Tips voor eeuwig stoffige pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Re: Tips voor eeuwig stoffige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:28

Mijn pony wordt onder een zomer/vliegendeken echt minder stoffig. Maar op dit moment zijn er hier nog geen vliegen dus staat hij lekker bloot zolang dat nog kan.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:36

Gewoon alleen maar van de voorkant af met haren mee naar je paard kijken. Dan zie je er niks van :Y)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:44

Bubbeltjes plastic erom heen wikkelen en in een onbreekbare glazenvitrinekast zetten op een laagje van kashmier?

Blijft hij en schoon en heel ;)

Even zonder gekheid... gewoon accepteren... het hoort erbij... borsteltje erover en een lotion babydoekje en dan zien ze er weer prima uit... (niet op je paard kloppen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:20

Als het echt geen kwaad kan maakt het mij ook echt niet uit. Inderdaad, gewoon niet erop kloppen, dan lijkt ze schoner als wanneer ze gepoetst is _O-

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:41

Susanne schreef:
Mijn pony wordt onder een zomer/vliegendeken echt minder stoffig. Maar op dit moment zijn er hier nog geen vliegen dus staat hij lekker bloot zolang dat nog kan.

Mijne ook niet. Nu 1 groot stofnest maar zodra ik de deken erop gooi (amigo aussie) dan kan bij wijze van zo de deken eraf en het zadel erop (niet dat ik dat doe uiteraard ;)
Staat lekker al een paar weken zonder deken buiten. Gisteren helaas al wel weer het masker op gedaan. Zijn al veel
Vliegen bij de ogen. Ze heeft ook bultjes van muggen onder haar buik dus ik probeer het nog te rekken maar denk dat het niet lang duurt voor de deken er weer op gaat.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:55

Ik heb deze:
https://m.kramer.nl/Paard/Paardenverzor ... handschoen

Dit soort borstel komt veel voor met een massagekant dus lang gezocht naar specifiek deze, de grote kant werkt perfect als gewone rosborstel, de fijne kant heel goed voor stof en zoals nu de haren, 1 van de goedkoopste borstels maar wel de fijnste die ik ooit heb gehad, klopt m ook makkelijk uit dat er geen viezigheid meer in zit

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:05

Het is een paard. Die hoort stoffig te zijn.

SloppyScone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:24

Haha, hoe meer je borstelt en afklopt, hoe meer stof er altijd lijkt te komen :=

Zelf vinden ze de stof heerlijk geloof ik, die van mij rollen het liefst meerdere keren per dag op het meest zanderige stuk.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:29

Wat het beste werkt is met elke haal van je borstel ook meteen over een stalen roskam te strijken.
Dan verplaats je het stof niet maar verwijder je het ook.
Maar krijg je hem dan stofvrij? Ja na een uur of zo :+

Een stofzuiger werkt wel echt goed.
Heb eens op een stal gestaan waar ze die hadden.
Maar de noodzaak om er zelf daarvoor een te kopen heb dan ook weer niet :D

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:34

Schapenwol schijnt te helpen tegen het stof.

SloppyScone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:38

_Penotti schreef:
Wat het beste werkt is met elke haal van je borstel ook meteen over een stalen roskam te strijken.
Dan verplaats je het stof niet maar verwijder je het ook.
Maar krijg je hem dan stofvrij? Ja na een uur of zo :+

Een stofzuiger werkt wel echt goed.
Heb eens op een stal gestaan waar ze die hadden.
Maar de noodzaak om er zelf daarvoor een te kopen heb dan ook weer niet :D

Bomproof paarden daar dan, haha. Die van mij zouden flippen waarschijnlijk! Hoewel alles natuurlijk aan te leren valt.

Heeft het stof geen functie in de vacht trouwens?

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:46

Elitedeux schreef:
Schapenwol schijnt te helpen tegen het stof.

Ik heb zo'n handschoen van schapenwol maar helpt bij mijn stofwolk ook niet echt :')

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:53

Nee die schapenwollen handschoen werd mij destijds ook aangeraden, maar helpt inderdaad niet echt tegen stof. Het laat ze wel lekker extra glanzen, dus het is meer de illusie van geen stof. :D

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:23

Je moet geen handschoen gebruiken maar "vers" wol van het schaap. Succes gegarandeerd :D

JorexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:37

Hier 2 shetlanders in wintervacht, dus die vallen sowieso niet te borstelen nu en zijn 1 groot stofnest. Ik veeg alleen even het ergste stof en losse haar eraf en dan gaat gewoon het tuig op hoor.
Verse wol kan ik wel gaan proberen, genoeg schapenboeren op Texel _O-
Maar nee, ik heb er geen problemen mee, pony heeft nog nooit schuurplekken gehad van het stof. Het zijn paarden, geen porseleinen kopjes.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:38

Elitedeux schreef:
Je moet geen handschoen gebruiken maar "vers" wol van het schaap. Succes gegarandeerd :D

Dit doe ik ook wel eens.
Ik heb een tasje met echte schapenwol. En dan pak ik een pluk en haal die over mijn paard heen.
Gaan ze ook nog eens van glimmen.

Maar momenteel helpt niets, want ze zijn volop aan het verharen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:45

Waterblazer voor de honden gebruiken..

SloppyScone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:36

Waarom wil je trouwens het stof weg hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:55

Zoals al eerder gezegd, soms twijfel ik of het kwaad kan, zoveel stof onder haar zadel/hoofdstel.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:05

Elitedeux schreef:

Oh ja dat is best logisch eigenlijk! Ik zal eens informeren bij de stalbaas (die heeft schapen) of hij wat wol voor mij kan achterhouden wanneer ze gaan scheren.
Doe je dan meerdere keren met één pluk, of is het 'wegwerp'?

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:23

Ik had ook vorig jaar last van een enorme stofwolk als mijn paard terugkwam van de weide. Toen borstelde ik goed en haalde ik er achteraf een vochtige handdoek over. Dan was het stof niet meer zichtbaar.

Deze winter heb ik mijn synthetische borstel met lange haren vervangen door een exemplaar met echt paardenhaar. Sindsdien na het borstelen geen enkele keer meer stof op mijn paard. Een handschoen met echte schapenwol is ook goed.

Mijn tip: geen synthetische borstels/wolletjes, kies voor echt paardenhaar of schapenwol.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:50

pluisje88 schreef:
Susanne schreef:

Mijne ook niet. Nu 1 groot stofnest maar zodra ik de deken erop gooi (amigo aussie) dan kan bij wijze van zo de deken eraf en het zadel erop (niet dat ik dat doe uiteraard ;)
Staat lekker al een paar weken zonder deken buiten. Gisteren helaas al wel weer het masker op gedaan. Zijn al veel
Vliegen bij de ogen. Ze heeft ook bultjes van muggen onder haar buik dus ik probeer het nog te rekken maar denk dat het niet lang duurt voor de deken er weer op gaat.

Ja hier ook de Aussie dus misschien is dat de truc :P

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:26

Ik gebruik het 2 à 3 keer en dan vervang ik het, maar je kan het vast ook vaker gebruiken. Ligt ook aan hoeveel wol je gebruikt :)