markeren, het is nu juist handig als er busjes/grote auto's/tractor staat dat je er makkelijk om heen kan.

Er liggen nog van die schotten met dat bruin die nu bij het nieuwe stuk staan, die zouden tegen de menhokjes kunnen? Dat ze het hoekje om gaan zeg maar, misschien was dat wel al de bedoeling? Dan heb je gelijk dat netjes en zie je vanaf de inrit niet de menhokjes staan.
Dan zou alles op de menhokjes eventueel naar het schuurtje naast de vrachtwagen kunnen, zet je daar een schutting voor en niets meer te zien :).

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:28

Zoals je zegt is de parkeerplaats/oprit de eerste indruk van je bedrijf. Dus de eerste stap lijkt me te bepalen welk soort bedrijf je wil zijn: zakelijk/clean, gezellig/joviaal, luxueus, etc.
Als ik je filmpje bekijk bevalt mij persoonlijk het laatste stukje het beste: dat waar het huis en de beplanting errond in beeld komt. Veel bestrating, klinkers en beton vind ik dan weer meer bij een fabrieksterrein dan bij een paardenstalling passen.
Als het mijn bedrijf was zou ik voor veel groen gaan, een paar fruitbomen en -struiken (altijd leuk om iets eetbaars te mogen meepikken) en een paar stroken bloemenweide. Geen bloembakken want dat kan ongelukken veroorzaken en dan heb je weer ontevreden klanten. Eventueel leilinden in de buurt van het huis.
Ik weet niet hoe het in NL is maar in B is men heel hard aan het proberen verharde oppervlakten terug te dringen ivm wateroverlast/tekort omdat er de laatste tijd vele droge periodes zijn en dan weer periodes van teveel regen op te korte tijd. Dus parking worden meer en meer aangelegd met doordringbare materialen.
Je kan misschien ook ideeën opdoen bij boerderijcampings. Zij zitten een beetje in hetezlfde schuitje: het moet praktisch zijn maar je wil ook dat je klanten in een goed humeur aankomen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:33

Bij ons (nieuwbouw, 1 jaar oud) is het asfalt waar er gereden wordt en waterdoorlatende verharding (dit soort https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAD) ingestrooid met fijn grint waar er geparkeerd wordt. Nu zie je wat gras/onkruid tussen de stenen omhoogkomen. Als het goed is gaat het een groen aanzicht worden, zonder dat het te blubberig wordt om op te parkeren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:51

Sclimpre schreef:
Zoals je zegt is de parkeerplaats/oprit de eerste indruk van je bedrijf. Dus de eerste stap lijkt me te bepalen welk soort bedrijf je wil zijn: zakelijk/clean, gezellig/joviaal, luxueus, etc.

Heel eerlijk denk ik dat dit wel meevalt bij een paardenbedrijf. Ik denk dat weinig mensen een pensionstal van hun lijstje schrappen of een paard niet kopen, omwille van de parking van de stal. :o (Uiteraard bedoel ik hiermee niet als het een zooiplek is met onkruid tot boven je oren en verroeste prikkeldraad om je benen wanneer je uit de wagen stapt. :') )

Ik zou het dus heel erg efficiënt houden. Groen en bloemetjes zijn leuk en mooi tot het moment dat ze in mijn draaicirkel liggen of een te laat gesnoeide tak een kras op mijn auto maakt bij het inparkeren. :D Ik volg dus de visie van Maflinger. Net, strak, zoveel mogelijk open ruimte en geen tierlantijntjes.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 22:30

Grappig he al die verschillende meningen!

@Lenexa We gaan inderdaad de zijkant nog bekleden met die matten.

Ik dacht dus eerst aan bloembakken, maar dan inderdaad even kijken hoe? En hoe hoog? Omdat je dan dus wel het gevaar hebt dat ze plat gereden worden :D

Rien10: je link doet het niet bij mij.

Ik wil wel graag dat de sfeer op ons bedrijf een beetje overal hetzelfde is zeg maar, dus een ' professionele stal met boeren sfeer.' .

Het worden dus sowieso geen gouden paardenhoofdjes zeg maar :o
Dat past niet bij onze stijl.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 01:48

Gini schreef:
Sclimpre schreef:

Heel eerlijk denk ik dat dit wel meevalt bij een paardenbedrijf. Ik denk dat weinig mensen een pensionstal van hun lijstje schrappen of een paard niet kopen, omwille van de parking van de stal. :o (Uiteraard bedoel ik hiermee niet als het een zooiplek is met onkruid tot boven je oren en verroeste prikkeldraad om je benen wanneer je uit de wagen stapt. :') )

Ik zou het dus heel erg efficiënt houden. Groen en bloemetjes zijn leuk en mooi tot het moment dat ze in mijn draaicirkel liggen of een te laat gesnoeide tak een kras op mijn auto maakt bij het inparkeren. :D Ik volg dus de visie van Maflinger. Net, strak, zoveel mogelijk open ruimte en geen tierlantijntjes.

Daar ben ik het niet mee eens.

Kwam altijd op veel stallen om les te geven, clinics volgen/kijken, wedstrijden etc. Ik vind het echt vanaf de inrit tm de kantine en toiletten heel bepalend wat een indruk voor de mens is. Paarden welzijn is dan voor mij even een hoofdstuk apart.

Wat ik juist zie is dat schone terreinen, goed bestraat met hier en daar bloemen, haag en of boompje vaak ook de indruk geven dat ze duurder zijn in bijv de handel.
Waar ik ooit werkte moesten wij ook best netjes eruit zien. Dus extra kleding mee, liefst een polo of blousje, schone rijbroeken, schoenen niet afgetrapt.
En als je een paard ging rijden helemaal.

Kom je ergens met beton platen, niet aangekleed, geeft dat weer een andere indruk.

Net als wanneer overal rotzooi ligt, de bestrating niet netjes is etc.

Ook al zegt het feitelijk niks over het paarden welzijn of de kwaliteit van de paarden of lessen etc, geeft dat wel die indruk.

Waar voor mij de te schoon geveegde stallen vaak minder aan welzijn doen juist. En te chique kan echt afschrikken. Maar dat ligt dus ook echt aan je doelgroep.

Waar ik zelf ook een beetje een hekel aan heb als een stal op een boeren bedrijf zit dat het onduidelijk is waar wat is, waar je moet parkeren, iemand kan vinden etc.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 02:16

Ik zou ook gaan voor duidelijk aangegeven parkeer vakken en alles in een tegelsoort. Dan kan je ook makkelijker witte tegels leggen voor de vakken. Je kan ook om het parkeer terrein af te schermen een haag plaatsen waar je doorheen moet rijden.

Tevens zou ik het rommelhok aan de opslag afsluiten, net als iets doen aan het gebouw in het midden. Hoeveel auto's denk je dat er max gaan staan tegelijkertijd? En moet je op de parkeerplek kunnen rijden met andere voertuigen? Anders kan je nog denken aan 2 aparte ruimtes. Of misschien zelfs wat bomen richting de weg kappen en die kant op de parkeerplaats maken. Klanten hoeven natuurlijk niet bij je hooi etc

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 02:22

Wat voor budget heb je in gedachten voor je een plan maakt?

Bestrating in 1 geheel blijft het mooiste. Kies bestrating wat past bij hetgeen wat er over je pad moet rijden.

Hoeveel parkeerplaats is er nodig?
Fietsenstalling evt in hokje zodat alles droog staat en netter staat.

Asfaltgranulaat raad ik je af. Het geeft troep en al helemaal in de zomer. Weet niet of je katten/ honden hebt lopen maar heet asfaltgranulaat smelt flink.
Betonplaten, handig om snel een dicht pad te hebben maar zelf vind ik het vaak glad worden voor de paardjes.

Voor je waterafvoer, wil je putten in je bestrating hebben? En zo ja wat voor?

Planten, niet giftige planten als paarden die los breken erbij kunnen. Makkelijke planten/struiken etc die niet overheersen op je pad waardoor bv parkeerplek kleiner wordt. Als je voor beplanting gaat, de groenblijvers in herfst/winter zodat het niet "doods" toont.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:52

Ik vind de bestrating die er ligt trouwens al heel mooi! Als je dat doortrekt is het echt al 1 geheel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:13

Citaat:
Rien10: je link doet het niet bij mij.

Het zijn van betonnen zig zagjes.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:02

superpony schreef:
Gini schreef:

Daar ben ik het niet mee eens.

Kwam altijd op veel stallen om les te geven, clinics volgen/kijken, wedstrijden etc. Ik vind het echt vanaf de inrit tm de kantine en toiletten heel bepalend wat een indruk voor de mens is. Paarden welzijn is dan voor mij even een hoofdstuk apart.

Wat ik juist zie is dat schone terreinen, goed bestraat met hier en daar bloemen, haag en of boompje vaak ook de indruk geven dat ze duurder zijn in bijv de handel.
Waar ik ooit werkte moesten wij ook best netjes eruit zien. Dus extra kleding mee, liefst een polo of blousje, schone rijbroeken, schoenen niet afgetrapt.
En als je een paard ging rijden helemaal.

Kom je ergens met beton platen, niet aangekleed, geeft dat weer een andere indruk.

Net als wanneer overal rotzooi ligt, de bestrating niet netjes is etc.

Ook al zegt het feitelijk niks over het paarden welzijn of de kwaliteit van de paarden of lessen etc, geeft dat wel die indruk.

Waar voor mij de te schoon geveegde stallen vaak minder aan welzijn doen juist. En te chique kan echt afschrikken. Maar dat ligt dus ook echt aan je doelgroep.

Waar ik zelf ook een beetje een hekel aan heb als een stal op een boeren bedrijf zit dat het onduidelijk is waar wat is, waar je moet parkeren, iemand kan vinden etc.

Maar dus eigenlijk ben je het deels wel met me eens. Want ik zeg dat die eerste indruk wel meevalt, niet dat die er helemaal niet is. :) Als jij als stal het voor paard en mens echt quasi perfect voor elkaar hebt, ga je geen klanten afschrikken omdat je je parkeerplaats niet opgefleurd hebt met bloembakken. :+

Ik ben nog nooit ergens omgedraaid omdat de parking slecht was. Wat je dan vaak echter wel ziet is dat de slechte staat zich doorzet in alles wat je ziet: de stallen, de piste etc. En dan zeg je: nah, laat maar en keer je op je stappen terug. Zelfs het Azelhof in Lier had tot vorig jaar een onverharde parking vol kuilen voor de trailers en vrachtwagens. Bezoekersparking is al te lang geleden, maar volgens mij was dit ook gewoon een groot stuk met grind. Netjes wel, maar efficiënt. De luxe druipt er dan wel af zodra je het gebouw binnenstapt en je ook de verschillende grote buiten- en binnenpistes ziet, dan ben je die parking snel vergeten. :D

Een parking dient om je auto eenvoudig, veilig en snel weg te zetten zodat je naar je paard kan.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:03

Geen grasbetondallen doen... zeker niet als er veelvuldig geparkeerd wordt... dat is echt alleen een iptie voor plekken waar niet vaak een auto geparkeerd wordt. Gras heeft licht nodig om te groeien als er constant auto's boven staan krijg je een lelijke plek van wat plukjes lelijk gras tussen betonnenricheltjes en vertrapt gras. Ik ga mee met het advies om 1 verharding te kiezen. Je huidge betondallen liggen niet netjes.daarnaast een mooie haag te plaatsen en een mooie rozenstruikenhaag om dat lelijke gebouwtje in het midden te doen. Ook wat wilgenboompjes plaatsen, is ook fijn voor de paardjes.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:12

Ik vind een nette strakke bestrating toch wel belangrijk. Of dat nu met betonplaten of klinkers is maakt mij niet uit.
Ik heb op een stal gestaan waar de oprijlaan een grote bende van gaten en kuilen was, evenals de parkeerplaats. Dat vind ik echt heel armoedig eruitzien, je rijdt nog schade als je pech hebt ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:19

Nog even los van wat mooi is; de zomers in Nederland worden steeds warmer en de regenbuien heftiger, door de klimaatverandering. Groen helpt daar enorm bij, het blijft wat koeler bij heet weer en het water kan beter de grond in zakken. Zeker bij een groot stenig oppervlak als een parkeerterrein vind ik dat wel iets om even bij stil te staan. Als je terrein koeler blijft is het voor je klanten (en de paarden) prettiger, en als je water beter weg kan loop je geen risico's dat het riool overstroomt.
Als je dus ergens wat bomen/groen kwijt kan, zeker doen. Bloembakken zou ik dan weer juist niet doen, dat droogt relatief snel uit en je zal dus meer water moeten geven.

Na het filmpje te hebben gezien:
Ik vind het deel met klinkers er keurig uit zien. Lekker laten liggen en dat uitbreiden zou ik zeggen. Dan het gebouwtje met bomen camoufleren (appel/perenbomen wellicht? Geven mooie bloesem én en snack voor de paarden :D ), ziet het er al heel mooi uit! En jullie hebben al heel wat groen rondom, dat scheelt al een boel met bovenstaande punt.